Grønlandsudvalget 2009-10
GRU Alm.del Bilag 81
Offentligt
857727_0001.png
857727_0002.png
857727_0003.png
857727_0004.png
857727_0005.png
857727_0006.png
RIGSOMBUDSMANDEN IGRØNLAND
Samtlige ministerier mv.
Dato: 1. juni 2010J.nr.: 323-0001
Indberetning maj 2010Forårssamlingen i Inatsisartut blev indledt den 9. april 2010 og afsluttet med sidstemødedag den 18. maj 2010. Der er indberettet særskilt fra samlingen, hvorfor måneds-indberetningen ikke indeholder emner fra samlingen. Det bemærkes, at der traditionelt erfå politiske begivenheder i Grønland i øvrigt under en samling i Inatsisartut.Efterårssamlingen i Inatsisartut vil blive indledt fredag den 17. september 2010.Delegeretmøde i de grønlandske kommuners landsforening KANUKOKA.Delegeretmødet fandt sted den 19. – 20. maj 2010 i Ilulissat, hvor jeg var inviteret somobservatør under mødet.Jf. mine indberetninger for februar og marts 2010 bar delegeretmødet præg af endiskussion om strukturen i det kommunale samarbejde fremover. Efter strukturreformen iGrønland er der blot 4 kommuner og alle kommuner har tilkendegivet at de ønsker eneffektivisering og billiggørelse af det kommunale samarbejde.Drøftelserne af det kommunale samarbejde i fremtiden resulterede i en enig beslutning om,at der senest den 31. oktober 2010 skal holdes et ekstraordinært delegeretmøde for at træffeafgørelser om den fremtidige struktur i KANUKOKA. Imens skal et hurtigtarbejdendeudvalg udarbejde forslag til modeller, så der kan træffes konkrete beslutninger til efteråret.Det andet store emne for delegeretmødet var samarbejdet mellem Naalakkersuisut ogkommunerne, især vedr. opfølgning af strukturreformen. I den forbindelse blev der indgået2 aftaler mellem formanden for NaalakkersuisutKuupik Kleistog formanden forKANUKOKAEnok Sandgreen.- Dels indgik parterne en aftale om bedre høringsprocedurer mellem Naalakkersuisutog KANUKOKA. Aftalen omhandler lovforberedende arbejdsgrupper og hørings-perioder, der kun undtagelsesvist må være under 5 uger.
Rigsombudsmanden i GrønlandIndaleeqqap Aqqutaa 3Postboks 10303900 Nuuk
Kalaallit Nunaanni RigsombudsmandiTelefon: (+299) 32 10 01Telefax: (+299) 32 41 71E-mail: riomgr@gl.stm.dkwww.rigsombudsmanden.gl
2
- Dels indgik parterne en aftale om, at Naalakkersuisut og kommunerne danner en”…politisk koordinationsgruppe omkring opgaveoverførsler fra Selvstyret tilkommunerne og det videre forløb i strukturreformen i den offentlige sektor”.Koordinationsgruppen består af formanden for NaalakkersuisutKuupik Kleist,Naalakkersuisoq for IndenrigsanliggenderAnthon Frederiksen,borgmester i QeqqataKommuniaHermann Berthelsen,og formanden for KANUKOKAEnok Sandgreen.Dannelsen af koordinationsgruppen sker ”…i erkendelse af, at strukturreformen er et fællesprojekt for Selvstyret og for kommunerne, så der skal sikres kontinuitet og sammenhæng iforbindelse med den afgørende del af strukturreformen - overførselen af opgaveområder tilkommunerne.”Ny særlig strategi for børneområdet.Med tilslutning fra partierne bag den aktuelle koalition i Naalakkersuisut blev der iFinanslov 2010 afsat 25 mio. kr. til en særlig indsats for børn og unges vilkår, i forlængelseaf nedlæggelse af en børneopsparingsordning. Departementet for Sociale Anliggender har imaj 2010 offentliggjort en strategi for den indsats, der udmønter de særligt afsatte midler.Det oplyses, at strategien for særlig indsats på børneområdet for 2010 bl.a. omfatter:Holdningsændrende arbejde:- et holdningsændrende arbejde, der har til mål, at alle tager et større socialt ansvar – ikkemindst for børn, der har det svært. Dette inkluderer bl.a. vidensoplysning, kampagne ommønsterbrydere/rollemodeller samt en styrkelse af NGO-samfundet.Indsats målrettet børn og familier:- eksisterende tiltag, som væresteder, familiecentre og -højskoler samtklar til barnkurserstyrkes, mens nye tiltag, f.eks. venskabsfamilier og en længerevarende forældreuddannelsetil familier med