Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del Bilag 187
Offentligt
Frihed til at vælge– must-carry en forudsætning
Mangfoldige tv-mulighederDer er flere argumenter for, at det er vigtigt, at ikke-kommercielt tv udgør en solid andel af tv-udbuddet i Danmark.Debatten i den demokratiske proces vil blive mindre mangfoldig, hvis denne dækning over-lades til de nuværende regionale og landsdækkende tv-stationer.Dækningen af den lokale historie og begivenhed vil blive mindre, hvis mulighederne for tv-dækning begrænses.Adgangen til at lære anvendelsen af tv-mediet vil blive mindre, så færre personer vil læremediet at kende, så fødekæden til film-, tv og multimedie-brancherne reduceres.Herudover vil ikke-kommercielt tv være et godt ”praktiksted” for de mange kreative sjæle,der vil afprøve deres ideer i den nye digitale verden. En god ”rugekasse”, der kan blive fø-dekæde til en forsat stærk udviklingen af samspillet mellem kunstnerisk kreativitet og denye digitale muligheder.
Ikke-kommercielt tv styrker mangfoldigheden og pluralismen i mediebranchen.Folketinget har besluttet, at ikke-kommercielt tv sendes digitalt i MUX 1 fra 1. november 2009.Hermed fortsættes 25 års tradition for at borgere og foreninger, kommuner og virksomhederhar direkte adgang til tv-mediet.En form for direkte demokrati og folkeoplysning - uden indblanding fra gatekeepere og smags-dommere. Ægte public access.
ProblemerNyordningen vedrørende ikke-kommercielt tv i det digitale sendenet, har medført følgendeproblemer:Manglende distribution i antenneforeningerne, da ikke-kommercielt tv ikke er omfattet afmust-carry og sendes i et digitalt format, som mange husstande ikke kan modtage. Tegn-sprog, den regionale TV2 time og ikke-kommercielt tv når derfor ikke ud til befolkningen –se bilaget Regional TV sening i Danmark. Kun 16 % af befolkningen kan se must-carry sta-tionerne Tegnsprogskanalen og den regionale TV2 time i marts 2010! Befolkningen harkrav på at licens- og statsfinansierede kanaler kan modtages i husstanden.
Befri befolkningen for kollektive pakkeløsninger og andre tekniske handelshindringer, derforhindrer dem i at se dansk tv.En stærk bureaukratisk tilskudsmodel til ikke-kommercielt tv, der modarbejder kvalitets tv,fordi tilskuddet ydes pr. egenproduceret sendt time uden hensyn til indhold og kvalitet.Store distributionsomkostninger til Digi-TV, der har etableret et sendenet efter DR ogTV2s specifikationer, der indeholder en række omkostninger der er ikke-kommercielt tvuvedkommende.For mange tilladelser og sendetimer i forhold til finansieringen, der har medført at til-skuddet pr station er faldet væsentligtManglende lokal forankring blandt en række lokale tv-stationer
På baggrund af ovenstående anbefaler vi, at:1.25 % af kapaciteten i MUX 1 reserveres til regional- og lokal-tv ved overgangen tilMpeg4. Der afsættes midler til DR, så DR kan lancere deres kanaler på MUX 8 i DVB-T2formatet.ikke-kommercielt tv sender på deres egen kanal på MUX 1 fra overgangen til Mpeg4 isamarbejde med TV2-Regionerne. Tegnsprogskanalen flyttes til en anden kanal.MUX 1 og 2 kanalerne skal være omfattet af ”must-carry” i antenneforeningerne og hoskabeldistributørerne. Der reserveres en pulje på 25 mio. kr. til at lancere kanalerne vedovergangen til Mpeg4.der afsættes 50 mio. kroner årligt fra 2011 i en særskilt pulje til ikke-kommercielt tv, dersatsreguleres i samme takt som licensindtægterne.betalingen til Digi-TV sættes ned til 50 kr. ekskl. moms pr. regional sendetime og 400 kr.pr. landsdækkende sendetime i forbindelse med overgangen til Mpeg4.der afsættes 50.000 kr. i tilskud pr. sendesamvirke til dækning af administrative omkost-ninger samt 100.000 kr. pr. sendesamvirke til uddannelsesaktiviteter.der nedsættes et arbejdsudvalg med repræsentanter fra sendesamvirkerne, der har tilopgave at udarbejde et forslag til en administrativ enkel tilskudsmodel, der fremmer op-bygningen af kreative ikke-kommercielle tv miljøer i en seervenlig sendeflade.
2.3.
4.5.6.7.
Bilag: Regional tv-sening i Danmark
30. april 2010/KH2