Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del Bilag 167
Offentligt
824711_0001.png
824711_0002.png
824711_0003.png
824711_0004.png
NOTATTil Folketingets EuropaudvalgGrundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådetsafgørelse om gennemførelse af et EU-initiativ vedrørende et europæisk kultu-rarvsmærkeKOM (2010) 761. ResuméKommissionen har den 9. marts 2010 fremlagt sit forslag til Europa-Parlamentets ogRådets afgørelse om gennemførelse af et EU-initiativ vedrørende et europæisk kultu-rarvsmærke. Det foreslås, at der etableres et europæisk kulturarvsmærke i EU-regi, iforlængelse af det europæiske kulturarvsmærke, der allerede eksisterer som mellemstats-ligt initiativ. Med forslaget skabes en toleddet procedure for tildeling af mærket, mednationale indstillinger og efterfølgende vurdering i en fælleseuropæisk jury, hvilket vilskabe overordnet sammenhæng og ensartet kvalitet i ordningen.Det foreslås, at der i perioden 2011-13 afsættes 1,35 mio. EUR til ordningen, hvorafDanmark betaler ca. 2 pct. (ca. 0,2 mio. kr.).Forslag forventes behandlet på rådsmøde (ungdom, uddannelse og kultur) 10.-11. maj2010 med henblik på fremskridtsrapport.2. BaggrundIdeen om et europæisk kulturarvsmærke blev skabt som et mellemstatsligt initiativ.Planen blev lanceret i april 2006, og indtil nu har 64 steder i 17 medlemsstater ogSchweiz fået tildelt mærket.Den 20. november 2008 vedtog Rådet konklusioner, som opfordrede Kommissionen til atforelægge ”et passende forslag om den Europæiske Unions indførelse af et europæiskkulturarvsmærke med angivelse af, hvordan projektet kan gennemføres i praksis.”3. HjemmelsgrundlagKommissionen anfører, at retsgrundlaget for det europæiske kulturarvsmærke er arti-kel 167 (TEUF), hvorefter EU skal ”bidrage til, at medlemsstaternes kulturer kanudfolde sig, idet den respekterer den nationale og regionale mangfoldighed og samtidigfremhæver den fælles kulturarv.”4. NærhedsprincippetKommissionen anfører, at deltagelse i den foreslåede ordning vil ske på frivilligt grund-lag og i overensstemmelse med hjemmelsgrundlaget i artikel 167 vil EU’s inddragelse ikulturarvsmærket sigte på en styrket koordination mellem medlemsstaterne, ved at EUbidrager til udvikling og korrekt anvendelse af nye fælles, klare og transparente udvæl-gelseskriterier og overvågningsprocedurer i forhold til tildelingen af mærket.9. april 2010
Dok. nr. 512403
Side 2
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering, idet et EU-initiativ på områdetvil tilføre ordningen merværdi ved at sikre overordnet sammenhæng og ensartet kvali-tet og samtidig fremme inddragelsen af tværnationale steder i ordningen. I den forbin-delse lægger regeringen bl.a. særlig vægt på, at udviklingen af fælles og klare kriterierpå europæisk plan for tildelingen af mærket i væsentlig grad øger mærkets værdi somvejledning for den enkelte kultur- og historieinteresserede borger.5. Formål og indholdForslaget har til formål at skabe et europæisk kulturarvsmærke, der kan medvirke tilat formidle steder i Europa, der har haft en væsentlig betydning for den europæiskehistorie og udvikling. Formålet er desuden at give borgerne en bedre forståelse af denfælles europæiske kulturarv og dens mangfoldighed, med særlig vægt på de demokrati-ske værdier og menneskerettigheder.De steder, der efter forslaget kan tildeles det europæiske kulturarvsmærke, vil først ogfremmest blive udvalgt på grund af deres plads i europæisk historie og i mindre grad pågrund af de æstetiske værdier.Endelig er formålet med forslaget at øge kulturarvens rolle i en økonomisk bæredygtigudvikling af regionerne, især gennem kulturturisme.Efter forslaget skal steder, der tildeles det europæiske kulturmærke, have en ”symbolskeuropæisk værdi”, og skal desuden have ”spillet en afgørende rolle i Den EuropæiskeUnions historie og opbygning.” Det betyder nærmere bestemt, at der ved tildeling afmærket vil blive lagt vægt på et