Kirkeudvalget 2009-10
KIU Alm.del Bilag 81
Offentligt
Til
Folketingets KirkeudvalgChristiansborg1240 København K
Danske Kirkers RådNational Council of Churches in Denmark
Peter Bangs Vej IDDK-2000 FrederiksbergDanmarkTel + 45 3543 2943Fax + 45 3838 1793[email protected]www.danskekirkersraad.dkGiro 605 5710
Frederiksberg d. 25. maj 2010
Til KirkeudvalgetHermed fremsendes kopi af brev til Kirkeministeriet samt medfølgende Redegørelse omfolkeregistrenes registrering af medlemskab af Folkekirken fra Danske Kirkers Råd. Det sker udfra den interesse, som Kirkeudvalget efter det oplyste har vist sagen.Idet der henvises til medfølgende Redegørelse om folkeregistrenes registrering af medlemskab afFolkekirken, kan det oplyses, at Danske Kirkers Råd på sit årsmøde i Odense den 24. april2010 tiltrådte de i redegørelsens indeholdte indstillinger (side 4).Danske Kirkers Råd tillader sig på denne baggrund at foreslå,atatregistrering af en udmeldelse af Folkekirken inden for en rimelig frist skal kunne skepå folkeregistret i tilfælde, hvor indmeldelsen blev registreret her;der bruges samme blanket i alle kommuner, og at en sådan blanket giver mulighedfor at vælge mellem "Medlem af Folkekirken", "Medlem af et andet trossamfund"(hvis navn ikke angives) og "Ikke medlem af et trossarnfund'1.
Med venlig hilsen
Mads ChristoffersenGeneralsekretærDanske Kirkers Råd
DANSKE KIRKERS RÅDARBEJDSGRUPPEN OM LIGE VILKÅR
MSW494?.DOCVERSION 3
Redegørelseom folkeregistrenes registrering af medlemskab af Folkekirken
FormålFormålet med denne redegørelse er dels at orientere medlemskirkerne i Danske Kirkers Råd om etemne, som behandles af arbejdsgruppen om lige vilkår, dels at indhente kommentarer fra medlems-kirkernes repræsentanter i rådet.
BaggrundI den rapport fra arbejdsgruppen, som Danske Kirkers Råd behandlede på sit møde den4. februar 2008, blev det påpeget, at der kan opstå problemer vedrørende medlemskab af Folkekir-ken ved indrejse, hvor udlændinge skal registrere sig senest fem dage efter, at de er flyttet til enkommune. Der blev henvist til hjemmesiden www.borger.dk, hvor skemaet At flytte til Danmarkindeholder et spørgsmål, der er formuleret således: 'Medlem af Folkekirken?' Her krydses af i ru-brikkerne ja eller nej.I sin rapport fandt arbejdsgruppen det naturligt at stille spørgsmålet, fordi det også er et spørgsmålom betaling af kirkeskat til Folkekirken. Men ønsker kristne at være medlem af Folkekirken, er reg-lerne temmelig indviklede, hed det videre: Personer, som i udlandet er døbt i et evangelisk-luthersktrossamfund, bliver medlem af Folkekirken ved at tage ophold her i landet, medmindre de anmelderat ville stå uden for Folkekirken. Personer, som er døbt i andre kristne trossamfund, optages i Fol-kekirken ved en præsts mellemkomst, inden vedkommende bliver medlem af Folkekirken. Man kanikke forvente, mente arbejdsgruppen, at disse komplicerede regler er kendt, ligesom det er bemær-kelsesværdigt, at dette skal klargøres ved den civile registrering i forbindelse med indrejse.Hertil kommer, at andre kristne fra udlandet måske ønsker at blive medlem af andre kristne tros-samfund i Danmark. Det er uklart, om det efter registerlovgivningen er lovligt at spørge til andrereligiøse medlemskaber, men udlændinge, der flytter til landet, bør i forbindelse med spørgsmåletom opkrævning af kirkeskat orienteres om de foreliggende muligheder.På denne baggrund pegede arbejdsgruppen på, at blanketten bør tydeliggøres, så det dels står klart,at der spørges til grundlag for betaling af kirkeskat; dels henvises tilflyttere til at fa afklaret dereskirkelige tilhørsforhold ved henvendelse til enten den lokale sognepræst i Folkekirken eller denrelevante præst i det for pågældende relevante trossamfund.
DANSKE KIRKERS RÅDARBEJDSGRUPPEN OM LIGE VILKÅR
MSW494?.DOCVERSION 3
Redegørelseom folkeregistrenes registrering af medlemskab af Folkekirken
FormålFormålet med denne redegørelse er dels at orientere medlemskirkeme i Danske Kirkers Råd om etemne, som behandles af arbejdsgruppen om lige vilkår, dels at indhente kommentarer fra medlems-kirkernes repræsentanter i rådet.
