Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del Bilag 216
Offentligt
851719_0001.png
851719_0002.png
Til Kulturudvalget
21. maj 2010

Vedr. Deputation fra folketeatret.dk til Kulturudvalget onsdag d. 26. maj 2010.

Teaterudvalgets rapport har nogle forslag, som vil have drastiske konsekvenser for folketeatret.dk. Disseforslag er fremsat uden analyse af teatrets forhold. Derfor vil vi gerne belyse hovedlinjerne i teatretsforhold og konsekvenserne af rapportens forslag.I 2007 fusionerede Folketeatret i Nørregade og Det Danske Teater.Situationen for Folketeatret i Nørregade på fusionstidspunktet var, at der havde været en årrække medøkonomisk ustabilitet og en meget lav produktivitet. I de seneste år før fusionen havde teatret kun haft 2-3egenproduktioner pr. sæson med 73 - 115 opførelser og med publikummer på mellem 24.000 og 48.000. Isæsonen forud for fusionen blev der kun lavet én nyproduktion, én genopsætning og et gæstespil.Situationen for Det Danske Teater var stabil. Det Danske Teater havde i en længere årrække turnéret med6-8 produktioner pr. sæson med gennemsnitlig 348 opførelser for gennemsnitlig 136.000 publikummer pr.sæson. Teatret havde en stabil økonomi med en positiv egenkapital på ca. 2 mio. kr. på fusionstidspunktet.Det Danske Teater har konsekvent varetaget sin lovfastsatte nationale forpligtelse til at levere turnéteatertil hele landet. På én sæson kommer teatret ud til ca. 70 byer og spiller på såvel små som store scener.Der var et profil- og repertoiremæssigt sammenfald mellem de to teatre med et publikum, somefterspørger det brede folkelige kvalitetsteater.Baggrunden for fusionen var at styrke begge teatre, at øge aktiviteten i Nørregade, og at give mulighed for istigende omfang at producere store, spektakulære forestillinger både i Nørregade og på turné. Dette skulleske indenfor de eksisterende bevillinger.Fusionen er i dag en succes med såvel kunstnerisk som økonomisk synergi.I Nørregade er det lykkedes at skabe et levende teaterhus med stor aktivitet. I de tre sæsoner efterfusionen har der været spillet henholdsvis 5, 6 og 7 egenproduktioner samt et antal gæstespil. Egen-produktionerne har haft i alt 200-220 opførelser og har været set af mellem 60.000 og 75.000publikummer.På turné er det lykkedes at fastholde antallet af produktioner på 6-8. Antallet af opførelser har genereltkunnet holdes på det hidtidige niveau. Yderligere har vi med den stationære scene i Nørregade haft langtbedre muligheder for at skabe større, flottere og mere omkostningskrævende forestillinger til turné (fxSkatteøen)Teatret har gennem de 3 sæsoner i fusionen arbejdet målrettet på at optimere den kunstneriske synergimellem turné- og stationære forestillinger, blandt andet ved at bygge to forskellige dekorationer til deforestillinger, der både spiller i Nørregade og på turné. Således har folketeatret imødegået den modstand,som har præget den offentlige debat, hvor man især har fokuseret på risikoen for, at den smukke scene iNørregade ville blive reduceret til en afleveringscentral for turnéforestillinger.
Der er samtidig en betydelig økonomisk synergi, da der er væsentlige omkostninger at spare ved at have étprøveforløb med de samme skuespillere, ét sæt kostumer, ét sæt rekvisitter, og to spilleperioder(henholdsvis i Nørregade og på turné). Den kan således produceres meget mere teater for de sammepenge.Begge forslag i teaterudvalgets rapport indebærer en udskillelsen af folketeatret.dk’s turnédel, og såledesen ophævelse af fusionen. Konsekvenserne heraf vil være betydelige.Turnéteater er en disciplin, som kræver særlige kompetencer og erfaring, hvis man vil producere godtteater til hele landets små og store scener for de få penge, som er til rådighed.Folketeatret.dk/tidligere Det Danske Teater har 47 års erfaring med dette. Det vil sige erfaring med atproducere fleksible dekorationer til mange forskellige scener, og at rejse på turné. At rejse på turné krævererfarne turnéteknikere og en indarbejdet organisation og infrastruktur, som varetager turnésalg,turnéplanlægning, transportplanlægning, markedsføring, hjælp til teaterforeningerne med salg, PR,arrangementer m.v. samt back-up til turnéholdene.Teatrets turnévirksomhed udgør en slags rygrad i teaterforeningernes aktivitet på grund af den nationaleforpligtelse til at levere et bredt og varieret udbud til hele landet. Teatret står samtidig for enleveringssikkerhed for teaterforeningerne.Dette risikerer man at sætte over styr.Ved at lægge folketeatret.dk’s turnébevilling ind under Københavns Teater er det sandsynligt, at derprimært vil blive udbudt allerede producerede stationære forestillinger fra København. Det må frygtes atkonsekvensen heraf bliver, at disse forestillinger kun kan opføres på landets store scener på bekostning afde små scener, idet det er meget vanskeligt at overføre stationære forestillinger til meget mindre scener.Dette vil betyde en kulturel skævvridning af Danmark og risiko for en reel ophævelse af den nationaleforpligtelse. Der vil endvidere være en risiko for, at forestillingerne bliver dyrere at producere, og at derderfor bliver produceret mindre teater for pengene.At udskille turnévirksomheden fra folketeatret.dk vil have væsentlige konsekvenser for teatrets stationærescener i Nørregade. Den økonomiske synergi har spillet og spiller fortsat en stor rolle for begge dele afteatrets virksomhed og muligheder for overlevelse. Man får med fusionen med andre ord mere teater forde samme tilskudskroner. Hvis man udskiller turnédelen fra Folketeatret, vil det kræve en tilskudsforøgelsetil Folketeatret på anslået kr. 5 mio., hvis det samme aktivitetsniveau skal opretholdes.Vi betragter fusionen, folketeatret.dk, som en fornem teatersymbiose, som står for det brede folkeligekvalitetsteater med appel til det store publikum, samt professionel teaterproduktion og leveringssikkerhedtil hele Danmark. Det mener vi, bør bevares. Hvorfor opløse en vellykket fusion?Med venlig hilsenWaage Sandø, teatercheffolketeatret.dkKasper Wilton, kommende teaterchef