Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del Bilag 56
Offentligt
808020_0001.png
808020_0002.png

Svar på spørgsmål rejst af kommunaludvalget

I forbindelse med HK/Kommunals Borgerserviceudvalgs foretræde torsdag den 4.februar 2010, rejste Kommunaludvalget en del spørgsmål. Nogle spørgsmål blevder givet svar på under deputationen, men Borgerserviceudvalget har følt et behovfor at uddybe nogle af jeres spørgsmål.

Spørgsmål:

Hvilke erfaringer har I med antal personlige henvendelser inden for skat – efter atopgaven er overgået til SKAT?

Svar:

I uge 1, 2010 har der været 113 henvendelser i Næstved Kommune (Skattecenterligger fysisk i Næstved Kommune – antal indbyggere 80.000).I samme uge har der været 234 henvendelser i Roskilde Kommune (Skattecenterligger fysisk i Roskilde Kommune – antal indbyggere 80.000).I samme uge har der været 108 henvendelser i Odense Kommune (Skattecenterligger fysisk i Odense Kommune – antal indbyggere 187.000).Disse henvendelser drejer sig ofte om ændringer til borgerens egen skattemappe.Disse henvendelser kunne borgerne klare elektronisk.Borgerne har efter kommunalreformen en oplevelse af, at alle spørgsmål kanbesvares i borgerservice – uanset myndighedsfordelingen – så oplevelse af, at énindgang til det offentlige er slået igennem i borgernes bevidsthed.

Spørgsmål:

Benytter kommunerne benchmarking?

Svar:

Ja, HK/Kommunals Borgerserviceudvalg er bekendt med, at kommunernebenchmarker, udarbejder kanalanalyser, benytter LEAN-konceptet, uarbejderarbejdsgangsanalyser og andre tiltag for at effektivisere og forbedrearbejdsgangene.Herudover holder kommunerne sig løbende orienteret – i deres netværk - om, hvorlangt andre kommuner er nået i forhold til at få borgerne til at benytte sig afdigitale løsninger, udelukkende for at lære af ”best practice”.

Spørgsmål:

Har I forslag til regelforenkling?

Svar:

Det er vores indtryk, at der inden for alle fem fagområder kan og bør skabes fællesstandarder i kommunerne.
De fælles standarder vil gøre det endnu mere muligt at digitalisere og få borgernetil at benytte nye kanaler.Herudover er vi af den overbevisning, at vi i et fællesskab – kommunerne, statenog medarbejderne - kan fremkomme med betydelige regelforenklinger inden foralle områder.Et enkelt eksempel:er boligstøtte skemaet, hvor der er 21 punkter, som ansøgeren skaludfylde. Vi er vidende om, at ansøgning om boligstøtte giver borgernevanskeligheder – idet borgerne oplever ansøgningsskemaet somuforståeligt.Borgerserviceudvalget oplever, at det er et skema der ikke er blevetmoderniseret og er udarbejdet for kommunen skyld og ikke tilborgeren.---------------------------------------------------------------------------------HK/Kommunals borgerserviceudvalg sidder i dag tilbage med en følelse ogoplevelse af, at regeringens planer om, at centralisere de fem faglige områderrejser en lang række yderligere spørgsmål – her skal vi blot nævne:Hvad med den effektivisering der pt. foregår i kommunerne – er dentaget med i Finansministeriet beregninger?Hvordan skal vi forklare en folkepensionist, at vedkommende afgørelsevedrørende det udvidede helbredstillæg finder sted i kommunen ogfolkepensionens grundbeløbs afgørelse finder sted i ”centeret”?Hvordan skal vi forklare den sammen folkepensionist, at vedkommendefår afgørelse og udbetaling fra både kommunen og fra ”centeret”?