Grønlandsudvalget 2009-10
GRU Alm.del Bilag 19
Offentligt
RIGSOMBUDSMANDEN IGRØNLAND
StatsministerietPrins Jørgens Gård 111218 København K
Dato: 5. november 2009J.nr.: 415-0001
Indberetning vedr. Inatsisartuts efterårssamling 2009, 17. mødedag,onsdag den 4. november 2009Under redegørelse for dagsorden fremgik det, at et beslutningsforslag fra partiet Atassutom, at Naalakkersuisut pålægges at afgive årlige redegørelser til Inatsisartut omNaalakkersuisuts varetagelse af Selvstyrets ejerinteresser i de helt eller delvistSelvstyreejede selskaber, udgår.Inatsisartut behandlede følgende dagsordenspunkter:Punkt 86:Beslutningsforslag om at Grønlands Selvstyre tiltræder anordning om ikrafttrædenfor Grønland af lov om ændring af adoptionsloven samt ikrafttræden af Haager-konvention af 29. maj 1993 om beskyttelse af børn og om samarbejde med hensyn tilinternationale adoptioner (Haagerkonventionen af 1993).(Formanden for Naalakkersuisut)(2. behandling)Forslaget blev 1. behandlet den 6. oktober 2009, hvor samtlige partier udtrykte tilslutningtil beslutningsforslaget.Der forelå til 2. behandlingen en betænkning fra lovudvalget. I betænkningen anmodes derom, at Naalakkersuisut i sit svar til de danske myndigheder gør opmærksom på, at der ianordningsforslagets § 37, stk. 1 står ”Grønlands Hjemmestyre” i stedet for ”GrønlandsSelvstyre”.Ingen ønskede ordet i forbindelse med 2. behandlingen. Ved afstemningen blevbeslutningsforslaget endeligt vedtaget.
Rigsombudsmanden i GrønlandIndaleeqqap Aqqutaa 3Postboks 10303900 Nuuk
Kalaallit Nunaanni RigsombudsmandiTelefon: (+299) 32 10 01Telefax: (+299) 32 41 71E-mail: [email protected]www.rigsombudsmanden.gl
2
Punkt 97:Forslag til: Inatsisartutlov om ændring af landstingslov om fiskerifinansieringspulje.(Medlem af Naalakkersuisut for Fiskeri, Fangst og Landbrug)(2. behandling)Forslaget blev behandlet første gang den 7. oktober 2009, hvor samtlige partier iInatsisartut udtrykte tilslutning til lovforslaget, idet dog Siumut og Atassut ønskede enmere vidtgående støtte til de berørte fiskere. Lovforslaget oversendtes til behandling ifiskeri-, fangst- og landbrugsudvalget forinden 2. behandlingen i Inatsisartut.Der forelå en betænkning, hvor et enigt udvalg indstiller forslaget til vedtagelse. Vedafstemning blev forslaget vedtaget og overgår herefter til 3. behandling i uændret form.Punkt 100:Forslag til Inatsisartuts forordning om ændring af landstingsforordning omførtidspension.(Medlem af Naalakkersuisut for Sociale anliggender)(2. behandling)Forslaget blev behandlet første gang den 7. oktober 2009, hvor samtlige partier iInatsisartut udtrykt tilslutning til forslaget. Forslaget oversendtes til behandling ifamilieudvalget forinden 2. behandlingen.Der forelå betænkning, hvor et enigt familieudvalg indstillede forslaget til vedtagelse.Ingen ønskede ordet. Ved afstemning blev forslaget vedtaget og overgår herefter til 3.behandling i uændret form.Punkt 66:Beslutningsforslag om at Naalakkersuisut pålægges at igangsætte etudredningsarbejde, der skal belyse mulighederne for privatisering af de offentligtejede virksomheder, der drives som aktieselskaber.(Atassuts medlemmer af Inatsisartut: Finn Karlsen, Siverth K. Heilmann, KnudKristiansen)(1. behandling)Atassut begrundede forslaget med, at det er vigtigt at de frie markedsmekanismer kanudvikle sig i det grønlandske samfund. Forudsætningen for dette er, at der kontinuerligtarbejdes for at minimere det offentliges dominans. I forslaget anføres det, at der er behovfor at man på politisk plan formulerer klare målsætninger for kommendeprivatiseringsprocesser og at et udredningsarbejde skal belyse de enkelte selskabers statusog modenhed for privatisering.Naalakkersuisut svarede bl.a., at bestyrelsessekretariatet, der varetager ejerskabet af de helteller delvist selvstyreejede selskaber på vegne af Naalakkersuisut, arbejder på etudredningsarbejde, der skal belyse de strategiske muligheder for Naalakkersuisut.
