Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del Bilag 32
Offentligt
771052_0001.png
771052_0002.png
771052_0003.png
771052_0004.png
771052_0005.png
771052_0006.png
771052_0007.png
771052_0008.png
771052_0009.png
771052_0010.png
771052_0011.png
771052_0012.png
771052_0013.png
771052_0014.png
Tilskuds- ogudligningssystemetGennemgang af tilskuds- og udligningssystemet for KOU itilknytning til L 189 om justeringer i systemet08-12-2009
VELFÆRDSMINISTERIET PRÆSENTATION
08-12-2009
2
Den kommunale udligning...• Har som formål at skabe mere ensartede vilkår for atkommunerne kan levere et gennemsnitligt serviceniveaumed en skat tæt på gennemsnittet.• Er en forudsætning for at undgå uacceptable forskellemellem kommuner med forskellige forudsætninger iSkattegrundlagUdgiftsbehov.
• Men der skal fortsat være incitament til vækst og systemetmå ikke forvride de kommunale beslutninger.
VELFÆRDSMINISTERIET PRÆSENTATION
08-12-2009
3
Tilskuds- og udligningsordninger – det generelle system:Udlignings-niveauBloktilskud fordelt efter indbyggertalLandsudligningHovedstadsudligningEkstra udligning, kommuner med højtstrukturelt underskud58 %+27 %(=85%)+32%(=90%)Tilskudsud-melding 200917,3 mia. kr.41,5 mia. kr.(mellemkommu-nal ordning)4,3 mia. kr.
VELFÆRDSMINISTERIET PRÆSENTATION
08-12-2009
4
Tilskuds- og udligningsordninger – eks. på særlige tilskuds-og udligningsordninger:• Tilskud til vanskeligt stillede kommuner uden forhovedstadsområdet• Tilskud til vanskeligt stillede kommuner i hovedstadsområdet• Tilskud til ø-kommuner• Udligningsordning vedr. indvandrere og flygtninge• Udligning af selskabsskatFra 2010: Beskæftigelsestilskud
VELFÆRDSMINISTERIET PRÆSENTATION
08-12-2009
5
Det nye tilskuds- og udligningssystem fra 2007 (det generellesystem):
• Staten finansierer det meste af udligningen• Det generelle udligningsniveau er forhøjet• Bloktilskuddet fordeles efter indbyggertal• Udligningen er baseret på kommunens samledeøkonomiske situation - nettoudligning
VELFÆRDSMINISTERIET PRÆSENTATION
08-12-2009
6
Ved nettoudligning udlignes kommunernes strukturelleunderskud:
Strukturelt underskud =Kommunens beregnede udgiftsbehovBeregnet skatteindtægt ved gnm.snitligt beskatningsniveau
VELFÆRDSMINISTERIET PRÆSENTATION
08-12-2009
7
Strukturelt underskud 2009Strukturelt underskud pr. indbygger (1.000 kr.)-21,33-14,88 kr (49)14,89-17,76 kr (24)17,77-27,94 kr (25)BornholmHjørring
FrederikshavnLæsøBrønderslevJammerbugtThistedAllerødRudersdalHørsholm
Aalborg
Morsø
Vesthimmerland
Rebild
Furesø
Lyngby-Taarbæk
Gentofte
Mariager FjordBallerup
GladsaxeHerlev
SkiveGlostrupAlbertslundRødovreFrederiksbergKøbenhavn
LemvigStruerViborg
RandersNorddjurs
Høje-Taastrup
BrøndbyVallensbækIshøjTårnbyHvidovre
SyddjursHolstebroFavrskov
Dragør
Greve
HerningSilkeborgSkanderborgRingkøbing-SkjernIkast-BrandeOdderHorsensSamsøHedenstedKalundborgVardeFredericiaNordfynsVejenKoldingFanøEsbjergMiddelfartOdenseKertemindeSlagelseNæstvedAssensHaderslevFaaborg-MidtfynSvendborgTønderAabenraaNyborgFaxeStevnsSorøRingstedKøgeOdsherredFrederikssundEgedalÅrhusGribskovFrederiksværk-HundestedHillerødHelsingørFredensborg
Billund
Vejle
Holbæk
Lejre RoskildeSolrød
Vordingborg
SønderborgÆrøLangelandLollandGuldborgsund
VELFÆRDSMINISTERIET PRÆSENTATION
08-12-2009
8
Skattegrundlag 2009Skattegrundlag pr. indbygger (1.000 kr.)116,10-129,49 kr (49)129,50-141,07 kr (24)141,08-241,78 kr (25)BornholmHjørring
FrederikshavnLæsøBrønderslevJammerbugtThistedAllerødRudersdalHørsholm
Aalborg
Morsø
Vesthimmerland
Rebild
Furesø
Lyngby-Taarbæk
Gentofte
Mariager FjordBallerup
GladsaxeHerlev
