Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del Bilag 57
Offentligt
808264_0001.png
3. marts 2010
Supplement til samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 16.
marts 2010
Dagsorden 1. udgave
1.
(FF) Alternative investeringsenheder
Politisk drøftelse
KOM(2009) 207
Skat - Momsfaktura
Politisk drøftelse
KOM(2009)427
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten – Opfølgning på rådsafgø-
relse om pålæg til Grækenland
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25. og 26. marts 2010
a)
EU2020
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
b)
Exit-strategier
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Klimafinansiering
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
2.
3.
4.
c)
5.
Rådets prioriteter for EU's budget for 2011
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Eventuelt
6.
KOU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 57: Supplement til samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 16. marts 2010
2
Der fremsendes supplerende dokumenter vedrørende følgende dagsordens-
punkter, som skønnes at vedrøre Erhvervsudvalgets ansvarsområde:
4.
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25. og 26. marts 2010
b)
Exit-strategier
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
KOU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 57: Supplement til samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 16. marts 2010
3
Dagsordenspunkt 4b:
Forberedelse af DER den 25. og 26. marts 2010 –
Exit-strategier
Resumé
ECOFIN ventes som input til DER i marts at drage konklusioner vedr. principper for
tilbagerulningen af de ekstraordinære krisetiltag på arbejds- og produktmarkederne samt de
finansielle støtteordninger. For så vidt angår exit for arbejds- og produktmarkedstiltag lægges
der op til, at ekstraordinære statsstøttetiltag rettet mod specifikke (ikke-finansielle) sektorer
tilbagerulles først, da disse er potentielt mest forvridende for det indre marked. Herefter bør
tilbagerulningen af de ekstraordinære arbejdsmarkedstiltag følge, når opsvinget har bidt sig
fast, sammen med en mulig tilbagerulning af de særlige tiltag rettet mod at lette virksomheder-
nes adgang til kredit. En afvikling af de midlertidige tiltag på arbejds- og produktmarkederne
bør i alle tilfælde ledsages af en langsigtet reformstrategi og en styrkelse af aktiv arbejdsmar-
kedspolitik med fokus på at øge den potentielle vækst og understøtte den finanspolitiske kon-
solidering. For så vidt angår de finansielle exitstrategier ventes konklusionerne at bygge videre
på konklusionerne herom fra ECOFIN-mødet i december.
Baggrund
De enkelte EU-lande har som led i håndteringen af den økonomiske krise
iværksat finanspolitiske lempelser, støtteordninger til den finansielle sektor i
form af garantier, rekapitaliseringer og – i visse lande – opkøb af dårlige aktiver,
målrettet banker og andre finansielle virksomheder samt en række ekstraordinæ-
re krisetiltag med virkning på arbejds- og produktmarkederne.
For så vidt angår tiltagene på arbejds- og produktmarkederne gælder det bl.a.
udvidelser af arbejdsfordelingsordninger, udvidelser i dækning og kompensati-
onsgrader for arbejdsløshedsunderstøttelse (særligt i lande med lav dækning og
kompensationsgrad i udgangspunktet), visse ekstraordinære statsstøtteforan-
staltninger rettet mod særligt hårdt ramte sektorer (navnlig bilindustrien, turis-
meerhvervet og byggebranchen) samt tiltag rettet mod forbedring af ikke-
finansielle virksomheders adgang til kredit gennem statslige garantier for virk-
somheders lån, eksportkredit o.l.
Disse tiltag skal ses i lyset af den europæiske, økonomiske genopretningsplan
(EERP), som bl.a. lægger vægt på, at sådanne ekstraordinære tiltag er af midler-
tidig karakter. Der er allerede lagt overordnede principper på EU-plan for den
finanspolitiske konsolidering og for en fremtidig tilbagerulning af de finansielle
støtteordninger, og der er nu også et behov for også parallelt hermed at drøfte
principper for tilbagerulningen af de ekstraordinære tiltag på arbejds- og pro-
duktmarkederne.
Det bemærkes desuden, at de ekstraordinære støtteforanstaltninger til udvalgte
sektorer samt tiltagene vedr. ikke-finansielle virksomheders adgang til kredit i
væsentligt omfang sker indenfor Kommissionens midlertidige ramme for stats-
støtte til realøkonomien, som er sat til at udløbe med udgangen af 2010. De
ekstraordinære støtteordninger til den finansielle sektor, ydes indenfor rammer-
ne af andre specifikke EU-retningslinjer.
På baggrund af en tværgående vurdering af landenes konkrete tiltag, ventes
ECOFIN som bidrag til DER den 25.-26. marts 2010 at drage konklusioner om
KOU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 57: Supplement til samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 16. marts 2010
4
principper for exit fra de ekstraordinære tiltag på arbejds- og produktmarkeder-
ne.
ECOFIN ventes samtidig at vedtage separate rådskonklusioner om finansielle
exitstrategier ligeledes som input til DER den 25.-26. marts 2010.
Indhold
Konklusionerne vedr. tilbagerulningen af krisetiltagene på arbejds- og produkt-
markederne ventes at have følgende hovedindhold:
Medlemslandene har på baggrund af krisen iværksat en lang række midlerti-
dige tiltag inden for arbejds- og produktmarkederne, som har understøttet
beskæftigelsen og den økonomiske aktivitet i den ekstraordinære krisesitua-
tion. Fastholdes de ekstraordinære tiltag for længe, vil det imidlertid kunne
hindre omstillingsprocessen mellem sektorer til skade for vækst og beskæfti-
gelse.
