Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del Bilag 31
Offentligt
768206_0001.png
768206_0002.png
768206_0003.png
768206_0004.png
768206_0005.png
768206_0006.png
768206_0007.png
768206_0008.png
768206_0009.png
768206_0010.png
768206_0011.png
768206_0012.png
768206_0013.png
768206_0014.png
768206_0015.png
768206_0016.png
768206_0017.png
768206_0018.png
768206_0019.png
768206_0020.png
768206_0021.png
768206_0022.png
768206_0023.png
768206_0024.png
ProgramKommunaløkonomiskForum 20107.-8. januar 2010Århus
TilmeldingTilmelding kan ske på www.kl.dk/koef.Tilmeldingsfristen er fredag den 11. december 2009.Prisen for deltagelse i konferencen er 4.400 kr. ekskl. moms. I prisen er inkluderet frokost og festmiddag.Overnatning er ikke inkluderet. Tilmeldingen er bindende.
Information om hotelreservation mv. kan findes på www.kl.dk/koef. Der kan ikke bookes hotel via KL.Eventuelle henvendelser vedrørende konferencen kan rettes til Pia Rasmussen (tlf.: 3370 3341, [email protected])eller Lene Vilhelmsen (tlf.: 3370 3299, [email protected]).
AdresseKommunaløkonomisk Forum 2010 afholdes d. 7. og 8. januar 2010 på Radisson SAS Scandinavia Hotel,Magrethepladsen 1, 8000 Århus
Produktion:Kommuneforlaget a/sGrafisk design:Trine Agger Eriksen, [email protected]Tryk:Frederiksberg Bogtrykkeri a/s
IndholdVelkommen til Kommunaløkonomisk Forum 2010Program torsdag den 7. januar 2010Program fredag den 8. januar 2010Detbatmøder: runde 1Debatmøder: runde 2AnnoncerStandholdere på KØF 2010s. 4-5s. 6-9s. 10-11s. 12-14s. 15-17s. 18-22s. 23
En række af konferencens debatter vil have deltagelse af kommunalpolitikere. På grund af kommunalvalget
vil navnene på de lokalpolitiske debattører først blive offentliggjort efter den 17. november. Navnene indfø-
jes i det program, der kan læses på www.kl.dk/koef, og vil fremgå i det program, der uddeles på konferencen.
3
Velkommen tilKommunaløkonomisk Forum 2010Velkommen til Kommunaløkonomisk Forum 2010. Og velkommen til de nye kommunalbestyrelser, der stårover for store økonomiske udfordringer i den kommende valgperiode.Det er sjette år i træk, at KL inviterer landets borgmestre, økonomiudvalgsmedlemmer, kommunale ogstatslige topchefer samt øvrige kommunalpolitiske aktører til Kommunaløkonomisk Forum.
I år sætter vi fokus på politisk styring og en effektiv kommunal opgaveløsning i en økonomisk krisetid.De nye kommunalbestyrelser mødes af mørke lavt hængende skyer i den økonomiske horisont. Den inter-
nationale økonomiske krise og et historisk stort offentligt budgetunderskud truer med at give kommunernevanskelige økonomiske vilkår i den kommende periode. Regeringen, Folketingsmedlemmer og økonomiskeeksperter giver deres bud på, hvordan disse vilkår kan blive.
Men hvordan kan kommunalbestyrelserne allerede nu tage højde for nogle af de økonomiske udfordringer,de vil møde i valgperioden?
Et af svarene kan være, at den nye kommunalbestyrelse allerede i starten af 2010 planlægger den økonomi-sig økonomisk handlefrihed og undgå tilbagevendende besparelser i valgperioden, og om en genåbning afbudget 2010 kan være et relevant redskab i nogle kommuner.
ske politik for de kommende 4 år. Det debatteres på konferencen, hvordan kommunalbestyrelsen kan skabe
Der sættes også fokus på principper for budgetprocedurer, likviditetsstyring og tillægsbevillinger, når øko-nomien strammer til – og hvordan det effektive økonomiudvalg tilrettelægger arbejdet.
