Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del Bilag 247
Offentligt
Foreningen af Danske Sceneinstruktørers høringssvar til Kulturministeriets teaterrapport
”Scenekunst i Danmark – veje til udvikling”.
Foreningen af Danske Sceneinstruktører hilser rapporten velkommen forud for den kommendeteaterlovsrevision.”Teatret er samfundets mørkekammer” – dette er en rig og indsigtsfuld formulering af alt det mørkeog lyse der fremkaldes ved og med scenekunst. I det hele taget er det vanskeligt ikke at blivebegejstret over den dynamiske tone i rapporten og arbejdet kommissionen har nedlagt med atkortlægge det paradigme-omskiftelige danske teaterlandskab. Jo, teatret er et mørkekammer og viskal sørge for at alle nuancerne bliver fremkaldt.Teaterlovens fornemste opgave er at fremme dansk teater og teaterkultur og Foreningen af DanskeSceneinstruktører forstår rapportens brug af ordet ”udvikling” netop som det at fremme.Hermed Foreningen af Danske Sceneinstruktørers tanker, spørgsmål og anbefalinger til rapporten.
Strukturer og instrumenterScenekunstudvalget
Foreningen af Danske Sceneinstruktører støtter en udvidelse af den faglige kompetence iScenekunstudvalget, men er samtidig bekymret for den centralisering som et 7 mands udvalg villemedføre. Hvorledes kan man undgå at Scenekunstudvalget bliver til 7 énmands udvalg? Oghvordan kan man udvide kompetencemæssigt, med dertilhørende konsulenter, uden en forøgelse afmidler?Armslængde princippet fungerer godt og bør bevares.Under kulturministeriets konference om teaterrapporten blev der lagt op til at syvmandsudvalgetskal fungere som sparringspartner for de enkelte teatre og herigennem - i samarbejde med teatrene -være med til at kvalitetssikre ud fra teatrenes egne ambitioner og målsætninger. Dette er en god ogkonstruktiv overvejelse, men hvordan kan syv mand varetage sådanne dialoger på landsplan?Teaterrapporten nævner bl.a. Arts Council of England´s struktur som en inspirationskilde og iForeningen af Danske Sceneinstruktører er vi interesseret i at se nærmere på hvorledes dette systemkunne overføres til det danske.
1
Udviklingspulje
Foreningen af Danske Sceneinstruktører støtter op om ideen om den fælles udviklingspulje somligestiller alle teatre og scenekunst projekter af faglig karakter.
Billetkøbsordningen
Billetkøbsordningen er et incitament for at introducere børn og unge for teater. Endvidere er det etværktøj som geografisk fordeles over hele Danmark. Udvikling af den danske teaterkultur skernødvendigvis gennem de kommende generationer hvorfor Foreningen af Danske Sceneinstruktørerer uenige med kommissionen om at det vil komme teaterkunsten til gode at fjerne en så væsentligdel af midlerne som billetkøbsordningen.
Internationalt samarbejde og festivaler
Foreningen af Danske Sceneinstruktører har god og årelang erfaring med internationalt samarbejdeog vi er selvfølgelige positive overfor samarbejder som kan bringe dansk scenekunst til udlandet oginternational teaterkunst til Danmark som inspiration. Vi vil anbefale at Kulturministeriet isamarbejde med Erhvervsministeriet og Udenrigsministeriet undersøger mulighederne for at skaffemidler til sådanne fremtidige samarbejder og at det sker i konsultation med scenekunstnere der harpraktisk og kunstnerisk erfaring på dette område..
Scenekunstcenter
”Med Teaterudvalgets forslag om et udvidet arbejdsfelt for Scenekunstudvalget og forpligtelsen tilat indgå flerårige kvalitativt funderede aftaler med en lang række teatre vil det være uomgængeligtat styrke den faglige og administrative betjening af Scenekunstudvalget”. Foreningen af DanskeSceneinstruktører er enige med rapportens formulering og vil sætte en stor streg under ”faglige” oganbefaler at man ser på Filminstitut konstruktionen som model for et muligt Teaterinstitut.