BaggrundI den rapport fra arbejdsgruppen, som Danske Kirkers Råd behandlede på sit møde den4. februar 2008, blev det påpeget, at der kan opstå problemer vedrørende medlemskab af Folkekir-ken ved indrejse, hvor udlændinge skal registrere sig senest fem dage efter, at de er flyttet til enkommune. Der blev henvist til hjemmesiden www.borger.dk, hvor skemaet At flytte til Danmarkindeholder et spørgsmål, der er formuleret således: 'Medlem af Folkekirken?' Her krydses af i ru-brikkerne ja eller nej.I sin rapport fandt arbejdsgruppen det naturligt at stille spørgsmålet, fordi det også er et spørgsmålom betaling af kirkeskat til Folkekirken. Men ønsker kristne at være medlem af Folkekirken, er reg-lerne temmelig indviklede, hed det videre: Personer, som i udlandet er døbt i et evangelisk-luthersktrossamfund, bliver medlem af Folkekirken ved at tage ophold her i landet, medmindre de anmelderat ville stå uden for Folkekirken. Personer, som er døbt i andre kristne trossamfund, optages i Fol-kekirken ved en præsts mellemkomst, inden vedkommende bliver medlem af Folkekirken. Man kanikke forvente, mente arbejdsgruppen, at disse komplicerede regler er kendt, ligesom det er bemær-kelsesværdigt, at dette skal klargøres ved den civile registrering i forbindelse med indrejse.Hertil kommer, at andre kristne fra udlandet måske ønsker at blive medlem af andre kristne tros-samfund i Danmark. Det er uklart, om det efter registerlovgivningen er lovligt at spørge til andrereligiøse medlemskaber, men udlændinge, der flytter til landet, bør i forbindelse med spørgsmåletom opkrævning af kirkeskat orienteres om de foreliggende muligheder.På denne baggrund pegede arbejdsgruppen på, at blanketten bør tydeliggøres, så det dels står klart,at der spørges til grundlag for betaling af kirkeskat; dels henvises tilflyttere til at få afklaret dereskirkelige tilhørsforhold ved henvendelse til enten den lokale sognepræst i Folkekirken eller denrelevante præst i det for pågældende relevante trossamfund.
Ved sagens behandling på det nævnte møde tilslutte rådet sig arbejdsgruppens anbefaling af, at derinformeres tydeligere fra statens side om praksis med opkrævning af folkekirkelig kirkeskat og gøredet klart, at kun folkekirkemedlemmer skal betale denne skat.
Arbejdsgruppens videre arbejdePå den anførte baggrund har arbejdsgruppen gennem kontakt med det kommunale folkeregistersy-stem søgt afklaret, hvorledes proceduren er for en kommunes registrering af medlemskab af Folke-kirken. Der har den 8. juni 2009 været aflagt besøg hos Københavns Borgerservice, Indre By, hvorcenterchefen og en overassistent, som i det daglige arbejder i den skranke, hvor anmeldelser af til-flytning foretages, besvarede spørgsmål og gav supplerende oplysninger.Borgerservice Indre By i København har til opgave at give bydelens borgere ét og kun ét sted, hvorde kan henvende sig i principielt alle anledninger. Borgerservice handler i den forbindelse på dekompetente myndigheders vegne og som udtryk for en intern delegation i kommunen - in casu så-ledes på vegne af Folkeregistret.Det betyder, at tvivlsspørgsmål forelægges for Folkeregistret - eller efter omstændighederne forstatsamtet eller skattevæsenet.Det blev ved besøget understreget, at landets kommuner er frit stillet med hensyn til, hvorledes devil strukturere deres forvaltningsapparat. Det formodes i den forbindelse, at ikke alle kommuner harsamlet lige så mange opgaver i en borgerservice, som tilfældet er i København - eller sagt med an-dre ord: Det er ikke sikkert, at udbyttet af besøget er repræsentativt for alle kommuner.Åbenbart bruges der også forskellige blanketter. I Københavns kommune bruges en blanket, derfremstår som udarbejdet af Københavns Folkeregister (vedhæftet som bilag 1), mens der påwww.borger.dk findes en anden blanket (vedhæftet som bilag 2). Det fremgår, at spørgsmålene stil-les anderledes i Københavns Folkeregisters blanket, hvor man spørges, om man er evangelisk-luthersk, mens man hos borger.dk skal krydse af, om man er medlem af Folkekirken (engelsk over-sættelse på blanketten: "The National Church").Ved besøget i Borgerservice blev det understreget, at man normalt tog folks egen udfyldning afblanketten for gode varer uden at stille spørgsmål til karakteren af det evangelisk-lutherske ja. Somdet blev sagt: Hvis en kvinde er iført niqab, eller en mand hedder Muhammed, så vil man nok for-sigtigt spørge, om et sådant ja er velfor stået.Det er uhyre sjældent, at nogen er vendt tilbage til Borgerservice for at få rettet et forkert anbragt ja,men når det sker, kan kommunen ikke gøre noget ved det, men vedkommende må henvises til at gåtil den stedlige sognepræst/kordegn for at blive "meldt ud igen".Myndighedernes arbejde med sagenI begyndelsen af maj 2009 gav en artikel i gratisavisen 24timer (vedhæftet som bilag 3) anledningtil, at Indenrigs- og socialministeriet den 4. maj 2009 udsendte en såkaldt CPR Nyt meddelelse til dekommunale sagsbehandlere, som indberetter til det centrale personregister (vedhæftet som bilag 4).Det er tydeligt, at ministeriet søger at afhjælpe problemet- også selv om der er nogle pudsige for-muleringer såsom, at "kirkerne i de nordiske lande er evangelisk-lutherske" (en formulering, der iøvrigt er hentet fra Vejledning nr. 85 af 23/11/2006 om folkeregistrering - se bilag 5).Det påhviler den indrejsende at oplyse ("Ved anmeldelse af tilflytning fra udlandet skal der oply-ses") eventuelt medlemskab af den danske folkekirke eller af et evangelisk-luthersk trossamfund i
