Grønlandsudvalget 2009-10
GRU Alm.del Bilag 22
Offentligt
754812_0001.png
754812_0002.png
754812_0003.png
754812_0004.png
RIGSOMBUDSMANDEN IGRØNLAND
StatsministerietPrins Jørgens Gård 111218 København K
Dato: 10. november 2009J.nr.: 415-0001
Indberetning vedr. Inatsisartuts efterårssamling, tirsdag den 10.november 2009.Inatsisartut behandlede følgende dagsordenspunkter:Punkt 115:Forslag til: Inatsisartutlov nr. xx af xx måned 2009 om indhentning af tilbud i bygge-og anlægssektoren.(Medlem af Naalakkersuisut for Boliger, Infrastruktur og Trafik)(3. behandling)Ved afstemning blev forslaget énstemmigt og endeligt vedtaget.Punkt 116:Forslag til Inatsisartut om udnyttelse af vandkraftressourcer til produktion af energi.(Medlem af Naalakkersuisut for Boliger, Infrastruktur og Trafik)(3. behandling)Ved afstemning blev forslaget énstemmigt og endeligt vedtaget.Punkt 63:Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Naalakkersuisut pålægges at arbejde foretableringen af et råd for socialt udsatte i Grønland.(Atassut’s medlemmer af Inatsisartut: Finn Karlsen, Siverth K. Heilmann, KnudKristiansen)(1. behandling)I forslagets begrundelser anføres det, at forslagsstillerne forestiller sig at rådet primært skalfølge den sociale indsats overfor de svageste grupper, at rådet skal stille forslag til enRigsombudsmanden i GrønlandIndaleeqqap Aqqutaa 3Postboks 10303900 NuukKalaallit Nunaanni RigsombudsmandiTelefon: (+299) 32 10 01Telefax: (+299) 32 41 71E-mail: [email protected]www.rigsombudsmanden.gl
2
forbedret indsats over for de svageste, at rådet skal stille forslag om, hvordan samfundetsborgere generelt kan inddrages stærkere i det sociale arbejde, samt at rådet skal udarbejdeen årlig rapport om situationen for de svageste grupper.Naalakkersuisut indstillede at forslaget ikke imødekommes, med henvisning til at denævnte problemstillinger forventes at indgå i den kommende skatte- og velfærds-kommissions arbejde.Et flertal tilsluttede sig Naalakkersuisut’s besvarelse, hvorefter forslaget overgår til 2.behandling i den foreliggende form.Punkt 47:Forslag til beslutning om at Naalakkersuisut pålægges at der i pensum tiluddannelsen til socialhjælper implementeres obligatorisk undervisning i håndteringaf svært handicappede og forståelse for forskellige handicapformer.(Medlem af Inatsisartut Aleqa Hammond, Siumut)(1. behandling)Naalakkersuisut indstillede at forslaget ikke imødekommes, med henvisning til at destuderende på socialmedhjælperuddannelsen allerede i dag får en solid og ajourført videnom håndtering af handicappede og forståelse for de forskellige handicapformer, der findes.Et flertal tilsluttede sig Naalakkersuisut’s besvarelse, hvorefter forslaget overgår til 2.behandling i den foreliggende form.Punkt 9:Beslutningsforslag om at Inatsisartut tager Landstingets Ombudsmands beretningfor 2008 til efterretning.(Lovudvalget)(1. og 2. behandling)Inatsisartut vedtog beslutningsforslaget uden særlig debat. Beretningen vil kunne hentes påombudsmandens hjemmeside på adressen www.ombudsmand.gl.Punkt 30:Forslag til: Inatsisartutlov nr. x af x. november 2009 om ændring af Landstingslovom Grønlands Hjemmestyres budget.(Finanslov og kommunale budgetter for 2010)(Medlem af Naalakkersuisut for Finanser)(1., 2. og 3. behandling)Lovforslaget rummer en udsættelse af fristen for vedtagelse af finansloven for 2010 til den28. november. Normalt er fristen for finanslovens vedtagelse den 15. november.Tilsvarende udskydes en række andre frister, f.eks. for fastsættelse af skatteprocenter, hvorman er afhængige af finanslovens vedtagelse.
