Grønlandsudvalget 2009-10
GRU Alm.del Bilag 78
Offentligt
RIGSOMBUDSMANDEN IGRØNLAND
StatsministerietPrins Jørgens Gård 111218 København K
Dato: 12. maj 2010J.nr.: 415-0001
Indberetning vedr. Inatsisartuts forårssamling, onsdag den 12. maj 2010.Inatsisartut behandlede følgende dagsordenspunkter:Punkt 157:Spørgetime.Der indberettes ikke fra dette dagsordenspunkt.Punkt 96:Forslag til Inatsisartutlov om forbud mod rygning.(Medlem af Naalakkersuisut for Sundhed)(3. behandling)Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget, incl. et ændringsforslag fremsat afNaalakkersuisut til 3. behandlingen..Punkt 97:Forslag til: Inatsisartutforordning nr. xx af xx. Måned 2010 om ændring aflandstingsforordning om tobak og sikring af røgfrie miljøer samt mærkning aftobaksvarer.(Medlem af Naalakkersuisut for Sundhed)(3. behandling)Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget.
Rigsombudsmanden i GrønlandIndaleeqqap Aqqutaa 3Postboks 10303900 Nuuk
Kalaallit Nunaanni RigsombudsmandiTelefon: (+299) 32 10 01Telefax: (+299) 32 41 71E-mail: [email protected]www.rigsombudsmanden.gl
2
Punkt 88:Forslag til Inatsisartutlov om erhvervsuddannelser og erhvervsuddannelseskurser.(Medlem af Naalakkersuisut for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke)(3. behandling)Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget.Punkt 8:Forslag til Tillægsbevillingslov 2009.(Medlem af Naalakkersuisut for Finanser)(3. behandling)Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget.Punkt 91:Forslag til Inatsisartutforordning om ændring af landstingsforordning omsocialpædagoguddannelsen. (Ophævelse af alderskriterium og præcisering af tidsfristfor klageindgivelse)(Medlem af Naalakkersuisut for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke)(3. behandling)Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget.Punkt 87:Forslag til Inatsisartutlov om Kirken.(Medlem af Naalakkersuisut for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke)(3. behandling)Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget.Punkt 101:Forslag til inatsisartutlov om byggeri. (byggelov)(Medlem af Naalakkersuisut for Boliger, Infrastruktur og Trafik)(3. behandling)Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget.
3
Punkt 92:Forslag til Inatsisartutforordning om ændring af landstingsforordning om radio ogtv-virksomhed. (Nedlæggelse af Radio- og TV-nævnet)(Medlem af Naalakkersuisut for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke)(3. behandling)Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget.Punkt 83:Forslag til ændring af Inatsisartutlov om forvaltning af skatter.(Medlem af Naalakkersuisut for Finanser)(3. behandling)Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget.Punkt 119:Forslag til: Inatsisartutforordning nr. xx af xx 2010 om ændring aflandstingsforordning om førtidspension (Ændring af førtidspensionsbeløbet, ophør afudbetaling efter dødsfald samt sproglige præciseringer)(Medlem af Naalakkersuisut for Sociale Anliggender)(3. behandling)Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget.Punkt 89:Forslag til Inatsisartutlov om fredning og anden kulturarvsbeskyttelse afkulturminder.(Medlem af Naalakkersuisut for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke)(3. behandling)Ved 3. behandlingen blev lovforslaget endeligt vedtaget, incl. ændringsforslag fremsat afNaalakkersuisut til 3. behandlingen.Punkt 90:Forslag til Inatsisartulov om ændring af landstingslov om ind- og udførsel af varersom senest ændret ved landstingslov af 2. november 2006. (Kontrolbeføjelservedrørende likvide midler)Punkt 93:Forslag til Inatsisartutbeslutning om Grønlands Selvstyres udtalelse til Lov forGrønland om oplysninger der skal medsendes om betaler ved penge-overførsler.