udlandet; der skal forevises den nødvendige dokumentation for oplysningerne, og da dåb er en for-udsætning for at blive medlem af Folkekirken, må nødvendig dokumentation antages at være fore-visning af dåbsattest. Den kommunale sagsbehandler skal sikre sig, at dette sker, og at der i denforbindelse sker en afklaring af, om den pågældende tilhører et trossamfund, der giver grundlag foren registrering som medlem af Folkekirken (jf. bilag 4).Kommunalbestyrelsen skal udtrykkeligt gøre tilflyttere, som angiver, at de er medlemmer af dendanske folkekirke eller af et evangelisk-luthersk trossamfund i udlandet, opmærksom på, at detteindebærer, at de fremover vil stå registreret som medlemmer af Folkekirken. Se hertil bilag 6.Disse forskrifter for det kommunale personale overholdes næppe i praksis alle steder. Det fore-kommer på denne baggrund ikke irrelevant at betvivle, at den administrative praksis i folkeregi-stre/borgerservice er i overensstemmelse med Folkekirkens medlemskabslovgivning. Se hertil bi-lag 7.
Ikke-statsborgere som medlemmer af FolkekirkenFolketingets kirkeudvalg har anmodet kirkeministeren om at oplyse antallet af medlemmer af Fol-kekirken, som ikke er danske statsborgere, og ministeren har svaret, at der iflg. Danmarks Statistik39.122 udenlandske statsborgere, som er medlem af den danske folkekirke.Hvis der i overvejende grad er tale om skandinaviske eller islandske statsborgere, forekommer an-tallet ikke usandsynligt, mens det selvsagt virker mindre overbevisende i den grad, hvori der er taleom polske, pakistanske eller græske statsborgere.Det er derfor en overvejelse værd, om fordelingen af de 39.122 skal søges fordelt på statsborger-skaber samtidig med, at det belyses, hvor mange udenlandske statsborgere der er blevet medlemmeraf Folkekirken ved at modtage dåben i denne.
Afslutning og indstillingSom nævnt indledningsvis er formålet med denne redegørelse dels at orientere medlemskirkerne,dels at indhente kommentarer fra medlemskirkemes repræsentanter i rådet.I den forbindelse tænkes der særligt på at få et indtryk af, om kirkerne uden for Folkekirken i næv-neværdig grad har konkrete eksempler på, at udenlandske medlemmer af deres kirke ved indrejse tilDanmark er blevet registreret som medlemmer af Folkekirken ved en misforståelse - eventuelt udenselv at være klar over det. Naturligvis har den indrejsende også et klart ansvar for, hvad vedkom-mende angiver på blanketten, men det kunne formentlig være bevidstgørende i så henseende, hvisder ikke blot var en ja/nej-rubrik, men mulighed for at vælge mellem "Folkekirken", "Andet tros-samfund" (hvis navn ikke angives) og "Ikke medlem af et trossamfund". Der er som nævnt tale omat bevidstgøre den indrejsende, og det kommunale personales inddatering i CPR skal fortsat alenegælde, om den pågældende skal registreres som medlem af Folkekirken.Det forekommer også relevant at drøfte, om "udmeldelse" bør kunne ske samme sted som "indmel-delse", dvs. om man ved henvendelse til folkeregistret skal kunne få ophævet en medlemskabsregi-strering, som fejlagtigt er sket her - efter et princip om, at dér, hvor man er blevet meldt ind, skalman også kunne melde sig ud (evt. inden for en eller anden rimelig tidshorisont).Det bør afslutningsvis understreges, at når spørgsmålet ved flere lejligheder er blevet rejst af frikir-kerne eller Den katolske Kirke og efterfølgende behandlet af arbejdsgruppen, så er der på indenmåde tale om at anfægte indrejsendes mulighed for at melde sig ind i Folkekirken, men alene om at
undgå en fejlregistrering, som senere giver problemer for de pågældende, og som jo også betyder, atde gennem længere tid tror, at de økonomisk støtter deres kirke gennem betaling af kirkeskat, mensrealiteten er, at Folkekirken og ikke deres egen kirke oppebærer provenuet.Arbejdsgruppen indstiller til rådets tiltrædelse, at der rettes henvendelse til de relevante myndighe-der med forslag omatatregistrering af en udmeldelse af Folkekirken inden for en rimelig frist skal kunne ske på folke-registret i tilfælde, hvor indmeldelsen blev registreret her;der bruges samme blanket i alle kommuner, og at en sådan blanket giver mulighed for at væl-ge mellem "Medlem af Folkekirken", "Medlem af et andet trossamfund" (hvis navn ikke an-gives) og "Ikke medlem af et trossamfund".
