Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del Bilag 234
Offentligt
865835_0001.png
865835_0002.png
865835_0003.png
865835_0004.png
865835_0005.png
865835_0006.png
Udkast tilBekendtgørelse om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstil-skud fra KulturministerietI medfør af § 8, stk. 2, og § 9, stk. 3, i lov om økonomiske og administrative forhold formodtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet, jf. lov nr. [nummer og dato] af [dato] 2010,fastsættes:Kapitel 1Anvendelsesområde§ 1.Denne bekendtgørelse omfatter modtagere af driftstilskud i henhold til § 2, stk. 1-5, ilov nr. [nummer og dato] om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstil-skud fra Kulturministeriet, herefter kaldet tilskudsmodtager.Stk. 2.Hvis tilsynet med en tilskudsmodtager i henhold til indgået aftale, jf. § 9, stk. 2, i lovnr. [nummer og dato] om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskudfra Kulturministeriet, varetages af en offentlig myndighed, der ikke er den offentlige hovedtil-skudsyder, varetager denne offentlige myndighed de opgaver og har de beføjelser i forholdtil tilskudsmodtageren, der i denne bekendtgørelse er tillagt den offentlige hovedtilskudsyder.Skt. 3.Krav til de budgetter og regnskaber, som tilskudsmodtageren skal fremsende,samt udstrækningen af den revision, tilskudsmodtageren underkastes, afhænger af størrel-sen af det driftstilskud, som Kulturministeriet yder.Kapitel 2Budget§ 2.Tilskudsmodtageren skal udarbejde et budget.§ 3.Senest 2 måneder før regnskabsperiodens begyndelse skal tilskudsmodtageren ind-sende et budget til den tilsynsførende myndighed med henblik på godkendelse. Er Kulturmi-nisteriet ikke tilsynsførende myndighed, skal den offentlige myndighed, som fører tilsynet,godkende budgettet og ved regnskabsårets begyndelse orientere Kulturministeriet om, atbudgettet er godkendt.Stk. 2.Budgettet skal være godkendt af tilskudsmodtagerens bestyrelse. Hvis tilskuds-modtageren er en forening, skal budgettet være godkendt af foreningens øverste beslutten-de myndighed.Stk. 3.Budgettet skal omfatte hele tilskudsmodtagerens virksomhed i regnskabsåret.Budgetterede tilskud fra offentlige tilskudsydere skal være specificeret i budgettet.§ 4.Modtagere af statsligt driftstilskud på mere end 100.000 kr. årligt skal opstille budget-tet på en måde, så det vil være muligt at sammenligne budget og regnskab.§ 5.Modtagere af statsligt driftstilskud på mere end 500.000 kr. årligt skal ved budgetæn-dringer indsende det ændrede budget til den tilsynsførende myndighed med henblik pågodkendelse.Stk. 2.Ændringer i budgetforudsætningerne, der ændrer væsentligt på tilskudsmodtage-rens forventning til at opfylde sit formål, eller som kan resultere i ubalance i tilskudsmodtage-rens økonomi, skal meddeles den tilsynsførende myndighed, når tilskudsmodtageren harkendskab til dem.
Side 2
Kapitel 3Regnskab§ 6.Tilskudsmodtageren skal føre og aflægge regnskab.§ 7.Modtagere af statsligt driftstilskud på til og med 100.000 kr. årligt skal underskrive entro og love-erklæring om tilskuddets anvendelse, og om at tilskudsmodtageren har tagetskyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af de midler og ved driften af den virksom-hed, der er omfattet af regnskabet. Tro og love-erklæringen skal underskrives af en teg-ningsberettiget person. Tilskudsmodtageren skal på opfordring indsende regnskab i forbin-delse med stikprøvekontrol, jf. § 9, stk. 3 og 4.Stk. 2.Kulturministeriet kan udforme et paradigma til brug for den i stk. 1 beskrevne troog love-erklæring.§ 8.Modtagere af statsligt driftstilskud på over 100.000 kr. årligt skal senest 6 månederefter regnskabsperiodens afslutning sende et revideret årsregnskab og en genpart af revisi-onsprotokollen til den tilsynsførende myndighed, jf, § 20 stk. 6. Det fremsendte årsregnskabskal godkendes af den tilsynsførende myndighed. Den tilsynsførende myndighed skal senest9 måneder efter regnskabsperiodens afslutning orientere øvrige offentlige ydere af driftstil-skud om udfaldet af regnskabsgodkendelsen.Stk. 2.