Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del Bilag 239
Offentligt
NOTATTil Folketingets EuropaudvalgNotatet fremsendes også til Folketingets KulturudvalgGrundnotat om Kommissionens grønbog om frigørelse af de kulturelle og kre-ative industriers potentialeKOM(2010)1831. ResuméKommissionen har den 27. april 2010 udsendt en grønbog om frigørelse af de kulturelleog kreative industriers potentiale, som gennem forskellige perspektiver på de kulturelleog kreative industriers betingelser og potentiale rejser en række spørgsmål, som alle be-rørte parter opfordres til at besvare og kommentere.Kommissionen ønsker med grønbogen at starte en debat om betingelserne for at skabe etstimulerende og kreativt miljø for kulturelle og kreative industrier i Europa. Grønbogenomhandler en række nøgleområder heriblandt innovation og iværksætterånd, adgang tilfinansiering, uddannelse og kulturelle og kreative industriers afsmittende virkninger påsamfundet.Interesserede parter opfordres til at afgive høringssvar til Kommissionen med frist den30. juli 2010.2. BaggrundGrønbogen skal ses i lyset af den europæiske kulturdagsordens mål, jf. Kommissionensmeddelelse ”En europæisk kulturdagsorden i en stadig mere globaliseret verden” KOM2007 (242), der bl.a. opfordrede EU til at udnytte kulturens potentiale som en drivkrafttil kreativitet og innovation inden for rammerne af Lissabon-strategien for vækst og be-skæftigelse. Rådet tilsluttede sig i 2007 kulturdagsordenen bl.a. med vedtagelse af enarbejdsplan vedr. kultur 2008-2010, ligesom formandskabets konklusioner fra Det Eu-ropæiske Råd i 2007 anerkendte vigtigheden af de kulturelle og kreative sektorer indenfor rammerne af Lissabon-strategien og nødvendigheden af at forstærke deres potentia-le, især hvad angår SMV’erne.3. HjemmelsgrundlagSpørgsmål om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant5. Formål og indholdFormålet med grønbogen er at starte en debat om betingelserne for at skabe et stimule-rende og kreativt miljø for EU’s kulturelle og kreative industrier. Den omfatter adskil-17. juni 2010
Dok. nr. 590222
Side 2
lige perspektiver, der spænder fra erhvervsmiljøet til nødvendigheden af at åbne et fæl-les europæisk forum for kultur, fra kapacitetsopbygning til kompetenceudvikling ogfremme af europæiske kulturskabere på verdensscenen.Grønbogen søger ikke at dække alle emner, der måtte have indflydelse på de kulturelleog kreative industrier, men behandler nogle nøgleproblemstillinger på tværs af forskel-lige politikområder, hvor det at anvende politikker og instrumenter kan frigøre kultu-relle og kreative industriers potentiale i Europa.Der anvendes en bred definition af de kulturelle og kreative industrier, hvor ”kulturelleindustrier” er de industrier, der producerer og distribuerer varer eller tjenesteydelser,der anses for at have en særlig kvalitet, anvendelse eller bestemmelse, der repræsente-rer eller overleverer kulturelle udtryksformer. ”Kreative industrier” er de industrier,der bruger kultur som råmateriale og har en kulturel dimension, selvom deres produkthovedsageligt er funktionelt.Grønbogen opstiller en række spørgsmål til mulig besvarelse fra interessenter på områ-det. Spørgsmålene er typisk relevante for politiske beslutningstagere, kulturelle og kre-ative industrier og andre interessentparter på forskellige niveauer. For hvert af de be-handlede emner vil Kommissionen især lægge vægt på bidrag, der omhandler en priori-teret indsats på EU-niveau.De behandlede emner i grønbogen er:1. Nye områder til eksperimenteren, innovation og iværksætterånd i den kulturelleog kreative sektorDer er et behov for, at forsknings- og udviklingsaspektet for kreativitet og skabelsestyrkes. Her ser det ud til at være et behov for at forbedre det fysiske og sociale mil-jø, hvor kreative arbejdere og forbundne industrier effektivt kan arbejde i klynger.2. Et bedre match til de kulturelle og kreative industriers færdighedsbehovVed skillevejen for kreativitet og iværksætterånd er det svært for de kulturelle ogkreative industrier at finde arbejdskraft med den rette kombination af færdigheder.Partnerskaber mellem kunst- og designskoler eller universiteter og virksomhederkan bidrage til dette mål. De kulturelle og kreative industrier har bl.a. brug for le-delses- og erhvervskompetencer, som kan forstå og mobilisere finansieringsmulig-heder.3. Adgang til finansieringManglende adgang til finansiering er en afgørende hindring for vækst i mange virk-somheder i sektoren. For at blive investeringsparate står de kulturelle og kreativeindustrier over for særlige udfordringer af forskellig karakter: mangel på informati-on og forståelse af relevante finansieringsmuligheder og vanskeligheder ved at ud-vikle og præsentere en overbevisende forretningsplan. Samtidig skal investorer ogbanker have en større bevidsthed om disse industriers økonomiske værdi og poten-tiale.4. Lokal og regional dimensionKulturelle og kreative industrier er ofte med til at sætte gang i lokale økonomier,der er i tilbagegang, fordi de bidrager til fremkomsten af ny økonomisk aktivitet, og
Side 3