KØBENHAVNS FOLKEREGISTER
INDREJSE FRA UDLANDArriving from foreign countries - Ankunft aiis Ausland - Arrivée de l'etranger
Nedennævnte personer er indrejst denGadenavnSlreelStrasseRue
/
20_Side/dørnummerSide/DoomumberSeite/Turnumrnet
The persons mentioned below have arrived on - Unten genannten Personen sind angekommen am • Les personnes cl dessous nommées sont arrivées leHusnr.Z-bogstavNumbery-letterNummer/--Buchst8be
EtageFioorStockEtaqe
Bor hosLodge withWohnen beiDsmeurenl chez.
N urner o/-Let tre
Colé/Numero da la pode
Ankommet fra (Adresse)An g sk ommen eus (AdressjArrivée de (Adresse)
Opholdets forventede varighedExpecled duralion ofthe stayDie erwartele Dauer des AufenthallsDurée prévua du sejour
Fsdselsdag og -år (personnr.)Date ol birlh (CPR-number)Geboren am (Personenkennziffer)Né la (numéfQ d'iiriinatnculalion)
EfternavnSurnameFamiliennameNorm de (amille
Samtlige fornavneAl! first a r d middle names
KønSexGeschtechlSexa
FødestedPlace af birthGeburlsortLieu de naissance
StatsborgerforholdCitizenshipStaalsangehorigkeilNalionalité
Evangelisk/LutherskEvangelic/LulheianEvangelisch/LuUierischEvangel i ste/LutherienJa, yes.ja. ouinej, no.nein, non
Såmtliche Vomamen und ZwischennamenPrånoms
"'
111!
1i111
-Ægteskabelig stillingMarital statusFamilienslandSituation de familie
1iEnke/EnkemandWidowVerwitwet
1
UgiftSingleUnverheiratetCélibataire
1
GiftMarriedverheiraletMarie
1
FraskiltDivorcadGeschiedenDivorcé
1
Myndighed - dato/stedAuthority - Date/P laceBehorde - Datum/OrtLieu et data
Veut
Tidl. registrering her i landetEarlier registrstton in DenmarkFaiher registrierung in DanemarkEnregistremanl anterieur au Danemark
1
JaYesJaOui
1
NejNoNeinNon
Ægtefælles navn - PersonnummerHusband's/wife's neme - Data of birth(CPR-number)Name des Galten/Gallin - Personenkennziffer
Nom de i'apoux/Epouse - numéro d'immatriculalion
Reserveret folkeregistret
Fars personnummerFathers dale of birlh (CPR-number)
Mors personnummerMothers date of birlh (CPR-number)Personenkennziffer der MutterNuméro d'immairiculalion de la mere
Personenkennziffer des VatersNuméro d'immatricuiation du pere
LægevalgDoctorArztMedicin
DatoDataDalumDale
UnderskriftSignatureUnterschriftSignaturs
fr751
Indrejsedato/Date of arrivalFlytter fra/Arriving from
Dag, måned, år/Day, month, yearFraflytningsland/Country
Anmeldelse af indrejse *Arrivals from foreign countriesUdfyldes med blokbogstaver, på skrivemaskine eller på PCIPlease fill in form using capital letters, typewriter or PC
De bedes anføre Deres identifikation (personnummer) ifraflytningslandet, såfremt De tilflytter fra et nordisk landIf you arrive from another Nordic country, please stateyour Identification (civil registration number) in thecountry from wich you arrive
Fraflytningsadresse/Address
Flytter til/New addressPostnummer/Postal code
Vejnavn/Street
Husnr.Z-bogstav/NumberZ-letterEvt. bynavn/City
Etage/Floor
Side/dørnummer/Side/Door number
Postdistrikt/Postal district
Bor hos (c/o)/Lodge with (c/o)
Opholdets forventede varighed/Expected duration ofthe stay
Alle personer der indrejser/All arriving personsPersonnummer/Date of birth (CPR-number)123456
Efternavn/Surname
Samtlige fornavne og mellemnavne/ Køn/All first and middle namesSex
Fødested/Place of birth
Statsborgerforhold/Citizenship
Medlem af tolkekirken/Member of the DanishNational Church
—
—
Ja/YesNej/NoJa/YesNej/NoJaAfesNej/NoJaAfesNejAfesJaAfesNej/NoJaAfesNej/No
Andre oplysninger (udfyldes af kommunen)/To be filled in by the local governmentÆgteskabelig statusTidligere adresse i DanmarkFars personnummerEvt. bemærkningerMors personnummerLægevalgKontaktpersonDato og underskriftMyndighed - dato og stedUdrejsedatoDokumenteretPolitiets udlændingenummerÆgtefælles personnummerLegitimeret ved
