Grønlandsudvalget 2009-10
GRU Alm.del Bilag 20
Offentligt
RIGSOMBUDSMANDEN IGRØNLAND
StatsministerietPrins Jørgens Gård 111218 København K
Dato: 6. november 2009J.nr.: 415-0001
Indberetning vedr. Inatsisartuts efterårssamling, fredag den 6. november2009.Inatsisartut behandlede følgende dagsordenspunkter:Punkt 122:Forslag til Inatsisartutlov om ændring af landstingslov om indkomstskat.(Medlem af Naalakkersuisut for Finanser)(3. behandling)Ved afstemning blev forslaget énstemmigt og endeligt vedtaget.Punkt 98:Forslag til Inatsisartutlov om børnetilskud.(Medlem af Naalakkersuisut for Sociale Anliggender)(3. behandling)Ved afstemning blev forslaget énstemmigt og endeligt vedtaget.Punkt 125:Forslag til Inatsisartutlov om ophævelse af børneopsparingsordningen.(Medlem af Naalakkersuisut for Finanser)(2. behandling)Efter forslagets 1. behandling forelå en betænkning fra skatte- og afgiftsudvalget.Betænkningen afspejler at Inatsisartut er delt i sagen, således at koalitionens partier kantilslutte sig forslaget og oppositionen er imod forslaget. Ved afstemning blev dette mønsterbekræftet, hvorefter forslaget overgår til 3. behandling i den foreliggende form.
Rigsombudsmanden i GrønlandIndaleeqqap Aqqutaa 3Postboks 10303900 Nuuk
Kalaallit Nunaanni RigsombudsmandiTelefon: (+299) 32 10 01Telefax: (+299) 32 41 71E-mail: [email protected]www.rigsombudsmanden.gl
2
Punkt 61:Beslutningsforslag om at pålægge Naalakkersuisut at udarbejde et forslag til ensamlet lovgivning for overdragelsen af anlægsområdet til kommunerne, således at detfulde lovkompleks kan være vedtaget og implementeret inden Selvstyretsanlægsmidler overdrages til kommunernes forvaltning.(Atassut’s medlemmer af Inatsisartut: Finn Karlsen, Siverth K. Heilmann, KnudKristiansen)(1. behandling)I forslagets begrundelser fremhæves det, at alt for mange offentlige byggeprojekter bliverudsat på ubestemt tid, før byggeriet overhovedet er gået i gang. Det angives videre som enkendsgerning, at alt for mange offentlige byggeprojekter, der allerede er blevet igangsat,overskrider de vedtagne bevillinger. Det kan f.eks. skyldes, at Naalakkersuisut harbudgetteret urealistisk lavt. Ligeledes kan det skyldes, at ansvaret for byggeriet i mangetilfælde er delt imellem Grønlands Selvstyre og kommunerne, hvor parternes interesser gåri hver sin retning.Det forventes, at anlægsområdet overgår til kommunerne i løbet af de kommende år.Forslagsstillerne fremhæver et behov for, at en overdragelse af anlægsområdet tilkommunerne er gennemtænkt, gennemarbejdet og planlagt i god tid.Naalakkersuisut indstillede forslaget til forkastelse. Det blev dog mødt af en vis velvilje iInatsisartut og det forventes at der til 2. behandlingen vil foreligge en betænkning frainfrastruktur- og boligudvalget.Punkt 40:Beslutningsforslag om at pålægge Naalakkersuisut at arbejde for lempelse afbetingelserne i landstingsforordning om offentlig støtte for at fiskere og fangere kanfå tildelt offentlig støtte til livets opretholdelse.(Medlem af Inatsisartut Hans Aronsen, Inuit Ataqatigiit)(1. behandling)I forslagets begrundelser fremhæves det, at ordningen om offentlig støtte er udarbejdetmest set i forhold til arbejdere på land. Derfor opstår der problemer for fangere og fiskere,når de henvender sig.Det anføres, at erhvervsfangere og –fiskere mange gange ikke kan efterkomme de krav, derstilles til at få offentlig hjælp. I efterårsperioden og i islægsområderne om foråret, kanvejrliget i mange dage hindre fangerne og fiskerne i at kunne forsørge deres børn.Henvendelse til det offentlige om offentlig hjælp kan ikke lade sig gøre, da de tager af stedlige så snart vejret tillader det, og derfor kan de ikke efterkomme kravet om at tage etanvist arbejde. Når fangere og fiskere ikke kan tage ud, arbejder de med vedligeholdelse ogtilsyn med deres fangstredskaber. Derfor har de ikke samme mulighed, som de der fåranvist arbejde, og derfor opstår der problemer når de søger offentlig hjælp.Naalakkersuisut indstillede forslaget til forkastelse, med henvisning til at der bør ses påproblemet i en kommende skatte- og velfærdskommission.
