Forsvarsudvalget 2009-10, Grønlandsudvalget 2009-10
FOU Alm.del Bilag 74, GRU Alm.del Bilag 55
Offentligt
Rigsfællesskabets bekæmpelse af havmiljøforurening i grønlandskefarvande ?Så løb COP15 klimatopmødet af stablen, men uanset om kommende globale klimaforandringer ermenneskeskabte eller ej; og uanset om der træffes internationale foranstaltninger for at imødegåpotentielle klimaforandringer eller ej, så vil offshore olieefterforskningen blive intensiveret i Arktisinden længe; især i den grønlandske offshore EEZ.Såfremt denne olieefterforskning resulterer i udvinding af olie i den grønlandske EEZ, vil detforhåbentligt medføre både øget velstand og nye arbejdspladser i Grønland. Bagsiden af medaljenkan imidlertid hurtigt blive en større offshore havmiljøkatastrofe under olieefterforskningen, ellerunder selve olieudvindigen; eller under bortsejling af den udvundne råolie igennem farvandene iden grønlandske EEZ .Enorme havmiljøkatastrofer er tidligere sket ved Frankrig, Alaska og Rusland mfl. under sejladsmed råolie tankskibe; og senest skete der i 2009 en enorm offshore havmiljøkatastrofe vedAustralien - forårsaget af en offshore olieudvinding !Sådanne havmiljøkatastrofer kan potentielt også forekomme ved Grønland inden for en overskueligårrække !På disse links kan der læses mere om havmiljøkatastrofer og konsekvenserne heraf:Havmiljøkatastrofe ved Australien:http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6153Havmiljøforureningskonsekvenser ved Norge:http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6582oghttp://www.maritimedanmark.dk/?Id=5648oghttp://www.knr.gl/index.php?id=183&tx_ttnews[swords]=%20tankskib&tx_ttnews[tt_news]=29429&tx_ttnews[backPid]=143&cHash=8347619c1fExxon Valdez havmiljøkatastrofen i Alaska:http://www.tidsskriftetgronland.dk/archive/1989-3-Artikel08.txtoghttp://www.knr.gl/index.php?id=183&tx_ttnews[swords]=%20tankskib&tx_ttnews[tt_news]=45634&tx_ttnews[backPid]=143&cHash=5aa8a4ccceHavmiljøforurening ved Sortehavet:http://www.sofartsstyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Nyheder/2009/IOPC_nyhed%20til%20hjemmesiden_bilag.pdfoghttp://politiken.dk/udland/article433878.eceAnsvarsområder og ansvarsfordelingen – og dermed vel også den økonomiske byrde ? – forhavmiljøberedskabet ved Grønland er i øvrigt meget kort fortalt fordelt på følgende måde:Grønlands Kommando (GLK) under det danske forsvarsministerium:”Det skal bemærkes, at det i denne GLK beredskabsplan beskrevne beredskab – i princippet kunomfatter forebyggelses- og bekæmpelsesforanstaltninger for forureninger, så længe disse befindersig på havet, og mere end 3 sm fra basislinierne, medens ansvaret for oprensning/sanering af strandeog andre kyststrækninger, der er blevet forurenet med ilanddrevet olie eller andre skadelige stofferpåhviler Grønlands Hjemmestyre (Grønlands Selvstyre) og de respektive kommuner”
Geografiske ansvarsområder:GLK (Grønlands Kommando under Forsvarsministeriet) er ansvarlig for bekæmpelse af forureningeller for iværksættelse af foranstaltninger ved trussel om forurening med olie eller andre skadeligestoffer af det åbne hav. I denne forbindelse er det fra ydre territorialfarvand og ud til slutningen afdet grønlandske EEZ. Grønlands Hjemmestyre (Grønlands Selvstyre) har ansvaret forforureningsbekæmpelse fra basislinierne og 3 sm ud samt i området fra kysten og til basislinierne.Det åbne hav omfatter i denne forbindelse primært grønlandske og tilstødende farvande. Dendanske stat kan under forudsætning af forureningens størrelse, assistere enhver aktion foretaget afhhv. GLK og Grønlands Hjemmestyre /Grønlands selvstyre).Ansvarsfordeling for bekæmpelse/sanering:Forsvarsministeren har ansvaret af olie- og kemikalieforurening i farvandene udenfor 3 sm afbasislinien. Opgaverne varetages af GLK, som