* Reglerne om tilflytning fra udlandet findes i CPR-lovens kapitel 5/Arrivals from foreign countries are regulated by the Danish CPR-act, chapter 5.Udarbejdet af KL
KLE 23.05.12G01 FR 050 (01/2009)
5
7 0 8 4 1 0015267Kommuneinformation
Artikel fra 24 Timer 3. maj 2009Mange betaler ved en fejl skat til kirkenAteister og udlændinge bliver ikke spurgt, om de vil med i folkekirkenEn person, der ikke er døbt, kan ikke være medlem af folkekirken og betaler ikke kirkeskat.Sådan beskrives reglerne om kirkeskat på Skats hjemmeside. Alligevel sker det, at mange danskerefejlagtigt opkræves kirkeskat. Både Ateistisk Selskab og ingenkirkeskat.dk far flere gange om må-neden henvendelser fra folk, der betaler til kirken, selv om de hverken er døbt eller har meldt sig indi folkekirken.Og det er især folk, der er flyttet til Danmark fra udlandet, der ufrivilligt meldes ind i folkekirken,fortæller Mads Dørup, der driver hjemmesiden ingenkirkeskat.dk, som hjælper folk med at meldesig ud af Folkekirken.»Jeg får omkring fem henvendelser om måneden fra folk, der flytter hertil fra eksempelvis Norge ogSverige. De er blevet meget overraskede over, at de er blevet meldt ind, og det kommer bag på dem,at de pludselig bliver opkrævet kirkeskat,« siger han.Jesper Vind, formand for Ateistisk Selskab, mener, at tendensen er meget uheldig, fordi det langtfraer en selvfølge, at udlændinge, der ikke er bekendt med det danske system, opdager fejlene.
Tilflyttere bliver snydt»Vi far henvendelser to gange om måneden fra især tilflyttere, som først mange år efter har opdagetfejlene.Det sker så hyppigt, at det ligner en fejl i systemet, som man burde gøre noget ved,« siger JesperVind.Danskere skal være døbt og medlem af folkekirken for at betale kirkeskat, mens udlændinge, derflytter til Danmark, skal møde personligt op i Borgerservice, hvor de udtrykkeligt skal spørges, omde ønsker at være medlem af folkekirken. Kun hvis man svarer ja til det spørgsmål, skal man regi-streres som kirkebetaler i cpr-registret.Men i folkeregistret erkender man, at der kan være nogle, som bliver snydt.»Alle steder, hvor der er mange mennesker, kan der gå noget galt. Systemerne er jo aldrig bedre,end at der selvfølgelig kan ske en svipser,« siger kontorchef i folkeregistret Per Stevnsborg.Han kan dog ikke genkende billedet af de mange fejl, som flere kilder beskriver over for 24timer.»Vi aner ikke, hvor mange det handler om. Men det er meget sjældent, vi hører om det,« siger han.
Skat afviser problemHos Skat afviser man, at fejlene er et stort problem.»Hvis man er registreret forkert, kan man jo få lavet sin årsopgørelse om, sådan er systemet« sigerKlaus Østergaard Jensen, kontorchef i Skat.Den forklaring køber Jesper Vind fra Ateistisk Selskab dog ikke. Han vurderer, at udlændinge, derflytter til Danmark, ikke bliver gjort ordentligt opmærksom på, at de indmeldes i folkekirken.»Der må snart være nogen, der går ind og tager et ansvar og laver procedurerne om, så det ikke fort-sætter,« siger han.
FAKTA - KirkeskattenKirkeskat er en valgfri skat, som 83 procent af danskerne betaler. Sammen med et stort statsligtbidrag dækker kirkeskatten udgifterne for den danske folkekirke.I 2009 forventes folkekirkens medlemmer tilsammen at betale knap 5,5 milliarder kroner i kirke-skat. Medlemmerne skal i gennemsnit betale 0,88 procent af deres skattepligtige indkomst i kirke-skat. Det er det samme som i 2007 og 2008.Der er forskel på skattens størrelse fra kommune til kommune. 12009 er den laveste kirkeskattepro-cent 0,42 i Gentofte Kommune, mens den højeste er 1,50 i Samsø Kommune. Du kan se på din års-opgørelse, hvor meget du betaler i kirkeskat.
CPR Nyt af 4. maj 2009, udsendt af Indenrigs- og socialministeriet
Registrering af medlemskab af folkekirken i forbindelse med registrering af indrejse i CPR.
