Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del Bilag 70
Offentligt
827465_0001.png
8. april 2010
--

Høring om forslag til lov om ændring af integrationsloven og forskellige andre love

(udvidelse af personkredsen, styrket indsats over for ægtefælleforsørgede m.v.)

Høring om forslag til lov om ændring af integrationsloven, lov om danskuddannelse til

voksne udlændinge m.fl. og udlændingeloven

(Forenkling af regler om opfølgning på integrationskontrakter, om introduktionsydelse og om

registrering af fravær fra danskuddannelse m.v.)

Hermed fremsender Rådet for Etniske Minoriteter svar på ovenstående høring. Rådet bemærker, at detgrundet det meget omfattende høringsmateriale og den forholdsvis korte tidsfrist ikke har haft mulighed for atgå i detaljen med lovforslagene som helhed, men har udvalgt centrale nedslagspunkter – primært der, hvorrådet finder, at der er forbedringspotentialer.Rådet for Etniske Minoriteter har følgende specifikke bemærkninger:4.2. Bedre modtagelse i lokalsamfundet (”værtsordning”)Rådet for Etniske Minoriteter finder det særdeles positivt, at lovforslaget giver mulighed for at opretteværtsordninger med støtte til integrationsfremmende aktiviteter båret af civilsamfundet. I den sammenhængopfordrer Rådet for Etniske Minoriteter til, at det tilføjes, at integrationsråd med fordel kan involveres i disseværtsordninger. Rådet henviser til, at medlemmer fra Odsherred integrationsråd i flere år har fungeret somværter for nytilkomne flygtninge – gode erfaringer herfra kan evt. spredes igennem IntegrationsministerietsIntegrationsservice-enhed og Rådet for Etniske Minoriteter i samarbejde med Odsherred integrationsråd.4.3. Beskæftigelsesrettede tilbud til ægtefælleforsørgede m.v.Rådet for Etniske Minoriteter finder det positivt, at lovforslaget indeholder et mål om, at der skal foretages enopsøgende indsats over for ægtefælleforsørgede nyankomne udlændinge med henblik på at fremme dissestilknytning til arbejdsmarkedet. I gruppen findes et stort antal kvinder uden tilknytning til arbejdsmarkedet,der, efter rådets vurdering, har et stort potentiale for at opnå et styrket medborgerskab i Danmark såfremtdette understøttes på relevant vis. Rådet henviser i den sammenhæng til, at Høje-Taastrup kommune i 2009har iværksat en særlig indsats for at styrke ægtefælleforsørgedes tilknytning til arbejdsmarkedet, hvorfor dermuligvis kan ubredes gode erfaringer herfra f.eks. igennem Integrationsministeriets Integrationsservice-enhed.9. Ændring af reglerne for tredjelandsstatsborgeres valgret og valgbarhed til kommunale og regionale valgRegeringens udtrykker i forbindelse med lovforslaget et grundlæggende ønske om at styrke medborgerskabiblandt udlændinge i Danmark. Konkret står der, at lovens formål blandt andet skal være at ”[…]bidrage til, atnyankomne udlændinge sikres mulighed for deltagelse på lige fod med andre borgere i samfundets politiske,økonomiske, arbejdsmæssige, sociale, religiøse og kulturelle liv”. Rådet stiller sig i den sammenhængundrende overfor, at nærværende lovforslag vil begrænse herboende udlændinges mulighed for at stemmeog stille op til kommunal- og regionalvalg. Rådet for Etniske Minoriteter har i forbindelse med det netopoverståede kommunal- og regionalvalg iværksat en indsats for, at flest mulige deltog aktivt i demokratiet.Rådet finder, at regeringen med ændringen sender et forkert signal til skade for den demokratiskeintegration. På papiret betyder det umiddelbart ikke meget, om herboende udlændinge kan stemme efter athave opholdt sig i landet i 3 eller 4 år, men signalet er særdeles uhensigtsmæssigt - ikke mindst når detledsages af udtalelser om, at regeringens støtteparti helst ser, at herboende udlændinge slet ikke skal havestemmeret til kommunal- og regionalvalg i Danmark. Dette bidrager ikke til medborgerskab, tværtimod.