Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del Bilag 248
Offentligt
1
Scenekunst i Danmark – veje til udviklingHøringssvar fra Dansens HusGenerelt er det glædeligt, at dansen er bragt på banen i denne rapport om scenekunst, hvilket giver håbom, at dansen vil blive en seriøs part af en eventuel revision af Teaterloven.Desuden er det glædeligt, at udvalget forholder sig til Statens Kunstråds Scenekunstudvalgs Dansevisionfra efteråret 2009 og vælger at give nogle af de samme anbefalinger.Det skal indledningsvis pointeres, at Dansens Hus ikke har været inviteret til møde i forbindelse medudarbejdelsen af teaterudvalgets rapport.______DansemetropolerDansens Hus er enig i Teaterudvalgets forslag om, at der oprettes dansemetropoler i København ogÅrhus, da sådanne stærke huse vil give det tiltrængte løft til dansen og kan bidrage til, at give synlighedoverfor alle, der gerne vil beskæftige sig med dans – både publikum og udøvere på alle niveauer og i allealdre. Dansens Hus bakker desuden op om en dansemetropol et tredje sted i landet.
KøbenhavnI København er Dansehallerne helt klar til at påtage sig opgaven som dansemetropol. Med et samletdansemiljø og med scener, studier og andre faciliteter i Tap E på Carlsberg, er alle muligheder til stede.Dansehallerne har allerede fået samlet alle gode kræfter, og med den rette struktur, kan metropolenhurtigt tone frem – også uden helt at slå bunden ud af statskassen.Co-produktioner med andre teatre er en vigtig option, som bør undersøges kontinuerligt, og co-produktion med en metropol i Århus er naturligvis indlysende. Hvis en sådan co-produktion, eller bloten aftale husene imellem om at spille ”det andet sted” i forlængelse af en premiere, blev indgået, villeforestillingerne ikke skulle spille helt så lange perioder hvert sted. Færre forestillinger i den enkelte bymen samlet flere forestillinger ville give bedre dynamik, øget publikumsgrundlag og større synlighed.Men også andre samarbejder, som den nuværende støttestruktur giver mulighed for, bør afsøges. Fxkunne 2-3 koreografer inviteres til at lave en forestillingsaften i på forhånd fastlagte rammer (fx farve pådansevinyl, samme lysdesigner etc), og faciliteterne stilles til rådighed, såfremt koreograferne opnår støttefra Scenekunstudvalget. Sådanne forestillinger kan også på forhånd aftales overtaget af Århus og/ellerandre huse, så spilleperioden forlænges.
ÅrhusI Århus er dansemiljøet mere spredt, og at være en metropol kan ikke i øjeblikket løftes af en afinstitutionerne alene, men skal tænkes som et samarbejde mellem de forskellige aktører pådanseområdet.Det er essentielt for ethvert dansemiljø og dermed også det i Århus, at der findes en egentligarbejdsplads for danserne. Et sted hvor koreografer og dansere har mulighed for både at arbejde istudier og afholde fx projektmøder – et sted hvor også tilfældige møder finder sted og idéer opstår.
Pasteursvej 14DK-1778 København VTelefon +45 35 86 86 00[email protected]www.dansenshus.dk
2
Dansens Hus har sammen med Danseværket i Århus foreslået en fusion og en oprettelse af en fysiskafdeling af Dansens Hus i Århus. Danseværket har ingen studier, så en eventuel fusion må omfattepermanente studier og midler til daglig morgentræning, som begge er afgørende forhold for skabelsen afen arbejdsplads for dansen. Allerede nu har Dansens Hus en dansekonsulent i Århus, som deler kontormed Danseværket.Såfremt en fusion med Danseværket gennemføres, er Dansen Hus også interesseret i et samarbejde medden århusianske scene for dans og vil gerne medvirke til at bringe en dansemetropol i Århus et skridtvidere.TurnéTeaterudvalget mener, at Moderne dans på turné skal intensiveres og udvides, hvilket Dansens Hus erenig i.Af en eller anden grund mener Teaterudvalget, at denne opgave skal varetages af Dansescenen, selv omdet for nærværende er Dansens Hus, der siden 2005 har administreret Moderne Dans på Turné og harsørget for at synliggøre og sprede også smalle forestillinger til mange større og mindre scener rundtomkring i landet.Dansens Hus er naturligvis ikke enig i, at Dansescenen skal overtage Moderne Dans på Turné.Med en substantiel udvidelse af Moderne dans på Turné og Projektcentret vil Dansens Hus udenproblemer kunne håndtere turné internationalt sammen med den nationale turné og administrationen afflere produktioner.Teaterudvalget efterlyser et nyt turnerende kompagni – det er uklart, om udvalget har DanskDanseteaters nye turnékompagni i tankerne, eller om der ønskes et kompagni foruden dette.Flere turnerende kompagnier vil minimere