Grønlandsudvalget 2009-10
GRU Alm.del Bilag 30
Offentligt
RIGSOMBUDSMANDEN IGRØNLAND
StatsministerietPrins Jørgens Gård 111218 København K
Dato: 18. november 2009J.nr.: 415-0001
Indberetning vedr. Inatsisartuts efterårssamling, onsdag den 18.november 2009.Inatsisartut behandlede følgende dagsordenspunkter:Punkt 117:Forslag til: Inatsisartutlov om ændring af landstingslov om konkurrence.(Medlem af Naalakkersuisut for Erhverv og Råstoffer)(3. behandling)Lovforslaget overgik efter 2. behandlingen til 3. behandling i den foreliggende form.Ved 3. behandlingen blev forslaget endeligt vedtaget.Punkt 123:Forslag til Inatsisartutlov om ændring af landstingslov om afgift på rejer.(Medlem af Naalakkersuisut for Finanser)(3. behandling)Lovforslaget overgik efter 2. behandlingen til 3. behandling i den foreliggende form.Ved 3. behandlingen blev forslaget endeligt vedtaget.Punkt 8:Forslag til Landstinglov om tillægsbevilling for 2008.(Medlem af Naalakkersuisut for Finanser)(3. behandling)Lovforslaget overgik efter 2. behandlingen til 3. behandling i den foreliggende form.Ved 3. behandlingen blev forslaget endeligt vedtaget.
Rigsombudsmanden i GrønlandIndaleeqqap Aqqutaa 3Postboks 10303900 Nuuk
Kalaallit Nunaanni RigsombudsmandiTelefon: (+299) 32 10 01Telefax: (+299) 32 41 71E-mail: [email protected]www.rigsombudsmanden.gl
2
Punkt 92:Forslag til: Inatsisartutforordning nr. xx af xx, xx 2009 om ændring af landstings-forordning om folkeskolen.(Overdragelse af pædagogisk-psykologisk rådgivning til kommunerne)(Medlem af Naalakkersuisut for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke)(3. behandling)Lovforslaget overgik efter 2. behandlingen til 3. behandling i den foreliggende form.Ved 3. behandlingen blev forslaget endeligt vedtaget.Punkt 41:Beslutningsforslag om at pålægge Naalakkersuisut at udarbejde en redegørelse tilInatsisartut om behovet for almennyttige boliger i de 4 største byer i perioden 2010-2020. Redegørelsen skal fremlægges på FM10.(Medlem af Inatsisartut Olga P. Berthelsen, Inuit Ataqatigiit)(2. behandling)Under 1. behandlingen udtrykte både Naalakkersuisut og de politiske partier tilslutning tilforslaget, idet oppositionspartierne dog finder at undersøgelsen skal dække behovet foralmennyttige boliger i hele landet.Til 2. behandlingen forelå en betænkning fra Inatsisartut’s udvalg for Boliger ogInfrastruktur. I betænkningen udtrykkes en grundlæggende enighed om behovet for atplanlægge et øget almennyttigt boligbyggeri; men med en tilsvarende uenighed om der skalsatses på de 4 største byer i Grønland eller om der skal satses ligeligt i hele landet.Udvalgsflertallet argumenterer med, at det er i de største byer behovet er størst.Naalakkersuisut tilsluttede sig udvalgsflertallets indstilling og bemærkede yderligere, at deter i de største byer der de bedste erhvervsudviklingsmuligheder og beskæftigelses-muligheder. En større undersøgelse bør ske særskilt og det blev nævnte, at der i en rækkeaf de øvrige byer, som ikke er omfattet af den påtænkte undersøgelse, er boligoverskud ogvanskeligheder ved at udleje boliger.Ved afstemning blev beslutningsforslaget vedtaget.Punkt 37:Beslutningsforslag om at Naalakkersuisut pålægges at oprette et støtte- ogbehandlingscenter for ofre for seksuel misbrug.(Medlem af Inatsisartut Juliane Henningsen, Inuit Ataqatigiit)(2. behandling)Under 1. behandlingen udtrykte både Naalakkersuisut og de politiske partier tilslutning tilforslaget. Til 2. behandlingen forelå en betænkning fra Inatsisartut’s familieudvalg. Ibetænkningen samt i Naalakkersuisut’s bemærkninger til betænkningen indstilles forslagetvedtaget. Beslutningsforslagene blev herefter endeligt vedtaget.
