Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del Bilag 118
Offentligt
Indenrigs- og SundhedsministerietEnhed:KommunaljuraSagsbeh.: DEPNNMSags nr.: 1004602Dok. Nr.: 248643Dato:20. august 2010
Fremsat den [dato] af indenrigs- og sundhedsministeren (Bertel Haarder)
Forslagtillov om ændring af lov om valg af danske medlemmer tilEuropa-Parlamentet samt lov om kommunale og regionalevalg(Valgret til EU-diplomater)§1I lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet, jf. lovbekendtgørel-se nr. 143 af 24. februar 2009, foretages følgende ændringer:
1.I§ 3, stk. 1, nr. 3,indsættes efter »og har fast bopæl i Danmark«: »eller er regi-streret i Udenrigsministeriets protokol«.2.I§ 14 a, stk. 1,indsættes som2. pkt.:»Personer, der har valgret efter § 3, stk. 1, nr. 3, og som er registreret i Uden-rigsministeriets protokol, optages efter anmodning, jf. dog stk. 2, på valglisten i denkommune, hvor de har deres private bolig.«3.I§ 14 a, stk. 2, nr. 2,indsættes efter »siden da uafbrudt har haft fast bopæl iDanmark«: »eller siden da uafbrudt har været registreret i Udenrigsministeriets pro-tokol«.4.I§ 14 a, stk. 4,indsættes som 2. pkt.:»Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter endvidere regler om anmeldelse affraflytning til udlandet for personer, der har valgret efter § 3, stk. 1, nr. 3, og som erregistreret i Udenrigsministeriets protokol«.5.I§ 15, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter »tilmeldt folkeregistret«: »eller registreret iUdenrigsministeriets protokol«.6.I§ 19, stk. 3,indsættes efter1. pkt.:»For kandidater der har valgret efter § 3, stk. 1, nr. 3, og som er registreret iUdenrigsministeriets protokol, skal i stedet for personnummer opgives fødselsda-to.«
§2
Side 2
I lov om kommunale og regionale valg, jf. lovbekendtgørelse nr. 144 af 24. fe-bruar 2009 som ændret ved § 6 i lov nr. 571 af 31. maj 2010, foretages følgendeændringer:
1.I§ 1indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk.2.Valgret til kommunalbestyrelsen og regionsrådet har endvidere enhver,der på valgdagen er fyldt 18 år, er statsborger i en af de øvrige medlemsstater iDen Europæiske Union og som er registreret i Udenrigsministeriets protokol.«.Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.2.I§ 7indsættes som2. pkt.:»Personer, der har valgret efter § 1, stk. 2, optages efter anmodning, jf. dog stk.2, på valglisten i den kommune, hvor de har deres private bolig.«.3.I§ 7indsættes somstk. 2:»Personer, der har valgret efter § 1, stk. 2, optages dog uden anmodning påvalglisten, såfremt de pågældende1) var optaget på valglisten i Danmark til det sidst afholdte valg til kommunalbesty-relser og regionsråd,2) siden da uafbrudt har været registreret i Udenrigsministeriets protokol og3) ikke har anmodet om at blive slettet af valglisten.«.4.I§ 8indsættes somstk. 5:»Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om optagelse påvalglisten af personer, der har valgret efter § 1, stk. 2, samt om disse personersanmeldelse af fraflytning til udlandet.«.5.I§ 9, stk. 1og2,indsættes efter »oplysningerne i Det Centrale Personregister(CPR)«: »og oplysninger om personer, der har valgret efter § 1, stk. 2«.6.I§ 24, stk. 1,indsættes efter1. pkt.:»For så vidt angår kandidater, der har valgret efter § 1, stk. 2, skal i stedet forpersonnummer opgives fødselsdato.«.§3Loven træder i kraft den 1. juli 2011.
Side 3
Indhold
1. Indledning..............................................................................................................32. Lovforslagets indhold.............................................................................................42.1. Gældende ret vedrørende valgret og valgbarhed for statsborgere fra andremedlemsstater i Den Europæiske Union ved Europa-Parlamentsvalg i Danmarkog kommunale og regionale valg...........................................................................42.2. Retten til at stemme og opstille til Europa-Parlamentsvalg og kommunale ogregionale valg i bopælslandet for statsborgere fra de øvrige medlemsstater i DenEuropæiske Union i henhold til EU-retten..............................................................52.3. Forslagets indhold...........................................................................................72.3.1. Tildeling af valgret....................................................................................72.3.2. Optagelse på valglisten............................................................................72.3.3. Valgbarhed............................................................................................ 103. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser.............................. 114. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet... 115. Lovforslagets miljømæssige konsekvenser........................................................116. Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerne...................................127. Forholdet til EU-retten........................................................................................ 128. Hørte myndigheder og organisationer................................................................ 129. Sammenfattende skema.....................................................................................12
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningMed lovforslaget udvides den personkreds, der har valgret og valgbarhed ved valgaf medlemmer til Europa-Parlamentet i Danmark og ved kommunale og regionalevalg, til også at omfatte statsborgere fra andre medlemsstater i Den EuropæiskeUnion, der er registreret i Udenrigsministeriets protokol, dvs. udsendte diplomaterog andet udsendt personale ved herværende ambassader og udsendte embeds-mænd ved internationale organisationer i Danmark samt deres medfølgende fami-liemedlemmer, der tilhører husstanden.Baggrunden for lovforslaget er en henvendelse fra Europa-Kommissionen til dedanske myndigheder i anledning af en klage til Kommissionen fra ansatte ved DetEuropæiske Miljøagentur i Danmark. Klagen vedrører det forhold, at ansatte vedDet Europæiske Miljøagentur i Danmark, der er statsborgere i de øvrige medlems-stater i Den Europæiske Union, efter den gældende lovgivning ikke kan udøve de-res valgret til Europa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale valg i Danmark.Det skyldes, at det efter gældende ret kræves, at statsborgere fra andre medlems-stater i Den Europæiske Union for at have valgret til Europa-Parlamentsvalg iDanmark skal have fast bopæl i Danmark. De pågældende opfylder endvidere ikkebetingelsen om, at en vælger for at have valgret til kommunale og regionale valg iDanmark skal have fast bopæl i kommunen henholdsvis regionen. Se afsnit 2.1.nedenfor.
