Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del Bilag 179
Offentligt
www.kglteater.dk
Til:Kopi til:Fra :Dato:Journal nr.:
Folketingets KulturudvalgKasper Holten21.04.10
Vedr. Bredden i Operaens repertoire
Den Kgl. Operas repertoire er i udpræget grad skruet sammen ud fra et ønske om atsikre bredde og alsidighed på alle faktorer. Det gælder såvel forholdet mellem nyeværker / mindre kendte værker / klassikere, som inden for perioder, komponisterog stilarter i iscenesættelsen.Det vil være for omfattende at gennemgå alle aspekter af operaens repertoire i deseneste og kommende år, men følgende udpluk giver efter min mening en god ideom bredden i repertoiret:-Det populære/klassikerne har været tilgodeset gennem opførelser af fxFlagermusen, Den Glade Enke, Tosca, La Traviata, Maskarade, FigarosBryllup, Carmen, La Bohemeetc. Nogle af disse har været iscenesat i rela-tivt klassiske og tilgængelige former, mens andre af disse – herunder ikkemindst operetterne – har været udsat for den form for moderne, tolkendeiscenesættelse, som det kommercielle teater normalt ikke har råd til at tagechancen med. Kendetegnende for alle disse værker har været et højt antalforestillinger med deraf følgende stor publikumskapacitet, hvilket har mu-liggjort at også nye publikumsgrupper har kunnet få billet.Det tyske senromantiske repertoire står meget centralt for Den kgl. Opera,og således har Wagner og Strauss både historisk og i de senere år haft enhelt central plads. Disse forestillinger ligger typisk ikke i kernen af det bre-de publikums smag, men profilerer os på meget højt niveau og har sit eget,meget dedikerede publikum. Den Kgl. Operas største internationale suc-ces’er har ofte været at finde i denne gruppe, hvor de seneste år bla. harbudt påElektra, Tristan og Isolde, Tannhäuser, Ringen, Rosenkavalerenmm. Næste år følger Richard Strauss’Kvinden uden skygge,der aldrig førhar været spillet i Danmark.Bredden i repertoiret periode- og stilmæssigt er kendetegnet ved opførelseraf fx barokoperaer som HändelsJulius CæsarogPartenopesamt Monte-verdisPoppeas kroningogOdysseus’ hjemkostmed special-orkestret Con-certo Copenhagen, men også ved opførelserne af andre værker fra operahi-storien, som ikke ligger i mainstream (fxRusalka, Lastens Vej, Ariadne påNaxos, Wozzeck, Lucretia, Tyrken i Italien, Lucio Silla m.fl.).Disse fore-stillinger har ofte været præget af et mindre antal opførelser, men til gen-gæld et meget målrettet og detaljeret arbejde med højest mulig kvalitet icasting.Helt nye værker har været markant repræsenteret, således senest med fxkæmpe-succesenLivlægens besøg, Proces Kafka, Brødrene Løvehjerte,Kain og Abelsamt udenlandske nye værker somStormenogSkin Deep.Den Kgl. Opera har ry for at være et af de internationale operahuse, som@[email protected]
Side 1/2
-
-
-
Side 2/2
lægger mest vægt på ny musikdramatik og udviklingen af nye værker af bå-de danske og udenlandske komponister.-Endelig har iscenesættelserne varieret i stilart fra relativt klassisk anlagtiscenesættelser (fxCarmen, La Boheme, Livlægens besøg)til mere ekspe-rimenterende iscenesættelser (fxLucio Silla, Tannhäuser, Tosca).Iscene-sætterne har spændt fra verdens førende (fx Peter Konwitschny, RichardJones, Christof Loy, Keith Warner m.fl.) til debuterende operainstruktører(fx Katrine Wiedemann, Elisabeth Linton og Veronika Kær).
Sæson 2010/11 eksemplificerer disse bestræbelser ganske godt, med såvel rigtigtmange opførelser af populære værker somMadama Butterfly, La BohemeogTu-randot,men også med hele fire operaer, der aldrig før har været spillet på Det Kgl.Teater – fra italienske mesterværker (Nabucco) over det 20. århundrede (Lulu,Kvinden uden skygge)til et helt nyt dansk værk (Dancerin the Dark).