3
Ved afstemning blev forslaget énstemmigt og endeligt vedtaget, idet ingen af partierne vardirekte imod dette.Punkt 120:Forslag til Inatsisartuts lov om mineralske råstoffer i Grønland.(Medlem af Naalakkersuisut for Erhverv og Råstoffer)(1. behandling)Ved fremlæggelsen af lovforslaget blev det bl.a. anført, at forslaget er det første forslag tilInatsisartutlov, der vedrører overtagelse af sagsområder fra staten efter selvstyrelovensikrafttræden den 21. juni 2009. Det blev nævnt, at Inatsisartut med en vedtagelse afforslaget følger op på Inatsisartut’s egen beslutning under dagsordenens punkt 119 omovertagelse af råstofområdet og det tæt tilknyttede sagsområde vedrørende arbejdsmiljø foroffshore virksomhed.Det blev videre anført, at sagsområdet ”Råstoffer” er et helt centralt element i selvstyre-ordningen og at overtagelse af sagsområdet er en forudsætning for, at selvstyreordningengives et reelt indhold.Medlemmet af Naalakkersuisut bemærkede, at udformningen af det foreliggende forslag tilråstoflov har været genstand for tætte og indgående forhandlinger mellem Naalakkersuisutog danske myndigheder. Disse forhandlinger har i særlig grad involveret Statsministerietog Klima- og Energiministeriet. Da forslaget tillige indebærer overtagelse af sagsområdetarbejdsmiljø offshore har der vedrørende udformning af bestemmelserne på dette områdeværet ført særskilte drøftelser med Beskæftigelsesministeriet.Udformning af det foreliggende forslag skal derfor på en række væsentlige punkter sessom et resultat af disse forhandlinger.Blandt hovedpunkterne i lovforslaget blev det nævnt:at forslaget viderefører den hidtidige ordning med en myndighed, som udøver ensamlet integreret myndighedsudøvelse på råstofområdet.at selvstyret overtager ejendomsretten til at råde over og udnytte råstofferne i dengrønlandske undergrund.at aktiviteter omfattet af loven kun må finde sted i henhold til Naalakkersuisutstilladelse efter reglerne i loven.at den fælles beslutningskompetence mellem Naalakkersuisut og regeringenophæves, ligesom ordningen med Fællesrådet vedrørende Mineralske råstoffer iGrønland ophører.
Partiernes ordførerindlæg udtrykte alle tilslutning til lovforslaget og de bærer alle præg af,at lovforslaget bygger på en enighed mellem partierne om den fremtidige råstofordning iGrønland.Bortset fra den generelle tilslutning til lovforslaget tilkendegav partierne enkelte spørgsmålo. lign. til lovforslaget:
4
Inuit Ataqatigiit(IA) satte spørgsmålstegn ved om det bør være tilladt at kunne udnyttemineraler til en værdi op til 100.000 kr. uden nogen form for tilladelse.IA finder endvidere at der i Inatsisartut bør etableres et egentligt råstofudvalg.Siumuttilkendegav tilsvarende en kritisk holdning til den frie udnyttelsesadgang inden foren værdigrænse på 100.000 kr. og foreslog grænsen nedsat til 50.000 kr. Endvidere ønskerSiumut en skærpelse af krav til grønlandsk tilhørsforhold for folk, der opnår en såkaldtsmåskala-tilladelse.Siumut foreslog at Inatsisartut selv nedsætter et permanent udvalg for mineralske råstoffer,idet Fællesrådet vedrørende mineralske råstoffer i Grønland vil blive nedlagt.Demokraternefinder som IA, at der i Inatsisartut bør etableres et egentligt råstofudvalg.Atassutopfordrede særskilt til at der skabes klare rammer for udnyttelse af ædelsten.Endvidere opfordredes til at der etableres rådgivningsvirksomhed vedr. dannelse og drift afmineralvirksomhed og at man genovervejer de facto forbuddet mod udnyttelse af uran.Atassut opfordrede til at der etableres et midlertidigt udvalg for råstoffer efternedlæggelsen af førnævnte Fællesråd.Kattusseqatigiit Partiiatudtrykte tilslutning til lovforslaget i den foreliggende form.Medlemmet af Naalakkersuisut for Erhverv og Råstoffer Ove Karl Berthelsen tilkendegavtil partiernes ordførerindlæg, atForslaget vil blive behandlet i lov- eller erhvervsudvalget forud for 2. behandlingen.
Med venlig hilsen
Søren Hald Møller
Kopi pr. e-mail: FolketingetKongehuset, KabinetssekretariatetSamtlige ministerierRigsombudsmanden på Færøerne