Side 4
Ifølge Kommissionen synes det forhold, at statsborgere fra andre EU-lande ikkekan optages på valglisten i Danmark, fordi de er ansat ved et EU-agentur, imidler-tid at være i strid med bestemmelserne i traktaten om Den Europæiske Unionsfunktionsmåde.Formålet med lovforslaget er således at sikre, at også statsborgere i de øvrigemedlemsstater i Den Europæiske Union, som er registreret i Udenrigsministerietsprotokol, kan optages på valglisten i den kommune, hvor de har deres private bolig(adresse), og derved udøve deres valgret og stille op til henholdsvis kommunal- ogregionalvalg og Europa-Parlamentsvalg i Danmark i overensstemmelse med deresrettigheder efter traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.2. Lovforslagets indhold2.1. Gældende ret vedrørende valgret og valgbarhed for statsborgere fra andremedlemsstater i Den Europæiske Union ved Europa-Parlamentsvalg i Danmark ogkommunale og regionale valgFor at have valgret til Europa-Parlamentsvalg i Danmark skal man være fyldt 18 år,ikke være under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne (være umyn-diggjort) og herudoverentenhave dansk indfødsret og fast bopæl i Danmark eller ien af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union,ellervære statsborger i enaf de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union og have fast bopæl i Dan-mark, jf. lov om valg af danske medlemmer af Europa-Parlamentet § 3, stk. 1 (lov-bekendtgørelse nr. 143 af 24. februar 2009).Valgbar til Europa-Parlamentet er enhver, der har valgret efter Europa-Parlaments-valglovens § 3, stk. 1, og som fire uger før valgdagen opfylder valgretsbetingelser-ne bortset fra aldersbetingelsen. Den, der er straffet for en handling, der i alminde-ligt omdømme gør den pågældende uværdig til at være medlem af Europa-Parlamentet, er dog ikke valgbar, jf. Europa-Parlamentsvalglovens § 6, stk. 2. Forstatsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union gælder endvi-dere, at den, som ved en civil- eller strafferetlig afgørelse har fortabt sin valgbarhedtil Europa-Parlamentet i den medlemsstat, hvor den pågældende er statsborger,ikke er valgbar, jf. Europa-Parlamentsvalglovens § 6, stk. 3.I henhold til den kommunale og regionale valglovs § 1, stk. 1 og 2 (lovbekendtgø-relse nr. 144 af 24. februar 2009 som ændret ved § 6 i lov nr. 571 af 31. maj 2010),er kravene for at have valgret til kommunalbestyrelsen og regionsrådet, at man påvalgdagen er fyldt 18 år, ikke er undergivet værgemål med fratagelse af den retligehandleevne (ikke er umyndiggjort), og har fast bopæl i kommunen henholdsvis re-gionen og herudover enten har dansk indfødsret, er statsborger i en af de øvrigemedlemsstater i Den Europæiske Union, er statsborger i Island eller Norge elleruden afbrydelse har haft fast bopæl i riget i de sidste 4 år forud for valgdagen.Valgbar til kommunalbestyrelsen og regionsrådet er enhver, der har valgret tilkommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet, medmindre vedkommende vedendelig dom eller vedtagelse af bøde er straffet for en handling, der i almindeligtomdømme gør den pågældende uværdig til at være medlem af kommunale og re-gionale råd, jf. den kommunale og regionale valglovs §§ 3 og 4.
Side 5
Afgørelsen af, hvorvidt en statsborger fra en anden medlemsstat i Den EuropæiskeUnion opfylder kravet om fast bopæl i Danmark, som efter de gældende regler eren forudsætning for valgret og dermed også valgbarhed til de nævnte valg, vil beropå, om den pågældende er bopælsregistreret i CPR. Det følger for så vidt angårEuropa-Parlamentsvalg af bemærkningerne til § 3, stk. 1, nr. 3, i forslag til ændringaf lov om valg af danske repræsentanter til Europa-Parlamentet (L 77, FT 1993-94,Tillæg A, sp. 1291, 1307), hvor det anføres, at ”Afgørelsen af, hvorvidt en EF-statsborger opfylder bopælskravet (fast bopæl) for valgret, vil i praksis bero på, omden pågældende er optaget i folkeregistret. Herværende diplomater og andre ex-territoriale personer, herunder exterritoriale personer fra de øvrige EF-lande, opta-ges ikke i folkeregistret (med mindre de er danske statsborgere) og vil derfor ipraksis ikke opfylde bopælskravet for valgret.”. For så vidt angår kommunale ogregionale valg følger dette af den kommunale og regionale valglovs § 1, stk. 3,hvoraf fremgår, at personer, der efter reglerne i lov om Det Centrale Personregisteropfylder betingelserne for at være tilmeldt folkeregistret i kommunen, anses for athave fast bopæl i kommunen henholdsvis i den region, hvori kommunen er belig-gende.Ifølge CPR-lovens § 18, stk. 1, (lovbekendtgørelse nr. 878 af 14. september 2009)skal udenlandske statsborgere, som enten er registreret i Udenrigsministeriets pro-tokol, eller hvis ophold i Danmark er reguleret i aftaler om retsstillingen for styrkereller militære hovedkvarterer, som Danmark har tiltrådt, imidlertid ikke registreres iCPR som tilflyttet landet. Herboende diplomater og andre eksterritoriale personer,herunder diplomater og eksterritoriale personer fra de øvrige medlemsstater i DenEuropæiske Union, optages således ikke i CPR – med mindre de er danske stats-borgere. De pågældende registreres i stedet i Udenrigsministeriets protokol.Valgret til Europa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale valg har såledeskun herboende statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union,der er bopælsregistreret i CPR, og dermed ikke herboende statsborgere fra de øv-rige medlemsstater i Den Europæiske Union, der er registreret i Udenrigsministeri-ets protokol.2.2. Retten til at stemme og opstille til Europa-Parlamentsvalg og kommunale ogregionale valg i bopælslandet for statsborgere fra de øvrige medlemsstater i DenEuropæiske Union i henhold til EU-rettenI henhold til artikel 22, stk. 1, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmå-de (TEUF) (tidligere artikel 19 i traktaten om De Europæiske Fællesskaber) harenhver unionsborger, der har bopæl i en medlemsstat, hvor han ikke er statsbor-ger, valgret og er valgbar ved kommunale valg i den medlemsstat, hvor han harbopæl, på samme betingelser som statsborgerne i denne stat. I henhold til TEUFartikel 22, stk. 2, har enhver unionsborger, der har bopæl i en medlemsstat, hvorvedkommende ikke er statsborger, endvidere valgret og er valgbar ved valg til Eu-ropa-Parlamentet i den medlemsstat, hvor vedkommende har bopæl, på sammebetingelser som statsborgerne i denne stat.De nævnte bestemmelser er udmøntet i henholdsvis artikel 3 i Rådets direktiv nr.93/109/EF af 6. december 1993 om fastsættelse af de nærmere regler for valgretog valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere, der har bopæl i
Side 6
en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere (EFT L 329 af 30.12.1993, s. 34-38),og artikel 3 i Rådets direktiv nr. 94/80/EF af 19. december 1994 om fastsættelse afde nærmere regler for valgret og valgbarhed ved kommunale valg for unionsborge-re, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere (EFT L 368 af31.12.1994, s. 38).I henhold til artikel 3 i Rådets direktiv nr. 93/109/EF og artikel 3 i Rådets direktiv nr.94/80/EF har enhver person, der er unionsborger i henhold til traktatens artikel 8,stk. 2, andet afsnit (nu artikel 17, stk. 2), og som uden at være statsborger i bo-pælslandet i øvrigt opfylder de betingelser for valgret og valgbarhed, der i henholdtil dette lands lovgivning kræves opfyldt af landets egne statsborgere, valgret og ervalgbar ved valg til Europa-Parlamentet henholdsvis kommunale og regionale valgi bopælslandet, medmindre vedkommende ved en civil- eller strafferetlig afgørelsehar fortabt sin valgret og/eller valgbarhed til Europa-Parlamentsvalget i hjemlandet,eller vedkommendes hverv som kommunalbestyrelsesmedlem eller regionsråds-medlem er uforeneligt med hverv, som udøves i andre medlemsstater, og som sva-rer til de hverv, der i bopælslandet medfører uforenelighed, jf. direktivets artikel 6og 7. Der kan endvidere stilles en række formelle krav til kandidatanmeldelsen, jf.artikel 10 i direktiv nr. 93/109/EF og artikel 7 i direktiv 94/80/EF.Unionsborgere kan udøve deres valgret til Europa-Parlamentsvalg enten i bopæls-landet eller i hjemlandet, og ingen må afgive stemme eller lade sig opstille i mereend én medlemsstat ved hvert valg, jf. direktivets artikel 4, stk. 1 og 2. Medlemssta-terne skal træffe de nødvendige foranstaltninger til, at de unionsborgere fra de øv-rige medlemsstater i Den Europæiske Union, der har tilkendegivet ønske herom,kan blive optaget på valglisten i tilstrækkelig god tid inden selve valget, jf. direkti-vets artikel 9, stk. 1. Bopælslandet underretter de pågældende om, hvorvidt an-modningen om optagelse på valglisten eller kandidatlisten er imødekommet, jf. di-rektivets artikel 11, stk. 1. Unionsborgere, der således bliver optaget på valglisten,fortsætter med at være optaget på denne på samme vilkår som vælgere medstatsborgerskab i landet, indtil de anmoder om at blive slettet eller automatisk bli-ver slettet, fordi de ikke længere opfylder de betingelser, der kræves opfyldt forudøvelse af valgretten, jf. direktivets artikel 9, stk. 4.Unionsborgere kan udøve deres valgret til kommunale og regionale valg i bopæls-landet, hvis de har udtrykt ønske herom, jf. direktivets artikel 7. Medlemsstaterneskal træffe de nødvendige foranstaltninger til, at de omtalte vælgere fra andre med-lemsstater i Den Europæiske Union kan optages på valglisten i tilstrækkelig god tidinden valget, jf. artikel 8, stk. 1. Bopælslandet underretter i rette tid de pågældendeom, hvorvidt anmodningen på valglisten eller kandidatlisten er imødekommet, jf. di-rektivets artikel 10, stk. 1. De nævnte herboende statsborgere fra de øvrige med-lemsstater, der er blevet optaget på valglisten i bopælslandet, fortsætter med atvære optaget på denne på samme vilkår som vælgere med statsborgerskab i lan-det, indtil de anmoder om at blive slettet eller automatisk slettes, fordi de ikke læn-gere opfylder de betingelser, der kræves for udøvelsen af valgretten, jf. direktivetsartikel 8, stk. 3, 1. og 2. afsnit. Hvis de flytter til en anden kommune i samme med-lemsstat, skal de optages på valglisten dér på samme vilkår som landets egnestatsborgere, jf. direktivets artikel 8, stk. 3, 3. afsnit.