Et andet svar kan være at få kontrol over de stigende udgifter på det specialiserede sociale område. Her er
udgifterne steget stejlt de senere år og har mange steder nødvendiggjort besparelser på normalområderne.
4
Hvilke redskaber benyttes i de kommuner, som har fåetstyr på udgifterne? Erfaringerne fra disse kommunerkan bidrage til at udvikle en samlet styringskultur ikommunalbestyrelsen til de udførende led.
andre kommuner, der inddrager hele styringskæden fra
Et tredje svar kan være et ændret perspektiv på ind-
høstningen af effektiviseringsgevinster. Netop nu er
Økonomisk råde-rum – politiskhandlefrihed ien økonomiskkrisetid
der debat om den såkaldt ”objektive sagsbehandling”.tes på tværs af kommunegrænserne?
Skal den næste bølge af effektiviseringsgevinster hen-
Og hvordan kan digitalisering, indkøbsstrategier, ned-bringelse af sygefraværet og en effektiv beskæftigel-sesindsats bidrage til at øge det økonomiske råderum?I plenumdebatter og på debatmøder vil deltagerne på
konferencen drøfte, hvordan den politiske handlefrihedsnærende økonomiske bånd.Rigtig god fornøjelse
kan fastholdes i den kommende valgperiode på trods af
Erik Fabin
Peter Gorm Hansen
5
Programtorsdag den 7. januar 20109.0010.00Ankomst og registreringÅbning af Kommunaløkonomisk Forum 2010Formand for KL, borgmester Erik Fabrin (V)Regeringens økonomiske budskaber til kommunerneFinansminister Claus Hjort Frederiksen (V)
10.20
10.4511.15
PAUSEPlenumdebat: Styr på det specialiserede socialområde – et politisk ansvarDet specialiserede socialområde er præget af en markant udgiftsvækst, der klart oversti-ger væksten på de øvrige serviceområder. Styringen af det specialiserede socialområde erderfor en af de væsentligste udfordringer for kommunalbestyrelserne i den nye valgpe-riode.Debatten går tæt på det politiske ansvar for styringen af området med fokus på:– Hvilke styringsudfordringer kommunalbestyrelsen står over for– Hvilke politiske handlemuligheder og redskaber kommunalbestyrelsen har til athåndtere disse udfordringer.I debatten indgår resultaterne fra en ny spørgeskemaundersøgelse, der fortæller om sty-ringens tilrettelæggelse i kommunerne.
6
Debatdeltagere:Fire borgmestreBenny Balsgaard, kommunaldirektør i Faaborg-Midtfyn KommuneLasse Jakobsen, kommunaldirektør i Viborg KommuneOrdstyrer:Journalist Klaus Bundgaard Povlsen
12.1513.15
FROKOSTPlenumdebat: Effektiviseringer – vejen til politisk råderum i en økonomisk krisetidKommunerne er underlagt en stram offentlig udgiftspolitik med snævre økonomiskerammer. Den økonomiske krise indskrænker det økonomiske råderum yderligere. Hviskommunalbestyrelsen vil sikre sig handlemuligheder i den kommende valgperiode, skalder arbejdes systematisk med effektivisering. Mange kommuner har i forlængelse afkommunalreformen høstet den første bølge af effektiviseringsgevinster. Næste bølgehandler om at finde innovative løsninger, der ikke nødvendigvis er bundet af kommune-grænserne.Debatten stiller skarpt på, hvordan effektiviseringer integreres som en fast del af råde-rumsdiskussionen. Fire kommuner, der har sat effektiviseringer på dagsordenen, giver:– Konkrete råd til, hvordan kommunalbestyrelsen veksler effektiviseringsgevinster tilråderum– Inspiration til nye effektviseringsmetoder – gennem administrative fællesskaber, di-gitalisering og ændrede arbejdsgange mv.I debatten indgår resultaterne fra en undersøgelse, der konfronterer deltagerne medsammenhængen mellem ord og handlinger i kommunernes effektiviseringsarbejde.