3
Punkt 49:Forslag til Inatsisartut-beslutning om, at Naalakkersuisut pålægges at tage initiativ tilat oprette et behandlingscenter for personer der har været udsat for seksuelleovergreb.(Medlem af Inatsisartut Aleqa Hammond, Siumut)(2. behandling)Under 1. behandlingen udtrykte både Naalakkersuisut og de politiske partier tilslutning tilforslaget. Til 2. behandlingen forelå en betænkning fra Inatsisartut’s familieudvalg. Ibetænkningen samt i Naalakkersuisut’s bemærkninger til betænkningen indstilles forslagetvedtaget. Beslutningsforslaget blev herefter endeligt vedtaget.Punkt 31:Forslag til beslutning om, at Naalakkersuisut pålægges at fremlægge forslag til, at dergives vaccination til børn mod sygdommen hepatitis B i forbindelse med de ordinærevaccinationer af børn.(Medlem af Inatsisartut Olga P. Berthelsen, Inuit Ataqatigiit)(2. behandling)Under 1. behandlingen udtrykte både Naalakkersuisut og de politiske partier tilslutning tilforslaget. Til 2. behandlingen forelå en betænkning fra Inatsisartut’s sundhedsudvalg. Ibetænkningen samt i Naalakkersuisut’s bemærkninger til betænkningen indstilles forslagetvedtaget. Beslutningsforslaget blev herefter endeligt vedtaget.Punkt 87:Beslutningsforslag om at Grønlands Selvstyre tiltræder Danmarks godkendelse afkonvention om klyngeammunition og samtykker til udfærdigelse af Danmarkstiltrædelsesinstrument, der deponeres hos FNs generalsekretær.(Formanden for Naalakkersuisut)(2. behandling)Under 1. behandlingen tilsluttede alle Inatsisartuts partier sig indstillingen om ratifikationfor Grønland og sagen sendtes uden mellemliggende udvalgsbehandling videre til 2.behandling. Ved afstemning blev beslutningsforslaget endeligt vedtaget.Punkt 15:Redegørelse om Anlægs- og Renoveringsfonden for 2008.(Medlem af Naalakkersuisut for Boliger, Infrastruktur og Trafik)Ved fremlæggelse af redegørelsen sammenfattede Naalakkersuisoq for Boliger,Infrastruktur og Trafik Jens B. Frederiksen, atAnlægs- og Renoveringsfondenblev opretteti 2000, for at gøre procedurerne omkring bevilling af midler til anlægsopgaver meresmidig. Anlægs- og Renoveringsfonden er en budgetteknisk fond, der ikke kan søgesmidler fra. De midler, der er registeret i fonden, er bundet til konkrete projekter.
4
Skal der rokeres midler fra Anlægs- og Renoveringsfonden, skal dette ske ved at aflyseeller ændre et givent projekt, hvilket kræver politisk godkendelse af Inatsisartut iforbindelse med behandling af forslag til Inatsisartuts finanslov eller løbende ved konkretgodkendelse i Inatsisartuts Finansudvalg.I 2008 er Anlægs- og Renoveringsfonden blevet forøget med 105 mio. kr., således fondenultimo 2008 rummer 880 mio. kr., fordelt på 373 projekter.De politiske partier udtrykte generelt tilslutning til redegørelsen. Redegørelsen blev somsådan taget til efterretning i Inatsisartut.Punkt 26:Forslag til forespørgselsdebat: Hvordan kan den eksisterende alkoholpolitik styrkes,så den mere effektivt modvirker alkoholisme, alkoholrelateret vold og andre alkohol-relaterede personovergreb samt misbrug af børn?