Produktion og rammerProduktionsplanlægning, større ensembler, eksperimenter
Størrelsen på produktionstid og på kunstneriske ensembler må nødvendigvis være afhængig afproduktions krav. Mens enhver bestræbelse på at forkorte tiden mellem ansøgning omproduktionsstøtte og støtte tildeling kun kan gavne produktioners kvalitet og energi.
2
Tid, rum og mulighed for eksperimenter i scenekunsten må der gives plads til så der forskes ogfornyes indenfor og udover kunstens grænser.Nationalscene og statsensemble for børn og unge
Foreningen af Danske Sceneinstruktører støtter ethvert initiativ der skaber flere scener og dermedflere forestillinger og er positiv overfor rapportens konklusioner om både nationalscene samtstatsensemble for børn og unge.Derudover mener vi at man bør se på muligheden af at unge optræder i B&U forestillinger vedprofessionelle teatre under scenekunstfaglig ledelse og i professionelle rammer. Det vil ogsåligestille scenekunsten med sportskulturen hvor unge allerede nu får tilbudt adgang til idræt underfaglig ledelse. Det seriøse engagement af de unge betyder en udvikling af interesse for teaterkunstenhos de medvirkende, samt deres venner og familie. En interesse til gavn for den lokale teaterkulturbåde i publikumsudvikling samt økonomisk.Et succesrigt eksempel med denne ordning i over 50 år er Rogaland Teater i Stavanger, Norge.(www.rogaland-teater.no)
EU penge
Det er Foreningen af Danske Sceneinstruktørers opfattelse at det er vanskeligt for ansøgere at fåadgang til EU støttemidler – vi vil derfor anbefale at der oprettes et kontor i stil med Media Deskder kan hjælpe scenekunstens parter til disse støttepenge.
Scenekunst uddannelse og udredning om uddannelser
Teaterrapporten foreslår en udredning af forholdene på uddannelsesområdet. En anbefalingForeningen af Danske Sceneinstruktører bakker op om, da der i dag eksisterer et behov for etalternativ, eller måske snarere et supplement til de eksisterende statsstøttede uddannelser. Og atlandets uddannelsesinstitutioner på området, bør arbejde sammen, giver vist sig selv.
Åben Scene
Scenekunstmiljøet har, ikke mindst i København, gennem en årrække været hæmmet af manglen påspillesteder, hvor projekter af varieret størrelse og indhold kan præsenteres for kollegaer ogpublikum. Foreningen af Danske Sceneinstruktører hilser ethvert initiativ der kan afhjælpe dennemangel, velkommen. Samtidig skal vi gøre opmærksom på at den sceniske udvikling har medført atmange projekter realiseres uden for det traditionelle teaterrum; som en konsekvens af dette, vil vi
3
appellere for at der i forbindelse med de åbne scener, etableres informations- og teknik banker, hvorprojekterne kan hente både viden og teknik.
Publikumsudvikling og synlighedSamarbejde med folkeskolen
Udviklingen af kreativitet i Danmark fejler ikke noget. Tværtimod. Kunstskolerne har lange køer tiloptagelsesprøverne og vi har internationalt anerkendte instruktører, skuespillere, komponister,dansere, dramatikere, scenografer, lysdesignere, arkitekter, designere, malere, forfattere, osv. Denindividuelle skabertrang skal nok nå frem.Men hvad med dem som ikke er kreative og uden talenter at solde med?Hvad med dem som bare helt stille og roligt skal ledes ved hånden ind i kunstens mangefacetteredeunivers og opdage kunstens evne til at åbne op for store oplevelser og værdier i sind og tanke?Hvordan skal disse folk, de kommende publikummer, udvikle en interesse for kunst hvis der ikketilbydes mulighed for at gå det i møde?For få år siden blev det i en Statens Kunstråds rapport, (”Ildsjælen i klasseværelset”), konkluderetfølgende om kunstundervisningen i den danske folkeskole, AT:- Kunstundervisning er for ringe- Evaluering af undervisningen er mangelfuld- Lærere trænger større indsigt i at undervise kunst fagene- I en tid hvor kunsten udgør en større del af økonomien bør det danskeundervisningssystem, med sit fokus på kreativitet, bevæge sig ind i det 21.århundrede- Drama, dans og design undervisning er langt under standard målet- Der burde være større kontakt mellem skoler og kunstinstitutionerHvis børn i folkeskolen ikke lærer og udvikler et kyndigt og kritisk forhold til musik, billedkunst,digtning og dans, så VIL kunstinstitutionerne fremover blive udsultet.Konklusionerne af ”Ildsjæl rapporten” må tages alvorligt og Foreningen af DanskeSceneinstruktører opfordrer til at der samarbejdes med Undervisningsministeriet, udoverKulturpakke og Huskunstnerordning succeserne – ikke mindst fordi konklusionerne også gør siggældende for de gymnasiale uddannelser.
