Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del Bilag 231
Offentligt
862626_0001.png
862626_0002.png
862626_0003.png
862626_0004.png
862626_0005.png
862626_0006.png
862626_0007.png
862626_0008.png
TALEArrangement:Åbent eller lukket:Dato og klokkeslæt:Sted:Taletid:Forv. antal deltagere:Evt. andre forhold ministerenbør være opmærksom på:Samråd i Folketingets KulturudvalgÅbentOnsdag den 9. juni 2010 kl. 12.30-13.30Folketingets Kulturudvalg11. juni 2010
Der er efter ønske fra Mogens Jensen (S) stilletfølgende samrådsspørgsmål til ministeren:Samrådsspørgsmål U:Ministeren bedes redegøre for regeringens pla-ner for den nye FM 4-radiokanal, der betyderlukning af DRs P2, og herunder oplyse:- om ministeren finder, at Danmark midt ien økonomisk krisetid har behov for atødsle penge ud på nye radioeksperimen-ter frem for at styrke og forbedre de pub-lic service-medier, vi allerede her,- om den nye FM-radio skal konkurreremed DR’s P1 eller DR’s P4,- om ministeren fastholder sine udtalelserom, at et forbillede for den nye FM 4-kanal er den norske Radio Hele Norge,- om den nye kanal ikke med en musikan-del på 50 pct. og med bredt musikreper-toire vil påføre de landsdækkende, lokaleog regionale kommercielle radioer langtmere konkurrence end P2 og- om regeringens tidsplan for etablering afradioen, herunder hvornår der forventesen EU-godkendelse?
Kontaktperson:Svar på spørgsmål U
Tine Brøchner, Medier og Idræt
Som det fremgår af medieaftalen for 2011-2014, er det regeringens og aftalepartierneshensigt med det kommende udbud af den fjerde landsdækkende FM-radio-kanal at ska-be konkurrence på public service-radio. Vi vil gerne skabe det friske pust på public ser-vice-radio-området, som vi oplevede på public service-tv-området, da TV 2 i 1988 kom tilog gav DR konkurrence på tv-fronten. Der er vist ingen, der er uenige i, at TV 2s indtog
Dok. nr. 576740
Side 2
på tv-markedet gav danskerne større valgfrihed mellem kvalitetstilbud, idet DR fik etkvalitativt modspil. Og netop nu har vi en unik mulighed for at skabe dette, idet DRstilladelse til den fjerde landsdækkende FM-radio-kanal udløber med udgangen af 2010.
Lad mig indledningsvis understrege, at vi med medieaftalen har besluttet at genudbydeden fjerde landsdækkende FM-radio-kanal. S og R besluttede jo som bekendt tilbage i2000 med støtte fra blandt andet SF, at den fjerde landsdækkende FM-radio-kanalskulle udbydes som en public service-orienteret kanal. Et udbud, som DR vandt i kon-kurrence med private bydere. Nu er koncessionsperioden for DR så udløbet, og så er detjo kun naturligt – rent bortset fra, at det også er det, der følger af Radio-tv loven, at ka-nalen bringes i udbud igen – også denne gang som en public service-kanal.
I samrådsspørgsmålet nævnes, at genudbuddet af den nye FM 4-kanal betyder lukningaf DR’s P2. Det er desværre en udbredt misforståelse. Men ikke desto mindre forkert,hvilket jeg er ret sikker på, at hr. Mogens Jensen udmærket er klar over. Vi lukker ikkeP2. DR afgør selv de programmæssige konsekvenser af at have en sendemulighed min-dre.
[Behovet for radioeksperimenter i en krisetid]Hr. Mogens Jensen spørger, om Danmark i en krisetid har behov for at ødsle penge ud.Det synes jeg er et rigtig interessant og relevant emne at tage en drøftelse af. Særlig dadet jo forholder sig således, at det under medieaftaleforhandlingerne var oppositions-partierne, der – her midt i en krisetid – ønskede at pålægge såvel borgerne som virk-somhederne øgede økonomiske byrder i form af licensstigninger. Hvilket Regeringen,DF og Liberal Alliance ikke fandt forsvarligt. [Licensmidlerne skal jo gå til medierne ogkan ikke overføres til statskassen, for så er det jo en skat.]
Side 3
Selv uden at ændre ved de nuværende principper for licensbetaling er der imidlertidvæsentligt flere licensmidler til rådighed i den kommende aftaleperiode end i den inde-værende. Det skyldes, at DR vurderer, at antallet af licensbetalere vil være større end iden nuværende aftaleperiode.