mulighederne for, at publikum i provinsen får adgang til atopleve bredden indenfor danseforestillinger. Det er ikke sandsynligt, at spillestederne pludselig viludbyde meget mere dans, og chancen for at komme på turné med andre danseforestillinger forringesderfor.Børn og ungeTeaterudvalget mener, at formidling af dans til børn og unge bør styrkes, og Dansens Hus er enig i, atdenne indsats ikke kan overdrives.I denne forbindelse skal det præciseres, at den i rapporten omtalte Foreningen Dans i Uddannelse er eninteresseforening, mens det er dansekonsulenterne i Dansens Hus, der er aktive med diverse store ogsmå projekter for børn og unge i skole og fritid.Desværre fremgår det heller ikke af rapporten, at dansekonsulenterne i Dansens Hus allerede har flereprojekter i skoleregi foruden Dans for børn, der er støttet af Statens Kunstråd. Dansekonsulenterne harogså diverse projekter for børnehaver samt fritidstilbud for større børn og unge.Sammen med Levende Musik i Skolen og Teatercentrum gennemføres desuden i denne og næstesæson projektet Kulturpakker som pilotprojekt, hvor alle børn i Haderslev Kommune og i kommendeskoleår også i Kalundborg Kommune får både en skolekoncert, en teaterforestilling og et danseforløb.
Pasteursvej 14DK-1778 København VTelefon +45 35 86 86 00[email protected]www.dansenshus.dk
3
De seneste år har vist, at både Huskunstnerordningen, Dans for børn og Kulturpakker gør en forskel forde børn, der kommer i tæt kontakt med kunstnerne, og Dansens Hus vil gerne anbefale at alle disseordninger fastholdes og udvides. Desuden vil dansen og andre kunstarter få en langt større synlighed ogudbredelse blandt børn og unge, hvis musikskolerne bliver omdannet til kunstskoler. Disse tiltag går allei den rigtige retning og kan i nogen grad afhjælpe resultatet af, at dansen ikke blev budt med, daUndervisningsministeriet skulle forholde sig til Anne Bamfords rapport fra 2006 ”The Ildsjæl in theclassroom”.Dansens Hus vil desuden anbefale, at indsatsen overfor børn og unges møde med dans mangedobles,hvilket vil ske, hvis der tilknyttes en dansekonsulent til hver region. I dag er der en dansekonsulent iKøbenhavn og en i Århus. Dansekonsulenterne er i princippet landsdækkende, men to personer erdesværre ikke i stand til at dække hele landet i tilstrækkelig grad, selvom forsøget gøres.Endelig vil Dansens Hus på linie med Scenekunstudvalget anbefale, at der indgås et samarbejde mellemKulturministeriet og Undervisningsministeriet for at styrke formidlingen af dans til børn og unge ved atsætte ind med kvalificerede tilbud også i læreruddannelsen.UdviklingsarbejdeTeaterudvalget efterlyser talentudvikling og udviklingsarbejde fx i form af laboratorieforløb,tværkunstneriske fora mv, hvilket også Dansens Hus mener er af største vigtighed.Efter udflytningen til Dansehallerne har Dansens Hus åbnet for forløb på Laboratoriescenen forkoreograferne, der her får tid til fordybelse i en black box med mindre lys- og lydanlæg.I næste sæson gennemføres desuden Spot On på Laboratoriescenen, en koreografisk platform medtilknyttede mentorer, der skal igangsætte koreografernes incitament mod at få dialog med publikum ogkolleger om det kunstneriske arbejde.Etableringen af Laboratoriescenen skulle gerne på sigt give bedre kunst, da forskellige idéer kanafprøves i forskellige forløb med eller uden afsluttende visning, og inden koreografen eventuelt står meden større bevilling fra Scenekunstudvalget.Måske kunne man på sigt tænke sig, at Scenekunstudvalget kun modtager ansøgning fra koreografer, derhar haft visning(er) efter laboratorieforløb eller har produceret i udlandet. Laboratorieforløb kan foregåpå en hvilken som helst scene i landet - fx på Dansens Hus’ Laboratoriescene.Her skal også anføres talentudvikling af børn og unge, som i Dansens Hus varetages i Dansevæksthuset.Dette træningsprogram bør udvikles med et forestillingsmodul, så de unge bliver helt klar til at søgeoptagelse på Skolen for Moderne Dans eller skoler i udlandet.Internationalt udsynTeaterudvalget foreslår en højere grad af international udveksling med gæstespil, artists in residence ogfestivals, hvilket Dansens Hus kun kan være helt enig i.Dansens Hus er administrator og projektleder på keðja, som er et EU projekt, der afvikles i de nordiskeog baltiske lande (2008-2010). Projektet er et netværks- og udviklingsprojekt, hvor specielt de udøvendekunstnere opfordres til at deltage. Det er meningen, at projektet skal fortsættes og udvikles – i 2011 iÅrhus uden EU støtte, men forhåbentlig derefter igen med EU støtte.