Det er i dag i dagspressen (24timer) anført, at borgere, der ikke tilhører et evangelisk-luthersk tros-samfund, er blevet registreret i CPR som medlemmer af den danske folkekirke. Ministeriet skalderfor erindre om, hvorledes kommunens sagsbehandlere skal forholde sig til spørgsmålet om even-tuel registrering af medlemskab af den danske folkekirke i forbindelse med registrering af indrejse.
Ved anmeldelse af tilflytning fra udlandet skal den pågældende, jf. CPR-lovens § 20, stk. 1. nr. 9,oplyse om eventuelt medlemskab af den danske folkekirke eller af et evangelisk-luthersk trossam-fund i udlandet. Den kommunale sagsbehandler skal sikre sig, at dette sker, og at der i den forbin-delse sker en afklaring af, om den pågældende tilhører et trossamfund, der giver grundlag for enregistrering som medlem af folkekirken.
Såfremt den pågældende angiver, at han eller hun er medlem af den danske folkekirke eller af etevangelisk-luthersk trossamfund i udlandet, skal vedkommende af den kommunale sagsbehandlerudtrykkeligt gøres opmærksom på, at dette indebærer, at den pågældende fremover vil stå registre-ret som medlem af folkekirken, jr. CPR-lovens § 21, stk. 3.
Herudover skal vedkommende oplyses om, at personer, der ved indrejsen registreres som medlemaf folkekirken, ikke vil kunne melde sig ud af folkekirken ved en erklæring til kommunen. Den på-gældende skal derfor af sagsbehandleren gøres opmærksom på, at udmeldelse i givet fald skal skeenten ved personlig fremmøde for eller ved skriftlig anmeldelse til den kirkebogsforende sogne-præst i det sogn, hvor medlemmet tager bopæl. Kommunen skal endvidere gøre opmærksom på, athvis udmeldelsen af folkekirken sker inden 6 måneder efter tilmelding til CPR (ajourføringsdatoen),registreres udmeldelsen med virkning fra indrejsedatoen. Der henvises til afsnit 5.9 i vejledning nr.85 af 23. november 2006 om folkeregistrering.
Det kan tilføjes, at folkekirken på Færøerne er en del af den danske folkekirke, at kirkerne i de nor-diske lande er evangelisk-lutherske, og at det i øvrigt normalt kun vil være tilflyttere, der stammerfra et af de nordeuropæiske lande eller Nordamerika, der opfylder betingelserne for tilmelding tilfolkekirken. Ved tvivl om, hvorvidt et trossamfund er evangelisk-luthersk, kan der hentes vejled-ning i Kirkeministeriet.
Med venlig hilsen
CPR-kontoretJuridisk betjening
Uddrag af Vejledning nr. 85 af 23/11/2006 om folkeregistrering5.9. Medlemskab af folkekirkenTilflyttere, som oplyser og eventuelt dokumenterer, at de er medlemmer af den danske folkekirkeeller af et evangelisk-luthersk trossamfund i øvrigt, skal orienteres om, at de vil blive registreretsom medlemmer af den danske folkekirke. Det bemærkes, at såfremt en person, der tilflytter landet,ønsker at melde sig ud af folkekirken, vil dette ikke kunne ske ved en erklæring til kommunen, menskal ske enten ved personligt fremmøde for eller ved skriftlig anmeldelse til den kirkebogsforendepræst i det sogn, hvor medlemmet tager bopæl. Sker udmeldelsen af folkekirken inden 6 månederefter tilmelding til CPR (ajourføringsdatoen), registreres udmeldelsen med virkning fra indrejseda-toen.Kirkerne i de nordiske lande er evangelisk-lutherske. Folkekirken på Færøerne er en del af den dan-ske folkekirke. Almindeligvis vil kun tilflyttere, der stammer fra et af de nordeuropæiske lande ellerNordamerika, opfylde betingelserne for tilmelding til folkekirken. Ved tvivl om, hvorvidt et tros-samfund er evangelisk-luthersk, kan der hentes vejledning i Kirkeministeriet (www.km.dk).
Uddrag af Bekendtgørelse nr. 878 af 14/09/2009 af lov om Det Centrale Personregister§ 20. Ved anmeldelse af tilflytning fra udlandet skal der oplyses1) fulde navn,2) eventuelt dansk personnummer,3) køn, fødselsdato samt fødselsregistreringssted,4) seneste adresse i udlandet,5) flyttedato,6) fremtidig adresse her i landet,7) civilstand,8) eventuel dato for civilstand og vedkommende registreringsmyndighed,9) eventuelt medlemskab af den danske folkekirke eller af et evangelisk-luthersk trossamfund i ud-landet,10) egne børn, ægtefælle og forældre, som ikke er omfattet af anmeldelsen, og11) statsborgerret.Stk. 2. Ved anmeldelse af tilflytning fra et andet nordisk land skal der endvidere gives oplysning omvedkommendes personnummer samt hidtidige adresse og kommune i fraflytningslandet.Stk. 3. Indenrigs- og Socialministeriet og vedkommende kommunalbestyrelse skal til registrerings-myndighederne i et andet nordisk fraflytningsland give de oplysninger, som er nødvendige for disseved vurderingen af bopælsspørgsmålet.§ 21. Der skal forevises den nødvendige dokumentation for oplysningerne i § 20 samt for, at ved-kommende opfylder § 17.Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan kræve, at enhver person, der er omfattet af en anmeldelse omtilflytning, inden registrering møder personligt frem.Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal udtrykkeligt gøre tilflyttere, som angiver, at de er medlemmer afden danske folkekirke eller af et evangelisk-luthersk trossamfund i udlandet, opmærksom på, atdette indebærer, at de fremover vil stå registreret som medlemmer af folkekirken.Stk. 4. Indenrigs- og socialministeren kan bestemme, at der ved tilflytningen skal gives flere oplys-ninger end angivet i § 20Stk. 5. § 12, stk. 3-6, og § 13, stk. 1, finder tillige anvendelse ved anmeldelse af tilflytning fra ud-landet.