SkiveGlostrupAlbertslundRødovreFrederiksbergKøbenhavn
LemvigStruerViborg
RandersNorddjurs
Høje-Taastrup
BrøndbyVallensbækIshøjTårnbyHvidovre
SyddjursHolstebroFavrskovHerningSilkeborgSkanderborgRingkøbing-SkjernIkast-BrandeOdderHorsensSamsøHedenstedKalundborgVardeFredericiaNordfynsVejenKoldingFanøEsbjergMiddelfartOdenseKertemindeSlagelseSorøOdsherredÅrhus
Dragør
Greve
GribskovFrederiksværk-HundestedHillerød
HelsingørFredensborg
FrederikssundEgedal
Billund
Vejle
Holbæk
Lejre RoskildeSolrødRingstedKøge
StevnsNæstvedFaxe
AssensHaderslevFaaborg-Midtfyn
Nyborg
SvendborgTønderAabenraa
Vordingborg
SønderborgÆrøLangelandLollandGuldborgsund
Skattegrundlaget opgøres på baggrund afgrundlaget for indkomstskat samt deafgiftspligtige grundværdier
VELFÆRDSMINISTERIET PRÆSENTATION
08-12-2009
9
Udgiftsbehov 2009Udgiftsbehov pr. indbygger (1.000 kr.)42,89-49,87 kr (49)49,88-52,05 kr (24)52,06-61,33 kr (25)BornholmHjørring
FrederikshavnLæsøBrønderslevJammerbugtThistedAllerødRudersdalHørsholm
Aalborg
Morsø
Vesthimmerland
Rebild
Furesø
Lyngby-Taarbæk
Gentofte
Mariager FjordBallerup
GladsaxeHerlev
SkiveGlostrupAlbertslundRødovreFrederiksbergKøbenhavn
LemvigStruerViborg
RandersNorddjursSyddjursHolstebroFavrskov
Høje-Taastrup
BrøndbyVallensbækIshøjHvidovreTårnby
Dragør
Greve
HerningSilkeborgSkanderborgRingkøbing-SkjernIkast-BrandeOdderHorsensSamsøHedenstedKalundborgVardeFredericiaNordfynsVejenKoldingFanøEsbjergMiddelfartOdenseKertemindeSlagelseNæstvedAssensHaderslevFaaborg-MidtfynSvendborgTønderAabenraaNyborgFaxeStevnsSorøRingstedKøgeOdsherredFrederikssundEgedalÅrhusGribskovFrederiksværk-HundestedHillerødHelsingørFredensborg
Billund
Vejle
Holbæk
Lejre RoskildeSolrød
Vordingborg
SønderborgÆrøLangelandLollandGuldborgsund
VELFÆRDSMINISTERIET PRÆSENTATION
08-12-2009
10
Det kommunale udgiftsbehov
Opgøres på baggrund af en sammenvejning af• et opgjort aldersbetinget udgiftsbehov (vejer i 2009 69,5 pct.) og• et opgjort socioøkonomiske udgiftsbehov (vejer i 2009 30,5 pct.).Vægten på det socioøkonomiske udgiftsbehov øges hvert år med� procentpoint.
VELFÆRDSMINISTERIET PRÆSENTATION
08-12-2009
11
Udgiftsbehov i forhold til opgaver
Det opgjorte udgiftsbehov skal afspejle udgifter til følgendeopgaver:• Overførsler som bolistøtte, førtidspension, kontanthjælp ogbeskæftigelsesindsats (aktivering mv.)• et opgjort socioøkonomiske udgiftsbehov (vejer i 2009 30,5 pct.).Vægten på det socioøkonomiske udgiftsbehov øges hvert år med� procentpoint.
VELFÆRDSMINISTERIET PRÆSENTATION
08-12-2009
12
Opgørelsen af det socioøkonomiske udgiftsbehov
• Opgøres ud fra et socioøkonomisk indeks baseret på objektivekriterier.• Kriterier er bl.a. fastsat ud fra analyser af kommunernes udgifter tilprimært boligstøtte, beskæftigelse, førtidspension og detspecialiserede sociale område.• Men kriterierne skal også afspejle også sociale aspekter på andreudgiftsområder – fx vedr. sundhed, ældre, folkeskole samtstrukturelle problemstillinger.
VELFÆRDSMINISTERIET PRÆSENTATION
08-12-2009
13
Kriterier til beregning af socio-økonomisk indeksog deres vægt i indeksetLands-Hovedstads-udligningudligning20-59-årige uden beskæftigelse25-49-årige uden erhvervsuddannelseUdlejede beboelseslejlighederAntal diagnostiserede psykiatriske patienterFamilier i visse boligtyperBørn i familier med lav uddannelseAntal enlige over 65 årAntal personer med lav indkomstAntal handicappede uden for arbejdsstyrkenAntal indvandrere og efterkommereAntal tabte leveårNedgang i befolkningstallet18,0%17,5%5,0%5,0%15,0%15,0%2,5%10,0%5,0%2,5%2,5%2,0%100%10,0%25,0%7,5%10,0%7,5%25,0%10,0%
5,0%
100%
VELFÆRDSMINISTERIET PRÆSENTATION
08-12-2009
14