Grønlandsudvalget 2009-10
GRU Alm.del Bilag 80
Offentligt
849219_0001.png
849219_0002.png
849219_0003.png
849219_0004.png
849219_0005.png
849219_0006.png
849219_0007.png
849219_0008.png
849219_0009.png
849219_0010.png
849219_0011.png
849219_0012.png
849219_0013.png
849219_0014.png
RIGSOMBUDSMANDEN IGRØNLAND
StatsministerietPrins Jørgens Gård 111218 København K
Dato: 19. maj 2010J.nr.: 415-0001
Indberetning vedr. Inatsisartuts forårssamling, tirsdag den 18. maj 2010.Inatsisartut behandlede følgende dagsordenspunkter:Punkt 95:Forslag til Inatsisartutforordning om ændring af landstingsforordning ompædagogisk udviklende dagtilbud til børn i førskolealderen (præcisering af hjemmelvedr. betaling for benyttelse af dagtilbud).(Medlem af Naalakkersuisut for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke)(3. behandling)Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget.Punkt 121:Forslag til: Inatsisartutforordning nr. xx af xx 2010 om ændring aflandstingsforordning om hjælp til personer med vidtgående handicap (Udlægning afhandicapforsorgen til kommunerne)(Medlem af Naalakkersuisut for Sociale Anliggender)(3. behandling)Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget.Punkt 120:Forslag til: Inatsisartutforordning nr. xx af xx 2010 om ændring af landstings-forordning om alderspension (Udbetaling efter dødsfald)(Medlem af Naalakkersuisut for Sociale Anliggender)(3. behandling)Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget.
Rigsombudsmanden i GrønlandIndaleeqqap Aqqutaa 3Postboks 10303900 Nuuk
Kalaallit Nunaanni RigsombudsmandiTelefon: (+299) 32 10 01Telefax: (+299) 32 41 71E-mail: [email protected]www.rigsombudsmanden.gl
2
Punkt 118:Forslag til: Inatsisartutforordning nr. xx af xx 2010 om ændring aflandstingsforordning om offentlig hjælp. (Vedrørende sproglig præcisering samtkiste-transport)(Medlem af Naalakkersuisut for Sociale Anliggender)(3. behandling)Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget.Punkt 35:Forslag til Inatsisartut-beslutning om, at der i Grønland tilvejebringes en lovgivningog et gennemskueligt regelsæt, der specifikt regulerer handelen med fast ejendom.( Medlem af Inatsisartut, Olga P. Berthelsen, Inuit Ataqatigiit )(2. behandling)Forslaget blev 1. behandlet den 26. april 2010, hvor forslaget henvistes til i Inatsisartut’sudvalg for boliger og infrastruktur inden 2. behandlingen.Et enigt udvalg indstiller forslaget til vedtagelse. Forslaget gik direkte til afstemning, hvordet blev endeligt vedtaget.Punkt 34:Forslag til Inatsisartut-beslutning om, at Naalakkersuisut pålægges at fremlægge enplan for forebyggelse af senil demens på baggrund af det stigende antal tilfælde afsygdommen her i landet.( Medlem af Inatsisartut Olga P. Berthelsen, Inuit Ataqatigiit )(2. behandling)Forslaget blev 1. behandlet den 26. april 2010, hvor det blev henvist til behandling iInatsisartut’s udvalg for familie inden 2. behandlingen.2. behandlingen blev stoppet efter ønske fra familieudvalget med henblik på, atfamilieudvalget kan fortsatte sin behandling af forslag og afgive en tillægsbetænkning tilefteråret. (EM2010)
3
