Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del Bilag 159
Offentligt
818084_0001.png
818084_0002.png
818084_0003.png
818084_0004.png
818084_0005.png
818084_0006.png
818084_0007.png
818084_0008.png
818084_0009.png
818084_0010.png
818084_0011.png
818084_0012.png
818084_0013.png
818084_0014.png
818084_0015.png
818084_0016.png
818084_0017.png
818084_0018.png
818084_0019.png
BØRN RUM FORMArkitektur og design forbegyndereForetræde forFolketingets kulturudvalg24.April 2010
”Børn Rum Form”Anbefalinger
ArbejdsgruppeDansk BygningsarvBygningskultur DanmarkKulturarvstyrelsenDanmarks Pædagogiske UniversitetAkademisk Arkitektforening: Jes VagnbyKunstmuseet TrapholtLandsforeningen Børn, Kunst og billeder: Karen-Marie DemuthArkitektskolen i ÅrhusKunstakademiets Arkitektskole: Merete Ahnfelt-MollerupDanmark Billedkunstlærere: Lykke AndersenDanske Designere: Pernille GrønbechDansk Arkitektur CenterKunstindustrimuseet: Rikke RosenbergDanmarks Designskole
Arbejdsgruppe iBørnekulturens netværk 2008-2010• Børnekulturens Netværk, KUM• ”- at gøre alle kunstarter tilgængelige foralle børn og unge”• - også design og arkitektur
Begrundelse” Arkitektur og design er ukendtekunstarter i mange børn og ungeshverdag”.”Alle vegne er børn som voksne brugere afrum eller genstande, der er udtænkt ogformet af mennesker”
To års arbejde• 4 seminarer over hele landetarkitekter, designere, undervisere,erhvervsfolk, museumsfolk…• Indsamling af ”best practice”• Indsamling af idéer til, hvordan kan vi gøredet bedre
”Best practice” - båret af ildsjæle
Bench MarkingF.eks• Norge: 2-4 timer i design, arkitektur,visuel kommunikation om ugen fra 2-10klasse• Finland: Arkitekturskolen for børn,”Arkki”• England: ”Design and Technology”• Frankrig, Spanien, Australien, USA…
Hvorfor• Bevidste og kritiske om det designedemiljø• Fælles kulturel referenceramme
Bevidste og kritiske forbrugere ogbeslutningstagere i forhold til design ogarkitektur
• Fremme kreative, visuelle, æstetiske ogformgivningsmæssige kompetencer• Innovation: at forestille sig, at tingene kanforandres til det bedre• Fremme evnen til at arbejde i grupper
”Creative nation”• Kreativitet og innovation er afgørende globalekonkurrenceparametreHvilke samfund former vi i morgen?Hvordan takler vi klimaændringerne?Hvad bygger og designer vi, hvorfor, hvordanog for hvem?
Kreativitet og kreative fag:Fremmer indlæring – også i de ”boglige fag”Fremmer lysten til at gå i skoleFanger de ”ikke - boglige”-Geometri i matematiktimen-Plakatdesign i dansktimen-Havneudvidelse i samfundsfag…
• Fødekæden:Bedre designere og arkitekter
Vision1.Børn og unge skal på et tidligt tidspunktforstå betydningenaf hvordan og hvorforarkitektur og design skabes
2.Børn og unge skal lære atforholde sig tilarkitektur og designsom en naturlig del afderes dagligdag,og arbejdet med at formidle arkitektur ogdesign bør prioriteres lige så højt somformidling af andre selvstændigekunstformer, f.eks. musik og billedkunst
3.Arbejdet med arkitektur og designskalgive børn og unge et grundlag for atarbejde innovativt og kreativt med deresomverden, og derigennem være med til atstyrke visionen for Danmark som etinnovativt og kreativt samfund.
Anbefalinger – for stat, kommunerog institutioner1.2.Fokus på børn og unge i arkitektur- og designpolitikerneFormulering af en langsigtet handlingsplan- Videnscenter- Webportal- Mærkedage- Profilkommuner og profilinstitutioner
3.
Inspiration til skoler og fritidsordninger- Forsøg og metodeudvikling- Nye læreplaner- Værksteder og rejsehold
4.
Uddannelse og efteruddannelse i formidling- Af både lærere, pædagoger, arkitekter og designere
5.
Erhvervslivets rolle- Netværk- Produktudvikling- Erhvervslivet partner i videnscenter
Tak for jeres opmærksomhed