7
Paneldeltagere:To borgmestreClaus Juhl, adm. direktør i Københavns KommuneJane Wiis, kommunaldirektør i Frederikshavn KommuneOrdstyrer:Journalist Klaus Bundgaard Povlsen
14.1514.45
PAUSEDebatmøder: 1. Runde –Se beskrivelser af de 4 debatmøder på side 12-14– Debatmøde 1: Hvordan sikrer økonomiudvalget styringen af det specialiseredesocialområde?– Debatmøde 2: Nedbringelse af sygefravær som effektiviseringsstrategi– Debatmøde 3: Den effektive organisation– Debatmøde 4: Tag ansvar for beskæftigelsesindsatsen!
15.4516.15
PAUSEPlenumindslag: Det effektive økonomiudvalg i en krisetidØkonomiudvalget er et væsentligt omdrejningspunkt i det politiske arbejde i kommunen.Men er økonomiudvalget i dag kommunens politisk-økonomiske lokomotiv? Eller er øko-nomiudvalget i defensiven over for stærke fagudvalg? Hvordan varetager økonomiudval-get opgaven i en situation, hvor der hænger mørke økonomiske skyer i horisonten? Hvader god borgmesterledelse i økonomiudvalget? Debatten går tæt på økonomiudvalgetsrolle i den kommende valgperiode.
8
Paneldeltagere:To borgmestreFlemming Christensen, adm. direktør på Filadelfia og tidligere borgmester i VejleKommuneOrdstyrer:Journalist Klaus Bundgård Povlsen
17.00
Konferencens første dag afsluttes
19.0019.30
VelkomstdrinkMiddag med underholdning og dans.Entertainer Viggo Sommer, kendt fra De Nattergale: Fra kokasser til fladskærme
9
Programfredag den 8. januar 20109.009.05Konferencen genoptagesFra kommunalbestyrelse til udførende led – den politiske styringsrolleStørre kommuner og forskellige styringstraditioner i de fusionerede kommuner har satden politiske styringsrolle til debat i mange kommunalbestyrelser efter kommunalrefor-men.De nye kommunalbestyrelser skal i 2010 tage stilling til, hvordan styringen af institutio-nerne og de udførende led skal tilrettelægges, og hvilke mål og resultater de udførendeled skal opfylde. Men hvilken styringsmodel skal kommunalbestyrelsen vælge?38 kommuner har i Det Fælleskommunale Kvalitetsprojekt formuleret en række anbefa-linger, som efter disse kommuners opfattelse bør følges, uanset hvilken model kommu-nen benytter. Anbefalingerne omhandler bl.a., at:– Kommunalbestyrelsens mål er klare og tydelige– De udførende led dokumenterer kvalitet og resultater– Dokumentationen løbende indgår i kommunalbestyrelsens beslutninger og somgrundlag for målformulering.Hvordan føres anbefalingerne ud i praksis? Professor Jørgen Grønnegaard Christensenudfordrer borgmestre og kommunaldirektører fra to kommuner om den praktiske ud-formning af styringsmodellen. Konkrete eksempler kommer til debat og til afstemning isalen.
10.0010.15
PAUSEDebatmøder: 2. runde– Se beskrivelser af de 4 debatmøder på side 15-17– Debatmøde 5: Administrative styringsredskaber på det specialiserede socialområde
10
Debatmøde 6: Politisk handlefrihed – planlæg den økonomiske politik for helevalgperiodenDebatmøde 7: Fra røde til sorte tal via digitaliseringDebatmøde 8: Er din kommunes indkøb effektive?