3
På baggrund af forslaget udspandt der sig en længere debat om fangernes økonomiskevilkår i almindelighed. Der blev ikke sammenfattet entydigt på forslagets viderebehandling. Der var dog stor tilslutning til forslagets begrundelser. Det forventes, atInatsisartut’s indstilling til forslaget vil blive fastlagt under 2. behandlingen.Punkt 135:Beslutningsforslag om at Naalakkersuisut pålægges at fremsætte forslag til ændringaf Landstingslov nr. 26 af 18. december 2003 om Videnscenter om børn og unge ihenhold til bestyrelses anbefalinger fremsat i årsberetningen af 2008.(Medlem af Inatsisartut Naaja H. Nathanielsen, Inuit Ataqatigiit)(1. behandling)I forslagets begrundelser fremhæves det, at de organisatoriske rammer for Videnscenter ombørn og unge (MIPI) i dag er uklare, på grund af forældet lovgivning. Det ønskes at derskabes tydelige rammer omkring MIPIs funktion og derved styrke centerets profil som enpolitisk uafhængig instans. Dette kan ske ved at opnormerer centeret med en egentligcenterlederstilling med reference til bestyrelsen og ved at placerer MIPI på Ilimmarfik.Dog bør der fortsat være en tilknytning til familieområdet, da det er kernen i centeretsarbejde.Naalakkersuisut indstillede at forslaget ikke imødekommes i den foreliggende form, medhenvisning til at igangværende overvejelser om organisation, ansvarsområde og placeringmv. ikke er afsluttet på nuværende tidspunkt.Et flertal i Inatsisartut kunne dog tilslutte sig forslaget, som overgår til 2. behandling i denforeliggende form.Punkt 35:Forslag til Inatsisartut-beslutning om, at Naalakkersuisut begynder forhandlingermed den danske regering med henblik på skærpelse af domme for seksuelt misbrugaf børn og voldtægtsforbrydere samt indførelse af målrettede kriminalpræventivetiltag, herunder behandling, under afsoning af anstaltsdomme.(Medlem af Inatsisartut Olga P. Berthelsen, Inuit Ataqatigiit)(1. behandling)I forslagets begrundelser fremhæves det, at egentlig behandling af de kriminelle ernødvendig, hvis gentagelser skal undgås.Naalakkersuisut indstillede at forslaget imødekommes.Samtlige partier, bortset fra Siumut, udtrykte tilslutning til forslaget. Forslaget overgår tilbehandling i lovudvalget forinden 2. behandlingen.
