Kirkeudvalget 2009-10
KIU Alm.del Bilag 31
Offentligt
782812_0001.png
782812_0002.png
782812_0003.png
782812_0004.png
Notat
Dato: 14. december 2009
Model for fordeling af præstestillinger mellem stifterneIndledningFolkekirkens grundlæggende opgave og forpligtelse er som evangelisk-luthersk kirke at forkynde evangeliet.Det betyder, at folkekirkens tilstedeværelse skal sikres, så der overalt kanholdes gudstjenester og udføres kirkelige handlinger og sjælesorg.Det er en rodfæstet holdning i folkekirken, at der overalt i landet skal væreen gejstlig betjening, som grundlæggende sikrer, at folkekirkens medlemmerhar mulighed for at komme til gudstjeneste. Samtidig skal det sikres, at fol-kekirkens medlemmer har mulighed for at få foretaget kirkelige handlingermed den forkyndelse og de ritualer, som de rummer, samt mulighed for atmøde en præst til sjælesorg.I løbet af de senere årtier er der sket en folkelig og kulturel udvikling, somhar medført forskydninger i mange medlemmers tilgang til folkekirken.Mange medlemmer lægger større vægt på at kunne komme i kirken til kirke-lige handlinger end til de ordinære gudstjenester. Muligheden for at få fore-taget kirkelige handlinger er for mange medlemmer af folkekirken afgørendefor deres vurdering af, om folkekirken er til stede i deres hverdag.Der er generelt også sket en svækkelse af medlemmernes kendskab til, hvadkristendom er. Det stiller folkekirken over for udfordringer og forventningerom at kunne tilbyde kirkelig undervisning til både børn, unge og voksne ogom også at kunne tilbyde såvel børn som voksne andre muligheder for atmøde kirken og dens forkyndelse end den traditionelle gudstjeneste, de kir-kelige handlinger og sjælesorg.Opgaven med at yde de tilbud, som følger af disse udfordringer, skal ikkenødvendigvis løftes af præsterne alene. Men præsten er som den, der har an-svaret for forkyndelsen i sognet i vid forstand, også en central person i for-hold til disse tilbud.Folkekirken er én kirke med 10 stifter, 107 provstier og ca. 2.200 sogne ogkirkedistrikter. Derfor er det en fælles folkekirkelig forpligtelse, at der ermulighed for, at forkyndelsen kan lyde overalt. Et væsentligt bidrag til atløfte den fælles forpligtelse er, at der i folkekirken er en følelse af fælles for-pligtethed, der rækker ud over sogne-, provsti- og stiftsgrænser.Denne fælles forpligtethed bidrager til, at fordelingen af det samlede antalpræstestillinger, som finansieres af centrale midler (statens tilskud og fælles-fonden), kan give mulighed for, at der kan holdes gudstjenester, hvor der eren kirke. Fordelingen skal også give mulighed for, at der kan foretages dekirkelige handlinger, hvis ritualer og forkyndelse af de fleste danskere opfat-tes som uundværlige.
Dokument nr. 639074/09Kirkeministeriet
Notat
Fordelingen af præstestillinger må bidrage til, at det er muligt at imødekom-me de udfordringer, som følger af, at der i de seneste årtier er sket betydeligedemografiske ændringer i Danmark. Mange mennesker er flyttet fra landsog-ne til voksende byområder, og det må forventes, at denne tendens vil fortsæt-te.Det er derfor nødvendigt at øge antallet af præstestillinger i områder, hvorbefolkningstallet øges. Fordelingen må dog samtidig tilgodese, at folkekirkenfortsat har en forpligtelse til også at være til stede i de områder, der er tyndtbefolket.Hensynet til de demografiske forskydninger mellem stifterne skal tilgodesesved den overordnede fordeling af det samlede antal præstestillinger mellemde 10 stifter.Hensynet til de demografiske forskydninger inden for det enkelte stift skaltilgodeses af biskoppen, som har kompetencen til at beslutte fordelingen ogplaceringen inden for stiftet.Model for fordeling af præstestillingerBiskopperne og Kirkeministeriet har på grundlag af de nævnte forhold i sam-arbejde udformet en model for den fremtidige fordeling af præstestillinger.Modellen indebærer, at fordelingen af det samlede antal præstestillinger mel-lem de 10 stifter, i hovedsagen sker i forhold til fire, nærmere angivne krite-rier. En mindre del af det samlede antal præstestillinger fordeles således, atder tages hensyn til særlige forhold i stifterne.Kriterier, der indgår i fordelingsmodellen1. MedlemstalDet første kriterium er antallet af medlemmer af folkekirken i det enkelte stiftsammenholdt med antallet af medlemmer i folkekirken som helhed. Der erimidlertid forskel på præsters opgaver og vilkår i små og store sogne og i byog på land. Det afspejles ved, at der ved fordelingen anvendes et