Årsregnskabet og revisionsprotokollen skal være underskrevet af den daglige le-delse og samtlige medlemmer af tilskudsmodtagerens bestyrelse.§ 9.Årsregnskabet, jf. § 8, skal give et rigtigt billede af tilskudsmodtagerens aktiver ogpassiver, økonomiske stilling samt resultat.Stk. 2.Årsregnskabet skal omfatte hele tilskudsmodtagerens virksomhed. Tilskud mod-taget fra offentlige tilskudsydere skal indtægtsføres specificeret for de enkelte tilskudsydere.Stk. 3.Årsregnskabet skal indeholde:(1) Årsberetning, hvori der redegøres for årets drift og forventningerne til det kommende årsamt øvrige forhold af betydning for tilskudsmodtageren, som ikke direkte fremgår afdet øvrige årsregnskab. Beretningen skal desuden indeholde en redegørelse for, i hvil-ken udstrækning aktiviteter er blevet gennemført i overensstemmelse med det budget-terede og med de målsætninger, der er opstillet i eventuelle aftaler med Kulturministeri-et eller andre tilskudsydere. Endelig skal beretningen indeholde en opgørelse over ud-viklingen i aktivitetsniveauet.(2) Revisionspåtegning,(3) Resultatopgørelse,(4) Balance,(5) Noter, herunder specifikationer af resultatopgørelsens og balancens poster og(6) Redegørelse for anvendt regnskabspraksisStk. 4.Der stilles endvidere følgende krav til årsregnskabet:(1) Tilskud, der ydes af tilskudsmodtageren, skal specificeres på modtagere.(2) Tilskud fra fonde m.v. skal specificeres.(3) Tilskudsmodtagere, der udover driftstilskud modtager projekttilskud, skal for hvertprojekt artsopdele projektindtægter og -udgifter. Dette gælder alle projekter, uanset omKulturministeriet har ydet tilskud hertil. Specifikation af hvert projekt medtages i noterne.(4) Regnskabstal for det forudgående regnskabsår samt budgettal for regnskabsåret skalopføres i resultatopgørelsen, og opgørelsen skal opstilles således, at der er umiddelbarsammenlignelighed mellem regnskabstal og budgettal.(5) Eventuelle afskrivninger skal specificeres, og afskrivningsmetoderne skal oplyses.(6) Balancen skal indeholde en opgørelse over omsætnings- og anlægsaktiver samt kort-og langfristet gæld, herunder en opgørelse af egenkapitalen.(7) Finansiering af underskud eller anvendelse af overskud skal oplyses.
Side 3
(8) Indtægter og udgifter skal periodiseres, og tilskud skal indtægtsføres i overensstem-melse med bevillingsperioden.(9) Hensatte forpligtelser, mellemregninger og indgåede forpligtelser skal specificeres.(10) Størrelsen af eventuelt vederlag til bestyrelsen skal oplyses.(11) Eventuel momsregistrering skal oplyses.Stk. 5.Er tilskudsmodtageren omfattet af en kommunal revisionsinstruks, kan kulturmi-nisteren beslutte, at tilskudsmodtageren ved aflæggelsen af regnskabet undtages fra eneller flere af bestemmelserne i stk. 3 og 4.Stk. 6.Kulturministeriet kan udforme et paradigme for opstilling af det i stk. 1-4 be-skrevne årsregnskab.§ 10.For modtagere af statsligt driftstilskud på over 10 mio. kr. årligt skal årsregnskabetopdeles på aktiviteter.§ 11.Modtagere af statsligt driftstilskud på over 10 mio. kr. årligt skal udarbejde en internregnskabsinstruks. Instruksen skal indeholde en beskrivelse af den regnskabsmæssigeorganisation og tilrettelæggelsen af regnskabsopgaverne, herunder oplysninger om ansvars-og kompetencefordelingen og de regelsæt, der skal følges ved udførelsen af regnskabsop-gaverne.§ 12.Tilskudsmodtageren skal opbevare de seneste 5 års regnskaber forsvarligt og til-gængeligt for revisor.Kapitel 4Revision§ 13.Der skal ikke udføres revision for modtagere af statsligt driftstilskud på til og med100.000 kr. årligt, medmindre andet følger af anden lovgivning eller bestemmelser fastsat ihenhold til anden lovgivning.