Side 7
2.3. Forslagets indhold2.3.1. Tildeling af valgretIfølge forslaget vil statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den EuropæiskeUnion, der er registreret i Udenrigsministeriets protokol, dvs. herboende diplomaterog andet udsendt personale ved herværende ambassader fra de øvrige medlems-stater i Den Europæiske Union med tilhørende familiemedlemmer, der indgår i de-res husstand, samt udsendte embedsmænd ved internationale organisationer iDanmark og deres medfølgende familiemedlemmer, der tilhører husstanden, bliveomfattet af Europa-Parlamentsvalglovens og den kommunale og regionale valglovsbestemmelser, der giver valgret til herboende statsborgere fra de øvrige medlems-stater i Den Europæiske Union. De pågældende vil således få valgret til Europa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale valg, hvis de i øvrigt opfylder de al-mindelige valgretsbetingelser, dvs. er fyldt 18 år og ikke er undergivet værgemålmed fratagelse af den retlige handleevne (ikke er umyndiggjort). Der henvises tillovforslagets§ 1, nr. 1,og§ 2, nr. 1.2.3.2. Optagelse på valglisten2.3.2.1.Ingen kan udøve valgret uden at være optaget på valglisten, jf. Europa-Parlamentsvalglovens § 4 og den kommunale og regionale valglovs § 2, stk. 1.Med forslaget sikres, at også statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den Eu-ropæiske Union, der er registreret i Udenrigsministeriets protokol, kan optages påvalglisten til Europa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale valg, selvom deikke er bopælsregistreret i CPR. De pågældende optages på valglisten i den kom-mune, hvor de har deres private bolig (adresse), og optagelsen sker første gangefter anmodning. Der henvises til lovforslagets§ 1, nr. 2,og§ 2, nr. 2.Det foreslås endvidere, at de pågældende statsborgere fra de øvrige medlemssta-ter i Den Europæiske Union, der er registreret i Udenrigsministeriets protokol - i lig-hed med, hvad der gælder for andre herboende statsborgere fra de øvrige med-lemsstater i Den Europæiske Union - forbliver optaget på valglisten uden fornyetanmodning, hvis de var optaget på valglisten i Danmark til det sidst afholdte Euro-pa-Parlamentsvalg henholdsvis valg til kommunalbestyrelser og regionsråd, hvisde siden da uafbrudt har været registreret i Udenrigsministeriets protokol (og der-med i denne periode har måttet betragtes som herboende), og hvis deikke har anmodet om at blive slettet af valglisten. Herved sikres, at de nævntestatsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union i overensstem-melse med EU-rettens krav herom kan fortsætte med at være optaget på valgli-sten, indtil de ikke længere opfylder betingelserne for udøvelse af valgretten ellerslettes efter anmodning, jf. artikel 9, stk. 4, i direktiv nr. 93/109/EF og artikel 7, stk.3, i direktiv nr. 94/80/EF. Der henvises til lovforslagets§ 1, nr. 3,og§ 2, nr. 3.2.3.2.2.Den nærmere fremgangsmåde for optagelse på valglisten af herboende statsbor-gere fra andre medlemslande i Den Europæiske Union, der er registreret i Uden-rigsministeriets protokol, foreslås reguleret ved bekendtgørelse. For så vidt angåroptagelse på valglisten til Europa-Parlamentsvalg indeholder Europa-Parlaments-valglovens § 14 a, stk. 4, hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren fastsætternærmere regler om optagelse på valglisten af personer, der har valgret efter § 3,stk. 1, nr. 3, en tilstrækkelig bemyndigelse hertil, idet § 3, stk. 1, nr. 3, ifølge forsla-get fremover også vil omfatte statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den Eu-
Side 8
ropæiske Union, der er registreret i Udenrigsministeriets protokol. Med henblik påat sikre, at statsborgere fra andre medlemsstater i Den Europæiske Union, der erregistreret i Udenrigsministeriets protokol og er optaget på valglisten, bliver slettetaf valglisten, når de flytter til udlandet, indeholder lovforslaget herudover forslag tilen bestemmelse, der bemyndiger indenrigs- og sundhedsministeren til at fastsætteregler om disse personers anmeldelse af fraflytning til udlandet. Lovforslaget inde-holder endvidere forslag til en bestemmelse (§2, nr. 4),der bemyndiger indenrigs-og sundhedsministeren til at fastsætte nærmere regler om optagelse på valglistentil kommunale og regionale valg for statsborgere fra andre medlemsstater i DenEuropæiske Union, der er registreret i Udenrigsministeriets protokol, samt om dissepersoners anmeldelse af fraflytning til udlandet.Den eksisterende bemyndigelse i Europa-Parlamentsvalglovens § 14 a, stk. 4,samt den foreslåede bemyndigelse i forslagets § 2, nr. 4 (den kommunale og regi-onale valglovs § 8, stk. 5), tænkes udnyttet til at fastsætte regler, der giver en her-boende statsborger fra en af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union,der er optaget i Udenrigsministeriets protokol, og som ønsker at stemme til Europa-Parlamentsvalg i Danmark henholdsvis til kommunale og regionale valg, adgang tilat anmode den kommune, hvor vedkommende har sin private bolig, om at blive op-taget på valglisten inden for en nærmere angiven frist inden det pågældende Euro-pa-Parlamentsvalg henholdsvis kommunal- og regionalvalg.Fristen for indgivelse af anmodning om optagelse på valglisten til Europa-Parlamentsvalg for statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den EuropæiskeUnion, der er registreret i Udenrigsministeriets protokol, påtænkes fastsat til tidligst1. marts og senest 1. maj i valgåret (eller førstkommende arbejdsdag derefter, så-fremt den nævnte dato er en søndag eller anden helligdag).Fristen for indgivelse af anmodning om optagelse på valglisten til kommunale ogregionale valg for statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Uni-on, der er registreret i Udenrigsministeriets protokol, påtænkes fastsat til tidligst 1.august og senest 1. oktober i valgåret (eller førstkommende arbejdsdag derefter,såfremt den nævnte dato er en søndag eller anden helligdag).For personer, der først bliver registreret i Udenrigsministeriets protokol i ugen førovennævnte fristers udløb eller derefter, eller efter denne dato på anden måde bli-ver omfattet af den i lovforslaget omhandlede persongruppe med valgret til Europa-Parlamentsvalg henholdsvis til kommunale og regionale valg, påtænkes det atfastsætte en særlig frist på 15 dage før valgdagen (eller sidste arbejdsdag forin-den).Statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union vil ved deresanmeldelse til Udenrigsministeriets protokol fremover få udleveret et brev og tilhø-rende ansøgningsskema med nærmere oplysninger om deres ret til at stemme ogstille op til Europa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale valg i Danmark,samt den nærmere fremgangsmåde og frister for anmodning herom m.v. De rele-vante udenlandske repræsentationer samt internationale organisationer i Danmarkvil endvidere blive informeret om de nye regler og anmodet om at sørge for, at deaf deres medarbejdere, der på tidspunktet for lovens ikrafttrædelse allerede er re-gistreret i Udenrigsministeriets protokol, orienteres om muligheden for at blive op-taget på valglisten til de nævnte valg samt fremgangsmåden og frister herfor.
