Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del Bilag 56
Offentligt
Deputation i kommunaludvalget den 4. februar 2010Deltagere fra HK/Kommunals borgerserviceudvalg: Mie Ladefoged, formand,Odense Kommune Lotte Theilsø, Svendborg Kommune, Jette Ingemann Hansen,Roskilde Kommune, Elisabeth Lundstedt, Næstved Kommune og Mogens Jepsen,HK/Kommunals sekretariat.Takfor vi måtte komme. Vi er Borgerserviceudvalget under HK/Kommunal – som eret fagligt fællesskab for flere tusinde medarbejdere Borgerservice-centrene.Vi erhverdagens eksperterVi har den daglige kontakt med borgerne.Vi ved præcist hvilke spørgsmål de har.Vi har fremsendt et notat, hvor vi har ridset nogle af vores bekymringer op – vi harpeget på:Den helhedsorienterede sagsbehandling – forsvinderDen del bliver uddybet lige om lidt.Det kommer til at givemere bureaukrati og ekstra administration – med toinstanser – og i nogle tilfælde treinstanser omkring den samme problematik ogborgerRegeringens kronargument medÉn indgang til det offentligeforsvinder.Med en opslidende kommunalreform og kun tre år på bagen har Regeringen harikke givet de kommunale borgerservicecentre en reel mulighed for at udvikleeffektiviseringer.Borgerservice bliver affolketVi er alvorligt bekymret for, at der vil være kommuner, der ikke vil være i stand tilat opretholde åbningstider, filialer, service m.m. – når op til ca. ½ delen afpersonalet forsvinder.Kompetencerne forsvinderDet er en illusion, at kompetencen til at give råd og vejledning vil være i dekommunale borgerservicecentre om få år. Folk flytter efter udfordringer ogrekruttering bliver meget besværlig.Borgerservice er borgernær serviceVed at flytte opgaverne væk fra de kommunerne, gør man netop servicenborgerfjern – i hvert fald for de grupper, som har brug for særlig hjælp, nemligmange ældre, førtidspensionister, enlige mødre osv.De får længere til servicen. Borgerservice i kommunerne er jo netop ansigt-til-ansigtservice.Når en ældre borger kommer med et pensionsspørgsmål, laver medarbejderenberegningerne, mens han står der, de bliver gennemgået, forklaret hvad detbetyder for ham, og som regel går han derfra med en følelse af nærvær og tryghed.Det er borgernær service.
Den objektive sagsbehandling er ikke så objektiv som man tror.Jo for måske 2 ud af 3 borgere, er henvendelsen ukompliceret, kunne ligeså godtklares digitalt, over telefon – og henvendelsen har ikke indflydelse på andre ydelserfra det offentlige.Vores oplevelse er, at man næsten udelukkende har fokus på den gruppe.Men vores ærinde/bekymring er den sidste tredjedel, hvor henvendelsen indeholdermange andre spørgsmål og områder og hvor en henvendelse over telefon hellerikke duer, fordi hørelsen er nedsat og hvor det bare er umuligt at forholde sig til talog beløb, hvis det ikke står på skrift.I dag bruger vi –helhedsorienteret sagsbehandling i stor stil– henvenderborgerne sig i Borgerservice, fører det ofte videre til andre ting bl.a. børneydelser,boligstøtte, pension, kontanthjælp eller pladsanvisningen – dvs. borgerne får svarog hjælp samme dag. Ifølge serviceloven er vi forpligtiget til at undersøge om enhenvendelse påvirker andre forhold, ydelser o.l. hos en borgerDet erikke helhedsorienteret,når man skiller børnebidrag og børnetilskud ad –det er samme lovgivning!! Ofte hænger sagerne sammen – en enlig mor som søgerom børnetilskud – skal ofte også have udbetalt børnebidrag. Med regeringensplaner skal de nu henvende sig to steder. To instanser skal lave parallelsagsbehandling.En af grundene til man har valgt at slåbeskæftigelsesområdetsammen til éninstans – er jo blandt andet fordi det gav fnidder og problemer med snitflader.I forhold til børnebidrag, er det et område, som kræver mere og mereindividuelsagsbehandling.Flere og flere par bliver uenige og der kommer mangeuoverensstemmelser, vi som sagsbehandlere skal være med til at udrede.Ofte starter en sag med en ansøgning i børneydelsesteamet – som fører videre tilboligstøtte, og videre endnu til pladsanvisningen, hvor der kan søges om hel ellerdelvis friplads.OgBørn der bliver anbragt– der skal vi stoppe både børnetilskuddet ogbørnebidraget. Det skal altså ske af to forskellige myndigheder.!En gravid kvinde som bliver syg med henvender sig i borgerservice i forhold tildagpenge. Selve sagen skal oprettes og køre i barselsafdelingen, menopfølgningen sker i jobcenteret. Hvis nu barselsdagpenge flyttes til et center vil detvære 3 steder borgeren skal henvende sig. Og 3 instanser.En særlig gruppe er vores ældre borgere, hvor der virkelig er brug for nærværog personlig hjælp.Vores medarbejdere på pensions-området forudser problemer i forhold til, atpensionisterne skal flere forskellige steder hen. F.eks. et ægtepar, hvor den ene erførtidspensionist og den anden er efterlønner – skal de virkelig gå hvert sit sted hen– Det vil skabe mere forvirring og usikkerhed!
Og hvad med:Folkepensionist henvender sig. Hustru er død, og han er meget fortvivlet oversituationen også om han kan klare sig fremover. I dag, hvor opgaven ligger i dekommunale borgerservicecentre gives der personlig råd og vejledning omældrecheck, varmetilskud, helbredstillæg, mulighed for lån til ejendomsskatten. Ogdertil en snak om pensionistens samlede sociale situation. Det giver pensionistentryghed kan vi mærke.Med til helhedsorienteret sagsbehandling hører også indsatsen modsocialtbedrageri,som regeringen kræver at vi øger indsatsen overfor. De medarbejderesom bliver ”delt”, vil simpelthen komme ”for langt” fra hinanden – Med det tættedaglige samarbejde har vi netop føling med, hvad der ”rør sig” rundt omkring, bl.a.socialt bedrageri,– men den helhedsorienterede sagsbehandling vil simpelthen bliveumuliggjort.I Roskilde har vi som illustration fået tallene for antal henvendelser på bare ETområde – boligstøtte.I ÈN tilfældig gennemsnitlig uge i januar i Roskilde har der været i alt 232 borgere,med spørgsmål om boligstøtte.Halvdelen – måske to tredjedele – vurderer vi vil kunne klare det digitalt eller overtelefon. Deres spørgsmål og situation i det hele taget er ukompliceret.Men det giver stadig en gruppe på måske 100 borgere – i EN kommune, på ÈNtilfældig uge, på ÈT isoleret område, som har brug for særlig hjælp, vejledning oghelhedsorienteret sagsbehandling.Det er den gruppe vi frygter, bliver skubbet ud på et sidespor…fordi man alene harfokus på de gode og selvhjulpne borgere.2012 skal alle offentlige myndigheder være digitale. Det vil sige der de kommendeår bliver arbejdet intensivt med digitalisering i kommuner. Derfor er vi overbevisteom at kommunerne kan effektivisere, digitalisere og opnå besparelser.Derfor er det uforståeligt at man nu vil skabe en ny administrativ instans, fleresagsgange og dårligere service for de svage grupper i samfundet – når en andenproces faktisk er godt i gang.