Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del Bilag 198
Offentligt
842264_0001.png
842264_0002.png
842264_0003.png
NOTATTil Folketingets KulturudvalgKulturministerens talepapir ved samråd i Folketingets Kulturudvalg den 5.maj 2010 om rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 10.-11. maj 2010Tak fru formand!Dagsordenen for det kommende rådsmøde har - for så vidt angår kulturdelen - 6 punkter, heraf 4 kul-turpunkter, 1 audiovisuelt punkt og 1 punkt om sport.5. maj 2010
Alle dagsordenspunkter er

til orientering.

Jeg vil gerne henvise til samlenotatet og her omtale 3 afpunkterne:

For det første dagsordenspunkt 1

om Kommissionens forslag om et europæisk kulturarvsmærkesom er sat på dagsordenen med henblik på formandskabets fremskridtsrapport, er tanken, at et euro-pæisk kulturarvsmærke skal tildeles historiske steder, der i særlig grad er velegnede til at formidleden historie og de værdier, der ligger bag nutidens Europa. Ikke mindst tænkes der på formidlingen tilde unge generationer, der ofte savner viden om denne historie.
Forslaget ligger i forlængelse af det europæiske kulturarvsmærke, der allerede eksisterer som et ini-tiativ oprettet af en række medlemslande – ikke inklusive Danmark – samt Schweiz, men som mang-ler en mere stringent udvælgelsesprocedure. Forslaget sigter på at skabe en sådan procedure ved atetablere en europæisk ekspertjury og et sæt fælles udvælgelseskriterier. Dette vil i væsentlig grad for-øge mærkets værdi som værktøj i den historiske formidling.
Det er min vurdering, at der er tale om et væsentligt og gavnligt forslag. Det er afgørende, at vi for-midler viden om Europas historie og værdier til Europas børn og unge.
Dok. nr. 550979
Side 2
Regeringen støtter forslaget, og vi vil især i de videre forhandlinger lægge vægt på, at vi får skabt denstringente udvælgelsesprocedure, der fremstår som forslagets vigtigste bidrag til at forbedre den hid-tidige ordning, samtidig med at ordningen bliver enklest mulig at administrere.

Dernæst

vil jeg gerne kort nævne

dagsordenspunkt 4

om kulturens og kreativitetens bidrag til etkonkurrencedygtigt, inklusivt og bæredygtigt Europa. Formandskabet ønsker med punktet at sættefokus på kulturens og kreativitetens bredere samfundsmæssige bidrag - f.eks. til økonomien og sam-fundsudviklingen - og lægger op til en udveksling af synspunkter om, hvordan kulturens bidrag kanstyrkes yderligere nationalt såvel som på europæisk niveau.
Kommissionen vil som input til drøftelsen præsentere sin grønbog om kulturelle og kreative industri-er, og vi vil fra dansk side bl.a. orientere om vore erfaringer med styrkelse af kultur- og oplevelses-økonomien.
Punktet følger op på tidligere drøftelser blandt kulturministrene og skal bl.a. ses i forlængelse af øn-sket i formandskabets arbejdsprogram om at styrke de kulturelle og kreative industriers rolle i Europa2020-strategien.

Endelig

vil jeg gerne nævne

dagsordenspunkt 6

om Lissabontraktaten og sport. Der er med Lissa-bontraktatens ikrafttræden skabt hjemmel for et formelt samarbejde mellem medlemslandene omsport. Det hidtidige uformelle idrætssamarbejde, som i de seneste år har taget udgangspunkt i EU’shvidbog om sport fra 2007, er m.a.o. nu blevet formaliseret.
Det er således første gang, at sport er på dagsordenen som et selvstændigt punkt på et formelt råds-møde.
Formandskabet har lagt op til en første drøftelse af idræt og sport, herunder om de vigtigste emner ogudfordringer, som EU-samarbejdet står over for.
Side 3
Regeringen vil tilstræbe, at EU i fremtiden arbejder for, at idræt og sundhed – herunder særligt do-pingproblematikken – og etik i idræt gøres til centrale elementer i et fremtidigt EU-sportssamarbejde.
Med hensyn til den økonomiske dimension af idrætten er det regeringens holdning, at en drøftelse afartikel 165’s økonomiske aspekter ikke må have indvirkning på den form for finansiering af idrætten,som vi har i Danmark.
Regeringen vil tilstræbe, at den fortsatte behandling af idræt i EU-regi – i lighed med andre områder– respekterer kompetencefordelingen mellem medlemsstater og Unionen, samt at behandlingen af deforskellige forslag, der spænder over mange forskellige politikområder, finder sted i eller efter behø-rig inddragelse af relevante rådsarbejdsgrupper, således at eksisterende samarbejdsformer respekte-res.