§ 14Foreninger, der modtager et statsligt driftstilskud på til og med 500.000 kr. årligt, ogsom bliver revideret af en foreningsvalgt revisor, undtages fra bestemmelsen om indsendel-se af revisionsprotokol, jf. § 8, og fra bestemmelserne i §§ 15, 16 og 20. Den foreningsvalgterevisor skal dog i forbindelse med påtegning af årsregnskabet give en vurdering af, hvorvidtder er taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af de midler og ved driften af denforening, der er omfattet af regnskabet.§ 15.For modtagere af statsligt driftstilskud på over 100.000 kr. årligt udføres revisionenaf en statsautoriseret eller registreret revisor.Stk. 2.I tilfælde af revisorskift skal den tiltrædende revisor rette henvendelse til den fra-trædende revisor, der har pligt til at oplyse grunden til fratrædelsen.§ 16.For modtagere af statsligt driftstilskud på over 100.000 kr. årligt skal revisionen fore-tages i overensstemmelse med § 16, stk. 2 og 3, og §§ 17-20, og i overensstemmelse medgod offentlig revisionsskik, jf. § 3 i lovbekendtgørelse nr. 3 af 7. januar 1997 om revisionenaf statens regnskaber m.m.Stk. 2.Ved revisionen efterprøves, om årsregnskabet er rigtigt, og om de dispositioner,der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger,love og andre forskrifter samt indgåede aftaler og sædvanlig praksis. Der foretages endvide-re en vurdering af, hvorvidt der er taget skyldige økonomiske hensyn ved driften ved forvalt-ningen af de midler, der er omfattet af regnskabet.Stk.3.Revisionens omfang tilrettelægges under hensyn til tilskudsmodtagerens admini-strative struktur og forretningsgange, herunder den interne kontrol og andre forhold af be-tydning for regnskabsaflæggelsen.
Side 4
§ 17.For modtagere af statsligt driftstilskud over 100.000 kr. årligt påses det ved den af-sluttende revision, at regnskabet er opstillet i overensstemmelse med de regler, der erfastsat herfor i kapitel 3, og at det ikke indeholder væsentlige fejl eller mangler, og om dedispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddel-te bevillinger, love og andre forskrifter samt indgåede aftaler og sædvanlig praksis.Stk. 2.Ved revisionen af eventuelle projekttilskud, der indgår i tilskudsmodtagerens års-regnskab, skal revisor efterprøve, om tilskuddet er anvendt til formålet. Revisionen udføresved stikprøvevise undersøgelser.§ 18.For modtagere af statsligt driftstilskud på over 500.000 kr. årligt foretages der desu-den sædvanligvis revision i årets løb. Som led i revisionen undersøger revisor de eksiste-rende forretningsgange med henblik på at påse, om den interne kontrol er betryggende. Udover systemrevision udfører revisor i nødvendigt omfang substansrevision. Revisionenudføres som udgangspunkt ved stikprøvevise undersøgelser. Uanmeldte kasse- og behold-ningseftersyn indgår i revisionen.Stk. 2.Ved forvaltningsrevisionen undersøges det, om der er taget skyldige økonomiskehensyn ved tilskudsmodtagerens forvaltning af det ydede driftstilskud. Revisionen udføresbl.a. med udgangspunkt i tilskudsmodtagerens rapportering til tilskudsyder om mål og opnå-ede resultater. Endvidere vurderes tilskudsmodtagerens sparsommelighed, produktivitet ogeffektivitet.Stk. 3.Revisor undersøger, om de eventuelle tilskud, der ydes af tilskudsmodtageren, erunderlagt betryggende retningslinjer for regnskab og revision.§ 19.Modtagere af statsligt driftstilskud på over 100.000 kr. årligt skal give revisor de op-lysninger, som må anses af betydning for bedømmelsen af tilskudsmodtagers regnskabsamt for revisors vurdering af forvaltningen, herunder mål og opnåede resultater. Tilskuds-modtageren skal give revisor adgang til at foretage de undersøgelser, denne finder nødven-dige, og skal sørge for, at revisor får de oplysninger og den bistand, som revisor anser fornødvendig for udførelsen af sit hverv.Stk. 2.Bliver revisor opmærksom på lovovertrædelser eller tilsidesættelser af forskrifteraf væsentlig betydning for midlernes forvaltning, påhviler det revisor straks at give tilskuds-modtageren meddelelse derom, samt påse, at tilskudsmodtageren inden 3 uger giver til-skudsyderen meddelelse herom. I modsat fald er det revisors pligt at orientere tilskudsyde-ren. Revisors bemærkninger indsendes sammen med meddelelsen.Stk. 3.Det samme gælder, hvis revisor under sin revision eller på anden måde bliver op-mærksom på, at fortsættelse af driften er usikker af økonomiske eller andre grunde.Stk. 4.Det reviderede årsregnskab forsynes med en revisionspåtegning, hvoraf det skalfremgå, at regnskabet er revideret i overensstemmelse med reglerne i kapitel 4. Forbeholdskal fremgå af påtegningen. Revisionspåtegningen skal følge det til enhver tid gældendeerklæringsparadigme udstedt af Rigsrevisionen.