4
Involverende teatertilbud
Teatrets virke som social løftestang såvel som formidler af dansk kultur øger i stigende grad.Scenekunstens mulighed for at åbne op for sociale og interaktive kompetencer i ellers trængtegrupper – såsom udsatte eller marginaliserede unge – har stor succes, viser adskillige projekter ledetaf scenekunst fagfolk rundt omkring i landet.Foreningen af Danske Sceneinstruktører anbefaler at Socialministeriet bliver en spillepartner pådette område så de kvalificerede projekter kan vokse og teaterhusene kan åbnes op for nyepublikums grupper.
Nye publikummer
Foreningen af Danske Sceneinstruktører har diskuteret vigtigheden af langsigtedeungdomsprojekter m.h.t. at udvikle fremtidens teaterpublikum.I samarbejde med Nordisk Sceneinstruktør Råd organiseredes således et møde i Lund, i forbindelsemed BIBU B&U teaterfestival, med lederne af det nu 14 år gamle Connections projekt (nydramatikfestival for unge) fra National Theatre i London og chefen for Den Unge Scene ved Det NorskeTeater - inspireret af Connections.Det norske projekt har nu kørt i 8 år, er kommet på statsbudgettet med 2 millioner kroner om åretog stor tilfredshed blandt alle involverede. På baggrund af de britiske og norske succeser starterRiksteatret i Sverige nu deres eget projekt.Fælles for alle disse nydramatik projekter er at de ledes af instruktører, stykkerne skrives af ledendeprofessionelle dramatikere og de opføres landet rundt af unge.Foreningen af Danske Sceneinstruktører er interesseret i at sætte skub i lignende tiltag og har idenne forbindelse taget kontakt med Det Kongelige Teater for at drøfte mulighederne.
Det Kongelige Teater
Det Kongelige Teater er ikke en del af den udsendte teaterrapport, men Foreningen af DanskeSceneinstruktører vil gerne benytte lejligheden til at opfordre til at Det Kongelige Teater i højeregrad bliver en del af teaterlandskabet. Selvfølgelig skal vi have en national scene med ganskespecielle forpligtelser i.f.t. vores tradition og historie, men samtidig virker det utidssvarende med
5
alle disse veludstyrede lokaler, der ikke er i funktion store dele af året. Flere samarbejder og størrefleksibilitet kunne være en vej frem.
Geografi og organiseringKøbenhavns Teater
Københavns Teater har på kort tid vist sig at fungere som en stat i staten – i stedet for at være medtil at skabe en scenisk synergi effekt, er der opstået et fordyrende mellemled, der tilsyneladendeudelukkende ønsker at fokusere på sig selv og ikke opfattes som en del af et scenekulturelt hele. Påden baggrund anbefaler Foreningen af Danske Sceneinstruktører at Københavns Teater afvikles ogmidlerne anvendes til anden scenisk aktivitet – den Åbne Scene fx.
Rapporten stiller forslag til forbedring og udvikling ved at omfordele midler inden for de givnerammer.Foreningen af Danske Sceneinstruktører foreslår i dette svar alternative måder at skaffe en forøgelseaf midlerne - og skal en sand vækst og fornyelse af scenekunsten finde sted så må der investeres forudvikling af den kommende scenekunst – til fremme for dansk teater og teaterkultur.
Foreningen af Danske SceneinstruktørerBestyrelsen, v/ formand Kim Dambæk
30. juni 2010
6