I takt med at den økonomiske situation har stabiliseret sig, er der nu behov
for at vedtage nogle principper for en koordineret tilbagetrækning af de eks-
traordinære tiltag, som bør harmonere med de aftalte principper for exitstra-
tegier for de finanspolitiske lempelser og de finansielle støtteordninger samt
udløbet af de midlertidige rammer for statsstøtte til den reale økonomi med
udgangen af 2010. Den konkrete tilbagerulning bør imidlertid afhænge af
forholdene i det enkelte land.
En afvikling af de midlertidige tiltag på arbejds- og produktmarkederne bør
ledsages af en troværdig langsigtet reformstrategi, som øger den potentielle
vækst og understøtter den finanspolitiske konsolidering.
De midlertidige støtteordninger til udvalgte sektorer bør rulles tilbage som
det første, idet der er tale om tiltag, som indebærer de største risici for for-
vridninger af konkurrencen og effektiviteten i det indre marked. Mere per-
manente ordninger, der understøtter omstillingen til ny teknologi og grønne,
bør finde sted inden for de normale rammer for statsstøtte.
Tilbagerulningen af tiltag rettet mod at forbedre virksomhedernes adgang til
kredit bør afhænge af udviklingen i det finansielle system og kreditformid-
lingen. Det vil kræve særlig årvågenhed, herunder et særligt fokus på små og
mellemstore virksomheder.
De ekstraordinære tiltag på arbejdsmarkedet kan forhindre omstillingen
mellem sektorer og mindske den potentielle vækst, hvis de forbliver i spil
for længe. Tiltagene bør tilbagerulles når opsvinget har bidt sig fast. Kom-
missionens seneste prognose indikerer, at midten af 2010 kan være et rele-
vant tidspunkt at begynde tilbagerulningen af de ekstraordinære arbejdsmar-
kedstiltag. Tilbagerulningen bør ledsages af et fokus på omskoling, aktive-
ring o.l. som kan understøtte omstillingen på arbejdsmarkedet.
De midlertidige tiltag rettet mod specifikke sektorer bør således tilbagerulles
først, fulgt af en tilbagerulning af de ekstraordinære arbejdsmarkedstiltag og
en mulig afvikling af de særlige tiltag for at lette virksomhedernes adgang til
kredit.
De planlagte ECOFIN-konklusioner vedr. finansielle exitstrategier ventes at
ligge i forlængelse af rådskonklusionerne herom fra ECOFIN-mødet i december
2009. Disse konklusioner lagde vægt på vigtigheden af en gensidig informati-
KOU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 57: Supplement til samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 16. marts 2010
5
onsudveksling og koordinering af de enkelte landes finansielle exitstrategier for
at mindske negativ spill-over, om end den konkrete exit i landene vil afhænge af
de nærmere omstændigheder på de finansielle markeder, og derfor ikke nød-
vendigvis vil ske samtidigt i alle lande. Der er enighed om at blandt de forskelli-
ge støtteordninger til den finansielle sektor, bør garantiordningerne, som er de
mest forvridende, tilbagerulles før rekapitaliseringer og opkøb af dårlige aktiver.
De ventede ECOFIN-konklusioner vil derudover muligvis gå nærmere ind i
status for de enkelte nationale garantiordninger, som situationen ser ud nu, og
muligvis være mere konkret vedrørende hvilke forhold og udviklinger på de
finansielle markeder, der kan bruges som pejlemærker for den konkrete timing
af exit fra de finansielle støtteordninger.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke direkte konsekvenser for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke direkte statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke direkte samfundsøkonomiske konsekvenser.
En koordineret exit i EU-landene på det beskrevne grundlag fra de ekstraordi-
nære krisetiltag på arbejds- og produktmarkedet og fra de finansielle støtteord-
ninger forventes at understøtte et økonomisk opsving og mindske de forvriden-
de effekter af de ekstraordinære krisetiltag for effektiviteten og konkurrencen i
det indre marked.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europa-udvalg fik den 27. november 2009 forelagt ECOFIN’s
konklusioner vedr. finansielle exitstrategier til orientering, som led i fremlæggel-
sen af dagsordenen for ECOFIN-mødet den 2. december 2009. Sagen vedr.
exitstrategier fra krisetiltagene på arbejds- og produktmarkederne har ikke tidli-
gere været forelagt Folketingets Europa-udvalg.
Holdning
Foreløbig dansk holdning
Regeringen støtter en koordineret exitstrategi for EU-landenes finansielle støt-
teordninger og ekstraordinære tiltag på arbejds- og produktmarkederne, og ven-
KOU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 57: Supplement til samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 16. marts 2010
6
tes at kunne støtte ECOFIN-konklusioner herom med de ovenfor beskrevne
budskaber.
Det er vigtigt at støtte en gensidig informationsudveksling og koordinering af de
enkelte landes finansielle exitstrategier afpasset de nærmere omstændigheder i
de enkelte lande, og at man bør fokusere på at tilbagerulle de mest forvridende
finansielle støtteordninger først.
Det er også vigtigt, at de midlertidige tiltag på arbejds- og produktmarkederne
iværksat på baggrund af den ekstraordinære krisesituation, særligt politikker på
arbejdsmarkedsområdet, der midlertidigt reducerer arbejdsudbuddet, afløses af
mere langsigtede reformer, der sikrer en strukturel styrkelse af arbejdsudbuddet
og dermed understøtter vækst og beskæftigelse samt den finanspolitiske konso-
lidering.
Andre landes holdning
Der ventes generel opbakning til ECOFIN-konklusioner med de ovenfor be-
skrevne budskaber.