§ 20.For modtagere af statsligt driftstilskud på over 100.000 kr årligt skal revisor føre enrevisionsprotokol.Stk. 2.I protokollen skal der indføres oplysninger om:(1) hvilke revisionsarbejder der er udført, og resultatet heraf, og(2) væsentlig usikkerhed, fejl eller mangler vedrørende tilskudsmodtagerens bogholderi,regnskabsvæsen eller interne kontrol.Stk. 3.Revisor skal endvidere redegøre for den udførte forvaltningsrevision. Specielt op-lyses om revisors undersøgelse af samt vurdering og konklusioner om tilskudsmodtagerenssparsommelighed, produktivitet og effektivitet samt om dispositioner uden for tilskudsmod-tagerens formål.Stk. 4.Det skal i protokollen til årsregnskabet oplyses:(1) hvorvidt revisor opfylder lovgivningens habilitetsbestemmelser,(2) hvorvidt revisor under revisionen har modtaget alle de oplysninger, der er anmodet om,(3) hvorvidt revisionen har givet anledning til bemærkninger med hensyn til, om driftstilskud-det er anvendt i overensstemmelse med de givne vilkår, eller hvis tilskudsmodtageren er
Side 5
omfattet af aftale i henhold til § 2, stk. 3, lov nr. [nummer og dato] om økonomiske ogadministrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet, om de samledeoffentlige tilskud er anvendt i overensstemmelse med de givne vilkår.(4) hvorvidt revisionen har givet anledning til bemærkninger med hensyn til, om tilskuds-grundlag er opgjort i overensstemmelse med gældende regler.Stk. 5.I revisionsprotokollen indføres endvidere oplysninger om særlige rapporter ellererklæringer, afgivelse af særlige beretninger, rådgivning og assistance.Stk. 6.Genpart af revisionsprotokollen med bestyrelsens og den daglige ledelses under-skrifter indsendes af tilskudsmodtageren til den tilsynsførende myndighed sammen med detpåtegnede årsregnskab.Kapitel 5TilsynAlmindeligt tilsyn§ 21.Den tilsynsførende myndighed fører som led i den almindelige tilskudsforvaltning etløbende tilsyn med tilskudsmodtagerne. Tilsynet tilrettelægges under hensyn til en vurderingaf væsentlighed og risiko knyttet til de aktiviteter, som tilskudsmodtageren gennemfører, ogunder hensyn til størrelsen af det ydede tilskud.Stk. 2.Det almindelige tilsyn består i:(1) Godkendelse af tilskudsmodtagerens budget inden regnskabsårets begyndelse. I forbin-delse med godkendelsen vurderes det, om budgettet afspejler den type aktivitet, somder ydes driftstilskud til. Den tilsynsførende myndighed vurderer tillige, om det i budgetteter sandsynliggjort, at de fornødne midler er til stede for, at tilskudsmodtageren kan drivesin virksomhed det kommende år.(2) Gennemgang og godkendelse af tilskudsmodtagers årsregnskab med tilhørende års-rapport og revisionsprotokol. I forbindelse med godkendelsen vurderes, om de aktivite-ter, der har været gennemført hos tilskudsmodtageren stemmer overens med det til-skuddet er ydet til. I gennemgangen af regnskabet vil også ligge en vurdering af, om derfortsat er grundlag for det offentlige driftstilskud.(3) Godkendelse af eventuelle ændringer i vedtægter.Stk. 3.For tilskudsmodtagere, hvor det statslige tilskud overstiger 10 mio. kr. årligt, bestårtilsynet tillige af et årligt møde mellem den tilsynsførende myndighed og tilskudsmodtagereni sammenhæng med en opfølgning på eventuelt indgået aftale.Stk. 4.Den tilsynsførende myndighed skal holde andre offentlige tilskudsydere orienteretom udfaldet af godkendelserne af budget og regnskab og i øvrigt om iagttagelser gjort undertilsynet.
