Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del Bilag 151
Offentligt
814332_0001.png
814332_0002.png
814332_0003.png
814332_0004.png
814332_0005.png
Fra:Mads Christian Esbensen [mailto:[email protected]]Sendt:11. marts 2010 16:11Til:Anne Mette RisagerCc:[email protected]Emne:Musiklivets organisationer anmoder om foretræder for kulturudvalgetPrioritet:Høj
Kære Anne Mette Risager og Gitte Ravn Jensen.Vi kontakter jer skriver på vegne af Musiklivets organisationer, som er en størrebranchesammenslutning af centrale aktører på musikmarkedet. Musiklivets organisationer er bl.a.dannet med det formål at kunne formulere fælles budskaber og informationer til Kulturudvalget ifm. dekommende medieforhandlinger.Da disse medieforhandlinger.er stærkt undervejs vil Musiklivets organisationer hermed gerne anmodeom deputation / foretræde for Kulturudvalget i april måned.Vi har også haft møder med enkelte af medlemmer af Kulturudvalget, hvorfra flere har anbefalet os attage et foretræde for Kulturudvalget.Vi sætter pris på jeres positive tilbagemelding.Der er tale om en stor gruppe af centrale organisationer på kultur og mediemarkedet der sammen stårbag Musiklivetse organisationer, nemlig:Dansk Artist Forbund – Dansk Musiker Forbund – Dansk Skuespillerforbund – DJBFA – DKF– DMFF – DPA – DUP – Gramex – IFPI Danmark – KODA
På vegne af og med venlig hilsen,Mads Christian Esbensen_________________________________Mobile +45 26 23 48 99[email protected]|Baggrund og motivation for foretrædeFor at I har mulighed for at vurdere seriøsiteten af vores tiltag kan vi fortælle at vi i et oplæg harudarbejdet 15 konkrete mediepolitiske anbefalinger, der bør medtages i det forestående medieforligsamt fungere som input i drøftelserne af den kommende medieaftale. Musiklivet ønsker at blivehøringspart i forbindelse med medieaftalen 2010.Den generelle samfundsmæssige udvikling og særligt de forandringer, som digitaliseringen har medført– ikke mindst på musikområdet – har gennem de seneste år ændret vilkårene for det danske musikliv ogdens kunstnere, herunder udfordret den danske musikkultur og bevarelsen og udviklingen af denne.Det er derfor af afgørende betydning, at de kulturskabende og - bevarende miljøer sikres optimaleforhold. Denne nye situation stiller nye krav til de involverede aktører og musiklivet vil netop, som et af
kulturens vigtige formidlere, med de 15 mediepolitiske anbefalinger tage medansvar i den fremtidigeudvikling.

”Det digitale Danmark”

I takt med at medierne spiller en stadig mere væsentlig rolle som kulturformidlere og –udviklere, isærdeleshed i konneksion til digitaliseringen, anser vi det for afgørende at medieområdet betragtes i etbredere samfundsperspektiv. I den forbindelse anbefaler musiklivets organisationer at der iværksætteset analyse- og udviklingsprojekt – under overskriften ”Det digitale Danmark” – med henblik på at sikreen koordineret, fremtidssikret strategi for den digitale udvikling. Dette analyseprojekt vil samtidigbidrage til at fremme diskussionen af digitaliseringen, dens samfundsmæssige potentiale ogudfordringer, hvilket vi anser som en vigtig og nødvendig diskussion.At sætte medieområdet i et bredere samfundsmæssigt perspektiv står også i tæt forbindelse medsikringen og udviklingen af den kulturelle mangfoldighed i medierne. Det er vores alles ansvar at sikreog udvikle denne mangfoldighed og i denne forbindelse anses DR at spille en væsentlig rolle som publicservice medie. Radioen er hovedkilden til danskernes musikforbrug og indtager dermed også enafgørende rolle som kulturformidler. Vi ønsker derfor, at det nye medieforlig bl.a. indeholder enforpligtelse for ikke mindst DR til at udøve aktiv, journalistisk formidling af professionel musik indenfor alle genrer - også på DR’s populæreste kanaler og digitale platforme.Sikring af kulturel mangfoldighed indebærer et formelt grundlag for DR’s publicserviceforpligtelserDet er af helt afgørende betydning, at formidlingen i medierne lægger vægt