Punkt 61:Forslag til Inatsisartut-beslutning om at Naalakkersuisut pålægges at tage initiativ tiletablering af Qaqiffik i Tasiilaq, der skal servicere hele Østgrønland.( Medlem af Inatsisartut Aleqa Hammond, Siumut )(2. behandling)Forslaget blev 1. behandlet den 26. april 2010, hvor det oversendtes til 2. behandling i dennuværende form uden udvalgsbehandling.Ved 2. behandlingen blev forslaget endeligt forkastet.Punkt 106:Forslag til Inatsisartutbeslutning om Grønlands Selvstyres udtalelse til Anordningom ikraftsættelse af ændringer af Patentloven(Medlem af Naalakkersuisut for Erhverv, Råstoffer)(2. behandling)Forslaget blev 1. behandlet den 21. april 2010, hvor det overgik til behandling ierhvervsudvalget forud for 2. behandling. Et enigt udvalg indstiller forslaget til vedtagelse.Ved 2. behandling blev forslaget endeligt vedtaget.Punkt 107:Forslag til Inatsisartutbeslutning om Grønlands Selvstyres udtalelse til anordning omikraftsættelse af ændringer af varemærkeloven(Medlem af Naalakkersuisut for Erhverv, Råstoffer)(2. behandling)Forslaget blev 1. behandlet den 21. april 2010, hvor det overgik til behandling ierhvervsudvalget forud for 2. behandling. Et enigt udvalg indstiller forslaget til vedtagelse.Ved 2. behandling blev forslaget endeligt vedtaget.Punkt 108:Forslag til Inatsisartutbeslutning om Grønlands Selvstyres udtalelse til Anordningom ikraftsættelse af designloven.(Medlem af Naalakkersuisut for Erhverv, Råstoffer)(2. behandling)Forslaget blev 1. behandlet den 21. april 2010, hvor det overgik til behandling ierhvervsudvalget forud for 2. behandling. Et enigt udvalg indstiller forslaget til vedtagelse.
4
Ved 2. behandling blev forslaget endeligt vedtaget.Punkt 109:Forslag til Inatsisartutbeslutning om Grønlands Selvstyres udtalelse til Anordningom ikraftsættelse af brugsmodelloven(Medlem af Naalakkersuisut for Erhverv, Råstoffer)(2. behandling)Forslaget blev 1. behandlet den 21. april 2010, hvor det overgik til behandling ierhvervsudvalget forud for 2. behandling. Et enigt udvalg indstiller forslaget til vedtagelse.Ved 2. behandling blev forslaget endeligt vedtaget.Punkt 153:Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Naalakkersuisut pålægges at tage initiativ tilfremme af undervisningsmaterialer for borgere der ikke har grønlandsk sommodersmål således at de også får bedre muligheder for at lære det officielle sprog,grønlandsk.(Medlem af Inatsisartut Aleqa Hammond, Siumut)(2. behandling)Forslaget blev 1. behandlet den 22. april 2010, hvor det blev henvist til behandling iudvalget forinden 2. behandling. Et enigt udvalg indstiller forslaget til vedtagelse.Ved 2. behandling blev forslaget endeligt vedtaget.Punkt 68:Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Naalakkersuisut pålægges at nedsætte enekspertfaglig arbejdsgruppe, som skal forberede og om fornødent udarbejde forslagtil en ekstraordinær og varig indsats for landbrugssektoren, således at der bliveriværksat de nødvendige tiltag/landbrugsprogrammer for at imødekomme erhvervetsproblemet, såsom tørke, som følge af den globale opvarmning.(Atassuts medlemmer af Inatsisartut Finn Karlsen, Siverth K. Heilmann, Knud Kristiansen)(2. behandling)Forslaget blev 1. behandlet den 22. april 2010, hvor det blev henvist til behandling iFiskeri-, Fangst- og Landbrugsudvalget forinden 2. behandling. Et flertal i udvalgetindstillede forslaget til vedtagelse. Et mindretal i udvalget bestående af Siumut indstilledeforslaget til forkastelse, idet det eksisterende Landsbrugsråd allerede opfylder intentionernei forslaget.