Almindeligt tilsyn udført efter aftale med anden offentlig myndighed§ 22.Tilsynet som beskrevet under almindeligt tilsyn i § 21 kan varetages af en andenoffentlig myndighed end Kulturministeriet.Stk. 2.Hvis en anden statslig myndighed eller en kommune er tilsynsførende myndighed,varetages Kulturministeriets tilsynsforpligtelse af denne tilsynsførende myndighed. Dentilsynsførende myndighed orienterer Kulturministeriet om det udførte tilsyn.Stk. 3.Den tilsynsførende myndighed skal holde andre offentlige tilskudsydere orienteretom udfaldet af godkendelserne af budget og regnskab og i øvrigt om iagttagelser gjort undertilsynet.
Skærpet tilsyn§ 23.Hvis tilsynsmyndigheden vurderer, at der er risiko for, at det økonomiske grundlagfor tilskudsmodtagerens fortsatte drift er i fare, eller der er tvivl om, om den styring, som
Side 6
gennemføres hos tilskudsmodtageren, er tilstrækkelig, kan den tilsynsførende myndighediværksætte skærpet tilsyn.Stk. 2.Når det skærpede tilsyn iværksættes, udarbejder tilsynsmyndigheden en skriftligplan, som fastsætter form, indhold, procedurer med videre samt den tidsmæssige udstræk-ning. Det skærpede tilsyn kan justeres under hensyn til de erfaringer, den tilsynsførendemyndighed indhøster om sikkerheden i styringen hos tilskudsmodtageren. Planen for tilsynetkan i nogle tilfælde omfatte en pligt for tilsynsmyndigheden til at orientere andre offentligemyndigheder om forløbet af og status for det skærpede tilsyn.Stk. 3.Det skærpede tilsyn vil altid omfatte en udvidet forpligtelse for tilskudsmodtagerentil at fremsende en periodisk skriftlig budgetopfølgning, der ledsages af en skriftlig erklæringfra institutionens ledelse om det aktuelle økonomiske resultat og den forventede udvikling,samt eventuelt hvilke tiltag der er sat i værk for at bedre situationen. Hyppigheden af rappor-teringerne fastlægges ved indførelsen af det skærpede tilsyn og kan variere ud fra en vurde-ring af væsentlighed og risiko.Stk. 4.Før det skærpede tilsyn iværksættes, skal tilskudsmodtageren have mulighed forat udtale sig om planen for tilsynet, jf. stk. 2.Stk. 5.Det skærpede tilsyn består i, at(1) tilsynsmyndigheden påser, at tilskudsmodtageren følger den fastlagte plan for det skær-pede tilsyn med hensyn til form, indhold og fastsatte tidsfrister,(2) tilsynsmyndigheden gennemgår regnskabsrapporteringen med tilhørende kommentarerfra tilskudsmodtageren om institutionens økonomiske udvikling og budgetmæssige di-spositioner og(3) tilsynsmyndigheden fører dialog med tilskudsmodtagerens bestyrelse og daglige ledelseom udviklingen i økonomi og aktivitet hos tilskudsmodtageren.Stk. 6.Det skærpede tilsyn ophører, når tilsynsmyndigheden vurderer, at de økonomiskeog administrative forhold hos tilskudsmodtageren er tilfredsstillende.Kapitel 6Ikrafttrædelse§ 24.Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2011.Stk. 2. Med bekendtgørelsens ikrafttræden ophæves eller ændres:(1) Bekendtgørelse nr. 1510 af 14. december 2006 om regnskab og revision af statsaner-kendte museer m.v.(2) Bekendtgørelse nr. 924 af 28. september 2005 om regnskab og revision for tilskudsmod-tagere under Kulturministeriets ressort, som modtager tilskud i henhold til lov om vissespil, lotterier og væddemål(3) Bekendtgørelse nr. 346 af 12. maj 2003 om regnskab og revision for tilskudsmodtagere,som modtager tilskud fra Kulturministeriet i henhold til teaterloven(4) Bekendtgørelse nr. 345 af 12. maj 2003 om regnskab og revision for landsdelsorkestre ihenhold til musikloven(5) Bekendtgørelse nr. 909 af 23. september 2009 om regnskab og revision for tilskudsmod-tagere, som modtager tilskud fra Kulturministeriet i henhold til finansloven.(6) Bekendtgørelse nr. 596 af 18. juni 2001 Bekendtgørelse om revision af zoologiskeanlæg, der modtager tilskud i henhold til lov om statstilskud til zoologiske anlæg
Kulturministeriet, den [dato] 2010Per Stig Møller/ NN