Sundhedsudvalget 2009-10, Kommunaludvalget 2009-10
SUU Alm.del Bilag 114, KOU Alm.del Bilag 27
Offentligt
FolketingetsSundhedsudvalgog FolketingetsKommunaludvalg. (Opdatering 24/11-09)Jeg har tidligere efterlyst en Retsfunktion, en Bagstopper eller Instruksgiver, der kan gribe indoverfor Omsorgssvigt, Frihedsberøvelse og Magtmisbrug udøvet af offentlige myndigheder, hvorSundhedsloven, ”Sociallovgivningen” og Straffelovens § 250 samt Forvaltningsloven er overtrådt.Sundhedsloven forudsætter: ”let og lige adgang til sundhedsvæsenet”.Sociallovgivningen forudsætter: ”tidlig helhedsorienteret hjælp”.Straffeloven forbyder: ”at forlade en hjælpeløs person”.Sådan en retsfunktion findes ikke i det danske sundhedsvæsen. Der eksisterer ingen effektive rets-midler (som EMRK art.13 forudsætter), der bringer livsfarlig og menneskekrænkende myndigheds-passivitet til ophør, her overtrædelse af EMRK art. 2, 8 og 14 – og den danske stat skal stille disseeffektive retsmidler til rådighed jf. art 1, 6 og 13 idét:Artikel 1De høje kontraherende parter skal sikre enhver person under deres jurisdiktion de rettigheder og friheder, somer nævnt i denne konventions afsnit I.Ret til livetArtikel 2Stk. 1. Ethvert menneskes ret til livet skal beskyttes ved lov.Ret til retfærdig rettergangArtikel 6Stk. 1. Enhver har ret til en retfærdig og offentlig rettergang inden en rimelig frist for en uafhængig og upartiskdomstol.Ret til respekt for privatliv og familielivArtikel 8Stk. 1. Enhver har ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og sin korrespondance.Adgang til effektive retsmidlerArtikel 13Enhver, hvis rettigheder og friheder efter denne konvention er blevet krænket, skal have adgang til effektiveretsmidler herimod for en national myndighed, uanset om krænkelsen er begået af personer, der handler iembeds medfør.Forbud mod diskrimineringArtikel 14Nydelsen af de i denne konvention anerkendte rettigheder og friheder skal sikres uden forskel.
Konklusion:Retten til Sygdomsbehandling er blevet krænket. Dette var klar Omsorgssvigt, der igen medførteFrihedsberøvelse og Magtmisbrug.Sundhedsstyrelsens Direktør anbefalede (ligesom Statsadvokaten og Statsadministrationen/Tilsynet)at klage til Patientklagenævnet.I løbet af den 2 år lange sagsbehandlingstid blev det fastslået, at hverken Patientklagenævnet(Brev af 15. sept. 2009) ellerSundhedsstyrelsen (Brev af 7. okt. 2009)kan pålægge nogen Sundhedsperson at udføre en bestemt behandling.Patientklagenævnets endelige afgørelse (Brev af 5. nov. 2009)gav heller ikke nogen løsning på problemet Manglende (Forkert) Behandling.Da Patientklagenævnet ikke kan løse problemet med Manglende Behandling, må man så på ny ledeefter de Effektive Retsmidler, Staten skal stille til rådighed, som kan løse problemet.Jeg søger hermed den nødvendige rådgivning og vejledning og ser bl.a. frem til de nødvendigelovgivningsinitiativer.Efter bemyndigelse og med venlig hilsenErik SejrupVejlegårdsvej 292665 Vallensbæk Strand[email protected]//25 71 22 16\\ [email protected]