på kulturel mangfoldighed.Vi er af den holdning at de klassiske public service-værdier som genremæssig mangfoldighed og kvaliteti endnu højere grad skal sikres af DR i henhold til deres public service forpligtelser. Dette indebærerbl.a. at sikre en større genremæssig bredde i stationens formidling -ogsåaf den professionelle musik.I det nye medieforlig bør der, som allerede nævnt, lægges større vægt på aktiv musikjournalistik.Samtidig skal kulturmangfoldigheden styrkes, hvilket indebærer, at kanaler med et stort lyttergrundlagogså bør sende folkelige og knapt så brede genrer – f.eks. samtidsmusik, klassisk, jazz, verdensmusik ogfolkemusik, hvilket betyder, at disse genrer ikke blot kan henvises til kanaler med et meget begrænsetlyttergrundlag, herunder net- og DAB-kanalerne. Med dette forslag sikres alsidig musik- og hermedmangfoldig kulturformidling.Til at sikre formelt grundlag for DR’s public service forpligtelser foreslås:a. Genetablering af de officielle public service-råd inkl. deltagelse af indholdsskaberne;b. Indførsel af sanktionsmuligheder gennem etableringen af et bodssystem;c. Styrkelse og bredere sammensætning af Radio- og tv-nævnet inkl. deltagelse afindholdsskaberne.Dansk musik på DR’s kanaler (TV og radio) bør udgøre min. 40 % af den samledemusikafspilningFor at sikre DR’s formidlerrolle og samtidig støtte dansk musik(liv) anser vi det for nødvendigt, at derbliver stillet krav om, at dansk musik på DR skal udgøre mindst 40 % af den samlede musikafspilning.Formidlingen af dansk musik er under øget pres fra internationale kunstnere og med udviklingen af det
digitale marked er presset på dansk musik øget yderligere. Vi ønsker, at den danske befolkning fortsatpræsenteres for et bredt udvalg af dansk musik. Dette sikres bedst ved et krav om at dansk musik udgørmin. 40 % af den samlede musikafspilning samt ved at bestemmelsen i public service-aftalen med DR,der drejer sig om omfanget af dansk musik i tv, udvides til også at omfatte radio.Bestemmelsen kunne herefter lyde: ”DR skal øge omfanget af radio- og tv-programmer om og meddansk musik væsentligt”.Ændring af TV2/DANMARK A/S’ public service forpligtelserMusikken indgår på nuværende tidspunkt ikke som en del af TV2/DANMARKS A/S’ public serviceaftale, hvilket bevirker, at omfanget af musikdækningen er stærkt begrænset både i form af omfang,genremæssig spredning og national diversitet. For at sikre alsidighed, mangfoldighed og kvalitet istationens musikprogrammer bedst muligt opfordrer vi regeringen og Folketinget til at indskrive enforpligtelse i TV2/DANMARKS A/S’ public service aftale, der sikrer dette.Et konkret forslag i denne forbindelse vil være at indskrive en forpligtelse i TV2-regionalstationernespublic service-aftale til at øge omfanget af programmer og programindslag med dansk musik. På dennemåde vil den efterspurgte mangfoldighed, alsidighed og kvalitet kunne sikres. Musiklivet peger i denforbindelse særligt på potentialet i en øget dækning af det regionale musikliv f.eks. i samarbejde med deregionale spillesteder.Etablering af public service-musikpuljeFor at sikre et attraktivt musikprogramindhold der rummer potentiale for at kunne skabe høje lytter- ogseertal kræves et programindhold, som er veltilrettelagt og originalt, i en programsætning der er relevanti forhold til målgrupperne. Med inspiration fra public service-puljen til udvikling og produktion afdansk drama og dokumentation, hvor problemstillingen er lignende, fremfører vi et forslag omnedsættelse af en tilsvarende public service-musikpulje. I henhold til det finansielle foreslås det at derafsættes 25 mio. kroner hvert år i en fireårig forsøgsperiode finansieret af licensprovenuet. Musikpuljenskal støtte produktion og udsendelse af danske musikprogrammer på radio- og tv-kanaler inkl.netbaserede medier og skal være med til at sikre musikken som en del af kulturformidlingen tildanskerne. Musikpuljen tænkes administreret af Mediesekretariatet under Styrelsen for Bibliotek