5
Ved 2.behandlingen blev forslaget endeligt vedtaget.Punkt 141:Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Naalakkersuisut pålægges at fremsætteforslag til ændring af Landstingsloven om valg af kommunalbestyrelser,bygdebestyrelsern og menighedsrepræsentationer, hvorved der i landstingslovenindsættes en bestemmelse svarende til § 2 i landstingsloven om valg til GrønlandsLandsting.(Medlem af Inatsisartut Malik Berthelsen, Siumut)(2. behandling)Forslaget blev 1. behandlet den 22. april 2010, hvor det overgik til behandling iInatsisartut’s lovudvalg inden 2. behandling. Et enigt udvalg har indstillet forslaget tilvedtagelse.Ved 2. behandling blev forslaget endeligt vedtaget.Punkt 38:Forslag til Inatsisartut-beslutning om, at Naalakkersuisut i 2011 pålægges atfremlægge en plan for handicappedes uddannelsesmuligheder udover 10 årsskolepligt.(Medlem af Inatsisartut Jane Petersen, Inuit Ataqatigiit)(2. behandling)Forslaget blev 1. behandlet den 4. maj 2010, hvor det overgik til behandling i udvalget foruddannelse mv. forinden 2. behandlingen. Et enigt udvalg indstillede forslaget tilvedtagelse.Ved 2. behandling blev forslaget endeligt vedtaget.Punkt 113:Forslag til: Inatsisartutbeslutning om Grønlands Selvstyres udtalelse til forslag til lovom arbejdsskadesikring i Grønland.(Medlem af Naalakkersuisut for Erhverv og Råstoffer)(2. behandling)Forslaget blev 1. behandlet den 27. april 2010 hvor det henvises til behandling iInatsisartuts erhvervsudvalg forinden 2. behandlingen. Et enigt udvalg indstillede forslagettil vedtagelse.Ved 2. behandling blev forslaget endeligt vedtaget.
6
Punkt 115:Forslag til Inatsisartutbeslutning om Grønlands Selvstyres udtalelse til Anordningom ikraftsættelse af ændringer af lov om en garantifond for indskydere og investorer.(Medlem af Naalakkersuisut for Erhverv og Råstoffer)(2. behandling)Forslaget blev 1. behandlet den 27. april 2010, hvorefter det overgik til 2. behandling i denforeliggende form.Ved 2. behandling blev forslaget endeligt vedtaget.Punkt 41:Forslag til Inatsisartut-beslutning om, at Naalakkersuisut pålægges at fremsætteforslag til ændring af gældende landstingsforordning om hjælp til børn og unge,således at unge i aldersgruppen 18 til 21 år, der har været anbragt udenfor hjemmet,sikres lovfæstede tilbud om efterværn.(Medlem af Inatsisartut Olga P. Berthelsen, Inuit Ataqatigiit)(2. behandling)Forslaget blev 1. behandlet den 29. april, hvorefter det overgik til behandling i Inatsisartutsfamilieudvalg forud for 2. behandlingen. Et enigt udvalget indstillede forslaget tilvedtagelse.Ved 2. behandling blev forslaget endeligt vedtaget.Punkt 90:Forslag til Inatsisartulov om ændring af landstingslov om ind- og udførsel af varersom senest ændret ved landstingslov af 2. november 2006. (Kontrolbeføjelservedrørende likvide midler)(Medlem for Naalakkersuisut for Erhverv, Råstoffer)(3. behandling)Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget.Punkt 100:Forslag til: Inatsisartutlov nr. xx af xx. xxxx 2010 om indførelse af visse restriktiveforanstaltninger mod visse personer og enheder, der har tilknytning til Usama binLaden, medlemmer af Al Qaida-organisationen og Taliban.(Medlem for Naalakkersuisut for Erhverv, Råstoffer)(3. behandling)Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget.Punkt 103:Forslag til: Inatsisartutlov nr. xx af xx. xxxx 2010 om specifikke foranstaltninger tilbekæmpelse af terrorisme.(Medlem for Naalakkersuisut for Erhverv, Råstoffer)(3. behandling)
7
Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget.Punkt 110:Forslag til Inatsisartutlov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytteog finansiering af terrorisme.(Medlem for Naalakkersuisut for Erhverv, Råstoffer)(3. behandling)Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget.Punkt 111:Forslag til Inatsisartuts lov om oplysninger, der skal medsendes om betaler vedpengeoverførsler.(Medlem for Naalakkersuisut for Erhverv, Råstoffer)(3. behandling)Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget.Punkt 27:Forslag til Inatsisartut lov om sprogpolitik.(Medlem af Naalakkersuisut for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke)(3. behandling)Forslaget blev 2. behandlet den 4. maj 2010, hvor der forelå en meget omfattendebetænkning med forslag til Naalakkersuisut om at fremsætte et ændringsforslag omreklamer og skiltning i det offentlige rum og virksomheders og selskabers forpligtelse til atderes skriftlige henvendelser til borgerne sker i det sprog, som borgeren anvender, ogforslaget blev uden yderligere debat i Inatsisartut indstillet til fornyet udvalgsbehandlingforinden 3. behandlingen.Et flertal i udvalget indstillede i tillægsbetænkningen forslaget til vedtagelse efter at havefået præciseret blandt andet forslagets økonomiske konsekvenser. Et mindretal i udvalgetbestående af Siumut indstillede til forkastelse, forbi forslaget ikke findes tilfredsstillende.Udvalgetfremsatteændringsforslagtil3.behandlingvedrørendeikrafttrædelsestidspunktet.Ved 3. behandling blev forslaget, inkl. ændringsforslaget endeligt vedtaget.Punkt 66:Forslag til beslutning af Inatsisartut om at Naalakkersuisut pålægges at arbejde forat etablere en økonomisk støtteordning til brug ved internationalt reklamefremstødaf specielt nye og færdige produkttyper, opfundet, designet eller foranstaltet iGrønland.(Atassut’s medlemmer af Inatsisartut: Finn Karlsen, Siverth K. Heilmann, KnudKristiansen)(2. behandling)
8
Forslaget blev 1. behandlet den 27. april 2010 og overgik til 2. behandling i denforeliggende form.Ved 2. behandling blev forslaget endeligt forkastet.Punkt 69:Forslag til beslutning om at Naalakkersuisut pålægges ar arbejde for at indarbejdemulighed for at få dækket en del af udgifterne til solceller og andre vedvarendeenergiformer inden for den eksisterende lovgivning om tilskud og lån til boligbyggeri.(Atassuts medlemmer af Inatsisartut: Finn Karlsen, Siverth K. Heilmann og KnudKristiansen )(2. behandling )Forslaget blev 1. behandlet den 28. april 2010, hvor det overgik til 2. behandling i denforeliggende form uden udvalgsbehandling.Ved 2. behandling blev forslaget endeligt forkastet.Punkt 131:Forslag til Inatsisartut-beslutning om at Naalakkersuisut fremover sikrer, at allerelevante organisationer høres i forbindelse med storskala industriprojekter samt iforbindelse med planlægning af minevirksomheder og i forbindelse med anvendelseaf store naturområder.(Medlem af Inatsisartut Aqqaluaq B. Egede, Inuit Ataqatigiit )(2. behandling)Forslaget blev 1. behandlet den 28. april 2010, hvor det overgik til 2. behandling i denforeliggende form uden udvalgsbehandling.Ved 2. behandling blev forslaget endeligt vedtaget.Punkt 40:Forslag til Inatsisartut-beslutning om at Naalakkersuisut pålægges at fremlægge enplan for etablering af en permanent efterskole.( Medlem af Inatsisartut Olga Poulsen Berthelsen, Inuit Ataqatigiit)(2. behandling)Forslaget blev 1. behandlet den 29. april 2010, hvor det henvistes til udvalgsbehandlingforud for 2. behandling. Et enigt udvalg indstillede til vedtagelse.Ved 2. behandling blev forslaget endeligt vedtaget.Punkt 42:Forslag til Inatsisartut-beslutning om, at Naalakkersuisut pålægges at undersøgemulighederne for at oprette internetbaseret fjernundervisning i tilknytning tiluddannelserne i Ilisimatusarfik i samarbejde med et udenlandsk universitet.(Medlem af Inatsisartut Justus Hansen)(2. behandling)
9
Forslaget blev 1. behandlet den 29. april 2010, hvor det henvistes til udvalgsbehandlingforud for 2. behandling. Et enigt udvalg indstillede til vedtagelse.Ved 2. behandling blev forslaget endeligt vedtaget.Punkt 16:Forslag til Inatsisartut-beslutning, jf. forretningsordenens § 32, stk. 6, 2, om at deskattemæssige fradrag m.m. for 2011 fastsættes således:1. Personfradrag........................................kr. 48.000 (år)2. Standardfradrag....................................kr. 10.000 (år)3. Skattefrit beløb for B-indkomst.............kr. 5.000 (år)4. Fradrag begrænset skattepligtige..........kr. 1.000 (år)5. Fælleskommunal skat..........................................6%(Medlem af Naalakkersuisut for Finanser)(2. behandling)Forslaget blev 1. behandlet den 12. maj 2010 og overgik til 2. behandling i denforeliggende form.Ved 2. behandlet blev forslaget endeligt vedtaget.Punkt 156:Forslag til beslutning af Inatsisartut om at Naalakkersuisut pålægges, i god tid indenEM 2010, at udarbejde en undersøgelse, der afdækker de grønlandske studerendeslevevilkår. Undersøgelsen skal gøre det muligt at sammenligne vilkårene forgrønlandske studerende i Grønland, Danmark og det øvrige udland med henblik påat forbedre og ensarte vilkårene for disse.