steds tværnationale eller paneuropæiske karakter,stedets plads og rolle i europæisk historie, stedets forbindelse til afgørende europæiskebegivenheder, personligheder og bevægelser, samt stedets plads og rolle i udvikling ogfremme af de fælles europæiske værdier.Ifølge forslaget vil indstillingen af steder til det europæiske kulturarvsmærke i førsterække skulle ske på medlemsstatsniveau, hvorefter den endelige udvælgelse skal ske påeuropæisk niveau via en jury bestående af uafhængige eksperter. Denne fremgangsmå-de er bl.a. foreslået med henblik på at sikre en konsekvent og ensartet anvendelse afudvælgelseskriterierne.Forslaget lægger op til, at juryen skal bestå af 12 uafhængige eksperter, med omfatten-de erfaring og ekspertise inden for områderne kultur, kulturarv, europæisk historie mv.Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen skal efter forslaget hver udpege firemedlemmer.Ifølge forslaget skal kandidater til mærket udarbejde et projekt, der fremmer og synlig-gør stedets europæiske dimension, og som rummer strategier for, hvorledes kendskabettil stedets europæiske betydning kan øges, gennem brug af moderne teknologi, skiltningog afholdelse af pædagogiske aktiviteter, særligt for børn og unge. Som supplerende
Side 3
kriterium foreslås desuden, at der afholdes kunstneriske og kulturelle aktiviteter irelation til stederne.Ifølge forslaget skal kandidater til mærket herudover fremlægge en forvaltningsplan ogherunder en markedsføringsplan, der sikrer en solid forvaltning af stedet.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.Parlamentet har dog tidligere støttet tanken om det europæiske kulturarvsmærke, førsti sin beslutning af 29. november 2007 om en ny turismepolitik i EU - Mod et stærkerepartnerskab inden for europæisk turisme (2006/2129(INI)), og endvidere i beslutningenaf 10. april 2008 om en europæisk kulturdagsorden i en stadig mere globaliseret verden(2007/2211(INI)).7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser.Forslaget har ingen konsekvenser for dansk ret8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøeteller beskyttelsesniveauetDen foreslåede finansieringsramme for gennemførelse af initiativet i tidsrummet fra 1.januar 2011 til 31. december 2013 er 1.350.000 EUR, hvoraf Danmark betaler ca. 2 pct.(svarende til ca. 0,2 mio. kr.).Udgifter i forbindelse med evt. danske kandidater til mærket afholdes i givet fald indenfor eksisterende bevillinger.9. HøringForslaget vil blive sendt i høring hos Akademiraadet, Danske Turistattraktioner, DenDanske UNESCO-nationalkommission, Kommunernes Landsforening, Kunststyrelsen,Nationalmuseet, Organisationen Danske Museer og VisitDenmark med frist til 26.april.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen finder det vigtigt at fremme kendskabet og adgangen til Europas mangfol-dige kulturarv.Et europæisk kulturarvsmærke, som supplerer og komplementerer UNESCO’s og Euro-parådets indsats på kulturarvsområdet, kan bidrage til på en konkret måde at fremhæ-ve Europas historie og mangfoldige kulturarv.Regeringen er derfor positiv over for Kommissionens forslag om en ordning til synliggø-relse af kulturarven i Europa, og vurderer, at ordningen kan medvirke til at øge kend-skabet til europæisk historie, kulturarv og værdier – ikke mindst blandt børn og unge.
Side 4
Ligeledes er det regeringens vurdering, at ordningen kan bidrage til at fremme kultur-turismen i Europa, bl.a. til gavn for en økonomisk bæredygtig udvikling af regionerne.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget er drøftet første gang den 16. marts 2010 i Rådets kulturarbejdsgruppe, hvordet blev modtaget positivt.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men Rådetskonklusioner af 20. november 2008, som opfordrede Kommissionen til at fremlæggeforslaget om et europæisk kulturarvsmærke, blev ved Europaudvalgets møde 14. no-vember 2008 forelagt til orientering forud for rådsmødet.