ogMedier.Medielicensen omgøres til en frameldeordningDet er helt centralt for os, at provenuet fra medielicensen ikke undermineres af brugere, som ikkebetaler. Dette blandt andet med baggrund i at særligt de public service-relaterede anbefalinger tænkesfinansieret over licensmidler. Opkrævningen bør være så nem, billig og effektiv som mulig, ogmusiklivet foreslår derfor at opkrævningen omlægges fra den nuværende tilmeldeordning til enframeldeordning. Ved en opkrævningsomlægning af medielicensen til en frameldeordning vil der kunneopnås et højere provenu og færre administrationsomkostninger. Dette vil sikre mere public service forpengene samt et mangfoldigt og alsidigt musikindhold på de danske nationalkanaler. På dette grundlagopfordrer vi regering og Folketing til at omlægge opkrævningen af medielicensen til enframeldeordning.Sikring af den fortsatte digitalisering og tilgængeliggørelse af DR’s programarkiv
Medierne spiller en lige så vigtig rolle i danskernes fælles erindring som monumenter og bygninger, ogdigitaliseringen af DR’s programarkiv er et af de vigtigste kulturpolitiske og digitale tiltag, vi endnu harset. Digitaliseringen sikrer den danske kulturarv og kulturens tilgængelighed. Musiklivet tilslutter sigkonklusionerne fra Digitaliseringsudvalgets rapport ”Digitalisering af Kulturarven”, og foreslår at detsuccesfulde arbejde med DR’s ”Bonanza”-tjeneste, som rettighedshaverne var med til at muliggøre,videreføres snarest muligt. Vi opfordrer regering og Folketing til at afsætte væsentlige midler til at sikreden fortsatte digitalisering af DR’s programarkiv.Gennemførsel af FM-båndets replanlægningFM-frekvenser er en knap ressource. Og med den nuværende frekvensplan udnyttes frekvenserne ikkeoptimalt, hvilket er til skade for lytterne idet deres valgmuligheder mindskes. Kvaliteten af - ogvalgmulighederne for radiokanaler bør forbedres og øges og dette sikres bedst igennem tilvejebringelseaf optimale vilkår for alle aktører på radiomarkedet.Ved gennemførsel af den tidligere besluttede replanlægning af FM-båndet vil disse vilkår optimeres. Envæsentlig årsag til de landsdækkendes kommercielle radiokanalers økonomiske tab siden 2000 (derbeløber sig langt over en milliard kroner) er funderet i ringe vilkår for generering af reklameindtægter.En essentiel årsagssammenhæng hertil er FM-båndets utilstrækkelighed i sendestyrke – og kvalitet,hvilket medfører færre lyttere og dermed færre reklameindtægter. For at sikre danskerne valgmulighederog kvalitet må det kommercielle radiomarked i Danmark reetableres og udvikles og hertil anses detnødvendigt med en eller flere radiostationer, der kan høres i god ”DR-kvalitet” over hele landet. Dettevil kunne imødekommes med gennemførslen af den allerede besluttede replanlægning af FM-båndet, daradiostationernes problemer er akutte foreslås det at replanlægningen gennemføres snarest.I det forhold opfordrer vi endvidere regering og Folketing til at sikre, at DR beholder den fjerdelandsdækkende radiokanal (P2), idet vi samtidig foreslår, at der stilles krav til DR om formidlingen afdet stofområde, som kanalen dækker, således at kvaliteten øges væsentligt.I relation til ovenstående skal det noteres, at musiklivet ikke anser en replanlægning af FM-båndet somen modsætning til en langsigtet ambition om at gøre dansk radio DAB(+) -baseret, men som etsupplement i overgangsfasen.I henhold til omkostningerne forbundet med en replanlægning, vil vi påpege, at omkostninger istørrelsesordenen 100 mio. kroner er relativ lille i konnotation med mængden af danskernes brug afFM-baseret radio. Samtidig er det en beskeden omkostning i sammenligning med den samledeomkostning ved satsningen på DAB(+)-radio.Ydermere er der flere finansieringsmuligheder, herunder inddragelse af licensprovenu ellerkoncessionsafgifter fra de kommercielle radiostationer der opkræves over de kommende år.En replanlægning af hele FM-båndet vil give danskerne adgang til et mangfoldigt og kvalitetssikretudbud af radiokanaler – både kommercielle og public service-baserede.I henhold til ovenstående opfordrer vi regering og Folketing til i forbindelse med omlægningen af FM-båndet at udbyde en frekvens til en ny public service aktør. Formålet med dette er en skærpelse afkonkurrencesituationen i forhold til DR. Finansieringen kan sikres fra licensmidler fra den undernævnte public service-musikpulje (pkt. 8 i vedlagte bilag).Forlængelse af de kommercielle lokalradioers sendetilladelser