særlige behov etableres.Tiltag mod seksuelt misbrug:- i løbet af 2010 skal en række tiltag igangsættes, der skal afhjælpe skader som følge afseksuelle overgreb og forebygge fremtidige overgreb. Dette skal ske ved oprettelse af etbørnecenter i Nuuk. Der er samtidig indgået en aftale med den private foreningTasiortaom at yde behandling til voksne med senfølger som følge af seksuelle overgreb ibarndommen. Endelig skal der ske en opkvalificering af fagpersoner inden for social-området, således at de får de nødvendige forudsætninger for at observere tegn på seksuelleovergreb samt håndtering af mistanke om overgreb.Vold:- krisecentrene styrkes, bl.a. med i form af efteruddannelse af personalet på krisecentrenesamt supervision og tiltag mod vold generelt.Styrkelse af børns og unges rettigheder:- såvel børn og unge som det resterende samfund skal i højere grad være bevidste om,hvilke rettigheder børn har. Der skal derfor oprettes et rådgivende børne- og ungeorgan,
3
udarbejdes materiale og kurser i børns rettigheder samt ske en revision af børne- ogungelovgivningen i samarbejde med UNICEF.Koordinering og vidensopsamling:- for at sikre bedre forudsætninger for koordinering samt styrke indsamlingen afdokumentation skal der udarbejdes en evalueringsmanual opfulgt af kurser samt opbyggesen statistisk database inden for det sociale område.Strategien ”Tryg barndom 2010” kan ses på selvstyrets hjemmeside på adressen:http://dk.nanoq.gl/Emner/Landsstyre/Departementer/Departement_for_sociale_anliggender/Nyhedsforside/Nyheder_fra_dep_sociale_anliggender/2010/04/~/media/0E743972B14D491B8B9B47027F69E37C.ashxStatusrapport fra skatte- og velfærdskommissionen.Efter landstingsvalget i 2009 besluttede Naalakkersuisut at nedsætte 2 kommissioner: Enskatte- og velfærdskommission og en trafikkommission. De 2 kommissioners opgaver ogsammensætning er beskrevet i min indberetning for november 2009.Skatte og velfærdskommissionen skal aflevere en statusrapport i foråret 2010 og denendelige rapport i februar 2011. Transportkommissionens arbejde ventes at blive fremlagt iaugust 2010.Skatte og velfærdskommissionens statusrapport blev offentliggjort den 25. maj 2010,sammen med et diskussionsoplæg vedr. kommissionens arbejde, hvori kommissionenunder overskriften ”Status quo er ikke en mulighed” bl.a. påpeger, at den nuværendesamfundsøkonomiske situation ikke er holdbar:Den offentlige sektor er hårdt presset økonomisk, og presset bliver større. Der blivervæsentligt flere ældre, der skal forsørges. Samtidig får mange unge ikke en uddannelse, ogde har svært ved at klare sig på arbejdsmarkedet. Andre unge klare sig godt, men formange vælger at bosætte sig i udlandet. Stigende sociale problemer er i sig selv et problem,men det presser også de offentlige finanser. Samtidig stiger kravene til, hvad det offentligesundhedsvæsen skal stille til rådighed til borgerne.Det sammenfattes, at det grønlandske velfærdssamfunds finansiering ikke hænger sammenpå sigt - udgifterne vil løbe fra indtægterne. I kommissionens vurderinger vil enselvbærende økonomisk udvikling kræve en bedre uddannet arbejdsstyrke og struktur-ændringer.Kommissionen karakteriserer et vanskeligt udgangspunkt for vækst, udvikling ogøkonomisk balance og påpeger bl.a., at Grønlands offentlige sektor er stor. Lidt mere end50 % af de samlede økonomiske ressourcer forvaltes via den offentlige sektor. Set i forholdtil indkomster, skabt i landet, er andelen ca. 75 %.Omkring 44 % af de beskæftigede er ansat i den offentlige sektor. Den offentlige sektor erogså involveret både i boligsektoren og i erhvervslivet mere generelt. Medregnes dette, er
4