Disse nye licensindtægter fra det øgede antal licensbetalere betyder, at der er råd til attage en række nye spændende medieinitiativer uden hverken at øge licensen for bor-gerne eller at reducere niveauet for licenstildelingen til DR. Den fjerde FM-kanal er étaf disse nye initiativer, hvortil der afsættes op til 100 mio. kr. årligt, mens DR’s licens-tilførsel alene reduceres med de 50 mio. kr., som DR ifølge deres regnskaber i gennem-snit har i direkte omkostninger til driften af en FM-radio-kanal. De 100 mio. kr. baserersig på vurderinger over, hvad det vil koste at drive en kvalitetspræget public servicekanal på stand alone basis. Beløbet er udledt ud fra, hvad DR gennemsnitligt bruger pr.kanal tillagt en række øvrige omkostninger knyttet til programvirksomheden, som dogikke kan relateres direkte til de enkelte kanaler og derfor ikke indgår i DRs gennem-snitlige omkostningsbeløb.
Et andet væsentligt initiativ, der kan finansieres af disse nye licensindtægter, er denøgede sendetid for TV 2-regionerne.
[Programprofil for den fjerde landsdækkende FM-radio-kanal]Så rejses der spørgsmål om programprofilen for den nye kanal, herunder om den nyekanal skal konkurrere med DR’s P1 eller P4.
Lad mig først svare på spørgsmålet i relation til taleprogramdelen af den nye kanal.Her er der ingen tvivl. Den nye kanal skal først og fremmest være en spændende public
Side 4
service udfordring for DR’s P1 og P2. Det fremgår meget klart og præcist af medieafta-len, der slår fast, at kanalen skal udbydes med krav om nyheds-, aktualitets-, kultur- ogdebatprogrammer.
For så vidt angår musikprofilen for den nye kanal er medieaftalen knapt så klar - detmedgiver jeg. En ”bred musikprofil” kan jo principielt dække over flere forskellige mu-sikprogramflader. Her – ligesom med oplysningen om programindhold - har vi fra afta-lepartiernes side valgt at lade uafhængige radio- og public service-eksperter kommemed ét eller flere bud, før vi politisk lægger os fast på en bestemt programprofil. Vi sersåledes frem til, at det nyligt nedsatte hurtigt arbejdende udvalg - med den public ser-vice-erfarne Mette Davidsen-Nielsen i spidsen - fremkommer med sådanne profilforslagefter sommerferien.
Fra aftalepartiernes side har vi dog forhånd valgt at slå fast, at den nye kanal ikke skalvære en popmusik-kanal. Det er ikke det, der er meningen med en licensfinansieret nyradio-kanal. Dette fremgår derfor klart af kommissoriet for det nedsatte FM 4-udvalg,ligesom det her understreges, at høje lyttertal ikke er det centrale succesparameter forkanalen.
Lad mig bare gentage det som den socialdemokratiske ordfører Søren Hansen udtalteom udbuddet af den fjerde kanal tilbage i maj 2000 under folketingsdebatten om medie-forliget: ”Vi har hverken søgt en løsning af hensyn til Gøngemosens Danmarks Radio el-ler Kvægtorvets TV 2. Vi har søgt en løsning, der giver danske lyttere og seere så man-ge kvalificerede, herunder kvalificerede danske, valgmuligheder, som pengene, evnerneog teknikken rækker til.” Det er netop det regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alli-ance har gjort med medieaftalen for 2011-2014 - uden at Socialdemokraterne ønskede atvære med.
Side 5
Jeg vil i forlængelse heraf gerne henvise til formuleringerne i medieaftalen for 2001-2004, hvor det som bekendt blev besluttet at udbyde den fjerde FM-radiokanal førstegang. Det fremgår af aftalen, at ”Den fjerde, landsdækkende radiokanal skal være ennuanceret public service-orienteret kanal med klassisk musik – suppleret med præsen-tation af rytmisk musik, jazz og dansk musik – kulturprogrammer, samfunds- og de-batprogrammer mv. …. En kvalitetsmæssig vurdering af den samlede programflade vilvære afgørende for, hvem der får tildelt kanalen. Mange lyttere er ikke et succeskriteri-um for kanalen.”
