Kirkeudvalget 2009-10
KIU Alm.del Bilag 26
Offentligt
775087_0001.png
775087_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg1240 København K
KirkeministerietFrederiksholms Kanal 21Postboks 21231015 København Kwww.km.dkTelefon 3392 3390Telefax 3392 3913e-post[email protected]
Dokument nr.: 627205/09
Finansudvalget har ved brev af 3. september (L 219 Forslag til finanslov forfinansåret 2010 § 22 – spørgsmål 1) bedt om min besvarelse af følgendespørgsmål:”Ministeren bedes redegøre for, hvordan ændringerne på skatteområdet påvir-ker Kirkeministeriets ressort.”Svar:Kompensation til folkekirken for anden lovgivning blev indført i 2004. For-målet var og er at gøre det muligt at holde kirkeskatten i ro af hensyn til skat-testoppet. Ved ændringer i udskrivningsgrundlaget, som resultat af ændretlovgivning, bliver folkekirken kompenseret med et beløb svarende til ændrin-gen i kirkeskatteprovenuet. Dermed er folkekirkens indtægter uafhængig afanden lovgivning.Kirkeministeriet har fået oplyst af Finansministeriet, hvorledes ændret lovgiv-ning påvirker kompensationen for 2010.Kompensationen påFinanslovsforslag 2010er baseret på den økonomiskefremskrivning iØkonomisk Redegørelse, Maj 2009,og er opgjort på følgendevis:Indførelsen af beskæftigelsesfradraget fra 2004 betød en reduktion af udskriv-ningsgrundlaget for kommune-, amts- og kirkeskatten og hermed i provenuetfor kirkeskatten. Skattenedsættelsen i 2004 skønnes at medføre et mindrepro-venu for folkekirken på 136 mio. kr. i 2010.I 2007 blev det aftalt at øge beskæftigelsesfradraget yderligere. Ligeledes blevdet aftalt at øge personfradraget. Mindreprovenuet for folkekirken i 2010 somfølge af disse ændringer skønnes at udgøre 121 mio. kr.Fra 2007 var der desuden bortfald af de kommunale og kirkelige andele af ak-tieindkomstskatter som konsekvens af udligningsreformen i 2006. Provenuta-bet udgør 90,4 mio. kr. for folkekirken i 2010.Dertil kommer, at kompensationen for 2007 finansierer omlægninger på §22.11.01Departementetog § 22.21.03Provster og Præster,i forbindelse mednedlæggelse af ordningen for særpræster samt omlægning af driftsudgiftervedrørende administration af fællesfonden, på samlet 21,5 mio. kr. Dette be-løb fratrækkes kompensationen.Fra 2010 er der endvidere en række elementer iForårspakke 2.0,som påvir-ker udskrivningsgrundlaget for folkekirken. Den samlede virkning afForårs-pakke 2.0,inkl. suspension af bidrag til den Særlige Pensionsopsparing, skøn-nes at give en gevinst for folkekirken på 227,1 mio. kr., som modregnes i detsamlede kompensationsbeløb for 2010.
Dato: 26. oktober 2009
I alt skal folkekirken i 2010 modtage en kompensation på 98,8 mio. kr. somfølge af ændringer i skattelovgivningen. Dette er en reduktion på 225,4 mio.kri forhold til kompensationen for 2009. Reduktionen i kompensationen svarertil forøgelsen i kirkeskatteprovenuet som afledt af den ændrede lovgivning.Skatteområdet påvirker derved ikke Kirkeministeriets ressort.Den interne fordeling af kompensationsbeløbet mellem provstierne baseres pådet statsgaranterede udskrivningsgrundlag, jf. Bekendtgørelse af lov om fol-kekirkens økonomi af 17. juni 2009, da landskirkeskatten fordeles i forhold tildet statsgaranterede udskrivningsgrundlag.Beregningen af kompensationen tager udgangspunkt i kirkeskatteprovenuef-fekten på landsplan, og det kan medføre forskydninger mellem provstier, dafaldet i kompensationen i det enkelte provsti ikke nødvendigvis fuldt ud sva-rer til stigningen i skatteprovenuet i samme provsti. Nogle provstier opkræ-ves således en større stigning i landskirkeskatten, end stigningen i skattepro-venuet indbringer, mens andre provstier opkræves en mindre landskirkeskatend deres stigning i skatteprovenuet tilsiger, selvom forskydningerne er neu-trale på landsplan
Kirkeministeriet
Dokument nr.:Side 2
Birthe Rønn Hornbech
/ Martin Løvenkjær-Pearson