det over 60 % af de beskæftigede, der direkte eller indirekte er afhængig af den offentligesektor.Kommissionen angiver i diskussionsoplægget, at levestandarden i Grønland er højere endhvad den økonomiske aktivitet og produktion i sig selv kan understøtte samt at”…det erhelt afgørende at få skabt bedre vilkår for vækst.” Kommissionen angiver forsigtigt, aterfaringer fra andre lande viser, at vækst typisk er kendetegnet ved:-----Stigende uddannelsesniveauTeknologisk fornyelse – ny viden og nye produkter kræver ny teknologiKraftig specialisering af produktionen og dermed jobfunktioner for at udnyttearbejdsdelingens fordeleStore omstillinger, da udviklingen både fjerner gamle jobs og produktion og skabernye jobs og produktionGeografisk omplacering og koncentration af produktion og befolkning
Vækst skal baseres på et lands særlige fordele og muligheder. For Grønland er det knyttettil udnyttelse af naturressourcerne (fiskeri, mineraler, olie, energi og turisme). At udnyttedette potentiale afhænger ikke alene af omfanget og tilgængeligheden af ressourcerne, menogså af en lang række andre forhold.I diskussionsoplægget diskuteres nærmere en række samfundsøkonomiske problemer ogløsningsmuligheder. Skatte og velfærdskommissionen har oprettet en hjemmeside påadressen www.nanoq.gl/svk, hvor også det nævnte diskussionsoplæg og statusrapportenkan hentes.Olieudbudsrunde i Baffin Bugten.Grønlands Selvstyre oplyste den 3. maj 2010, atBaffin Bugt olieudbudsrundener den mestsuccesfulde licensrunde i Grønland hidtil. Der er aldrig tidligere modtaget så mangeansøgninger fra olieindustrien.Ved ansøgningsfristen den 1. maj 2010 har Råstofdirektoratet modtaget 17 ansøgninger omefterforsknings- og udnyttelsestilladelser efter olie og gas i Baffin Bugten. Ansøgningernekommer fra 12 internationale olieselskaber. De mange ansøgninger betyder, at der erkonkurrence om flere af de udbudte licensblokke.For at kunne indgive en ansøgning om en efterforskningstilladelse i Baffin Bugtudbudsrunden er det en forudsætning, at et selskab i ansøgningsgruppen er blevetprækvalificeret som operatør.Det betyder, at Råstofdirektoratet, Danmarks Miljøundersøgelser, GEUS m.fl. i forbindelsemed ansøgningerne om prækvalifikation i efteråret 2009 har vurderet de pågældendeselskabers egnethed til at kunne foretage olieefterforskning i grønlandske farvande.Myndighederne har i den forbindelse haft særlig fokus på selskabernes beredskab ogsikkerheds- sundheds- og miljøprofiler, deres tidligere erfaringer med olieaktiviteter ilogistisk vanskelige områder og deres finansielle styrke.
5
Udbudsrunden i Baffin Bugt området omfatter et havområde på i alt ca. 151.000 km2.Området er blevet opdelt til i alt 14 blokke.
6
Etablering af gratis retshjælp i Grønland.I overensstemmelse med hensigterne i den grønlandske retsvæsensreform er der i maj 2010etableret en landsdækkende retshjælpsinstitution, som vil tilbyde gratis juridisk rådgivningtil alle i Grønland.Institutionen har fået navnetIKIUog vil tilbyde gratis juridisk rådgivning til alle iGrønland, der opfylder de økonomiske betingelser for fri proces. Ansvaret for ydelse afretshjælp er nu som udgangspunkt et ansvar for de såkaldt beneficerede advokater.IKIU oplyser, at IKIU den 22. april 2010 er blevet godkendt af Civilstyrelsen, somligeledes har ydet tilskud til etablering og drift af IKIU. IKIU ledes af en bestyrelsebestående af Naaja Nathanielsen, Mille Søvndal Pedersen, dommer Thomas Trier Hansenog formand for institutionen, advokat Anders Meilvang.- Institutionen har af praktiske årsager til huse i samme bygning som advokatfirmaetINA:NUNA, men er fuldstændigt uafhængig. Advokater og advokatfuldmægtige fra andrekontorer vil således også deltage som rådgivere, siger formanden for IKIU, AndersMeilvang til Sermitsiaq.ag. Institutionen vil komme til at bestå af et sekretariat med enfuldtidsansat sekretariatschef og at antal frivillige rådgivere, og vil være åbent hver dag kl.09.00 til 17.00 for personlige og telefoniske henvendelser. Det forventes, at den egentligerådgivning startes op omkring 1. juni 2010.Anders Meilvang udtaler, at man håber at rigtigt mange jurister vil melde sig sområdgivere.
Med venlig hilsen
Søren Hald Møller