Forsvarsudvalget 2009-10, Grønlandsudvalget 2009-10
FOU Alm.del Bilag 90, GRU Alm.del Bilag 60
Offentligt
826645_0001.png
826645_0002.png
826645_0003.png
826645_0004.png
Arctic Waters Exploring (AWE)= Northwest & Northeast passage =
ExploringBy shipBy aircraft
Projekt vers. 5,0 side
1
Indledning:Forskningen i det nyligt afholdte Internationale Polarår samt internationalt forskning i klodensklimaændringer viser en trend for de arktiske farvande, der peger mod sejlbare sommerperioder forden internationale kommercielle transit skibstrafik indenfor en overskuelig tidsramme.Endvidere potentiel mulighed for olieefterforskning i arktiske havområder, der tidligere har væretufremkommelig året rundt på grund af polarisen.
International kommerciel transit skibstrafik i og igennem arktiske farvandeAt arktiske farvande som fxNordvest og Nordøst passagenbliver sejlbare i sommerperioden kannæsten ikke undgå at give nogle nye udfordringer for alle de arktiske lande og/eller IMO medhensyn til:At skabe sikker sejlads for den kommercielle transit skibsfart; fx:- internationale sejlruter hvor søkortene er pålidelige i forhold til radar navigeringog terrestrisk navigering- internationale sejlruter hvor farvandet er opmålt forsvarligt- internationale sejlruter hvor overensstemmelsen mellem søkortene på ruten ogdigitale navigeringssystemer som fx GPS er afprøvet og fundet sikker.- Teste LRIT (Long-Range Identification and Tracking of Ships på ruterneAt skabe en arktisk SAR tjeneste (redningstjeneste) der virker effektivt på en hvilken som helstposition gennem hele sejlruten; fx:- en arktisk SAR redningstjeneste der fungerer effektivt på en hvilken som helstposition på hele sejlruten; uanset nationalitet af nærmeste SAR tjeneste. Enineffektiv arktisk SAR tjeneste (kan skyldes manglende resurser) kan fåuoverskuelige konsekvenser for redning af passagerer i skibskatastrofer hvor fxkrydstogtskibe er involveret.- teste North Atlantic Vessel Indication System (NAVIS) i praksis på ruterne.- teste AIS i praksis på ruterneAt skabe en sundhedstjeneste, der kan håndtere mange evakuerede passagerer fra et krydstogtskib -eller et boreskib - der forliser i arktisk farvand.At skabe en arktisk havmiljø beredskabstjeneste, der virker effektivt på en hvilken som helst positiongennem hele sejlruten; fx:- specialskibe og udstyr der hurtigt kan dæmme op for havforurening fra etråolietankskib.- specialskibe og udstyr der hurtigt kan dæmme op for havforurening fra et offshoreoil drill blow out .- specialskibe der kan fjerne den inddæmmede olieforurening.At skabe en international formaliseret arktisk kendtmandstjeneste som tilbud til krydstogtskibe ogskibe der medbringer en ladning der kan skabe havmiljøforurening ved udslip fra skibet.At skabe internationale træningsfaciliteter for opkvalificering af navigatører, der skal besejlearktiske farvande for første gang.
Projekt vers. 5,0 side
2
Forslag:Qua min erfaring som:---navigatør med mangeårig besejling af de arktiske og antarktiske farvande med polarskibeaktiv navigatør i den tidligere statsisbryder tjeneste i Danmark.Offshore Coordinator under olieboringen til havs ved Grønland i 2000
foreslår jeg hermed Udenrigsministeriet, at den danske regering, det grønlandske selvstyre, detdanske erhvervsliv og dansk forskning at gå sammen om at etablere projektArctic WatersExploring (AWE).
Projektets formål:innovativ research af farbare og sikre sejlruter for den internationale kommercielle transitskibsfart gennem arktiske farvande på ruterne fra Europa til Fjernøsten og vice versa.denne research bør endvidere indeholde alle elementerne som beskrevet på side 2.endvidere research på de forebyggende indsatser for at skabe mere sikker sejlads i Arktis. Disseforebyggende indsatser arbejder den danske Søfartsstyrelse i øvrigt med dags dato som”IMO projektleder” for den kommende internationale maritime Polarkode.relevant follow up på ”Arctic Offshore Oil and Gas Guidelines” fra Arktisk Råd vedr. bedstmulig beskyttelse af det arktiske miljø. (Danmark har dags dato formandsskabet i Arktisk Råd).videnskabelige undersøgelser af klimaforandringernes indflydelse på vejret og polarisen på deanbefalingsværdige sejlruter
Projektets finansiering:En slags sammenskudsgilde hvor der trækkes på nuværende tildelte resurser og eksisterendemateriel på området i DK regí suppleret op med økonomisk støtte fra IMO og EUProjektets forventede output:Projektets forventede output kunne blive:-----øge sejladssikkerheden i de arktiske farvande, og dermed reducere potentielle risici forskibskatastrofer, der kan koste menneskeliv og forurene det sårbare arktiske havmiljø.førende dansk/grønlandsk innovativ know how på områdetpraktiske input til den kommende IMO revision af arktiske sejladsregler og lovepraktiske input til potentiel opgradering af SAR tjenesterne på hele ruten.praktiske input til potentiel kendtmandstjeneste på ruten; eller udvalgte dele af ruten.
Bjarne Rasmussen/april 2010/www.iceguide.dk
Projekt vers. 5,0 side
3
Bilag:Mandag 24. august 2009 14:28 Knr.glAF: MARIANNE STENBÆK"Studerende på is" hedder et af Canadas mest originale og vellykkede uddannelses initiativer.Det handler om at give universitetsstuderende mere viden om de arktiske egne.Students on Ice eller studerende på is er et forholdsvist nyt canadisk uddannelsesinitiativ, der harværet i gang siden 1999. Ideen er at studerende, både Inuit og ikke-Inuit såvel som videnskabsfolkog andre eksperter, sejler sammen i de arktiske egne i to uger. På turen, der netop er afsluttet, varder 60 studerende, hvoraf 20 var Inuit, og 45 videnskabsfolk.I alt har der siden 1999 været 1200 studerende med på turene.Mens de sejler sammen, får de unge, som for det meste er universitetsstuderende, undervisning i altfra økologi til kultur, men de skal mest lære ved at observere og opleve de arktiske egne. Samtidigtkan de studerende, som ikke er inuit, lære noget af de Inuit studerende og de Inuit studerende kanlære at se på de arktiske egne, som er deres hjemsted, men at se på dem med nye øjne.I år var der foruden videnskabsfolkene også to kunstnere og en musiker med, så at de studerendekunne male, synge eller spille om de arktiske egne, hvis de havde lyst.Students on Ice programmet går, som sagt, ud på at lære de unge om den arktiske natur ved selv atse og opleve den. Håbet er at de vil blive fremtidens videnskabsfolk med solide og positiveerfaringer fra de arktiske egne.
Projekt vers. 5,0 side
4