Side 9
De pågældende statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Uni-on, der er registreret i Udenrigsministeriets protokol, vil herefter første gang, deønsker at deltage i kommunal- og regionalvalg eller Europa-Parlamentsvalg iDanmark, inden ovenfor nævnte frist før det pågældende valg skulle meddele denkommune, hvori de har deres private bolig, at de ønsker at stemme til kommunal-og regionalvalg henholdsvis Europa-Parlamentsvalg i Danmark, samt oplyse deresprivatadresse, da denne oplysning som følge af den manglende CPR-registreringaf personer, der er registeret i Udenrigsministeriets protokol, ellers ikke tilgår dedanske valgmyndigheder. Til brug herfor vil de pågældende EU-diplomater m.fl.skulle indlevere et udfyldt ansøgningsskema med attestation fra Udenrigsministeri-et, der bekræfter, at de pågældende er optaget i Udenrigsministeriets protokol ogderved har ret til at blive optaget på valglisten efter de foreslåede regler. Kommu-nerne vil dernæst optage de pågældende på en særlig valgliste.Statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, som er regi-streret i Udenrigsministeriets protokol, vil på samme måde som andre herboendeEU-borgere, der ønsker at stemme til valg i Danmark, efter optagelse på valglistenforblive optaget på denne, indtil de anmoder om at blive slettet eller bliver slettet,fordi de ikke længere opfylder de betingelser, der kræves opfyldt for udøvelse afvalgretten (herunder fast bopæl i Danmark). De pågældende vil blive oplyst heromi ovennævnte brev, som de vil modtage ved anmeldelsen i Udenrigsministerietsprotokol.Det forventes endvidere fastsat regler efter den foreslåede bemyndigelse om, at depågældende statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union,som er registreret i Udenrigsministeriets protokol, og som er optaget på valglistentil Europa-Parlamentsvalg i Danmark og/eller kommunale og regionale valg, indenfor en passende frist før fraflytning til udlandet vil skulle meddele den kommune,hvor de er optaget på valglisten til kommunale og regionalvalg og Europa-Parlamentsvalg i Danmark, at de agter at fraflytte landet og således ikke længereskal stå opført på valglisten i kommunen. De pågældende vil blive informeret her-om i ovennævnte brev, som de vil modtage ved anmeldelsen i Udenrigsministerietsprotokol. Hermed sikres den pågældende vælgergruppes ret til at forblive optagetpå valglisten på samme måde som landets egne statsborgere, jf. for så vidt angårEuropa-Parlamentsvalg artikel 9, stk. 4, i Rådets direktiv 93/109/EF, og for så vidtangår kommunale valg og regionale valg artikel 8, stk. 3, 3. afsnit, i Rådets direktiv94/80/EF. Fristen forventes at blive fastsat til senest på udrejsedatoen og tidligstfire uger før fraflytningen til udlandetEn statsborger fra en af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, som erregistreret i Udenrigsministeriets protokol og efter anmodning er blevet optaget påvalglisten i én kommune, og som under sit ophold i Danmark flytter til en ny kom-mune, vil endvidere inden for en passende frist skulle give meddelelse herom til til-flytningskommunen med henblik på at blive påført valglisten i tilflytningskommunenog blive slettet fra valglisten i fraflytningskommunen. Herved sikres de pågældendestatsborgeres ret til på samme vilkår som landets egne statsborgere at blive opta-get på valglisten i tilflytningskommunen. Fristen forventes at blive fastsat til 15 da-ge før valgdagen (eller sidste arbejdsdag forinden i lighed med, hvad der gælderfor vælgere, der er registreret med bopæl i CPR).
Side 10
2.3.2.3.Efter gældende regler skal kommunerne forud for afstemningen udsende valgkorttil de vælgere, der er opført på valglisten, jf. Europa-Parlamentsvalglovens § 15,stk. 1, og den kommunale og regionale valglovs § 10, stk. 1. Ved Europa-Parlamentsvalg gælder et supplerende krav om, at valgkort alene skal udsendes tilde vælgere, der er bopælsregistreret i CPR. Valgkortet skal efter samme bestem-melser indeholde oplysning om vælgerens navn og adresse, nummer på valglistensamt om afstemningsstedets beliggenhed og dag og tid for afstemningen. Formåletmed udsendelse af valgkort er således bl.a. at underrette vælgeren om, at de eroptaget på valglisten samt tid og (afstemnings)sted for det pågældende valg. En-delig vil valgkortet inden stemmeafgivningen skulle afleveres af vælgeren til valgli-steføreren ved afstemning på valgdagen, jf. § 25 i Europa-Parlamentsvalgloven, jf.§ 47, stk. 1, 2. pkt. i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar2009), og § 53, stk. 1, 2. pkt., i den kommunale og regionale valglov.Det foreslås, at de nævnte regler om udsendelse af valgkort også skal gælde forstatsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, der er registre-ret i Udenrigsministeriets protokol, og som optages på valglisten efter anmodning.Herved sikres ud over de ovennævnte hensyn endvidere, at de nævnte statsborge-re fra de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union i overensstemmelse medEU-rettens krav herom underrettes om, at anmodningen om optagelse på valgli-sten eller kandidatlisten er imødekommet, jf. for så vidt angår Europa-Parlamentsvalg direktiv nr. 93/109/EF, artikel 11, stk. 1, og for så vidt angår kom-munale og regionale valg direktiv nr. 94/80/EF, artikel 10, stk. 1. De gældende reg-ler for udsendelse af valgkort til kommunale og regionale valg indbefatter efter de-res ordlyd allerede den nævnte persongruppe. Den tilsvarende regel i Europa-Parlamentsvalgloven omfatter derimod efter sin ordlyd alene vælgere, der er opta-get på valglistenogtilmeldt folkeregistret. Derfor indeholder lovforslaget et forslagtil en ændring af Europa-Parlamentsvalglovens § 15, stk. 1, 1. pkt., der bevirker, atkommunen fremover endvidere skal udsende valgkort til statsborgere fra de øvrigemedlemsstater i Den Europæiske Union, der er registreret i Udenrigsministerietsprotokol, og som er optaget på valglisten efter anmodning i henhold til de i lovfors-laget foreslåede regler. Der henvises til lovforslagets§ 1, nr. 5.2.3.3. ValgbarhedSom en konsekvens af forslaget om tildeling af valgret til EU-borgere, der er regi-streret i Udenrigsministeriets protokol, vil den pågældende persongruppe, når dener omfattet af gruppen af vælgere med valgret til de nævnte valg, tillige få valgbar-hed til Europa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale valg under samme be-tingelser som herboende personer med dansk indfødsret. De pågældende må så-ledes ikke være straffet for en handling, der i almindeligt omdømme gør den på-gældende uværdig til at være medlem af Europa-Parlamentet henholdsvis kom-munalbestyrelser eller regionsråd. Det er endvidere en forudsætning for valgbar-heden, at vedkommende ikke ved en civil- eller strafferetlig afgørelse har fortabtsin valgret og/eller valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg i hjemlandet, eller at ved-kommendes hverv som kommunalbestyrelsesmedlem eller regionsrådsmedlem ik-ke er uforeneligt med hverv, som udøves i andre medlemsstater, og som svarer tilde hverv, der i bopælslandet medfører uforenelighed.