3
Redegørelsen analyserer samtlige selskaber og den vil fremkomme med anbefalinger til detfremtidige virke for de enkelte selskaber.Naalakkersuisut påpegede, at en revurdering af ejerskabsstrukturen for samtlige selskaberskal foregå på en måde, så selvstyret har det bedst mulige beslutningsgrundlag indenarbejdet igangsættes. Naalakkersuisut afventer derfor udredningsarbejdet, inden der drageskonklusioner om eventuelle privatiseringsmuligheder i de helt eller delvist selvstyreejedeaktieselskabet. Naalakkersuisut anser beslutningsforslaget for overflødigt, idetudredningsarbejdet er sat i gang.Samtlige partier udtrykte tilslutning til forslaget, der overgår til 2. behandling i denforeliggende form.Punkt 21:Forslag til Inatsisartut-beslutning om at Naalakkersuisut pålægges at udarbejde enundersøgelse af undervisningsniveauet på de videregående uddannelser i Grønland.Undersøgelsen skal være sammenlignelig med tilsvarende undersøgelser i den vestligeverden.(Medlem af Inatsisartut Niels Thomsen, Demokraterne)(1. behandling)I sin begrundelse fremhæver forslagsstilleren, at Grønland skal være på sammeuddannelsesniveau som sine samarbejdspartnere. Der efterlyses i forslaget etgennemarbejdet grundlag at handle ud fra, hvis det er nødvendigt at igangsætte tiltag iforhold til undervisningsniveauet.Naalakkersuisut fremhævede i sin besvarelse, at Landstingslov om Ilisimatusarfik(universitetsloven) indeholde bestemmelser og tiltag, der sikrer den uddannelsesmæssigeog forskningsmæssige kvalitet, herunder et ”Kvalitets- og Innovationsfremmeråd”.Naalakkersuisut indstillede at beslutningsforslaget ikke nyder fremme.Partierne havde delte meninger om forslaget. Inuit Ataqatigiit indstillede, at forslaget ikkenyder fremme. Siumut, Demokraterne og Atassut indstillede forslaget til behandling irelevant udvalg. Forslaget skal behandles i uddannelsesudvalget forud for 2. behandlingen.Punkt 57:Beslutningsforslag om at pålægge Naalakkersuisut senest i 2010 at fremlægge forslagtil ændring af den gældende forordning om leje af boliger, hvorefter der ydes et bolig-børnetilskud, der reducerer den månedlige husleje med 7,5% for hvert hjemme-boende barn under 18 år. Der skal dog maksimalt kunne gives reduktion for op til 6hjemmeboende børn under 18 år.(Siumutgruppen i Inatsisartut)(1. behandling)Forslaget motiveredes som et led i Siumuts arbejde for at opnå forbedringer ibørnefamiliernes vilkår.
4
Naalakkersuisut fremhævede i sin beasvarelse, at boligbørnetilskuddet blev omlagt til enforbedret boligsikring i 2001 med henblik på at tilgodese lavindkomst- ogmellemindkomstgrupperne. Genindførelse af boligbørnetilskuddet vil gøre problematikkenom udbud og efterspørgsel efter boliger mere diffus og tilsigtet begunstige de bedre stilledeborgere i samfundet. Naalaakkersuisut kunne ikke anbefale forslagets fremme.Inuit Ataqatigiit foreslog i sit ordførerindlæg, at inatsisartut opfordrer den nye velfærds- ogskattekommission til at foretage en vurdering af Landstingsforordning nr. 3 af 31. maj2001 om boligsikring i almene lejeboliger. Herudover kunne Inuit Ataqatigiit ikke tiltrædeforslaget.Siumut fremhævede igen sin politiske hensigt om at opnå bedre forhold til børnefamilierog mener det nødvendigt at støtte alle børnefamilier økonomisk ved at give 7,5 % nedslag ihuslejen pr. barn.Partierne var enige om, at det er de mindrebemidlede familier der skal hjælpes, og ateventuelle tilskud ikke skal dække alle børnefamilier. Forslaget overgives til behandling ifamilieudvalget forud for 2. behandlingen.Punkt 95:Forslag til: Inatsisartutlov om ændring af Landstingslov nr. 18 af 31. oktober 1996om fiskeri. (Ændring af formålsbestemmelse, oplysningspligt i forbindelse medadministrative formål, statistiske formål og kontrolformål, medtagelse affiskeriobservatør samt indførelse af brugerbetaling)(Medlem af Naalakkersuisut for Fiskeri, Fangst og Landbrug)(1. behandling)Medlem af Naalakkersuisut begrundede forslaget ved at fremhæve, at der ønskesbrugerbetaling med henblik på at nedbringe administrative udgifter, og at oplysningspligtindføres, idet det eksisterende datagrundlag ikke er fyldestgørelse som grundlag forNaalakkersuisuts formulering af fiskeripolitik.På baggrund af forslaget fulgte en længere debat, der blandt andet berørte emner somfiskeres vilkår generelt, fiskerilicenskontrol og fiskeres økonomiske evner i forhold tilbrugerbetaling.Forslaget overgives til behandling i fiskeriudvalget forud for 2. behandling.
Med venlig hilsenSøren Hald MøllerKopi pr. e-mail: FolketingetKongehuset, KabinetssekretariatetSamtlige ministerierRigsombudsmanden på Færøerne