De kommercielle lokalradioer har brug for stabile rammer til sikring af deres fortsatte udvikling ogvækst. Lokalradioerne har en stærk lokal forankring og relevans for lytterne og oplever stor popularitet,der bør derfor skabes rammer, så disse stationer kan udvikles yderligere og fortsat sikre den lokalekulturformidling. Musiklivet anbefaler på den baggrund regering og Folketing til snarest muligt atforlænge de kommercielle lokalradioers sendetilladelser, der på nuværende tidspunkt er sat til at afsluttemed udgangen af 2010 til et langt senere tidspunkt, f.eks. 2013. Med forlængelsen af de omtaltesendetilladelser skabes der basis for nye investeringer, fortsat udvikling og fremtidig vækst.Øget støtte til ikke-kommercielle radio og tv-stationer. Støtten anbefales teknologineutralDe ikke-kommercielle radio- og tv-stationer spiller en væsentlig rolle for nichemusikkens mulighederfor at nå et større publikum. Mange ikke-kommercielle stationer spiller nichemusik, samt et nyt ogmindre kendt repertoire, som sjældent formidles på store og brede kanaler og sikrer dermedformidlingen af musikkens mangfoldighed. Musiklivet anbefaler på foranledning af dette at omtaltestøtteordninger udvikles og styrkes. Internetradio er oplagt som teknologisk platform for sådanne tiltag,og støtten bør derfor være uafhængig af hvilken transmissionsteknologi der anvendes. Vi anbefalerderfor ydermere at gøre støtten til de ikke-kommercielle stationer teknologineutral.Fastholdelse af ophavsretten og de frie forhandlinger ved vilkårene for radio- og tv-stationersbrug af musikDet økonomiske aspekt i forbindelse med brugen af musik i sendefladen er af væsentlig betydning forradio- og tv-stationer på den ene side og musiklivets kunstnere og virksomheder på den anden. Formusiklivet er indtægterne afgørende for det professionelle musikliv og en fundamental forudsætning forskabelsen af nyt. For radio- og tv-stationerne indebærer brug af musik en central omkostning, damusikken udgør en betydelig del af tv’s sendeflade og er selve kernen i radiostationernes program-virksomhed. Frie forhandlinger giver de bedste forudsætninger for udviklingen af nyeforretningsmodeller, hvilket der er et påtrængende behov for på radioområdet. Der er etallestedsnærværende ønske, at musikken bliver brugt, hørt og formidlet og radio- og tv-stationerne hartilsvarende behov for at få nem adgang til musik som følge af musikkens popularitet blandt lyttere ogseere.Dertil kommer, at lovdikterede betalingsprincipper og priser ikke tilvejebringer et godt udgangspunktfor den innovation og udvikling, der er afgørende for musiklivet for at kunne imødekomme markedetshastige udvikling af bl.a. nye teknologier og aktører.Musiklivet advokerer i allerhøjeste grad for opretholdelse af ophavsretten i dens nuværende form.Ophavsretten er kulturens grundlov og udgør fundamentet for skabelsen af nyt indhold, ved dettesikres den kulturelle mangfoldighed og konstante genopfindelse og aktualitet. Uden en intakt ophavsretvil der ikke kunne skabes og udgives musik på professionelt grundlag uden hjælp af betragteligeøkonomiske støtteordninger fra det offentlige. Med dette for øje anbefaler vi regering og Folketing atbibeholde ophavsretten.Principperne fra medieaftalen i 2006 tager afsæt i ophavsretslovens bestemmelser på området, og børalene af den grund fastholdes. Dertil kommer, at et evt. lovindgreb om betalingerne for radio- og tv-stationernes brug af musik risikerer, at være ude af trit med udviklingen endnu inden det træder i kraft.