Uddrag af Bekendtgørelse nr. 572 af 17/06/2009 lov om medlemskab af folkekirken, kirkeligbetjening og sognebåndsløsning
§ 1. Personer, der døbes i folkekirken, bliver ved dåben medlem af folkekirken.Stk. 2. Personer, der er døbt i et andet evangelisk-luthersk trossamfund her i landet, bliver medlemaf folkekirken ved at slutte sig til en menighed i folkekirken.Stk. 3. Personer, der er døbt i et evangelisk-luthersk trossamfund i udlandet, bliver medlem af fol-kekirken ved at tage ophold her i landet, medmindre de anmelder at ville stå uden for folkekirken.Stk. 4. Andre personer, der er døbt med den kristne dåb, bliver medlem af folkekirken ved at opta-ges i folkekirken eller for mindreåriges vedkommende ved at opdrages i folkekirkens tro.§ 2. Et medlem af folkekirken kan bringe sit medlemskab til ophør ved skriftlig anmeldelse.Stk. 2. Medlemskabet ophører, såfremt et medlem slutter sig til et andet trossamfund eller på andenmåde, feks. ved at lade sig gendøbe, stiller sig uden for folkekirken.§ 3. For ugifte personer under 18 år træffes bestemmelser efter § 1, stk. 2-4, og § 2 af forældremyn-dighedens indehaver, dog at en person, der er fyldt 15 år, tillige skal give sit samtykke.§ 4. Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om optagelse i og udtræden af folkekirken.
Uddrag af bekendtgørelse nr. 57 af 24/01/1992 om stiftelse og ophør af medlemskab af folke-kirken
I medfør af § 4 i lov nr. 352 af 6. juni 1991 om medlemskab af folkekirken, kirkelig betjening ogsognebåndsløsning fastsættes følgende bestemmelser:
Kapitel 1Stiftelse af medlemskab af folkekirken§ 1. Personer, der døbes i folkekirken, bliver ved dåben medlem af folkekirken, jf. lovens § 1, stk. 1.Tvivlsspørgsmål, der i forbindelse med hjemmedåb opstår om, hvorvidt medlemskab er stiftet veddåben, afgøres af biskoppen. Denne afgørelse kan indbringes for kirkeministeren senest 6 uger efter,at afgørelsen er meddelt forældremyndighedens indehaver.§ 2. En person, der er døbt i et andet evangelisk-luthersk trossamfund her i landet end folkekirken,bliver medlem af folkekirken ved at slutte sig til en menighed i folkekirken, jf. lovens § 1, stk. 2.Stk. 2. Anmodning om medlemskab fra en person, der er omfattet af stk. 1, skal tages til følge. An-modningen rettes til den sognepræst, der har forpligtelse som kirkebogsfører i det sogn, hvor denpågældende har bopæl. Hvis personen efter optagelse i folkekirken i henhold til særlige bestemmel-ser vil være henvist til en anden menighed, skal anmodningen dog rettes til præsten for denne me-nighed.Stk. 3.1 tilfælde, hvor anmodning efter stk. 2 ikke foreligger, træffer vedkommende præst, jf. stk. 2,afgørelse om, hvorvidt betingelserne i stk. 1 for medlemskab er opfyldt.