4
Punkt 94:Forslag til Inatsisartutbeslutning om Grønlands Selvstyres udtalelse til Anordning forGrønland om indførelse af visse restriktive foranstaltninger mod visse personer ogenheder, der har tilknytning til Usama bin Laden, medlemmer af Al Qaida-organisationen og Taliban.Punkt 100:Forslag til: Inatsisartutlov nr. xx af xx. xxxx 2010 om indførelse af visse restriktiveforanstaltninger mod visse personer og enheder, der har tilknytning til Usama binLaden, medlemmer af Al Qaida-organisationen og Taliban.Punkt 103:Forslag til: Inatsisartutlov nr. xx af xx. xxxx 2010 om specifikke foranstaltninger tilbekæmpelse af terrorisme.Punkt 105:Forslag til Inatsisartutbeslutning om Grønlands Selvstyres udtalelse til Anordning forGrønland om specifikke foranstaltninger til bekæmpelse af terrorisme.Punkt 110:Forslag til Inatsisartutlov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytteog finansiering af terrorisme.Punkt 111:Forslag til Inatsisartuts lov om oplysninger, der skal medsendes om betaler vedpengeoverførsler.Punkt 112:Forslag til Inatsisartutbeslutning om Grønlands Selvstyres udtalelse til Anordningom ikrafttræden for Grønland af lov om forebyggende foranstaltninger modhvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme.(Medlem af Naalakkersuisut for Erhverv, Råstoffer)(2. behandling)Dagsordenspunkterne 90, 93, 94, 100, 103, 105, 110, 111 og 112 blev behandlet isammenhæng, som en pakke af forslag til en forstærket indsats mod bl.a. hvidvask afpenge og finansiering af terrorisme.Ved 1. behandlingen tilsluttede samtlige partier sig de fremlagte beslutnings- og lovforslaguden særskilte bemærkninger samt uden debat. Beslutningsforslagene blev endeligtvedtaget ved 2. behandlingen og lovforslagene overgår til 3. behandling i den foreliggendeform.
5
Punkt 65:Forslag til beslutning af Inatsisartut om at Naalakkersuisut pålægges at arbejde forsammenlægning af offentligt ejede selskaber der varetager erhvervsudvikling ogerhvervsrådgivning i Grønland.(ATASSUT’s medlemmer af Inatsisartut: Finn Karlsen, Siverth K. Heilmann, KnudKristiansen)(2. behandling)Under 1. behandlingen mødte forslaget ikke tilslutning fra flertallet og det overgik til 2.behandling i foreliggende form. Under 2. behandlingen blev forslaget endeligt forkastet.Punkt 121:Forslag til: Inatsisartutforordning nr. xx af xx 2010 om ændring aflandstingsforordning om hjælp til personer med vidtgående handicap (Udlægning afhandicapforsorgen til kommunerne)(Medlem af Naalakkersuisut for Sociale Anliggender)(2. behandling)Til 2. behandlingen forelå en betænkning fra Inatsisartuts familieudvalg. I betænkningenanmodes Naalakkersuisut om at besvare og uddybe en række forhold ved forslaget samt tilat fremsætte en række ændringsforslag af teknisk karakter, til 2. eller 3. behandlingen.Udvalget indstiller forslaget til vedtagelse.I Naalakkersuisuts besvarelse gennemgik man de ønskede punkter og der blev fremsatændringsforslag som ønsket af udvalget.Ved 2. behandlingen blev ændringsforslagene og det herefter foreliggende forslagvedtaget, hvorefter det overgår til 3. behandling i den nu foreliggende form.Punkt 120:Forslag til: Inatsisartutforordning nr. xx af xx 2010 om ændring af landstings-forordning om alderspension (Udbetaling efter dødsfald)(Medlem af Naalakkersuisut for Sociale Anliggender)(2. behandling)Til 2. behandlingen forelå en betænkning fra Inatsisartuts familieudvalg. I betænkningenindstiller udvalget forslaget til vedtagelse.Ved 2. behandlingen blev forslaget vedtaget, hvorefter det overgår til 3. behandling i denforeliggende form.