(Medlemmer af Inatsisartut, Kattusseqatigiit Partiiat, Demokraterne og Inuit Ataqatigiit)(2. behandling)Forslaget blev 1. behandlet den 4. maj 2010, hvor det overgik til behandling i udvalget foruddannelse mv. forinden 2. behandlingen. Et enigt udvalg har indstillet til vedtagelse.Ved 2. behandling blev forslaget endeligt vedtaget.Punkt 33:Vednordisk Råd henstiller til Islands regering, Færøernes landsstyre og Grønlandslandsstyre, at de står for afholdelse af en Vestnordisk dag den sidste fredag i augustog fejrer dagen hvert år i alle de vestnordiske lande fra og med 2010. VestnordiskRåd opfordrer landenes myndigheder til at tilrettelægge dagen i samarbejde medVestnordisk Råd, vestnordiske generalkonsulater og konsulater, hovedstæder,turistråd og kulturinstitutioner i de enkelte lande samt lederne af de nordiske huse.(Josef Motzfeldt, Delegationsformand)(1. behandling)(2. behandling)Samtlige partier var positive overfor forslaget, der blev endeligt vedtaget.
10
Punkt 122:Redegørelse om rådgivende organ på børne- og ungeområdet.(Medlem af Naalakkersuisut for Sociale Anliggender)Redegørelsen tager afsæt i, at Naalakkersuisut under Inatsisartuts efterårssamling 2009forpligtede sig til at udarbejde en redegørelse til Inatsisartuts forårssamling 2010 med enmodel for en børnerettighedsinstitution.Naalakkersuisut har som en af sine hovedprioriteter at styrke forholdene for børn og unge.Naalakkersuisut mener, at en politisk uafhængig institution til at varetage opsyn med børnsrettigheder og opvækstvilkår kan medvirke positivt til at fremme børns interesser ogmuligheder i samfundet. Man vil bestræbe sig på at skabe en institution med et stærktmandat og en bred ekspertise, der aktivt kan bidrage til at styrke levevilkårene for børn ogunge.Naalakkersuisuts vil fremsætte forslag til en institution, der kan fremme:¶ Viden om børns rettigheder og opvækstvilkår¶ Rådgivning af politikere, myndigheder, organisationer og borgere, samt¶ Produktion og formidling af viden og dokumentation på børne- og ungeområdetRedegørelsen tager udgangspunkt i FN’s anbefalinger vedrørende menneskerettigheds-institutioner – de såkaldt Paris-principper. Naalakkersuisut omtalte, at FN’s princippertilsiger at en effektiv, national menneskerettighedsinstitution må bygge på lige delemandat, ekspertise og uafhængighed. Desuden skal institutionen have sin egen identitet oget balanceret mål af økonomisk og organisatorisk sikkerhed.Naalakkersuisut har fundet det hensigtsmæssigt at indarbejde de vigtigste af FN’sprincipper i forslaget til en grønlandsk menneskerettighedsinstitution på børne- ogungeområdet.Modellen i den foreliggende redegørelse indeholder en samlet institution med et børneråd,en børnetalsmand, et sekretariat og rådgivningscenteret MIPI. Ideen med børnetalsmandener at sikre børn adgang til klageinstanser i samfundet uden at etablere enbørneombudsmand. I stedet skal børnetalsmanden sikre børn en synlig og tilgængeligadgang til eksisterende klageinstanser gennem rådgivning og vejledning.Modellen for børnerådet tager udgangspunkt i Børnekomiteens principper, der anbefaler, atet børneråd er politisk uafhængigt med egen lov og budget. Børnerådet i modellen arbejderfor at fremme børns levevilkår og rettigheder med udgangspunkt i FN’s Børnekonvention.Redegørelsen anbefaler, at:¶ Modellen danner arbejdsgrundlag for etablering af et børneråd, hvor formanden varetagerfunktionen som børnetalsmand. Til institutionen skal der være tilknyttet et sekretariat samtet videns -, formidlings - og dokumentationscenter.
