Grønlandsudvalget 2009-10
GRU Alm.del Bilag 34
Offentligt
765765_0001.png
765765_0002.png
765765_0003.png
765765_0004.png
765765_0005.png
765765_0006.png
RIGSOMBUDSMANDEN IGRØNLAND
StatsministerietPrins Jørgens Gård 111218 København K
Dato: 27. november 2009J.nr.: 415-0001
Indberetning vedr. Inatsisartuts efterårssamling, fredag den 27.november 2009.Det bemærkes at denne mødedag er sidste mødedag under Inatsisartut’s efterårssamling2009.Inatsisartut behandlede følgende dagsordenspunkter:Punkt 12:Forslag til: Inatsisartutlov nr. xx af xx 20xx om Ombudsmanden for Inatsisartut.(Formandskabet for Inatsisartut)(3. behandling)Inatsisartut gik direkte til afstemning, hvor lovforslaget blev endeligt vedtaget.Punkt 95:Forslag til: Inatsisartutlov om ændring af Landstingslov nr. 18 af 31. oktober 1996om fiskeri.(Ændring af formålsbestemmelse, oplysningspligt i forbindelse med administrativeformål, statistiske formål og kontrolformål, medtagelse af fiskeriobservatør samtindførelse af brugerbetaling)(Medlem af Naalakkersuisut for Fiskeri, Fangst og Landbrug)(3. behandling)Forslaget mødte, som under 1. og 2. behandlingen, stor modstand fra partierne Siumut ogAtassut. Efter en ganske lang debat blev lovforslaget endeligt vedtaget.
Rigsombudsmanden i GrønlandIndaleeqqap Aqqutaa 3Postboks 10303900 Nuuk
Kalaallit Nunaanni RigsombudsmandiTelefon: (+299) 32 10 01Telefax: (+299) 32 41 71E-mail: [email protected]www.rigsombudsmanden.gl
2
Punkt 96:Forslag til Inatsisartutlov om erhvervsfremme af landbrug.(Medlem af Naalakkersuisut for Fiskeri, Fangst og Landbrug)(3. behandling)Efter en kortvarig debat blev lovforslaget endeligt vedtaget.Punkt 121:Forslag til Inatsisartutlov om Nunaoil A/S.(Medlem af Naalakkersuisut for Erhverv og Råstoffer)(3. behandling)Inatsisartut gik direkte til afstemning, hvor lovforslaget blev endeligt vedtaget.Punkt 120:Forslag til Inatsisartuts lov om mineralske råstoffer i Grønland.(Medlem af Naalakkersuisut for Erhverv og Råstoffer)(3. behandling)Efter en kortvarig debat blev lovforslaget endeligt vedtaget.Punkt 36:Beslutningsforslag om at Naalakkersuisut pålægges at afsætte midler på finanslovensåledes der kan gives tilskud til 5 ekstra stipendiater til forskeruddannelser samt atGrønland får sit eget uafhængige forskningsråd.(Medlem af Inatsisartut Juliane Henningsen, Inuit Ataqatigiit)(2. behandling)Til forslagets 2. behandling forelå en betænkning fra Inatsisartuts udvalg for uddannelsemm. I betænkningen nævnes det, at Naalakkersuisut forventer at fremkomme med enforskningspolitisk redegørelse til Inatsisartut’s efterårssamling 2010. Udvalget indstilledelovforslaget forkastet. Ved afstemning blev beslutningsforslaget endeligt forkastet.Punkt 63:Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Naalakkersuisut pålægges at arbejde foretableringen af et råd for socialt udsatte i Grønland.(Atassut’s medlemmer af Inatsisartut: Finn Karlsen, Siverth K. Heilmann, KnudKristiansen)(2. behandling)Forslaget mødte ikke tilslutning under 1. behandlingen. Ved afstemning blevbeslutningsforslaget endeligt forkastet.
3
Punkt 47:Forslag til beslutning om at Naalakkersuisut pålægges at der i pensum tiluddannelsen til socialhjælper implementeres obligatorisk undervisning i håndteringaf svært handicappede og forståelse for forskellige handicapformer.(Medlem af Inatsisartut Aleqa Hammond, Siumut)(2. behandling)Forslaget mødte ikke tilslutning under 1. behandlingen. Ved afstemning blevbeslutningsforslaget endeligt forkastet.Punkt 11:Forslag til landstingsbeslutning om, at Inatsisartut godkender Landskassensregnskab for 2008.(Medlem af Naalakkersuisut for Finanser)(2. behandling)Til 2. behandlingen forelå en betænkning fra Inatsisartut’s revisionsudvalg. I betænkningenudtrykker udvalget tilfredshed med, at regnskabet efter revisors opfattelse giver etretvisende billede af Landskassens aktiver, passiver, finansielle stilling samt af årets drifts-,anlægs- og udlånsresultat (DAU-resultat). Udvalget konstaterer, at det har væretnødvendigt for revisionen at påtegne årsregnskabet for 2008 med et forbehold:”Somanført i beretningen er der forbundet en usikkerhed med de opgjorteskatteindtægter og især den tilknyttede hensættelse, hvorfor vi tagerforbehold herfor. På det foreliggende grundlag har vi ikke været i stand til atkvantificere denne usikkerhed.”Revisionsudvalget indstillede, at Inatsisartut udpeger det statsautoriserede revisions-aktieselskab Deloitte til at revidere Landskassens regnskaber for 2009. Endvidereindstillede et enigt udvalg beslutningsforslaget om godkendelse af Landskassens Regnskabfor 2008 til vedtagelse.Ved afstemning blev beslutningsforslaget endeligt vedtaget.Punkt 103:Beslutningsforslag om at Naalakkersuisut pålægges at fremsætte ændringsforslag tilLandstingsforordning nr. 8 af 21. maj 2002 om folkeskolen, således atengelskundervisning, i lighed med danskundervisningen, indgår som fag i fagområdetsprog på Atuarfitsialaks yngstetrin med start på 1. årgang.(Medlem af Inatsisartut Doris Jakobsen, Siumut)(2. behandling)Forslaget mødte ikke tilslutning under 1. behandlingen. Ved afstemning blevbeslutningsforslaget endeligt forkastet.
4
Punkt 23:Forslag til Inatsisartut-beslutning om, at Naalakkersuisut pålægges at ændreafgifterne for indførsel af køretøjer, så det bliver afgiftsfrit at indføre motor-køretøjer, der ikke anvender fossile brændstoffer.(Medlem af Inatsisartut Niels Thomsen, Demokraterne)(2. behandling)Under 1. behandlingen kunne alle tilslutte sig forslaget. Til 2. behandlingen forelå enbetænkning fra Inatsisartut’s skatte- og afgiftsudvalg. I udvalgets betænkning indstillesforslaget vedtaget.Naalakkersuisut tilsluttede sig udvalgets forslag om, at det bør indgå i overvejelserne op tilInatsisartuts forårssamling 2010, hvorvidt og i givet fald på hvilken måde forslaget skaludvides til at omfatte hybridbiler. Naalakkersuisut agter desuden at inddrage spørgsmåletom hel eller delvis nedsættelse af den vægtbaserede motorafgift for de biler, som bliveromfattet af lovforslaget. Naalakkersuisut tilsluttede sig forslaget.Ved afstemning blev forslaget vedtaget.Punkt 7:Forslag til finanslov for 2010.(Medlem af Naalakkersuisut for Finanser)(3. behandling)Efter 2. behandlingen overgik forslaget til fornyet behandling i Inatsisartuts finansudvalg. Ien omfattende betænkning til forslagets 3. behandling sammenfatter finansudvalget bl.a. deøkonomiske konsekvenser af ændringsforslagene til 3. behandlingen:

DAU-resultat FFL10

BO

2011

(Mio.(1000 kr.)kr.)225.600.000122,528.905.00035,2254.505.000157,7

FFL 2010

BO

2012

(Mio.kr.)138,135,2173,3-34,3139,0144,5

BO

2013

(Mio.kr.)27,235,262,4-35,926,532,0
DAU – Oprindeligt finanslovsforslagDAU – ændring via ændringsforslag v. 2. behandlingDAU v. 2. behandlingDAU – ændring via Naalakkersuisuts ændringsforslag v. 3behandling-35.355.000-0,1NY DAU, foreslået af Naalakkersuisut219.150.000157,6NY DAU, foreslået af Finansudvalget227.000.000163,1Det bemærkes til oversigten, at positive talværdier repræsenterer underskud/budgetforringelser.
Et flertal i finansudvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse. Et mindretal i finans-udvalget – repræsenterende oppositionspartierne – indstillede lovforslaget til forkastelse.Ved afstemning blev finanslovforslaget for 2010 vedtaget.
5
Punkt 14:Udenrigspolitisk redegørelse.(Formand for Naalakkersuisut)Redegørelsen blev ikke fremlagt mundtligt og den var ikke genstand for forhandlinger iInatsisartut. I forelæggelsesnotatet anfører formanden for Naalakkersuisut bl.a.:I december samles verdens lande i København for at blive enige om en aftalesom skal erstatte Kyoto protokollen. Det er fra Grønlands side vigtigt at vi ermed til at sikre at der opnås en ambitiøs aftale som kan begrænse fremtidigevoldsomme klimaforandringer i Arktis.Det er samtidig også vigtigt at sikre at omkostningerne af Grønlandseventuelle deltagelse i en post-Kyoto aftale og en deraf følgende bilateralaftale med Danmark ikke forpligter Grønland til CO2mål somuforholdsmæssigt begrænser Grønlands udviklingsmuligheder. Dette gælderbåde i forhold til olieudvinding og aluminiumsfremstilling, men også fordi viønsker mulighed for at udvikle vores erhverv og levestandard. I forhold tilvores eksterne partnere er det vigtigt at fremhæve at vandkraft ogvandkraftpotentialet i Grønland vil betyde at en øget industriel udvikling iGrønland vil medføre en reduktion i globale CO2emissioner.Foruden at omtale en række emner som forholdet til USA, EU, Arktisk Råd etc. nævnteformanden for Naalakkersuisut, at Naalakkersuisut fortsætter arbejdet med at konkretiserekoalitionsaftalen på udenrigsområdet generelt og har til hensigt at fremlægge sit bud på enfremtidig langsigtet udenrigspolitisk strategi til Inatsisartut’s efterårssamling 2010.Naalakkersuisut’s udenrigspolitiske redegørelse kan i sin helhed kan ses på Inatsisartut’shjemmeside på adressen:http://www.inatsisartut.gl/documents/samlinger2009/pkt14_RG_dk.pdf.Punkt 6:Fastsættelse af tidspunkter for Forårssamlingen og Efterårssamlingen 2010.(Formandskabet for Inatsisartut)Inatsisartut vedtog, at forårssamlingen 2010 indledes den 9. april 2010 samt atefterårssamlingen indledes den 3. fredag i september 2010.
6
Punkt 5:Valg af medlemmer og suppleanter til råd og nævn.(Formandskabet for Inatsisartut)(Lukket møde)Der indberettes ikke fra dette dagsordenspunkt.
Med venlig hilsenSøren Hald Møller
Kopi pr. e-mail: FolketingetKongehuset, KabinetssekretariatetSamtlige ministerierRigsombudsmanden på Færøerne