6
Punkt 16:Forslag til Inatsisartut-beslutning, jf. forretningsordenens § 32, stk. 6, 2, om at deskattemæssige fradrag m.m. for 2011 fastsættes således:1. Personfradrag........................................kr. 48.000 (år)2. Standardfradrag....................................kr. 10.000 (år)3. Skattefrit beløb for B-indkomst.............kr. 5.000 (år)4. Fradrag begrænset skattepligtige..........kr. 1.000 (år)5. Fælleskommunal skat..........................................6%(Medlem af Naalakkersuisut for Finanser)(1. behandling)Naalakkersuisut foreslår at de skattemæssige fradrag m.m. for 2011 fastsættes uændret,således som de har været gældende siden en skatteomlægning i 2005, hvor fradragenesamlet blev forhøjet med 10.000 kr. og den fælleskommunale skat samtidig blev forhøjetmed 2 procentpoint.Inatsisartut tilsluttede sig forslaget, som overgår til 2. behandling i den foreliggende form.Punkt 11:Forslag til Inatsisartut-beslutning om godkendelse af Landskassens regnskab for2009.(Medlem af Naalakkersuisut for Finanser)(1. behandling)Ved fremlæggelsen af regnskabet for 2009 oplyste Naalakkersuisut, at Landskassen i 2009er et underskud på 950 mio. kr., mod et budgetteret underskud på 1.005 mio. kr. Åretsunderskud er det største underskud i Landskassen nogensinde.Der var i 2009 en lidt mindre økonomisk aktivitet i den private sektor end i de foregåendeår. Antallet af personer, der var berørt af ledighed, var fortsat lavt, men steg i løbet af 2009.Overordnet har finanspolitikken været ekspansiv i 2009. De samlede driftsudgifter ogtilskud er steget med 18,8 pct. fra 2008 til 2009, mens indtægterne kun er steget med 1,9pct.Inatsisartut havde for 2009 oprindelig budgetteret med et underskud på 441 mio. kr. Detblev nævnt, at naalakkersuisut har gennem året forelagt sager for InatsisartutsFinansudvalg til godkendelse. Blandt andet blev at tilføre Royal Greenland A/S 500 mio.kr. og lån til Qaasuitsup Kommunia på 53 mio. kr.Der er i 2009 netto overført 60 mio. kr. til anlægs- og renoveringsfonden. Ved udgangen af2009 indeholdt anlægs- og renoveringsfonden 925 mio. kr. til færdiggørelse af tidligerebesluttede anlægsopgaver.Samlet set er landskasseregnskabet forbedret med 55 mio. kr. i forhold til det budgetteredemen under højkonjunkturen frem til og med 2009 er de samlede driftsudgifter steget
7
hurtigere end indtægterne. Derfor er der i de kommende år behov for en finanspolitiskopstramning, der kan føre til langsigtet balance mellem udgifter og indtægter.Regnskabet for 2009 har af selvstyrets eksterne revision i lighed med sidste år fået enrevisionspåtegning med et enkelt forbehold. Forbeholdet går på opgørelsen afskatteindtægternes størrelse. Revisionen anser regnskabets øvrige poster for retvisende.Partierne tilsluttede sig at regnskabet overlades til behandling i Inatsisartutsrevisionsudvalg, forud for 2. behandlingen som skal finde sted under efterårssamlingen2010.Punkt 125:Redegørelse om PCB i byggeriet i Grønland.( Medlem af Naalakkersuisut for Indenrigsanliggender, Natur og Miljø)Redegørelsen omhandler bortskaffelse af PCB-holdigt beton mm. Fra nedrivning af 3gamle boligblokke i Nuuk. Ved fremlæggelsen oplyste Naalakkersuisut bl.a., at kommunenhar foranlediget PCB-holdigt betonaffald fra den ene af boligblokkene sendt tilKommunekemi i Danmark til destruktion.Betonaffald fra de 2 øvrige nedrevne blokke er anvendt som opfyld i forbindelse medanlæggelse af et nyt kajanlæg i Nuuk. Dette skete inden der blev foretaget undersøgelser afbetonen fra Blok Q, og man dermed fik vished om at betonen indeholder PCB.Departementet for Indenrigsanliggender, Natur og Miljø har miljøgodkendt deponiet vedkajanlægget i Nuuk med et vilkår om, at der kun må deponeres rent betonaffald.I miljøgodkendelsen vedrørende deponiet er der endvidere indskrevet et vilkår om, atsåfremt, der deponeres betonaffald indeholdende forurenende stoffer, kan departementetforlange det pågældende affald fjernet eller påbyde, at der laves afværgeforanstaltninger.Det er derfor Naalakkersuisuts hensigt at der foretages en undersøgelse af det PCB-holdigedeponi for en vurdering af, om det afkræver særlige foranstaltninger.Det er endvidere Naalakkersuisuts hensigt at der igangsættes et udredningsarbejde, der skalgive et overblik over omfang samt hvor i det grønlandske byggeri, der har været anvendtPCB-holdige materialer.Partierne tog redegørelsen til efterretning, idet der er enighed om at der skal gøres ensærlig indsats mod forurenende og sundhedsskadelige stoffer i byggeriet.