11
¶ Der udarbejdes lovforslag i 2011 om et børneråd, en børnetalsmand og et videnscenter ombørn og unge.¶ Der afsættes en særlig bevilling på finansloven til et børneråd, en børnetalsmand og etvidenscenter om børn og unge.Inuit Ataqatigiit er i sit ordførerindlæg ikke i tvivl om, at Naalakkersuisuts intentioner omat etablere et rådgivende organ på børne- og ungeområdet er en rigtig god idé og givermulighed for en styrket rådgivningsindsats i forhold til børn og unges forskelligartedeproblemer.Inuit Ataqatigiit finder det vigtigt, at arbejdet med at synliggøre børns rettigheder i medføraf FNs konvention om Barnets Rettigheder bør fortsætte ufortrødent, og atbørnetalsmanden er synlig og tilgængelig for alle børn og unge.Siumut udtrykker taknemmelighed for at arbejde, som videnscenteret for børn og unge(MIPI) udfører og finder, at Naalakkersuisuts forslag er støtteværdige, men at disse skalstyrke MIPIs arbejde.Demokraterne tiltræder, at formanden for Børnerådet kommer til at fungere sombørnetalsmand, og at MIPI skal indgå i den samlede konstruktion på børneområdet.Endvidere peger Demokraterne på en række opgaver for at kommende Børneråd, herundersætte aktuelle spørgsmål til debat og tale børnenes sag i den offentlige debat, værehøringsberettiget, og komme med forslag til, hvordan risiko børn og andre udsatte børnsvilkår kan forbedres.Atassut tilkendegiver sin støtte til den udformning til et børneråd, som Naalakkersuisutlægger op til, navnlig at rådet formand skal være børnetalsmand, at rådet nedsættes vedlov, og at der bliver afsat midler til formålet.Kattusseqatigiit Partiiat fremhæver sit ønske om, at børn ikke skal vokse op side om sidemed misbrug og finder det yderst vigtigt, at børn og unge er deres rettigheder bevidst medhenblik på at sikre dem trygge rammer uden misbrug, hvorved børnenes uddannelse kantage form.Punkt 14:Udenrigspolitisk Redegørelse 2009(Formand for Naalakkersuisut)Den udenrigspolitiske udvikling i ArktisDer har netop været afholdt møde i en kreds af udenrigsministre blandt de fem lande, somgrænser op til Nordpolen. Det er Naalakkersuisuts holdning, at dem der bliver berørt afenhver udvikling skal være med i diskussionerne og i beslutningsprocesserne. Det er ogsåderfor, at det var vigtigt for Grønland at deltage på mødet i Canada.Naalakkersuisut fremhæver, at det var et vigtigt og givtigt møde, hvor alle ministre føler enstor forpligtelse til at samarbejde om de udfordringer Arktis står overfor, herunder atdefinere kontinentalsokkelen ved Nordpolen, og at have et bedre udbygget SAR beredskab,
12
Forsvars- og sikkerhedspolitikkenFra Forsvarskommissionens arbejde fremhæver Naalakkersuisut, at et af forslagene er atetablere en Arktisk Kommando, hvor man sammenlægger Færøernes og GrønlandsKommando. Forsvarskommandoen har netop indledt et arbejde, som skal danne baggrundfor etableringen af en Arktisk Kommando. For Naalakkersuisut er det vigtigt, at den nyekommando er placeret et sted, hvor der er nem adgang til samarbejdspartnerne og, at der eren øget dialog og samarbejde mellem de forskellige offentlige instanser, som har betydningfor beskyttelsen af vores territorium og miljø. Naalakkersuisut forventer at der vil foreliggeet beslutningsgrundlag ved udgangen af året.KontinentalsokkelprojektetNok en af de allerstørste folkeretlige udfordringer Rigsfællesskabet står overfor erudvidelsen af