11.1511.45
PAUSEØkonomisk krise – nye rammer for den kommunale økonomiHvad betyder det offentlige budgetunderskud for regeringens økonomiske politik dekommende år? Hvad bliver rammen for det offentlige forbrug i perioden 2010-2014? Oghvad med regeringens 2015-plan – holder den? Det er spørgsmål af stor betydning forkommunernes økonomiske råderum de kommende år. Direktør Jørgen Søndergaard gi-ver sit bud på, hvilke økonomiske forudsætninger kommunerne bør indstille sig på. Menhvordan oversættes budskaberne fra de økonomiske eksperter til Christiansborg-sprog?Hvordan vil regeringen handle før og efter et Folketingsvalg? De politiske kommentatorerHans Engell og Niels Krause-Kjær debatterer sammen med Jørgen Søndergaard samspil-let mellem den politiske og økonomiske ”virkelighed”.Paneldeltagere:Jørgen Søndergaard, direktør i SFI – Det Nationale Forskningscenter for VelfærdHans Engell, politisk kommentator og fhv. ministerNiels Krause-Kjær, politisk kommentator og forfatterOrdstyrer:Journalist Klaus Bundgaard Povlsen
12.30
Afslutning og frokost
11
Debatmøder:Runde 1Debatmøde 1: Hvordan sikrer økonomiudvalget styringen af det specialiserede socialområde?Hvordan sikres politikerne handlemuligheder i sager på det specialiserede socialområde samtidig med,tiske styrings- og handlemuligheder på området drøftes.at der kommer styr på udgifterne? Debatmødet afholdes som et ”økonomiudvalgsmøde”, hvor de poli-
Debatten tager udgangspunkt i en række cases, der drøftes af udvalget. Herigennem illustreres, hvor-dan de politiske handlemuligheder udfordres i den praktiske hverdag, og hvordan politikerne gennemkrav til forvaltningerne kan forbedre de politiske styringsvilkår.
Deltagerne i debatmødet modtager på forhånd økonomiudvalgets dagsorden og kan stemme med ombeslutningerne.Paneldeltagere:
Fire borgmestre
Debatmøde 2: Nedbringelse af sygefravær som effektiviseringsstrategiHvilke redskaber kan bidrage til at nedbringe sygefraværet?gerne?tet?
Debatmødet sætter fokus på det effektiviseringspotentiale, der er ved at få et lavere sygefravær.Hvilke strategier kan vælges, når et lavere sygefravær skal omprioriteres til bedre service til bor-Er det muligt uden videre at lægge effektiviseringsgevinster ved et lavere sygefravær ind i budget-Kan der iværksættes en tidlig indsats over for medarbejderne uden at mistænkeliggøre deres syge-fravær?
12
Paneldeltagere:
Torben Buse, direktør for KREVI – Det Kommunale og Regionale EvalueringsinstitutBente Sorgenfrei, formand for FTFOtto Jespersen, kommunaldirektør i Esbjerg Kommune
Hvordan lægges gevinsten ved etlavere sygefravær ind i budgettet?Debatmøde 3: Den effektive organisationDer sættes fokus på redskaberne i næste effektiviseringsbølge efter kommunalreformen, bl.a. om per-spektiverne i samarbejdet om effektivisering på tværs af kommunegrænserne og outsourcing af backoffice opgaverne.
Hvordan bør effektiviseringsarbejdet organiseres og forankres – politisk såvel som administrativt?Hvilken rolle spiller de statslige initiativer i kommunens effektiviseringsarbejde?spildtid undgås?Hvordan kan kommunen stille skarpt på at ændre i arbejdsgangene, så unødvendige aktiviteter ogHvordan sikres det, at nye digitale løsninger udnyttes til at skabe råderum?
Det er nogle af de spørgsmål, debatten giver svar på. Samtidig stiller debatten skarpt på de effektivise-ringsgevinster, der bedst opnås, når kommunen ikke er alene om at indhente dem, men arbejder sam-men med andre kommuner. Det handler lønadministration, objektiv sagsbehandling mv.