8
Punkt 126:Strategiplan for Nationalparken i Nord- og Østgrønland.(Medlem af Naalakkersuisut for Indenrigsanliggender, Natur og Miljø)Naalakkersuisut oplyste, at en strategiplan for Grønlands Nationalpark er underudarbejdelse, på baggrund af ”Zackenbergaftalen” fra 2001 mellem daværendeLandsstyremedlem for Natur og Miljø og den danske Miljøminister.Strategiplanen skal afklare en række elementer i forhold til Nationalparken, som bådesikrer en fortsat beskyttelse af området samtidig med at der skabes rammer for en regionaludvikling af området, hvor der særligt lægges vægt på en højere nytteværdi af området forlokalbefolkningen i Ittoqqoortoormiit.Redegørelse beskriver status for strategiplanarbejdet, herunder hvilke elementer, der endnuikke er afklaret. Den endelige strategiplan forventes forelagt til politisk beslutning senest iInatsisartut på forårssamlingen i 2011.Partierne tog redegørelsen til efterretning.Punkt 124:Redegørelse om kommunerne.(Medlem af Naalakkersuisut for Indenrigsanliggender, Natur og Miljø)I redegørelsen sammenfattes det bl.a., at etableringen af 4 såkaldte storkommuner blevbesluttet på grundlag af en betænkning som Strukturudvalget fremlagde i 2005, og hvilerpå 2 hovedprincipper:1. Selvstyret skal som udgangspunkt primært påtage sig lovgivningsmæssige opgaver samttilsynet med kommunerne, og kommunerne skal som udgangspunkt primært løse deoffentlige driftsopgaver.2. Reformen skal forbedre betjeningen af borgerne, og samtidig sikre den bedst muligeudnyttelse af de offentlige ressourcer.Etableringen af de 4 nye store kommuner skal bl.a. danne grundlag for at overføre flereopgaver fra selvstyret til kommunerne.Der er aktuelle forhandlinger mellem selvstyret og KANUKOKA om opgaveoverførsler ogder er indgået aftale om faste månedlige møder med KANUKOKA for at sikre fremgang ireformen.KANUKOKA foreslår en politisk styregruppe for det videre reformarbejde, bestående afformanden for Naalakkersuisut, Naalakkersuisoq for Indenrigsanliggender, formanden forKANUKOKA og en af borgmestrene. Dette forslag er Naalakkersuisut enig i ogNaalakkersuisut vil tage initiativ til at dette sker.
9
Partierne tilsluttede sig, at der er behov for et godt samarbejde med kommunerneslandsforening KANUKOKA samt at de oprindelige planer for struturreformen mårevideres.
Med venlig hilsen
Søren Hald Møller
Kopi pr. e-mail: FolketingetKongehuset, KabinetssekretariatetSamtlige ministerierRigsombudsmanden på Færøerne