kontinentalsokkelen syd for Grønland, Nordøst og Nord for Grønland modNordpolen. For de grønlandske områder forventes krav for området syd for Grønland indenfor perioden 2011-13, idet en task force vil indstille, hvornår krav mest hensigtsmæssigtkan fremsættes.Det er selvsagt meget væsentligt, at Grønlands Selvstyre deltager aktivt i denne fase, dervil være afgørende for de mulige udvidelser af kontinentalsoklen omkring Grønland ogdermed for adgangen til ressourcerne i området. Dette gælder ikke mindst eftergennemførelsen af selvstyreloven og overtagelsen af råstofområdet.Forholdet til EUHvad angår vores aftaler med EU på både fiskeri og partnerskab står Naalakkersuisutoverfor, at skulle indlede forberedelser til genforhandling af disse aftaler. Fiskeriaftalenudløber ved udgangen af 2012 og Partnerskabsaftalen ved udgangen af 2013. Dertil skalder laves en ny OLT ordning, da den eksisterende udløber ved udgangen af 2013.Naalakkersuisut har været meget kritisk overfor forbuddet mod produkter fra sæler.De midler Naalakkersuisut modtager fra EU igennem fiskeriaftalen og partnerskabsaftalenhar stor betydning for landskassen. Det er fortsat Naalakkersuisut opfattelse, at Grønlandskal opretholde det niveau og om muligt hvis begge parter ønsker det, at spredesamarbejdet til at omfatte for eksempel klima.Naalakkersuisut har desuden fokus på arbejdet for en ny OLT-ordning, der skal forhandlespå plads i de kommende år.Arktisk RådI perioden 2009 – 2011 har Danmark, Grønland og Færøerne formandskabet for ArktiskRåd. I sidste måned var der for første gang møde blandt Arctic Senior Officials i Ilulissatog det er tanken, at ministermødet næste år skal finde sted i Grønland. Naalakkersuisutarbejder for at skabe fokus på Grønland.Udenrigspolitisk StrategiNaalakkersuisut agter at benytte næste års Udenrigspolitiske Redegørelse til at præsentereen udenrigspolitisk strategi, som skal munde ud i anbefalinger om hvilke opgaver, derbliver vigtige at løse. Med selvstyrets indførelse, har Grønland forpligtiget sig til at udvikle
13
vores samfund. Dette gælder også den udenrigspolitiske udvikling, som stiller større ogstørre krav til grønlandsk ageren, hvis Naalakkersuisut skal kunne fremme og beskytte sineinteresser.I sit ordførerindlæg retter Inuit Ataqatigiit opmærksomhed på, at Grønland udviklerhandelsmæssige relationer til EU, herunder også med sælskind. Endvidere opfordrer InuitAtaqatigiit Naalakkersuisut til at arbejde for, at Grønland altid har repræsentanter med, nårDronningen eller Udenrigsministerien eksempelvis er med til at forbedre Danmarkshandelsmæssige interesser i udlandet.Inuit Ataqatigiit er positiv vedrørende etablering af Arktisk Kommando og finder ogsåSirius patruljen vigtig, men fremhæver, at der ikke findes en sammenlignelig overvågningaf de nordvestlige kystområder. Inuit Ataqatigiit opfordrer til, at der i forbindelse medetablering af Arktisk Kommando tages stilling til, hvordan øget overvågning af områdetkan finde sted.Siumut bemærker, at der ikke foreligger overvejelser om, hvordan den nye internationaleposition, som Grønland har fået med selvstyre, skal anvendes fremover. Redegørelsenindeholder heller ikke overvejelser vedrørende anerkendelsen som folk eller ejerskabet tilråstoffer.Demokraterne ønsker, at der igangsættes en proces vedrørende hjemtagelse afudenrigsområdet efter indførelsen af selvstyre med