I debatten vil resultatet af en ny undersøgelse om kommunernes effektiviseringsarbejde blive inddraget.
13
Paneldeltagere:
Suzanne Aaholm, kommunaldirektør i Frederiksberg KommuneLars Wilms, kommunaldirektør i Solrød KommuneHans Nicolaisen, økonomichef i Århus Kommune
Debatmøde 4: Tag ansvar for beskæftigelsesindsatsen!
Kommunerne har netop fået tilført 9 mia. kr. til det enstrengede beskæftigelsessystem. Men hvilkeledighed?
muligheder og hvilke udfordringer giver det enstrengede beskæftigelsessystem i en tid med stigende
Debatmødet giver svar på, hvordan kommunen kan tilrettelægge en effektiv beskæftigelsesindsats, oghvilke nøgletal der kan understøtte den politiske styring. For forskellen mellem en effektiv og en mid-delmådig beskæftigelsesindsats er stor. Den kan aflæses direkte i kommunekassen.Paneldeltagere:
Ib Dam Schultz, direktør for Borger & Arbejdsmarked i Esbjerg KommunePia Geertsen, jobcenterchef i Nyborg Kommune
Hvordan tilrettelægges en effektivbeskæftigelsesindsats?14
Debatmøder:Runde 2Debatmøde 5: Styring af sociale udgifter – værktøjer der virkerStyring af det specialiserede socialområde kræver gode styringsværktøjer. Nogle kommuner er kommetlangt med udviklingen af sådanne værktøjer. Debatmødet fokuserer på værktøjer, der virker i forhold tiltre af de væsentligste styringsudfordringer.Styringsudfordringer, der handler om:
Udviklingen af god ledelsesinformation på området. Men hvad er god ledelsesinformation og hvor-dan bruges det aktivt i forhold til prioritering og budgetopfølgning?føres inden for de afsatte økonomiske rammer?At få økonomi og faglighed til at gå hånd i hånd. Hvordan sikres det, at visitationspraksis gennem-At udmønte de politiske krav om, at udgifterne til de sociale tilbud skal reduceres. Krav der bl.a.føres den nødvendige driftsoptimering på tilbuddene?
fremgår af de politiske KKR-aftaler. Hvordan agerer kommunen kritisk køber, og hvordan gennem-
dedeltagerne inden mødet.Paneldeltagere:
De tre paneldeltagere beskriver deres bud på konkrete værktøjer i papers, der rundsendes til debatmø-
Ole Nielsen, økonomidirektør i Ballerup Kommune
Tobias Børner Stax, børne- og ungedirektør i Køge KommuneNiels Aalund, kommunaldirektør i Horsens Kommune
15
Debatmøde 6: Politisk handlefrihed i en krisetid – planlæg den økonomiske politik for helevalgperioden
Hvordan kommer den nyvalgte kommunalbestyrelse godt i gang med en økonomisk plan for valgperio-og bør budget 2010 genåbnes for at konsolidere kommunens økonomi? Hvordan skabes der øko-nomisk handlefrihed, og hvordan undgår kommunalbestyrelsen tilbagevendende besparelser denæste fire år?
den? Vil det store offentlige budgetunderskud sætte helt nye betingelser for den kommunale økonomi,
Debatmødet sætter fokus på betydningen af, at de nyvalgte kommunalbestyrelser forholdersig kritisk til kommunens budgetprocedurer og principper for budgetopfølgning og tillægs-plan for valgperioden.Paneldeltagere:bevillinger. To borgmestre drøfter konkrete forslag til, hvordan der kan fastlægges en økonomisk
To borgmestre
Debatmøde 7: Fra røde til sorte tal via digitalisering
Efter salget af KMD og dannelsen af KOMBIT er der lagt op til et tættere digitalt samarbejde mellem de98 kommuner. Det er besluttet at udarbejde en ny fælleskommunal digital strategi i 2010.