§ 3. Personer, der er døbt i et evangelisk-luthersk trossamfund i udlandet, bliver medlem af folke-kirken ved at tage ophold her i landet, medmindre de anmelder at ville stå uden for folkekirken, jf.lovens § 1, stk. 3. Sådan anmeldelse skal afgives skriftligt senest 6 måneder efter datoen for ved-kommendes tilmelding til folkeregistret (ajourføringsdatoen), til den kirkebogsforende sognepræst idet sogn, hvor vedkommende har bopæl. Sker anmeldelsen senere, har den virkning som udmeldel-se, jf. § 6.Stk. 2. En person, som efter stk. 1 har meddelt at ville stå uden for folkekirken, kan senere optages ifolkekirken ved anmodning herom til en præst i folkekirken.§ 4. En person, der er døbt med den kristne dåb i et ikke evangelisk-luthersk trossamfund, kan af enpræst i folkekirken optages som medlem af folkekirken, såfremt den pågældende anmoder om det,og præsten skønner, at vedkommende har et sådant kendskab til folkekirkens lære, at anmodningenmå antages at være udtryk for et alvorligt ønske om at tilhøre folkekirken.Stk. 2. En person, der er omfattet af stk. 1 og som mindreårig er opdraget i folkekirkens tro, er alle-rede derved blevet medlem af folkekirken. Vedkommende kan ved henvendelse til en præst i folke-kirken forlange sit medlemskab tilført folkekirkens ministerialbøger under forudsætning af, at be-tingelsens opfyldelse kan sandsynliggøres.§ 5. En person, som er udmeldt af folkekirken, eller hvis medlemskab af anden grund er ophørt, jf. §7, kan af en præst i folkekirken genoptages som medlem af folkekirken, såfremt han eller hun an-moder om det, og præsten efter en personlig samtale med den pågældende skønner, at anmodningener udtryk for en alvorlig beslutning om igen at høre til folkekirken.
Kapitel 2Ophør af medlemskab af folkekirken§ 6. Et medlem af folkekirken kan bringe sit medlemskab af folkekirken til ophør ved skriftlig an-meldelse til den kirkebogsforende sognepræst i det sogn, hvor medlemmet har bopæl, jf. lovens § 2,stk. 1.Stk. 2. Har medlemmet bopæl i udlandet, skal anmeldelsen om udtræden sendes til sognepræsten idet sogn her i landet, hvor medlemmet senest havde bopæl.Stk. 3. Anmeldelse efter stk. 1 og 2 skal vedlægges fødsels- og dåbsattest eller oplysning om, hvorog hvornår medlemmet er født og døbt. Attest om udmeldelsen sendes til det udmeldte medlem.§ 7. Medlemskabet ophører, såfremt medlemmet slutter sig til et andet trossamfund eller på andenmåde, feks. ved at lade sig gendøbe, stiller sig uden for folkekirken, j f lovens § 2, stk. 2. Afgørelseaf, om medlemskab er ophørt af de anførte grunde, træffes af den kirkebogsforende sognepræst i detsogn, hvor medlemmet har bopæl. Hvis medlemmet ifølge særlig bestemmelse er henvist til en an-den menighed eller har løst sognebånd, træffes afgørelsen dog af vedkommende præst. Afgørelsen,der skal begrundes, meddeles medlemmet skriftligt.Stk. 2. En valgbestyrelses slettelse af en person af valglisten i medfør af bestemmelsen i stk. 1,1.pkt., behandles efter reglerne i lov om valg til menighedsråd.
Kapitel 3Mindreårige§ 8. For ugifte personer under 18 år træffes bestemmelser efter §§ 1-6 af forældremyndighedensindehaver. Dog skal en person, der er fyldt 15 år, selv give sit samtykke.
Kirkeministeriets skrivelse af 26. januar 1954 til biskoppen over Københavns stift vedrørendeudmeldelse af folkekirken.
I den med Deres Højærværdigheds skrivelse af 23. december 1953 hertil tilbagefulgte skrivelse harsporvejsfunktionær N.N. besværet sig over, at sognepræst ved A. kirke O.O. ikke har villet modtagehans og hans hustrus formelle udmeldelse af folkekirken.Det fremgår af sagen, at andrageren og hans hustru, der bor i A. sogn, har henvendt sig til sogne-præst 0 . 0 . med udmeldelsesblanketter, for at sognepræsten derefter kunne udstede attest om ud-meldelsen af folkekirken. Sognepræst 0 . 0 . har imidlertid, da de pågældende tillige havde oplyst, atde havde tilsluttet sig »Jehovas Vidner«, ikke ville modtage udmeldelsen, men gjort dem opmærk-som på, at de ved at tilslutte sig et trossamfund udenfor folkekirken har stillet sig udenfor denne, ogat der i et sådant tilfælde ikke kræves formel udtrædelse. Sognepræsten har derhos givet de pågæl-dende anvisning på, hvorledes de overfor skattemyndighederne kunne dokumentere deres udtrædel-se af folkekirken.I anledning heraf skal man meddele til efterretning og videre bekendtgørelse, at omend ministerietmed sognepræst 0 . 0 . er enig i, at de pågældende ved at slutte sig til »Jehovas Vidner« er udtrådt affolkekirken, jf. bestemmelsen i menighedsrådslovens § 5, stk. 3, vil de pågældende dog, når deoverfor vedkommende sognepræst gør anmeldelse om deres udtræden i overensstemmelse med reg-lerne i kgl. anordning af 22. marts 1897, have krav på præstens attest om udtrædelsen.Idet man vedlægger de hertil indsendte 2 udmeldelsesblanketter samt dåbsattest for N.N., beder manDeres Højærværdighed foranledige, at sognepræsten herefter udfærdiger de begærede attester.Det tilføjes, at klageren herfra er gjort bekendt med foranstående.