det sigte, at Grønlandserhvervsinteresser repræsenteres professionelt og kompetent. Demokraterne bakker op omFormanden for Naalakkersuisuts ønske om, at Grønland sætter sig på formandsposten forOLT-landene i 2012.Demokraterne er endvidere enige med Naalakkersuisut i, at placeringen af ArktiskKommando bliver i Grønland, i Nuuk, som ligger midt i den forventelige kommendestortrafik fra øst igennem Nordøstpassagen.Atassut indleder sit ordførerindlæg med at takke tidligere Udenrigsminister Per Stig Møllerfor hans enorme og utrættelige indsats for at fremme Rigsfællesskabets udenrigspolitiskeposition i verdenssamfundet og den ligeværdighed, gensidig tillid og respekt, der harkendetegnet hans arbejde, som Grønland har nydt godt af under opbygningen af Grønlandsstatus som et selvstyrende land.Atassut fremhæver betydningen af et veludviklet beredskab, blandt andet i forhold tilolieboring og anden storindustri og opfordrer endvidere Naalakkersuisut til – i samarbejdemed Danmark, at arbejde for en samarbejdsaftale omkring miljø- og klimabeskyttelse.Kattusseqatigiit Partiiat indskærper, at samarbejde med udlandet er yderst vigtigt, menopfordrer Naalakkersuisut til at tage hånd om uhensigtsmæssige følger af diverse aftale,der berører de borgere, der udnytter landets ressourcer, ikke mindst fiskere og fangere.Endvidere opfordrer Kattusseqatigiit Partiiat Naalakkersuisut til at iværksætte tiltagvedrørende oprydning af amerikanernes forurening i Pituffik og Dundas.
14
Punkt 99:Psykiatriredegørelse.(Medlem af Naalakkersuisut for Sundhed)Naalakkersuisut fremhæver ved forelæggelsen af redegørelsen, at målet for det fremtidigearbejde med redegørelsens anbefalinger er i fremtiden at sikre et let tilgængeligt,sammenhængende, effektivt og evidensbaseret tilbud af høj kvalitet til brugere af detpsykiatriske system i fremtiden.Naalakkersuisut ønsker at give et ligeværdigt tilbud til alle brugere af det psykiatriskesystem, og at tilbuddet gives så tæt på patientens hjem som muligt. Naalakkersuisut erderfor glad for redegørelsens anbefalinger af, at den lokale indsats søges optimeret gennembedre mulighed for supervision og gennem øget brug af telemedicin i psykiatrien.Børn og unge er et særligt fokusområde for Naalakkersuisut, som tilslutter sigredegørelsens fokus på tidlig opsporing, tidlig indsats og på det tværfaglige samarbejdeomkring børn med psykiske lidelser.Inuit Ataqatigiit bifalder de initiativer, som er fremlagt i redegørelse særligt vedrørende enmere helstøbt behandlingsindsats over de psykisk syge og deres familier. Endvidere erInuit Ataqatigiit enige i redegørelsens opfordring til, at der senest i 2011 er udarbejdet dennødvendige lovgivning omkring psykisk syge personers rettigheder.Siumut, Demokraterne og Atassut erklærer sig enig i Naalakkersuisuts betragtning om, atder skal satses på tværfaglige indgreb for børn og unge med psykiske sygdomme, og atfamilierne skal inddrages i arbejdet.Kattusseqatigiit Partiiat opfordrer til bredere offentlig støtte til eksisterende frivilligeorganisationer, der beskæftiger sig med psykisk syge.Punkt 12:Fastsættelse af Efterårssamlingen 2010(Formandskabet for Inatsisartut)Efterårssamlingen starter fredag den 17. september 2010.Med venlig hilsenf/Søren Hald MøllerLouise Amkær
Kopi pr. e-mail: FolketingetKongehuset, KabinetssekretariatetSamtlige ministerierRigsombudsmanden på Færøerne