[Radio Hele Norge]Det bringer os videre til spørgsmålet om Radio Hele Norge som muligt forbillede for dennye kanal.
Jeg står gerne bag mine udtalelser om, at den norske kanal Radio Hele Norge er et re-levant eksempel på, at det faktisk kan lade sig gøre at skabe et attraktivt alternativ tilde traditionelle public service radio-kanaler. Denne kanals koncessionsbestemmelserfastslår, at kanalen skal have nyheds- og aktualitetsudsendelser, kulturudsendelser fraind- og udland, der både skal være analytiske, kritiske og fordybende, samt norsk mu-sik.
Når det er sagt, så har det naturligvis aldrig været tanken, at den nye FM 4-kanal skul-le kalkeres af efter Radio Hele Norge - hvilket jeg da heller aldrig har sagt. Profilen forden fjerde FM-radio-kanal er ikke udarbejdet på baggrund af Radio Hele Norges publicservice-forpligtelser eller profil i øvrigt. Og der vil blive stillet helt anderledes præcisepublic service-krav til en kommende tilladelseshaver af den fjerde FM-radio-kanal. Enlicensfinansieret public service-kanal, der ikke er afhængig af reklameindtægter, skal
Side 6
naturligvis have public service-ambitioner på et mere seriøst niveau, end det kan væremuligt for en kanal, der skal leve 100 % af reklameindtægter.
[Konkurrence til de landsdækkende, lokale og regionale kommercielle radio-er]For mig at se følger det af det, jeg netop har fortalt, at de konkurrencemæssige bekym-ringer, som visse af de kommercielle radioer i Danmark har givet udtryk for, er heltubegrundede.
Den nye kanal kommer hverken til at være en ny Radio 100 FM eller en nye Radio NO-VA - og dermed heller ikke til at gå disse radioer i bedene. Der er som nævnt ikke taleom en pop-kanal. Vi har tværtimod som nævnt besluttet at pålægge tunge public ser-vice-krav til kanalen indenfor nyheds-, aktualitets-, kultur- og debatprogrammer og stil-ler krav om en bred musikprofil. Og lad mig bare gentage det, jeg har sagt før, at der vilvære tale om en bred musikprofil i betydningen et varieret musikudbud - ikke en mu-sikprofil, der alene tiltrækker mange lyttere. Min forventning er, at der blandt andet vilskulle spilles både jazz og klassisk musik på kanalen. Men lad os nu se, hvad Mette Da-vidsen-Nielsen-udvalget kommer op med.
[Tidsplanen]Endelig bliver der spurgt til tidsplanen for den nye kanals etablering.
Det er regeringens og aftalepartiernes udgangspunkt, at den nye kanal skal i gang såhurtigt som muligt. Men naturligvis uden at gå på kompromis med, at der skal være enproces, der giver rum for en både radiofaglig og juridisk ordentlig forberedelse af kana-len, ligesom såvel de mulige bydere som Radio-tv-nævnet skal have tilstrækkelig tid tilderes rådighed.
Side 7
Lad mig derfor skitsere de elementer, der skal indgår i udbudsprocessen:
Vi har som nævnt netop nedsat et hurtigt arbejdende udvalg, som skal komme med for-slag til en mere præcis og sammenhængende programprofil indenfor de fastsatte publicservice-rammer. Udvalget skal komme med et forslag til august måned.
Herefter skal der udarbejdes konkrete programkrav til brug for udbudsmaterialet.
Samtidig har det hele tiden været forudsat, at udbuddet skal tilrettelægges efter drøf-telse med Kommissionen. Vi er allerede i dialog med Kommissionen, og det er vores for-håbning, at denne dialog gennem hele forløbet kan gøre processen med Kommissionenhurtig og effektiv.
Herefter skal der udarbejdes en udbudsbekendtgørelse, som er afhængig af, at vi harfået vedtaget den nødvendige lovændring.
På denne baggrund vil udbudsmaterialet blive offentliggjort, og interesserede bydereskal herefter have tid til at udarbejde deres bud. Når buddene er kommet ind, vil Radio-og tv-nævnet helt praktisk skulle foretage en vurdering af buddene og udpege vinderenaf udbuddet.
Og endelig må man herefter forvente, at den kommende tilladelseshaver skal have tidtil at etablere stationen.
Planen er at vi får fundet en koncessionshaver inden næste sommer og kan høre enspændende ny public service-radio i æteren inden julen 2011.
Side 8