Side 11
Derfor ændres betingelserne for opstilling på kandidatlister til Europa-Parlaments-valg i Danmark og kommunale og regionale valg, idet der for så vidt angår diplo-mater og andre eksterritoriale personer fra de øvrige medlemsstater skal ses bortfra det nuværende krav om, at kandidatlister skal indeholde oplysning om hver en-kelt kandidats personnummer. Det skyldes det forhold, at herværende diplomaterog andre eksterritoriale personer, herunder fra de øvrige medlemsstater i Den Eu-ropæiske Union, som nævnt ikke optages i CPR og derfor heller ikke tildeles etpersonnummer. I stedet skal de pågældende af identifikationsmæssige årsager op-lyse deres fødselsdato. Der henvises til lovforslagets§ 1, nr. 6,og§ 2, nr. 6.De øvrige krav om angivelse af kandidatens fulde navn, adresse, statsborgerskab,stilling og bopæl vil derimod også gælde for kandidater, der er statsborgere i deøvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, og som tillige er registreret i Uden-rigsministeriets protokol. Europa-Parlamentsvalglovens § 19 a, stk. 1, hvorefter enkandidat, der er statsborger i en af de øvrige medlemsstater i Den EuropæiskeUnion uden tillige at have dansk indfødsret, samtidig med kandidatlisten skal indle-vere en formel erklæring, hvori kandidaten angiver at opfylde valgbarhedsbetingel-serne, samt § 19 a, stk. 2, hvorefter der samtidig med kandidatlisten for den på-gældende kandidat endvidere skal indleveres en valgbarhedsattest fra vedkom-mende myndighed til hjemlandet, vil også fremtidigt ved Europa-Parlamentsvalggælde for kandidater, der er statsborgere i de øvrige medlemsstater i Den Europæ-iske Union, og som tillige er registreret i Udenrigsministeriets protokol.3. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenserForslaget pålægger kommunerne manuelt at optage et begrænset antal statsbor-gere fra de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, der er registreret iUdenrigsministeriets protokol (EU-diplomater m.fl.) på valglisten til kommunal- ogregionalvalg samt Europa-Parlamentsvalg. Dette medfører et begrænset admini-strativt merarbejde for de kommuner, der måtte have statsborgere fra de øvrigemedlemsstater i Den Europæiske Union, der er registreret i Udenrigsministerietsprotokol, bosat i kommunen, og som måtte anmode om at blive optaget på valgli-sten. Lovforslaget vurderes at have meget begrænsede økonomiske og admini-strative konsekvenser for kommunerne.Det skønnes, at antallet af herværende diplomater m.v. fra andre EU-lande, der erregistreret i Udenrigsministeriets protokol og som potentielt kan kræve at blive op-taget på valglisten, er ca. 1.600. De pågældende vil formentlig være bosat i et be-grænset antal kommuner i hovedstadsområdet. I praksis skønnes antallet af stats-borgere fra de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, der er registreret iUdenrigsministeriets protokol, og som vil benytte sig af muligheden for efter an-modning at blive optaget på valglisten til kommunal- og regionalvalg og/eller Euro-pa-Parlamentsvalg i Danmark at være væsentligt lavere.4. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Lovforslagets miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
Side 12
6. Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerneDe pågældende herboende statsborgere i en af de øvrige medlemsstater i Den Eu-ropæiske Union, der er registreret i Udenrigsministeriets protokol, vil selv skullehenvende sig til den kommune, hvor de har deres private bolig, og anmode om atblive optaget på valglisten. Det er ikke muligt at indføre disse borgere automatiskpå valglisten, da de ikke er registreret med bopæl i CPR, jf. CPR-lovens § 18, ogde danske myndigheder ikke på anden vis er eller kan blive bekendt med deresprivate bolig (adresse).7. Forholdet til EU-rettenI henhold til artikel 22 TEUF har enhver unionsborger, der har bopæl i en med-lemsstat, hvor han ikke er statsborger, valgret og er valgbar til henholdsvis Europa-Parlamentet og kommunalvalg i den medlemsstat, hvor han har bopæl, på sammebetingelser som statsborgere i denne stat.Forslaget er en gennemførelse af Danmarks forpligtelser i henhold til TEUF artikel22, som er udmøntet i henholdsvis artikel 3 i Rådets direktiv nr. 93/109/EF af 6.december 1993 om fastsættelse af de nærmere regler for valgret og valgbarhedved valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere, der har bopæl i en medlems-stat, hvor de ikke er statsborgere, og artikel 3 i Rådets direktiv nr. 94/80/EF af 19.december 1994 om fastsættelse af de nærmere regler for valgret og valgbarhedved kommunale valg for unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor deikke er statsborgere.Begge ovenfor omtalte direktiver er tidligere gennemført i dansk ret ved henholds-vis lov nr. 1086 af 22. december 1993 om ændring af lov om valg af danske re-præsentanter til Europa-Parlamentet (De Europæiske Fællesskabers Forsamling)og lov nr. 208 af 29. marts 1995 om ændring af lov om kommunale valg (Ændrin-ger vedrørende udlændinges valgret og valgbarhed) samt lov nr. 214 af 28. marts2001 om ændring af lov om kommunale valg.8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:Danske Regioner, Institut for Menneskerettigheder og KL.9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindreudgifterIngenNegative konsekvenser/merrudgifterMeget begrænsede mer-udgifterMeget begrænsede ad-ministrative konsekven-serIngenIngen
Økonomiske konsekven-ser for stat, kommuner ogregionerAdministrative konse-kvenser for stat, kommu-ner og regionerMiljømæssige konse-kvenserØkonomiske og admini-strative konsekvenser for
Ingen
IngenIngen
Side 13
erhvervslivetAdministrative konse-kvenser for borgerneForholdet til EU-retten
Ingen
Begrænsede administra-tive konsekvenserUdmøntning af TEUF artikel 22 som gennemført i ar-tikel 3 i Rådets direktiv nr. 93/109/EF af 6. december1993 om fastsættelse af de nærmere regler for valg-ret og valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet forunionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvorde ikke er statsborgere (EFT L 329 af 30.12.1993, s.34-38), og artikel 3 i Rådets direktiv nr. 94/80/EF af19. december 1994 om fastsættelse af de nærmereregler for valgret og valgbarhed ved kommunale valgfor unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat,hvor de ikke er statsborgere (EFT L 368 af31.12.1994, s. 38).