samarbejder og kordinerer med øvrige grønlandskemyndigheder.Grønlands Hjemmestyre (Grønlands Selvstyre) samt de respektive kommuner har ansvaret forbekæmpelse af olie- og kemikalieforurening fra 3 sm fra basislinien og ind til kysten – herunderogså havneområder og ankringspladser.Bekæmpelse af forurening fra boreplatforme, undersøgelser, rørledninger mv. påhviler ejeren ellerbrugeren af pågældende anlæg. Dette er uanset om forureningen har fundet sted indenfor ellerudenfor søterritoriet. Ejeren eller brugeren skal udarbejde beredskabsplaner for anlæggene og eransvarlig for at holde disse kontinuerligt opdateret.Ingen aktiviteter kan igangsættes uden forudgående godkendelse af beredskabsplaner afRåstofdirektoratet. Ansvaret for forureningsbekæmpelse stammende fra offshore virksomhederpåhviler koncessionshaveren, idet tilsynet dog påhviler Råstofdirektoratetwww.forsvaret.dk”Beredskabsplan for Grønlands Kommando til bekæmpelse af forurening af havet med olie ogandre skadelige stoffer i farvandet ud for Grønland” fra primo 2007 kan læses på dette link:http://forsvaret.dk/glk/documents/glk/lokale%20resurser/havmilj%C3%B8/beredskabsplan/default/brpsamletapril2007_24c322c0-b9d0-4719-bbe7-6e3ce7fb5969.pdficeguide.dkJeg nu spændt på om rigsfællesskabets havmiljøberedskab i Grønland dags dato har de nødvendigeresurser og materiel til at imødegå havmiljøkatastrofer med rettidigt omhu – thi hvis ikke, så kan enhavmiljøkatastrofe ødelægge megen grundlag for fangst og fiskeri ved Grønland i de næste mange,mange år !Som tidligere RAL Offshore Coordinator under Statoil’s olieefterforskning/boring på Fyllas Bankei 2000, samt med mange års erfaring i besejling af isfyldte grønlandske farvande, tænker jeg ofte påfølgende såfremt der skulle indtræde en havmiljøkatastrofe i den grønlandsk offshore EEZ - ellerved en skibsulykke hvor svær bunkersolie slipper ud i det sårbare arktiske havmiljø:Hvilke skibe skal inddæmme olieforureningen med flydespærringer samt holde drivende isfjelde ogstore isskosser væk fra de udlagte flydespærringer ?Hvor skal man gøre af den inddæmmede olieforurening i flydespærringerne ?Hvem skal i givet fald betale den potentielle regning på mange, mange milliarder kroner foroprydningen af olieforureningen på kysterne ?Hvem skal i givet fald betale potentiel erstatning til fiskere og fangere i det berørte område ?
Hvorledes vil Råstofdirektoratet praktisere godkendelse og tilsyn af de ansvarlige offshoreoperatørers havmiljø-beredskabsplaner (brugere og virksomheder) i den grønlandske EZZ ?Er det relevant med etableringen af en aktiv Greenland Enviroment Coast Guard (GECG) indenolieefterforskningen og olieboringerne for alvor starter i den grønlandske EEZ i de kommende år ?Er det relevant med en opgradering afNavigatørens kvalifikationerjvf”Bekendtgørelse om tekniskforskrift om skibes sikre sejlads i grønlandsk søterritorium”der trådte i kraft den 1. juli 2009 ?Bekendtgørelse kan læses her:https://www.lovtidende.dk/pdf.aspx?id=125337oghttps://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125337NB:ProdukttankskibetSitacamilla(i dagBonito)anløb fuldt lastet Nuuk havn/tankanlæg med dieseloliei 1999. Jeg var en af to Iceguide/kendtmand om bord igennem Nuuk Fjorden ind til tankanlægget.http://www.ship-info.com/prog/skip.asp?id=8615552Et sådant tillastet tankskib, men denne gang medråolie,har netop lukket fire have ved staten Texaspå grund af en skibskollision hvilket dags dato medfører omfattende lækage af råolie ud i havet !http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6925oghttp://nyhederne.tv2.dk/article/28023717/oghttp://www.tuscolatoday.com/news/2010/jan/25/texas-waterway-remains-closed-after-oil-spillAalborg, den 06.03.2010Med venlig hilsenBjarne RasmussenDagnyvej 7, 1th9000 Aalborgwww.iceguide.dk