korrigeretmedlemstal, hvor antallet af medlemmer i sogne med færre end 2500 med-lemmer vægtes 50 % ekstra.2. Antallet af kirkerDet andet kriterium, der indgår i fordelingen, er antallet af kirker i det enkel-te stift sammenholdt med antallet af kirker på landsplan. Dette kriterium til-godeser, at der skal være mulighed for i et rimeligt omfang at holde gudstje-nester i alle kirker.3. Antallet af kirkelige handlingerDet tredje kriterium er antallet af kirkelige handlinger. Antallet af kirkeligehandlinger i et stift afhænger ikke alene af antallet af medlemmer eller antal-let af kirker. Der er fra stift til stift forskel på, i hvilket omfang folkekirkensmedlemmer ønsker at få foretaget kirkelige handlinger. Forskellene er både
Side 2Dokument nr. 639074/09
Notat
begrundet i individuelle holdninger og i den stedlige tradition. Folkekirkenskal være i stand til at imødekomme disse ønsker om kirkelige handlinger.4. Forpligtelse i forhold til ikke-medlemmerDet fjerde kriterium afspejler, at folkekirken ikke alene har en forpligtelse iforhold til sine medlemmer, men også til den del af befolkningen, som ikkeer medlemmer af folkekirken. Det gælder i forbindelse med de civile opga-ver, folkekirken varetager som begravelsesmyndighed og ved personregistre-ring. Folkekirken har som evangelisk-luthersk kirke også en forpligtelse til attilbyde en kristen forkyndelse til dem, der ikke er medlemmer af kirken.5. Særlige vilkår i de enkelte stifterDe fire nævnte kriterier giver mulighed for en matematisk baseret fordelingaf præstestillinger mellem stifterne. De tager imidlertid ikke fuldt ud højdefor, at vilkårene for det kirkelige liv er forskellige fra stift til stift. Det er der-for fundet nødvendigt at justere den matematiske fordeling, som de fire krite-rier fører til, via en skønsmæssig fordeling af en stiftspulje på 52 stillinger.Især Lolland-Falsters Stift tilgodeses via denne pulje.6. Stillinger i tilknytning til stiftsoverskridende menighederEndelig er 8 stillinger som præster for henholdsvis hørehæmmede og døvefordelt forlods mellem stifterne.Fordeling på grundlag af modellenOvenstående forudsætninger fører til nedenstående fordeling1:Døve ogFordelinghørehæm- Sognearbejde2009mede73%134,5206,8193,834,3134,2150,4123,4203,9108,9128,91419,0
Side 3Dokument nr. 639074/09
Stift
Kirker
ProcentvisForpligtelseNy fordeling ændring fraKirkeligefor ikke- Stiftspuljeinkl.nuværendehandlingermedlemmerstiftspuljefordeling(2009)5%6,913,611,82,18,49,57,512,46,88,187,210%45,544,321,53,113,711,37,823,87,011,7189,70,08,2-0,2-4,410,03,69,36,42,510,56,152,0210,3281,9257,759,4184,5213,3174,7279,2154,0176,81991,8-3,3%5,0%3,0%-5,7%-1,3%-3,5%-1,2%2,0%-0,5%-1,4%
Antalflyttedestillingerefterperiodensudløb-7,213,57,6-3,6-2,5-7,8-2,15,3-0,7-2,50
København217,5Helsingør268,4Roskilde250,1Lolland-Falster 63,0Fyens187,0Aalborg221,1Viborg176,8Århus273,9Ribe154,7Haderslev179,3I alt1991,8
3,00,00,00,00,01,00,01,00,03,08,0
12%12,216,534,010,924,732,929,035,621,418,7235,9
Modellen baserer sig på følgende data: Fordeling af præstestillinger 1. september 2009;antal medlemmer, KIS 1. januar 2007; antal indbyggere, KIS 1. januar 2007; antal kirker,KIS august 2008; antal kirkelige handlinger pr. stift, DnK 2006-2008 (gennemsnit).
1
Notat
Tilpasning til og fremtidig justering af modellenTilpasning fra den nuværende fordeling til den fordeling, som fremkommerved anvendelse af modellen, sker gradvis, således at tilpasningen kan gen-nemføres, uden at det er nødvendigt at afskedige præster.Tilpasningen skal være afsluttet inden for en periode på seks år.Det indebærer, at måltallet for, hvor mange præstestillinger der skal være ihvert enkelt stift med modellen fastlægges for de næste seks år.Gradvis tilpasning i henhold til modellen træder i stedet for omprioriterings-puljen for løn til præster i fællesfondens budget.Ovenstående fordeling bygger på tal for indbyggere, medlemmer, kirkeligehandlinger m.v. Disse faktorer kan ændre sig i løbet af de kommende år, ogdet vil have indflydelse på den fremtidige fordeling af præstestillinger.I forbindelse med den årlige fastlæggelse af fællesfondens budget drøftes detderfor mellem kirkeministeren og biskopperne, f.eks. ved et bispesamråd, omder er sket ændringer i forudsætningerne, som tilsiger et behov for at justerefordelingen efter de seks år.Det er ved samråd mellem kirkeministeren og biskopperne den 30. oktober2009 aftalt, at fordelingen første gang tages op til drøftelse med henblik påeventuel revision i 2012.
Side 4Dokument nr. 639074/09