Det debatteres, hvad der skal højt på dagsordenen i denne strategi de næste 3-4 år, og hvor de størsteeffektiviseringsgevinster ligger. Samtidig stiller tre kommunale repræsentanter skarpt på, hvor det erskal ryddes af vejen for at kunne dokumentere gevinsterne.nødvendigt, at kommunerne går sammen om at hente effektiviseringsgevinsterne, og hvilke sten der
16
Paneldeltagere:
Bjarne Pedersen, kommunaldirektør i Rudersdal Kommune
Christian Buhl Hansen, social- og arbejdsmarkedsdirektør i Odense KommuneMichael Jentsch, teknisk direktør i Frederikshavn Kommune
Debatmøde 8: Er din kommunes indkøb effektive?
En række konkrete eksempler og analyser af de kommunale indkøb viser, at der er store effektivise-- Mærsks erfaringer med at effektivisere virksomhedens indkøb.
ringsmuligheder. På debatmødet præsenteres disse resultater, og der trækkes paralleller til A. P. Møller
Der kan høstes væsentlige gevinster ved i højere grad at koordinere indkøbene – både i den enkelteordenen i både direktioner og økonomiudvalg. På debatmødet drøftes bl.a.
kommune og på tværs af kommunerne. Der er penge at hente, hvis indkøb kommer højere op på dags-Hvordan økonomiudvalget kan vide, om kommunens indkøb er effektiveninger og indkøbsresultater
Hvilken information direktion og økonomiudvalg løbende bør få om eksempelvis prissammenlig-Hvordan man skaber forpligtigelse over for indkøbspolitikken i hele organisationen
Paneldeltagere:
Steen Karstensen, Chief Procurement Officer i A. P. Møller - MærskHugo Pedersen, kommunaldirektør i Høje Taastrup Kommune
17
FremtidensøkonomistyringDesign og udvikling af kommunensøkonomiske styringsmodel
State-of-the-art viden om strategisk økonomistyring. Et kursusforløb på masterniveauunder ledelse af professor Per Nikolaj Bukh.Hvad får du ud af kurset?Lær at udvikle og implementere nye økonomistyringsmodeller. Og få en indføring ifærdige løsninger og nye teknikker til løsning af de store styringsbehov, når de implemen-teres som komponenter i en samlet økonomistyringsmodel.Hvad omfatter kurset?Kursusforløbet er på 96 timer og er baseret på den nyeste state-of-the-art viden omøkonomistyring og knivskarpe erfaringer med, hvordan nye økonomistyringsteknikkerfungerer, tilpasses og anvendes.Hvem kan få udbytte af kurset?Kursusforløbet er skræddersyet til erfarne økonomikonsulenter og chefer og ledendemedarbejdere i økonomi- og planlægningsafdelinger mv.Kurset (Kolding) består af 12 dages undervisning fordelt på 6 gange fra 11/3- 28/5 2010.Kom tilGRATISinformations- og debatmøder med professor Per Nikolaj Bukh og andreeksperter. Og besøgwww.cok.dkfor at tilmelde dig og læse mere.