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1Med den foreslåede tilføjelse "eller er registreret i Udenrigsministeriets protokol"sikres, at også statsborgere fra andre medlemsstater i Den Europæiske Union, derer udsendt som diplomater og lignende til Danmark fra fremmede stater eller inter-nationale organisationer i øvrigt, omfattes af bestemmelsen om valgret i Europa-Parlamentsvalglovens § 3, stk. 1, nr. 3, til statsborgere i en af de øvrige medlems-stater i Den Europæiske Union. Som en konsekvens af forslaget opnår de pågæl-dende personer endvidere valgbarhed til samme valg, idet valgret til Europa-Parlamentsvalg er en forudsætning for valgbarhed til valget, jf. nærmere Europa-Parlamentsvalglovens § 6, stk. 1. Det er dog i begge tilfælde en forudsætning, atde almindelige valgrets- og valgbarhedsbetingelser er opfyldt, jf. de almindeligebemærkninger, afsnit 2.3.1. og 2.3.3.Personkredsen, der skal "registreres i Udenrigsministeriets protokol", omfatter di-plomater og andet udsendt personale (tjenestepersonale forudsat, at de har tje-nestepas) ved herværende ambassader samt medfølgende familiemedlemmer, dertilhører husstanden (børn normalt indtil det fyldte 21. år), jf. Wienerkonventionenom diplomatiske forbindelser art. 17 og 37. Endvidere er omfattet udsendte em-bedsmænd ved internationale organisationer i Danmark samt medfølgende fami-liemedlemmer, der tilhører husstanden (børn normalt indtil det fyldte 21. år), jf, dogværtskabsaftalerne for den enkelte internationale organisation.Derimod optages lokalt ansat personale uanset nationalitet samt servicemedarbej-dere med dansk pas ikke i Udenrigsministeriets protokol og er derfor ikke omfattetaf forslaget. De nævnte persongrupper vil i de fleste tilfælde allerede have valgrettil Europa-Parlamentsvalg i Danmark samt kommunale og regionale valg efter enaf de øvrige bestemmelser i Europa-Parlamentsvalglovens § 3 henholdsvis den
Side 14
kommunale og regionale valglovs § 1. Der henvises til de almindelige bemærknin-ger, afsnit 2.3.1.Til nr. 2Med bestemmelsen sikres, at også statsborgere fra andre medlemsstater i Den Eu-ropæiske Union, der er registreret i Udenrigsministeriets protokol og derfor ikke eroptaget i CPR, kan optages på valglisten til valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet. De pågældende optages på valglisten i den kommune, hvor de harderes private bolig.Med udtrykket "privat bolig" menes den adresse, hvor de pågældende bor. Ved af-gørelsen af, i hvilken kommune de nævnte vælgere, der ikke bopælsregistreres iCPR, jf. CPR-lovens § 18, har deres private bolig, skal der tages udgangspunkt ide principper, der gælder efter CPR-lovgivningen for vurderingen af, hvor en per-son skal bopælsregistreres, sml. CPR-lovens §§ 6-9.Optagelse sker som udgangspunkt, jf. herved undtagelsen i lovens § 14 a, stk. 2,som ændret ved lovforslagets§ 1, nr. 3,efter anmodning. Diplomaters og andreeksterritoriale personers private adresse vil typisk ikke være kendt af de danskemyndigheder, fordi de pågældende personer som nævnt ikke bopælsregistreres iCPR, jf. CPR-lovens § 18, stk. 1. Det er derfor en forudsætning for, at de pågæl-dende kan blive optaget på valglisten og derved udøve deres valgret, at de hen-vender sig til den kommune, hvor de har deres private bolig, og anmoder om at bli-ve optaget på valglisten dér. Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit2.3.2.1.Til nr. 3Med den foreslåede tilføjelse til § 14 a, stk. 2, nr. 2, sikres, at bestemmelsen omoptagelse på valglisten efter anmodning også kommer til at gælde for statsborgerefra de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, der er optaget i Udenrigsmi-nisteriets protokol, som derfor ikke er bopælsregistreret i CPR og følgelig ikke an-ses for at have bopæl i Danmark i lovens forstand.Det er efter bestemmelsen en betingelse for automatisk optagelse på valglisten, atde pågældende har været optaget på valglisten i Danmark til det sidst afholdte valgtil Europa-Parlamentet, jf. lovens § 14 a, stk. 2, nr. 1. Det er efter bestemmelsenendvidere en betingelse, at de pågældende statsborgere fra de øvrige medlems-stater i Den Europæiske Union uafbrudt, dvs. uden selv kortvarige afbrydelser, harværet registreret i Udenrigsministeriets protokol siden sidste Europa-Parlaments-valg, hvor de pågældende var optaget på valglisten, jf. lovens § 14a, stk. 2, nr. 2.Det er ligeledes efter bestemmelsen en betingelse for automatisk optagelse påvalglisten, at de pågældende statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den Eu-ropæiske Union ikke har anmodet om at blive slettet af valglisten, jf. lovens § 14 a,stk. 2, nr. 3. Nærmere regler om fristerne og fremgangmåder for en sådan anmod-ning vil kunne fastsættes i kraft af den gældende bemyndigelse i Europa-Parlamentsvalglovens § 14 a, stk. 4.Den gældende bestemmelse i § 14 a, stk. 2, fastsætter, at de vælgere som efterdenne bestemmelse optages på valglisten uden anmodning, optages "eftertilsva-renderegler som dem, der gælder for personer, der har valgret efter § 3, stk. 1, nr.1", dvs. vælgere, der i kraft af deres valgret til Folketinget også har valgret til Euro-
Side 15
pa-Parlamentet. Det betyder, at de regler, der er fastsat om optagelse af folke-tingsvælgere på valglisten, finder anvendelse med de afvigelser, der er begrundet iden pågældende vælgergruppes særlige karakter, herunder, at de pågældendevælgere er registreret i Udenrigsministeriets protokol og dermed ikke er registreretmed bopæl i CPR og med de afvigelser, der følge af de regler, indenrigs- og sund-hedsministeren måtte fastsætte for denne persongruppes optagelse på valglisten imedfør af den gældende bemyndigelse i Europa-Parlamentsvalglovens § 14 a, stk.4. Se de almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.2.2.Unionsborgere, der én gang er optaget på valglisten til Europa-Parlamentsvalg ef-ter anmodning, skal i henhold til § 9, stk. 4, i direktiv 93/109/EF om fastsættelse afde nærmere regler for valgret og valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet forunionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere, fort-sætte med at være optaget på valglisten på samme vilkår som vælgere med stats-borgerskab i landet, indtil de anmoder om at blive slettet eller automatisk bliverslettet, fordi de ikke længere opfylder de betingelser, der kræves opfyldt for ud-øvelse af valgretten, f.eks. som følge af fraflytning til udlandet.Direktivets artikel 9, stk. 4, er udmøntet i Europa-Parlamentsvalglovens § 14 a, stk.2, hvorefter personer, der har valgret efter lovens § 3, stk. 1, nr. 3, optages påvalglisten efter tilsvarende regler som dem, der gælder for personer, der har valg-ret efter § 3, stk. 1, nr. 1 (personer, der har valgret til Folketinget), og som er til-meldt folkeregistret, hvis de pågældende var optaget på valglisten i Danmark til detsidst afholdte valg til Europa-Parlamentet, siden da uafbrudt har haft fast bopæl iDanmark og ikke har anmodet om at blive slettet af valglisten. Det vil sige, at depågældende herboende statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den Europæi-ske Union automatisk optages på valglisten i kraft af deres tidligere anmodningherom og uden en fornyet anmodning, såfremt de opfylder de ovenfor nævnte be-tingelser. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.2.1.Til nr. 4Den foreslåede tilføjelse til § 14 a, stk. 4, giver indenrigs- og sundhedsministerenmulighed for at fastsætte regler, der pålægger personer, der har valgret efter lo-vens § 3, stk. 1, nr. 3, og som er registreret i Udenrigsministeriets protokol og op-taget på valglisten til Europa-Parlamentsvalg i Danmark, inden for en passendefrist før fraflytning til udlandet at meddele den kommune, hvor de er optaget påvalglisten til Europa-Parlamentsvalg i Danmark, at de agter at fraflytte landet og så-ledes ikke længere skal stå opført på valglisten i kommunen.Til nr. 5Med den foreslåede tilføjelse til § 15, stk. 1, 1. pkt., pålægges kommunerne forudfor den pågældende afstemning at udsende valgkort til statsborgere fra de øvrigemedlemsstater i Den Europæiske Union, der er optaget i Udenrigsministeriets pro-tokol, og som er optaget på valglisten. Dette gælder, hvad enten de pågældende eroptaget på valglisten efter anmodning, eller optagelsen er sket automatisk. Derhenvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.2.3.Til nr. 6Bestemmelsen fjerner kravet om, at kandidatlisten til Europa-Parlamentsvalg skalindeholde oplysninger om kandidatens personnummer for så vidt angår kandidater,som er statsborgere i de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union og som er
Side 16
optaget i Udenrigsministeriets protokol. I stedet skal de pågældende af identifikati-onsmæssige årsager oplyse deres fødselsdato. Med bestemmelsen sikres såle-des, at også statsborgere fra andre medlemsstater i Den Europæiske Union, der eroptaget i Udenrigsministeriets protokol og derfor ikke tildeles noget personnummer,kan opstille til valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet, forudsat at de iøvrigt opfylde betingelserne herfor. Der henvises til de almindelige bemærkninger,afsnit 2.3.3.Til § 2
Til nr. 1Med bestemmelsen sikres, at også statsborgere fra andre medlemsstater i Den Eu-ropæiske Union, der er udsendt til Danmark til de herværende ambassader ellerherværende internationale organisationer, samt medfølgende familiemedlemmer,der tilhører husstanden, omfattes af bestemmelsen om valgret til kommunalbesty-relsesvalg og regionsrådsvalg i den kommunale og regionale valglovs § 1. Som enkonsekvens af forslaget opnår de pågældende personer endvidere valgbarhed tilEuropa-Parlamentsvalg og kommunale og regionale valg, idet valgret til de pågæl-dende valg er en forudsætning for valgbarhed til de samme valg, jf. nærmere denkommunale og regionale valglovs § 3. Kravet i bestemmelsen om, at den nævntepersongruppe skal opfylde "kravene i stk. 1, nr. 2, bortset fra kravet om fast bopæl ikommunen henholdsvis regionen", indebærer, at det i begge tilfælde er en forud-sætning, at de almindelige valgrets- og valgbarhedsbetingelser er opfyldt, jf. de al-mindelige bemærkninger, afsnit 2.3.1. og 2.3.3.Vedrørende udtrykket "registreret i Udenrigsministeriet protokol" henvises til despecielle bemærkninger til§ 1, nr. 1(§ 3, stk. 1, nr. 3).Til nr. 2Med bestemmelsen sikres, at også statsborgere fra andre medlemsstater i Den Eu-ropæiske Union, der er registreret i Udenrigsministeriets protokol og derfor ikke erregistreret med bopæl i CPR, kan optages på valglisten til kommunale og regionalevalg. Parlamentet. De pågældende optages på valglisten i den kommune, hvor dehar deres private bolig. Optagelsen sker som udgangspunkt efter anmodning, jf.dog lovforslagets§ 1, nr. 3.Om udtrykket "private bolig" og bestemmelsens nær-mere indhold henvises til de specielle bemærkninger til§ 1, nr. 2(§ 14 a, stk. 1).Til nr. 3Med bestemmelsen sikres, at EU-diplomater m.fl., der én gang har anmodet om oger blevet optaget på valglisten til kommunale og regionale valg efter reglerne i for-slagets§ 2, nr. 2(§ 7, stk. 1, 2. pkt., i den kommunale og regionale valglov), forbli-ver optaget på valglisten uden en fornyet anmodning, indtil de anmoder om at bliveslettet fra valglisten eller ikke længere opfylder de betingelser, der kræves opfyldtfor udøvelse af valgretten. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger,afsnit 2.3.2.1.Unionsborgere, der én gang er optaget på valglisten til kommunale og regionalevalg efter anmodning, skal i henhold til § 8, stk. 3, i direktiv 94/80/EF om fastsæt-telse af de nærmere regler for valgret og valgbarhed ved kommunale valg for uni-onsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere, fortsæt-
Side 17
te med at være optaget på valglisten på samme vilkår som vælgere med statsbor-gerskab i landet, indtil de automatisk slettes, fordi de ikke længere opfylder de be-tingelser, der kræves opfyldt for udøvelse af valgretten, f.eks. som følge af fraflyt-ning til udlandet. Endvidere kan vælgere, der er blevet optaget på valglisten efteregen anmodning, i henhold til samme bestemmelse i direktivet også blive slettet afvalglisten, hvis de anmoder om det.Til nr. 4Forslaget bemyndiger indenrigs- og sundhedsministeren til at fastsætte nærmereregler om optagelse på valglisten til kommunale og regionale valg af statsborgerefra de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, der er registreret i Uden-rigsministeriets protokol. Bemyndigelsen omfatter såvel optagelse på valglisten ef-ter anmodning og automatisk optagelse på valglisten. Bemyndigelsen giver ogsåadgang til at fastsætte regler om, i hvilken kommune optagelse på valglisten skalske. Endelig giver bemyndigelsen adgang til at fastsætte regler om sletning af valg-listen. Forlaget givet også indenrigs- og sundhedsministeren mulighed for at fast-sætte regler, som pålægger statsborgere fra de øvrige medlemsstater i Den Euro-pæiske Union, som er registreret i Udenrigsministeriets protokol og optaget påvalglisten til kommunale og regionale valg, inden for en passende frist før fraflyt-ning til udlandet at meddele den kommune, hvor de er optaget på valglisten tilkommunale og regionale valg, at de agter at fraflytte til udlandet og således ikkelængere skal stå opført på valglisten i kommunen. Om hvorledes bemyndigelsen iøvrigt påtænkes udnyttet, henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.2.2.ovenfor.
Til nr. 5Med bestemmelsen sikres, at også oplysninger om personer, der er statsborgere ide øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, som er registreret i Udenrigs-ministeriets protokol og som har anmodet om optagelse på valglisten i den kom-mune, hvor de har deres private bolig i henhold til den foreslåede bestemmelse ilovforslagets§ 2, nr. 2(§ 7, stk. 1, 2. pkt., i den kommunale og regionale valglov),vil indgå som grundlag for udarbejdelse af hovedlisterne. Endvidere sikres, atsamme oplysninger kan indgå i udarbejdelsen af tilflytterlisterne.Til nr. 6Bestemmelsen fjerner kravet om, at kandidatlister til kommunale og regionale valgskal indeholde oplysninger om kandidatens personnummer for så vidt angår kandi-dater, som er statsborgere i de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union ogsom er optaget i Udenrigsministeriets protokol. I stedet skal de pågældende afidentifikationsmæssige årsager oplyse deres fødselsdato. Med bestemmelsen sik-res således, at også statsborgere fra andre medlemsstater i Den Europæiske Uni-on, der er optaget i Udenrigsministeriets protokol og derfor ikke tildeles noget per-sonnummer, kan opstille til kommunale og regionale valg, forudsat at de i øvrigtopfylder betingelserne herfor. Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit2.3.3.
Til § 3Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2011.
Side 18
De nye valgrets- og valgbarhedsregler vil dermed få virkning for førstkommendeEuropa-Parlamentsvalg/kommunal- og regionalvalg efter ikrafttrædelsesdatoen.