Pasteursvej 14DK-1778 København VTelefon +45 35 86 86 00[email protected]www.dansenshus.dk
4
CoDaSpace afvikles denne sommer i Dansens Hus med residency ophold med koreografer fra syvlande. Projektet har desværre ikke fået bevilling til sommeren 2011, men det vil blive forsøgt gennemførtalligevel.Dansens Hus har netop været vært ved et internationalt gæstespil i forbindelse med Dansens Dage, somer et projekt i Dansens Hus støttet af Nordea-fonden. Dette efterår ansøges Nordea-fonden omfremtidig støtte.Aktualitet i teatretDe fleste koreografer er free lancere uden et på forhånd aftalt spillested. Med den nuværendestøttestruktur, kan/skal koreograferne hvert år søge om et projekt, som de stadig skal have inspiration tilat gennemføre 1-2 år efter ansøgningen til Scenekunstudvalget er skrevet og afleveret.Koreografen har ikke et konkret manuskript eller partitur at holde sig til, og koreografien ser førstdagens lys, når koreografen står i studiet sammen med danserne.Støttestrukturen bør gennemgås, og det bør undersøges om det giver mening at ændre den, såkoreograferne tildeles midler ud fra kriteriet om, at deres kunstneriske indsats findes væsentlig. Såkunne de lave de forestillinger, som giver mening, også når de produceres – med andre ord så det bliverdet kunstneriske arbejde, der vurderes og ikke koreografens større eller mindre held til at skrive enansøgning uhyre tidligt i forløbet.I bevillingsperioden kunne koreograferne årligt, foruden deres forestillinger, gøre rede for dereskunstneriske sigte, deres mål og delmål, deres overordnede visioner og refleksioner, deres aktuelle fokusog hvilken kunstnerisk udvikling de forventer og planlægger.FormidlingDansens Hus bruger meget energi på formidling – til publikum bredt i alle aldre via Dansens Dage, tilpublikum til diverse forestillinger via Projektcentret, til børn og unge via dansekonsulenterne, specifikt tildet professionelle miljø som journalister, forskere, koreografer, dansere, undervisere, instruktører etc viadansearkiv.dk og Danseinformationscentret, som både har nationale og især internationale netværk.Dansens Hus ønsker at intensivere formidling på alle niveauer.Nedlæggelse af billetkøbsordningenDet er Dansens Hus’ erfaring, at især tilskuddet til ungdomsbilletter er altafgørende for, hvor ofte børnog unge kommer i teatret. Refusionsordningen er grundlæggende for det turnerende børne- ogungdomsteater (incl danseforestillinger), mens billetkøbsordningen er essentiel for de stationærescenekunsttilbud til børn og unge. Specielt fordi skoler og institutioner har meget få midler til rådighedtil børnenes deltagelse i kulturtilbud.Det er derfor uhyre vigtigt at bevare en form for formidlingstilskud til denne målgruppe, således at børnog unge ikke kun møder scenekunsten i en gymnastiksal, men også i selve teaterrummet under optimalebetingelser.Et styrket ScenekunstudvalgDansen har længe ønsket et styrket Scenekunstudvalg forstået på den måde, at der ønskes etselvstændigt Danseudvalg i Scenekunstudvalget. Dansens Hus vil dog ikke anbefale et styrketScenekunstudvalg under nogen form, medmindre det sker ved nye bevillinger og ikke ved at udhule deeksisterende, så der bliver færre penge til kunsten.
Pasteursvej 14DK-1778 København VTelefon +45 35 86 86 00[email protected]www.dansenshus.dk
5
_____Der er meget at gøre, men som det forhåbentlig fremgår af ovenstående, er Dansens Hus midt iprocessen med at virkeliggøre flere af Teaterudvalgets forslag. Dette afgørende arbejde vil vi gernefortsætte.Vi ser endvidere frem til at medvirke til udvikling af både eksisterende og nye tiltag og projekterindenfor dansen, til glæde for kunsten og for publikum i alle aldre. Til dette udviklingsarbejde vil jeggerne stille samtlige kompetencer i Dansens Hus til rådighed.Benedikte PaaskeJuni 2010
Pasteursvej 14DK-1778 København VTelefon +45 35 86 86 00[email protected]www.dansenshus.dk