Samarbejdspartner:
Supermarkedet Intervare- levering af dagligvarer til visiterede borgereVi glæder os til at møde dig på konferencen.Morten BjørnSalgschefGitte KristensenSamarbejdskonsulentMorten PiilKey Account ManagerFordele for borgerne Hver borger får en personlig kontaktperson• Det er altid den samme chauffør, der kommer med varerne • Bredt udvalg af varer, så der kun skal handles ét sted• Altid friske kvalitetsvarer - leveret lige til døren• Der er hverken øvre eller nedre grænser for, hvor mange kilo et indkøb må veje
Mød os på konferencen d. 7. og 8. januar 2010, hvor vi præsenterer de mange fordeleog muligheder, der kan opnås ved et samarbejde med Supermarkedet Intervare
Facts om Supermarkedet Intervare• Supermarkedet Intervare samarbejder med 29 kommuner og servicerer derigennem mere end 9.500 borgere med deres ugentlige indkøb af dagligvarer • Vi kan både servicere de stærke og svage borgere i vores indkøbsordning• Vores indkøbsordning kan implementeres i hele Danmark Kommunaløkonomisk_forum_2010_1741 1
Fordele for kommunenFlere kommuner, som Intervare samarbejder med, har opnået besparelserSamarbejde med en partner, der løbende ønsker udvikling af indkøbsområdet Der opnås et ensartet serviceniveau i hele kommunenFrigører ressourcer i hjemmeplejen
08/10/09 9:05:04
Ny NIS får ros i kommunerne
Det er med stor glæde, at vi nu lancerer en helt ny og meget brugervenlig version af vores populære lovsystem – NIS.Nyhederne i NIS tæller:Ny enstrenget søgning, der minder om fx google-søgningFaneblade, så du kan have flere dokumenter åbne på én gang
Flot nyt design, hvor referencer, noter, historik mv. bliver vist inde i selve tekstenPrimært fagområde, der sikrer, at kun relevante informationer vises i indholdsfortegnelse, søgeresultat mv.Nyt dokumentpanel, som giver nem adgang til bl.a. lovforslag med bemærkninger, ændringslove og fortolkningshjælp.
Du har som altid adgang til den nyeste lovgivning, relevante domme og afgørelser,SagsHjælp med lovfortolkning, processtøtte og mange andre værktøjer, der kan være
med til at sikre en hurtig og effektiv sagsbehandling, der altid overholder lovens krav.Læs mere om den nye NIS på www.kommuneinformation.dk/nynis
NIS Annonce KØF 2010.indd 1
05-11-2009 14:23:35
Kom forbi KLK’sstand på KØF oghør blandt andet om:-----Det specialiserede socialområdeEffektiviseringsstrategierKommunekompassetØkonomianalyserLean og gode arbejdsgange
- Ledelse
KL’s Konsulentvirksomhed ( KLK) har som en integreret del af KL en unik indsigtog viden om kommunerne og de kommunale problemstillinger. Når vi løserkonsulentopgaver arbejder vi efter at levere kvalitet, professionalisme og realis-tiske løsninger, som passer til den enkelte kommune - hver gang!www.klk.kl.dk
Kommune Leasing er den største leverandør af lea-singaftaler til kommuner, regioner og kommunalefællesselskaber.Gennem vores indgående kendskab til kundernetilbyder vi en professionel rådgivning og fordelagtigeleasingaftaler tilpasset de enkelte behov og økonomi.
96 % af landets kommuner og alle regioner harallerede valgt Kommune Leasing som samarbejds-partner.Kontakt Kommune Leasing og få et konkret tilbud påleasing af bl.a. IT- og kontorudstyr, person-, vare- og last-biler, hospitalsudstyr, teknisk materiel samt inventar.
- kommunernes egetleasingselskab
Kommune Leasing¶ Kultorvet 16 ¶ 1175 København K ¶ Tlf. 3315 4464 ¶ Fax 3315 4413 ¶ www.kommuneleasing.dk
Mange muligheder-vi gør valgetletKommuneKredits formål er alene at sikreden billigst mulige finansiering og denbedste service til vores kunder.Vi er specialister i låneformidling til kom-muner og regioner og kender kundernesbehov.
KommuneKredit¶ Kultorvet 16 ¶ 1175 København K ¶ Tlf. 3311 1512 ¶ Fax 3391 1521 ¶ www.kommunekredit.dk
Tak for et godt samarbejde til voresannoncører og standholdere påKommunaløkonomisk Forum 2010
Standholdere på KØF 2010

BDO Kommunernes Revision

Kommunaløkonomisk Forum arrangeres af KLKLWeidekampsgade 10 Postboks 33702300 København STlf. 3370 3370Fax 3370 3371[email protected]