Side 19
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om valg af danske medlemmer tilEuropa-Parlamentet, jf. lovbekendtgø-relse nr. 143 af 24. februar 2009, fore-tages følgende ændringer:
§ 3.Valgret til Europa-Parlamentet harenhver, der på valgdagen(…)3) er statsborger i en af de øvrige med-lemsstater i Den Europæiske Union,har opnået alderen for valgret til Folke-tinget og har fast bopæl i Danmark,medmindre vedkommende er underværgemål med fratagelse af den retligehandleevne, jf. værgemålslovens § 6.§ 14 a.Personer, der har valgret efter §3, stk. 1, nr. 3, optages efter anmod-ning, jf. dog stk. 2, på valglisten i denkommune, hvor de er tilmeldt folkeregi-stret.Stk. 2.Personer, der har valgret efter §3, stk. 1, nr. 3, optages på valglisten ef-ter tilsvarende regler som dem, dergælder for personer, der har valgret ef-ter § 3, stk. 1, nr. 1, og som er tilmeldtfolkeregistret, såfremt de pågældende1) var optaget på valglisten i Danmarktil det sidst afholdte valg til Europa-Parlamentet,2) siden da uafbrudt har haft fast bopæli Danmark og3) ikke har anmodet om at blive slettetaf valglisten.Stk. 3.(...)Stk. 4.Indenrigs- og sundhedsministe-ren fastsætter nærmere regler om op-tagelse på valglisten af personer, derhar valgret efter § 3, stk. 1, nr. 3, samtom afgivelse af meddelelse efter stk. 3.
1.I§ 3, stk. 1, nr. 3,indsættes efter »oghar fast bopæl i Danmark«: »eller er re-gistreret i Udenrigsministeriets proto-kol«.
2.I§ 14 a, stk. 1,indsættes som2.pkt.:»Personer, der har valgret efter § 3,stk. 1, nr. 3, og som er registreret iUdenrigsministeriets protokol, optagesefter anmodning, jf. dog stk. 2, på valg-listen i den kommune, hvor de har de-res private bolig.«
3.I§ 14 a, stk. 2, nr. 2,indsættes efter»siden da uafbrudt har haft fast bopæl iDanmark«: »eller været registreret iUdenrigsministeriets protokol«.
4.I§ 14 a, stk. 4,indsættes som 2.pkt.:»Indenrigs- og sundhedsministerenfastsætter endvidere regler om anmel-delse af fraflytning til udlandet for per-
Side 20
soner, der har valgret efter § 3, stk. 1,nr. 3, og som er registreret i Udenrigs-ministeriets protokol«.
§ 15.Kommunalbestyrelsen udsenderforud for afstemningen valgkort til devælgere, der er optaget på valglisten ogtilmeldt folkeregistret. Valgkortet skalindeholde oplysning om vælgerensnavn og adresse, nummer på valglistensamt om afstemningsstedets beliggen-hed og dag og tid for afstemningen.Stk. 2(...)§ 19.(…)Stk. 3.Kandidatlisten skal være under-skrevet eller tiltrådt af de enkelte kandi-dater og indeholde oplysninger om de-res fulde navn, personnummer, stats-borgerskab, stilling og bopæl. Hvis enkandidat ikke ønsker sig anført påstemmesedlen med sit fulde navn, skaldet angives, hvordan navnet ønskesanført. Kandidatens efternavn eller mel-lemnavn samt mindst ét fornavn ellerforbogstav skal altid anføres. Kun mel-lem- og efternavne, som kandidaten erberettiget til at føre efter navneloven,eller mellemnavne, som er anmeldt tilfolkeregistret, kan anføres på stemme-sedlen. I stedet for fornavnet kan anfø-res et kaldenavn, der er afledt af for-navnet. (…)
5.I§ 15, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter»tilmeldt folkeregistret«: »eller registre-ret i Udenrigsministeriets protokol«.
6.I§ 19, stk. 3,indsættes efter1. pkt.:»For kandidater der har valgret efter§ 3, stk. 1, nr. 3, og som er registreret iUdenrigsministeriets protokol, skal istedet for personnummer opgives fød-selsdato.«
§2I lov om kommunale og regionale valg,jf. lovbekendtgørelse nr. 144 af 24. fe-bruar 2009 som ændret ved § 6 i lov nr.571 af 31. maj 2010, foretages følgen-de ændringer:§ 1.Valgret til kommunalbestyrelsen ogregionsrådet har enhver, der på valg-dagen er fyldt 18 år, har fast bopæl ikommunen henholdsvis regionen, ogsom herudover enten1) har dansk indfødsret,2) er statsborger i en af de øvrige med-lemsstater i Den Europæiske Union,3) er statsborger i Island eller Norge el-
Side 21
ler4) uden afbrydelse har haft fast bopæl iriget i de sidste 3 år forud for valgda-gen.Stk. 2.(…)Stk. 3.(…)
1.I§ 1indsættes efter stk. 1 som nytstykke:»Stk.2.Valgret til kommunalbesty-relsen og regionsrådet har endvidereenhver, der på valgdagen er fyldt 18 år,er statsborger i en af de øvrige med-lemsstater i Den Europæiske Union ogsom er registreret i Udenrigsministerietsprotokol.«.Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
§ 7.Vælgerne skal optages på valgli-sten i den kommune, hvor de er tilmeldtfolkeregistret.
2.I§ 7indsættes som2. pkt.:»Personer, der har valgret efter § 1,stk. 2, optages efter anmodning, jf. dogstk. 2, på valglisten i den kommune,hvor de har deres private bolig.«.3.I§ 7indsættes som stk. 2:»Personer, der har valgret efter § 1,stk. 2, optages dog uden anmodning påvalglisten, såfremt de pågældende1) var optaget på valglisten i Danmarktil det sidst afholdte valg til kommunal-bestyrelser og regionsråd,2) siden da uafbrudt har været registre-ret i Udenrigsministeriets protokol og3) ikke har anmodet om at blive slettetaf valglisten.«.
§ 8.I de år, hvor nyvalg finder sted,skal kommunalbestyrelsen udarbejdeen valgliste over kommunens vælgere.Valglisten skal udarbejdes for hvert af-stemningsområde i kommunen. Valgli-sten består af en hovedliste og en tilflyt-terliste.Stk. 2.På hovedlisten skal optages devælgere, der senest mandagen 15 da-ge før valgdagen er flyttet til kommu-nen, og som senest denne dag har an-meldt flytningen til kommunens folkere-gister.Stk. 3.På tilflytterlisten skal optages devælgere, der ikke er optaget på hoved-listen, og som senest tirsdagen 7 dagefør valgdagen er flyttet til kommunen,og som senest denne dag har anmeldtflytningen til kommunens folkeregister.
Side 22
Stk. 4.Vælgere, der senest mandagen15 dage før valgdagen er flyttet indenfor kommunen, og som senest på den-ne dag har anmeldt flytningen til kom-munens folkeregister, skal optages påhovedlisten under den nye bopæl. Væl-gere, der senere end mandagen 15 da-ge før valgdagen er flyttet inden forkommunen, eller som senere end den-ne dag har anmeldt flytningen til kom-munens folkeregister, skal forblive op-taget på valglisten under den hidtidigebopæl.
4.I§ 8indsættes somstk. 5:»Indenrigs- og sundhedsministerenfastsætter nærmere regler om optagel-se på valglisten af personer, der harvalgret efter § 1, stk. 2, samt om dissepersoners anmeldelse af fraflytning tiludlandet.«.5.I§ 9, stk. 1og2,indsættes efter »op-lysningerne i Det Centrale Personregi-ster (CPR)«: »og oplysninger om per-soner, der har valgret efter § 1, stk. 2«.
§ 9.Hovedlisterne udarbejdes pågrundlag af oplysningerne i Det Centra-le Personregister (CPR).Stk. 2.Tilflytterlisterne kan udarbejdespå grundlag af oplysningerne i Det Cen-trale Personregister (CPR).§ 24.Kandidatlisten skal indeholde op-lysning om hver enkelt kandidats fuldenavn, personnummer, statsborgerskab,stilling og bopæl. Hvis kandidaten ikkeønsker sig anført på stemmesedlenmed sit fulde navn, skal det angives,hvordan navnet ønskes anført. (…).
6.I§ 24, stk. 1,indsættes efter1. pkt.:»For så vidt angår kandidater, derhar valgret efter § 1, stk. 2, skal i stedetfor personnummer opgives fødselsda-to.«.§3Loven træder i kraft den 1. juli 2011.