Indfødsretsudvalget 2009-10
IFU Alm.del Bilag 37
Offentligt
790761_0001.png
790761_0002.png
790761_0003.png
Folketingets IndfødsretsudvalgUdvalgsafdelingenChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:
27. januar 2010Indfødsretskontoret2009/302-2KRE
Danmark ratificerede den 6. juni 1977 FN’s Konvention af 30. august 1961 om begrænsningaf statsløshed.Ifølge artikel 1 i konventionen er de kontraherende parter forpligtede til at give statsborger-skab til statsløse personer, der er født i landet, enten ved fødslen i henhold til lov eller efteransøgning. Det fremgår af artikel 1, stk. 2, at en kontraherende stat kan gøre meddelelse afstatsborgerret afhængig af en eller flere opregnede betingelser, herunder at den pågældendealtid har været statsløs, at ansøgning indgives mellem det fyldte 18. og det fyldte 21. år, atden pågældende har haft fast bopæl i en nærmere fastsat periode, der dog højst må være 5år umiddelbart forud for ansøgningens indgivelse eller 10 år i alt, og at den pågældende ikkeer fundet skyldig i en forbrydelse mod statens sikkerhed eller er idømt en fængselsstraf på 5år eller derover for en strafbar handling.Danmarks forpligtelse efter konventionen blev implementeret i indfødsretslovens § 3, hvoref-ter der er mulighed for at erhverve dansk indfødsret ved erklæring. Bestemmelsen vedrørteoprindeligt alle udlændinge, der var født i Danmark, og som vedblivende havde haft bopælher i landet. Ved lov nr. 399 af 11. december 1968 blev ordlyden af § 3 ændret, således atder særligt for statsløse alene blev stillet krav om bopæl i mindst 5 år inden erklæringensafgivelse og derudover bopæl i mindst sammenlagt 5 år.Ved ændringen af indfødsretsloven i 2004 jf. lovbekendtgørelse nr. 422 af 7. juni 2004, blevmuligheden for at afgive erklæring i medfør af lovens § 3 begrænset til alene at omfatte nor-diske statsborgere.Lovbekendtgørelse nr. 422 blev vedtaget på baggrund af lovforslag nr. 138 af 24. januar2004 om ændring af indfødsretsloven, og det fremgår af pkt. 4.1.3. i bemærkningerne hertil,at ”den nugældende § 3 tager bl.a. sigte på at opfylde Danmarks forpligtelser efter FN-kon-
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
ventionen af 30. august 1961 om begrænsning af statsløshed….Den foreslåede begrænsningaf § 3 til nordiske statsborgere indebærer, at Danmarks forpligtelser efter konventionen skalopfyldes på anden måde. Integrationsministeriet vil derfor – efter forudgående orientering afFolketingets Indfødsretsudvalg – optage personer omfattet af konventionen på et lovforslagom indfødsrets meddelelse, når de i konventionen nævnte betingelser er opfyldt.”Integrationsministeriets Indfødsretskontor har foretaget en gennemgang af sagsbehandlingeni Indfødsretskontoret, og ministeriet er i den forbindelse blevet opmærksom på, at behandlin-gen af sager omfattet af pkt. 4.1.3. i bemærkningerne er sket i overensstemmelse med dealmindelige retningslinjer for behandlingen af sager om dansk indfødsret ved naturalisation,hvorefter der blandt andet stilles krav om vandel samt krav om dokumentation for dansk-kundskaber og en bestået indfødsretsprøve.Overholdelsen af Danmarks internationale forpligtelser i henhold til FN’s konvention betyder,at et antal af de ansøgere, der optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse som følgeaf, at de opfylder betingelserne i artikel 1 i FN’s konvention om begrænsning af statsløshed,ikke nødvendigvis opfylder samtlige betingelser i retningslinjerne for optagelse på et lovfor-slag om indfødsrets meddelelse ved naturalisation, herunder blandt andet vandelskravet ogkravet om dokumentation for danskkundskaber og en bestået indfødsretsprøve. I overens-stemmelse med bemærkningerne i punkt 4.1.3. til lovforslag nr. 138 af 24. januar 2004 omændring af indfødsretsloven vil Integrationsministeriet fremover i fortrolig form forud for opta-gelse af personer omfattet af konventionen på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, nårde betingelser, der er nævnt i konventionen, er opfyldt, orientere udvalget herom.Endvidere vil det blive angivet i bemærkningerne til det enkelte lovforslag, hvilke personer pålovforslaget der efter FN-konventionen har krav på at opnå dansk indfødsret.Danmark har den 19. juli 1991 endvidere ratificeret FN’s Konvention af 20. november 1989om Barnets Rettigheder. Det fremgår af konventionens artikel 7, at barnet skal registreresumiddelbart efter fødslen og skal fra fødslen have ret til et navn, ret til at opnå statsborger-skab og så vidt muligt ret til at kende og blive passet af sine forældre.Danmarks internationale forpligtelser i henhold til konventionen om barnets rettigheder er im-plementeret i dansk ret ved retningslinjernes § 17, der blev indsat i cirkulære nr. 132 af 3. ok-tober 1997 om dansk indfødsret ved naturalisation, og som trådte i kraft den 1. november1997. Det fremgår af § 17, at børn, der er født statsløse i Danmark, kan optages på et lovfor-slag om indfødsrets meddelelse, hvis de har bopæl her i landet, jf. den nugældende cirkulæ-reskrivelse nr. 61 af 22. september 2008 om retningslinjer for naturalisation. Ministeriets Ind-fødsretskontor er i forbindelse med gennemgangen af sagsbehandlingen i kontoret blevetopmærksom på, at behandlingen af sager omfattet af § 17 er sket i overensstemmelse medde almindelige retningslinjer for behandlingen af sager om dansk indfødsret ved naturalisati-on, hvorefter der blandt andet stilles krav om vandel samt krav om dokumentation for dansk-kundskaber og en bestået indfødsretsprøve.Overholdelsen af Danmarks internationale forpligtelser i henhold til konventionen om barnetsrettigheder betyder, at et antal af de ansøgere, der optages på et lovforslag om indfødsretsmeddelelse, ikke nødvendigvis opfylder samtlige betingelser i retningslinjerne for naturalisati
on, herunder blandt andet vandelskravet. I overensstemmelse med konventionen vil ministe-riet fremover optage personer omfattet af konventionen på et lovforslag om indfødsrets med-delelse, når de betingelser, der er nævnt i konventionen, er opfyldt.
Birthe Rønn Hornbech
/ Dorit Hørlyck