Kirkeudvalget 2009-10
KIU Alm.del Bilag 48
Offentligt


Dok.nr. 654842/09Notatom Naturklagenævnets afgørelseom fredning uden erstatningaf Farum præstegårdsjordNaturklagenævnet har den 30.11.2009 fremsendt afgørelse om fredning uden erstatning afFarum præstegårdsjord - Storebjerg m.v.Afgørelsen ændrer fredningsnævnets tidligere afgørelse, der tilkendte menighedsrådet(præsteembedet) en erstatning på 111.900 kr. for restriktioner for den landbrugsmæssigeanvendelse.Kirkeministeriet og Helsingør stiftsøvrighed har udtalt sig i sagen - idet det bl.a. er anført,at lovændringen i 2004 skete bl.a. under henvisning til, at den var en lovfæstelse af denhidtidige praksis for ydelse af erstatning på området, hvorefter folkekirkens kirkelige myn-digheder (selvejende kirker og præsteembeder) har oppebåret fredningserstatninger.Naturklagenævnet udtaler enstemmigt:”Naturklagenævnet finder - af de grunde som By- og Landskabsstyrelsen og Kammeradvo-katen har anført - at Folkekirken må anses som en selvstændig offentlig institution, og atFolkekirkens ejendomme, der forvaltes af menighedsrådene under Kirkeministeriets ogstiftsøvrighedernes tilsyn, må betragtes som offentligt ejede arealer, jf. naturbeskyttelseslo-vens § 39, stk. 1, 3. punktum, med den virkning, at der ikke skal betales fredningserstatningved fredning af disse arealer, med mindre den fredede ejendom er erhvervet med henblikpå midlertidig besiddelse. Det forhold, at spørgsmålet om at afskære Folkekirkens kirker ogpræsteembeder for erstatning ikke har været særskilt overvejet i forbindelse med lovæn-dringen i 2004 af naturbeskyttelsesloven, kan ikke føre til andet resultat.I denne sag betyder det, at der ikke tilkendes erstatning for de arealer, der tilhører FarumPræsteembede ved Farum sogns menighedsråd.” Denne fortolkning af bestemmelsen, somNaturklagenævnet - bl.a. bestående af 2 højesteretsdommere - har fulgt, indebærer, at fol-kekirken sidestilles med staten og kommunerne og ikke fremover kan komme i betragtningtil erstatninger i anledning af naturbeskyttelsesfredninger.Det fremgår sidst i afgørelsen, at Naturklagenævnets afgørelse om erstatningsudmålingenefter naturbeskyttelseslovens § 45 kan påklages til Taksationskommissionen. Af den nævn-te bestemmelse fremgår det dog, at afgørelser efter § 39, stk. 1, 3. pkt. ikke kan påklages tilTaksationskommissionen.Kirkeministeriet tilkendegiver foreløbigt telefonisk, at:
- Afgørelsen helt principielt har taget stilling til spørgsmålet om folkekirkelige myndighe-ders muligheder for at opnå erstatning i naturfredningssager.- Det giver ingen mening at forsøge at påklage erstatningsudmålingen, idet Naturklage-nævnet har revurderet folkekirkens præsteembeders adgang til at modtage erstatning itilfælde af en fredning.- Afgørelsen påklages således ikke.- Efter den nye praksis vil folkekirkelige myndigheder fremover være afskåret fra at rejsekrav om erstatning i f.m. naturfredningssager.- Afgørelsens konsekvenser vil eventuelt blive overvejet på politisk plan.
14.12.2009Thorkil Bo Jørgensen