derved skaber nye og bæredygtige arbejdspladser og gør europæiske regioner og by-er mere attraktive. Den særlige rolle som kulturelle og kreative industrier kan havemed hensyn til regional og lokal udvikling, bør på behørig vis tages i betragtning,når der udarbejdes politikker og støtteinstrumenter på alle niveauer.5. Mobilitet og udbredelse af kulturelle og kreative værkerVed at fremme bevægeligheden for kunstnere og kulturarbejdere, som er forudsæt-ningen for, at kulturelle og kreative industrier skal blomstre, bidrager man mar-kant til deres professionelle færdigheder, åbner op for nye markedsmuligheder, ogøger deres karrieremuligheder. Det vil være nyttigt med en bedre forståelse af,hvilke former for partnerskaber, samarbejde eller støtte, der vil kunne bidrage til atlette, fremskynde og udvide udvekslingen af værker, kunstnere og kulturarbejdere.6. Kulturel udveksling og international handelEU er også forpligtet til at fremme en verdensomspændende interkulturel dialog.Med henblik herpå skal EU også bidrage til udbredelsen af dens kulturelle mang-foldighed over hele verden, herunder de varer og tjenesteydelser, som de kulturelleog kreative industrier producerer. Eksport af disse værker, varer og tjenesteydelserer med til at udvikle bånd med tredjelande. Især har SMV’er behov for støtte til atetablere kontakter og få deres aktiviteter markedsført i udlandet.7. Kulturelle og kreative industriers afsmittende virkningerRapporter viser, at kulturelle og kreative industrier spiller en større rolle i nationa-le og regionale innovationsordninger end politiske beslutningstagere først havde an-taget. Disse industrier giver adgang til indhold, der skal drive digitalt udstyr ognetværk, og bidrager således til en yderligere udvikling af informationsteknologien.Det ser desuden ud til, at virksomheder, som i proportionelt større grad bruger tje-nesteydelser fra de kulturelle og kreative industrier, klarer sig markant bedre mht.innovation. Det centrale spørgsmål her er, hvordan man skal fremskynde de positi-ve afsmittende virkninger, som de kulturelle og kreative industrier har på økonomi-en og samfundet som helhed. En måde at gøre dette på er at øge antallet af båndmellem kultur og uddannelse for at fremme kreativitet på livslang basis. Kultur- ogkunstuddannelser spiller en vigtig rolle, idet de har potentialet til at forstærke op-findsomhed, originalitet, samarbejdsevne mv. blandt elever. På baggrund heraf børsynergien mellem kultur og uddannelse udforskes yderligere. På makroøkonomiskplan bør båndene mellem de kulturelle og kreative industrier og andre industrierforstærkes til nytte for økonomien som helhed. I denne forbindelse ville det være in-teressant bedre at forstå, hvordan man skal fremme brugen af kreativitet i andreindustrier.Fristen for at afgive høringssvar er den 30. juli 2010.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om grønbogen.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforGrønbogen har ingen konsekvenser for dansk ret.8.Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-hvervslivet
Side 4
Grønbogen har ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrativekonsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.Der vil i forbindelse med en mulig opfølgning på grønbogen skulle tages stilling til even-tuelle statsfinansielle konsekvenser.9. HøringEn række danske institutioner og organisationer er blevet gjort opmærksomme pågrønbogens eksistens, således at alle interessenter har mulighed for at fremkomme medbemærkninger over for Kommissionen senest den 30. juli 2010.Grønbogen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmålmed frist den 15. juni 2010. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter generelt Kommissionens hensigt med at styrke de kulturelle og kre-ative industrier og finder, at grønbogen peger på centrale områder i den forbindelse,herunder iværksætterånd, adgang til finansiering og de afsmittende effekter på det øv-rige samfund.Grønbogen er et vigtigt instrument i det fortsatte arbejde for at styrke de kulturelle ogkreative industrier i EU, og i den forbindelse at bringe hovedaktørerne på regionalt, na-tionalt og europæisk plan sammen med det formål at gøre mere strategisk brug af nu-værende og planlagte initiativer til støtte for de kulturelle og kreative industrier og atøge det tværnationale samarbejde mellem dem.Dette er et fokus, som regeringen er enig i, og som afspejler sig i de initiativer, som re-geringen allerede har iværksat f.eks. gennem oprettelse af en række oplevelseszoner,der har til formål at styrke vilkårene for vækst inden for udvalgte oplevelseserhverv, oggennem oprettelse af Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi, der har til formål atstyrke samspillet mellem kultur og erhverv. Dette sker også gennem en styrkelse afundervisningen i entreprenørskab på de danske uddannelsesinstitutioner.Der findes i dag kun en begrænset viden om betydningen af de kreative industrier i Eu-ropa. Et stærkere videngrundlag er en forudsætning for at udvikle en effektiv politik,der kan frigøre det økonomiske potentiale i de kulturelle og kreative industrier. Dendanske regering imødeser Kommissionens arbejde i relation til grønbogen med at tilve-jebringe et stærkere videngrundlag om de kreative industrier, herunder bl.a. udviklin-gen af et stærkere datagrundlag.Regeringen vil derfor nøje følge arbejdet med grønbogen og dens opfølgning, og agter iden forbindelse at afgive et høringssvar vedhæftet som bilag til dette notat.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerGrønbogen blev præsenteret af Kommissionen på rådsmøde (uddannelse, ungdom ogkultur) den 10.-11. maj 2010, hvor alle lande, der tog ordet, herunder Danmark, hilstegrønbogen velkommen.
Side 5
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgGrønbogen har endnu ikke været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men Europa-udvalget er blevet orienteret om Kommissionens præsentation af grønbogen på mødeden 7. maj 2010 forud for rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 10.-11. maj2010.