Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del Bilag 100
Offentligt
786611_0001.png
786611_0002.png
786611_0003.png
786611_0004.png
786611_0005.png
NOTATTil Folketingets EuropaudvalgNotatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg

Grundnotat om Kommissionens reflektionspapir vedrørende kreativt indhold

i et europæisk digitalt fælles marked.

8. januar 2010

1. Resumé

Kommissionen har på baggrund af en bred høringsproces i 2008 vedrørende Kommissi-onsmeddelelsen om kreativt online-indhold fremlagt et refleksionspapir om kreativtindhold i et digitalt fælles marked.Kommissionen opregner i refleksionspapiret en række udfordringer, som forbrugere,kommercielle brugere og rettighedshavere står over for, når det gælder udbredelsen afdigitalt kreativt indhold i EU. Kommissionen angiver samtidig en flerhed af muligeinitiativer, som kan imødegå disse udfordringer.Interesserede parter opfordres til at afgive høringssvar til Kommissionen. Den danskeregering har afgivet høringssvar, hvori der henvises til det høringssvar, der blev afgivet iforbindelse med høringen vedrørende Kommissionens meddelelse om kreativt online-indhold.

2. Baggrund

Reflektionspapiret skal ses i lyset af Kommissionens meddelelse fra 2008 om kreativtonline-indhold. I meddelelsen anførte Kommissionen, at der skulle skabes en EU-indsats, der sigter mod at fremme en hurtig og effektiv indførelse af nye tjenester ogforretningsmodeller for udbredelse af kreativt online-indhold. Kommissionen finder, atder skal skabes en EU-indsats, der sigter mod at fremme en hurtig og effektiv indførelseaf nye tjenester og forretningsmodeller for udbredelse af kreativt indhold online.

3. Hjemmelsgrundlag

Spørgsmål om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

5. Formål og indhold

Formålet med refleksionspapiret er at igangsætte en bred debat om mulige europæiskeløsninger på de udfordringer, som europæiske forbrugere, rettighedshavere og indholds-leverandører er stillet overfor, når det gælder udbredelse af kreativt indhold i form afmusik, film, litteratur m.v. Det drejer sig blandt andet om fri bevægelighed af kreativepersoner, kulturelle aktiviteter samt digital distribution af produkter og tjenester.
J.Nr.2004-19931-94
Side 2
Kommissionen peger på de udfordringer, som tre grupper af hovedaktører er stilletoverfor. De tre grupper er: 1) forbrugere, 2) kommercielle brugere og 3) rettighedshave-re.På baggrund af den offentlige høring i 2008 vedrørende kreativt online-indhold og deefterfølgende diskussioner i den såkaldte ”Content Online Platform” har Kommissionenidentificeret en række mulige initiativer, der kan adressere de udfordringer, som de tregrupper af hovedaktører står over for.1. Forbedret forbrugeradgangKommissionen peger på muligheden for at fremme brugen af aftalelicens1(ex-tended collective licensing) med henblik på at tackle de udfordringer, som digi-talisering og brugen af forældreløse værker stiller. Forældreløse værker er ken-detegnet ved, at det ikke er muligt at identificere eller finde de ophavsmænd,som har frembragt værkerne, hvorfor det ikke er muligt at klarere rettigheder-ne individuelt.Ved det såkaldte infosoc-direktiv fra 2001 blev der gennemført en delvis harmo-nisering af de ophavsretlige undtagelser. Harmoniseringen er imidlertid ikke to-tal, idet hovedparten af de i direktivet oplistede undtagelser fra eneretten ervalgfri for de enkelte medlemsstater. En videregående harmonisering vil kunneskabe en større klarhed for de enkelte forbrugere med hensyn til, hvilken ud-nyttelse som frit kan foretages, og hvilken udnyttelse som kræver samtykke frarettighedshaverne. Kommissionen anfører, at en mere nuanceret tilgang vilkunne være nyttig, blandt andet således at der foretages en individuel vurde-ring af de hensyn, som ligger bag de enkelte undtagelsesbestemmelser. Eksem-pelvis vil der kunne sondres mellem på den ene side undtagelsesbestemmelserinden for undervisning og forskning og på den anden side undtagelser om ad-gang til privat kopiering.
2. Forbedret adgang for kommercielle brugereKommissionen finder det væsentligt at forenkle forvaltningen af rettigheder forså vidt angår online-udnyttelse af musik, film, tv-programmer m.v. på tværs afgrænserne. Manglen på multi-territoriale licenser inden for Fællesskabet gørdet vanskeligt for onlinetjenester at fungere i det indre marked.Kommissionenpegermulighedenforatetablereenpan-europæisk/multiterritorial licenseringsmodel. Der findes forskellige optioner,
1
Aftalelicens er en særlig måde at klarere rettigheder på, som indebærer, at en repræsentativ rettighedsha-
verorganisation på et bestemt område kan indgå aftale med en bruger (fx et bibliotek) om brugen af bestemteværker. Aftalen kan herefter tillægges aftalelicensvirkning, hvilket betyder, at aftalen udstrækkes til også atomfatte de rettighedshavere, som ikke direkte er repræsenteret af den aftalesluttende rettighedshaverorga-nisation.
Side 3
der er baseret på henholdsvis typen af rettigheder og arten af værker. En andenmulighed kunne være en kvikskranke (”one-stop shop”), hvor alle rettighederklareres ét sted for hele EU.Hvad angår audiovisuelle on-demandtjenester kunne en mulig løsningsmodelifølge Kommissionen være at indføre en regel om, at en online-tjeneste kan kla-rere rettigheder for hele EU-territoriet ved at indgå aftale i det land, hvor tjene-steudbyderen har sin tætteste tilknytning.Kommissionen angiver, at en anden mulighed ville være at fastlægge en egent-lig fælles europæisk ophavsretslovgivning i form af en forordning om ophavsret.Endelig peger Kommissionen på diverse vederlagsmodeller, som kunne erstattedirekte licensering fra rettighedshaverne. En mulighed kunne være at pålæggeinternetudbyderne at betale vederlag til rettighedshaverne for den massekopie-ring og -distribution, som deres kunder foretager.
3. Beskyttelse af rettighedshaverneKommissionen anfører, at en lettere adgang til kreativt indhold skal kombine-res med en passende beskyttelse af rettighedshaverne for at sikre et bredt ogvoksende udbud af indhold.Kommissionen finder, at der bør fokuseres på strukturen og administrationenaf rettigheder i kollektive forvaltningsselskaber.Kommissionen finder, at man bør fremme samarbejdet mellem internetudbyde-re og rettighedshavere med henblik på at finde nye forretningsmodeller.Kommissionen nævner som en mulighed at skabe et økonomisk incitament forudbydere af audiovisuelle værker til at lave multiterritoriale licenser. Det kun-ne fx gælde for video on demand tjenester.
4. KonklusionKommissionen agter ifølge refleksionspapiret fortsat at spille en proaktiv rolle på områ-det. Kommissionen vil bidrage til at sikre, at der findes afbalancerede løsninger, somkan skabe et europæisk innovativt og konkurrencepræget marked med mulighed for, atmarkedsaktørerne kan etablere holdbare forretningsmodeller for udbud af kreativtonline-indhold.Fristen for at afgive bemærkninger er den 5. januar 2010.

6. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om reflektionspapiret.
Side 4

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Kreativt indhold i form af ophavsretligt beskyttede værker og andre frembringelser erreguleret efter ophavsretsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 587 af 20. juni 2008. Tv-området er reguleret efter lov om radio- og fjernsynsvirksomhed.Endvidere reguleres onlinetjenesteydelser ved lov om tjenester i informationssamfun-det, herunder visse aspekter af elektronisk handel (e-handelsloven).Reflektionspapiret indeholder ikke egentlige forslag og forventes derfor ikke at få kon-sekvenser for dansk ret.

8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-

hvervslivet

Reflektionspapiret har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenserfor EU’s budget. Det vurderes for usandsynligt, at reflektionspapiret vil blive fulgt op afkonkrete retsakter, meddelelser, rådskonklusioner eller andet, der vil have væsentligeudgiftskonsekvenser.Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at angive eventuelle konsekvenser forsamfundsøkonomien og erhvervslivet.

9. Høring

En lang række danske organisationer m.v. er blevet gjort opmærksomme på refleksi-onspapirets eksistens og på det forhold, at alle interessenter havde mulighed at frem-komme med bemærkninger over for Kommissionen senest den 5. januar 2010.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter generelt Kommissionens hensigt med at fremme en hurtig og effek-tiv indførelse af nye tjenester og forretningsmodeller for udbredelse af kreativt indholdonline.Regeringen er enig i, at der er behov for et initiativ på europæisk plan, da udfordrin-gerne for udbredelsen af kreativt indhold er grænseoverskridende.Regeringen lægger vægt på, at initiativer på europæisk plan balancerer de hensyn derer hos de forskellige interessenter på markedet for kreativt indhold, herunder forbru-gerne, indholdsproducenter og -udbydere, internetudbydere samt hardwareproducenter.Regeringen er forbeholden over for modeller, der pålægger internetudbydere at betalevederlag til rettighedshaverne for den massekopiering og -distribution, som deres kun-der foretager.Regeringen forholder sig derfor åben over for at drøfte de udfordringer for udbuddet afkreativt indhold, som fremgår af Kommissionens reflektionspapir, og afventer såledesKommissionens eventuelle fremtidige initiativer.
Side 5
Regeringen har afgivet høringssvar, hvori der er henvist til det høringssvar, som rege-ringen afgav den 28. februar 2008 i forbindelse med høringen over Kommissionensmeddelelse om kreativt online-indhold.

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der har endnu ikke været forhandlinger.

12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Kommissionens meddelelse om kreativt online-indhold har tidligere været forelagtFolketingets Europaudvalg. Der henvises til det grundnotat om meddelelsen, som blevoversendt den 10. marts 2008.