(Medlem af Inatsisartut Justus Hansen, Demokraterne)I forslagets begrundelser anføres det bl.a., at det gennem en længere årrække er lykkedes atreducere befolkningens gennemsnitlige alkoholforbrug. Med Grønlands Statistik som kildesammenfattes det i forslaget, at alkoholindførslen pr. person over 14 år i perioden 1989 til2008 er faldet fra 17,5 liter ren alkohol om året i 1989 til 10,6 liter om året i 2008. Denårlige import af alkohol anses at svare til det årlige forbrug.Forslagsstilleren anfører videre, at Grønland relativt set samtidig er et af verdens mestvoldelige samfund, foruden at omsorgssvigt af og overgreb mod børn er meget udprægetog arbejdsløsheden blandt folk med disse problemer er stor. Han mener, at fællesnævnerenmellem volden og omsorgsvigt er, at uansvarlig brug af alkohol som oftest er involveret.Forslagsstilleren vurderer, at særligt børn, unge og kvinder er ofre for en alt for slap ogtolerant alkoholpolitik. Der bør skabes en alkoholpolitik, der kan forebygge de alt formange tilfælde af alkoholrelaterede voldsepisoder i landet, og som kan forbygge de alt formange tilfælde af personer, der ikke kan passe arbejdet pga. alkoholmisbrug.I Naalakkersuisut’s besvarelse redegjorde medlem af Naalakkersuisut for Sundhed AgatheFontain for den væsentlige rolle, kommunerne har for lokalt at gøre en alkoholpolitiskindsats.På landsplan har man, foruden alkohollovgivningen, etableret Alkohol- og Narkotikarådet.Alkohol- og Narkotikarådet er pålagt at følge udviklingen inden for områderne misbrug afalkohol, narkotika og lignende stoffer. Rådet er rådgivende over for Naalakkersuisut ogafgiver årligt en beretning om sit virke.Endvidere har man etableret et folkesundhedsprogram, som adresserer en del af de rejsteønsker til en indsats.
5
De politiske partier fremkom med en række ideer og forslag til en styrket indsats modalkoholmisbrug. Naalakkersuisut meddelte, at man vil medtage disse forslag og ideer i detvidere arbejde.Punkt 32:Forslag til forespørgselsdebat om, hvorledes Naalakkersuisut vil sikre at specielt børni yderområder og bygder får mulighed for at påbegynde en uddannelse velvidende, atalle børn i Grønland har lige muligheder for uddannelse? Og om uddannelses-mulighederne bliver udnyttet og anvendt for vore børn, bl.a. fjernundervisning, til atsikre uddannelsesniveauet højnes uanset hvor i Grønland de bor.(Medlem af Inatsisartut Jane Petersen, Inuit Ataqatigiit)I forslagets begrundelser anføres det bl.a., at alle børn bør have adgang til de sammeuddannelsesmuligheder med henblik på at være klædt på til at forsørge sig selv og deresfamilie i deres voksenalder. Særligt mhp. undervisning af skolebørn i bygder peger hun påfjernundervisning eller mulighederne for at sende undervisere fra byerne til bygderne medintensiv undervisning i de enkelte fag for øje.Hun efterlyste hvorledes partierne og Naalakkersuisut vil sikre at børn i yderområder ogbygder får mulighed for at påbegynde en uddannelse.I Naalakkersuisut’s besvarelse blev det oplyst, at Naalakkersuisut agter at fortsætte detiltag, som allerede er igangsat sammen med de grønlandske kommuners forening oglærernes organisation, for at rekruttere og fastholde flere lærere i folkeskolen i Grønland.Med hensyn til at sende undervisere fra by til bygd oplyste Naalakkersuisut at dennemulighed gennem årene er blevet benyttet i forskellige byer. Med hensyn tilfjernundervisning ønsker Naalakkersuisut at hele området skal udvikles, at de hidtidigeerfaringer fra forskellige fjernundervisningstiltag samles og udnyttes og at alle mulighederfor en mere effektiv udnyttelse af den eksisterende teknologi inddrages i den videreplanlægning. Dette vil indgå i forbindelse med det kommende arbejde med udformning afen national IKT-strategi, hvor et af de væsentligste indsatsområder netop vil bliveuddannelse og kompetenceudvikling.De politiske partier fremkom med enkelte yderligere muligheder for at styrkeundervisningen i bygder og yderdistrikter.
Med venlig hilsenSøren Hald MøllerKopi pr. e-mail: FolketingetKongehuset, KabinetssekretariatetSamtlige ministerierRigsombudsmanden på Færøerne