4
Punkt 12:Forslag til: Inatsisartutlov nr. xx af xx 20xx om Ombudsmanden for Inatsisartut.(Inatsisartut Siulittaasoqarfiat / Formandskabet for Inatsisartut)(1. behandling)Ved fremlæggelsen af lovforslaget blev det bl.a. anført, at den gældende landstingslov omLandstingets Ombudsmand er ikke blevet revideret siden dens vedtagelse for mere end 15år siden. I forhold til de gældende regelsæt om Landstingets Ombudsmand, indebærerlovforslaget især følgende ændringer:¶¶De to regelgrundlag for Ombudsmandens virksomhed sammenskrives.Grønland har ved tiltrædelsen af den valgfri protokol af 18. december 2002 til FN-konventionen om tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigendebehandling eller straf, forpligtet sig til at oprette en national forebyggendemekanisme. Denne opgave foreslås henlagt til Ombudsmanden. En sådan løsningsvarer til, hvad man har valgt at gøre i Danmark.Ombudsmandens adgang til at undersøge enhver institution eller virksomhed samtethvert andet tjenested, der hører under Ombudsmandens virksomhed, formaliseres.Ombudsmandens mulighed for at pålægge en myndighed at rejse disciplinærsagmod en ansat afskaffes.Pligten til at orientere Inatsisartut og Naalakkersuisut, hvis Ombudsmanden finder,at der bør rejses sag i henhold til landstingsloven om landsstyremedlemmersansvarlighed, afskaffes.Ombudsmanden må ikke uden samtykke fra Lovudvalget have hverv i offentligeller private virksomheder, foretagender, institutioner eller foreninger.Ombudsmanden kan henstille, at der meddeles fri proces til prøvelse veddomstolene. Dette er en lovfæstelse af Ombudsmandens hidtidige praksis.Ombudsmanden kan afkræve myndigheder, der er omfattet af Ombudsmandensvirksomhed, skriftlige udtalelser, f.eks. om myndighedens praksis eller rets-opfattelse på et givent område.Sikring af Ombudsmandens uafhængighed af de myndigheder, somOmbudsmanden skal kontrollere.Beskyttelse af Ombudsmandstitlen: Betegnelsen ”ombudsmand” må ikke benyttesaf andre, med mindre andet bestemmes ved lov.Sagsøges Ombudsmanden i anledning af en afgørelse eller udtalelse, kandomstolene afvise sagen efter påstand fra Ombudsmanden.Ombudsmanden kan bestemme, at foreløbige udtalelser m.v., som Ombudsmandenafgiver i en egendriftsag, ikke er undergivet aktindsigt, før den myndighed, som erunder undersøgelse, har haft lejlighed til at udtale sig.Det gøres til et ubetinget krav, at Ombudsmanden skal have bestået juridiskembedseksamen.Ombudsmanden lønnes som Generalsekretæren for Inatsisartut, dog med mulighedfor, at Ombudsmanden efter omstændighederne kan tildeles et personligt tillæg.
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
Naalakkersuisut indstillede at forslaget vedtages. Ligeledes tilsluttede samtlige partier sigforslaget, som forinden 2. behandlingen henvises til behandling i lovudvalget.
5
Punkt 36:Beslutningsforslag om at Naalakkersuisut pålægges at afsætte midler på finanslovensåledes der kan gives tilskud til 5 ekstra stipendiater til forskeruddannelser samt atGrønland får sit eget uafhængige forskningsråd.(Medlem af Inatsisartut Juliane Henningsen, Inuit Ataqatigiit)(1. behandling)I forslagets begrundelser udtrykkes utilfredshed med, at der i dag kun er 3 stipendier tilrådighed, samt at ansøgningerne vurderes af de danske forskningsråd og af KVUG.Naalakkersuisut oplyste i sin besvarelse bl.a., at man vil arbejde for at de grønlandskestuderende, som ønsker en forskeruddannelse og kan gennemføre den, også får mulighedfor at søge et stipendium. Det koster omkring 3 mio. kr. for et enkelt 3-årigt Ph.d.stipendium.I forbindelse med udarbejdelse af en kommende forskningspolitisk redegørelse og strategiforventer Naalakkersuisut, at etablering af et forskningsråd i Grønland vil blive anbefalet.Derudover vil der i den forskningspolitiske redegørelse blive vurderet om der er behov forflere Ph.d. stipendier, hvor mange studerende, der realistisk kan tiltrækkes samt hvadnytteværdien er i at investere i forskeruddannelse. Det er planen, at redegørelsen vil blivefremlagt på Inatsisartut’s efterårssamling 2010, og indstillingerne i denne vil således kunneindgå i prioriteringen i forbindelse med arbejdet med forslag til Finanslov 2011 og frem.Med oprettelse af Erhvervs Ph.d. stipendier har Naalakkersuisut allerede oprettet flerestipendier til forskeruddannelse end de 3 samfinansierede KVUG-stipendier pr. år.Med henvisning til igangsatte og planlagte tiltag indstillede Naalakkersuisut at forslagetikke nyder fremme.Flertallet af de politiske partier tilsluttede sig Naalakkersuisut’s indstilling. Punktet vil dogblive udvalgsbehandlet forud for 2. behandlingen i udvalget for kultur mv.
Med venlig hilsen
Søren Hald Møller
Kopi pr. e-mail: FolketingetKongehuset, KabinetssekretariatetSamtlige ministerierRigsombudsmanden på Færøerne