Grønlandsudvalget 2009-10
GRU Alm.del Bilag 13
Offentligt
RIGSOMBUDSMANDEN IGRØNLAND
StatsministerietPrins Jørgens Gård 111218 København K
Dato: 23. oktober 2009J.nr.: 415-0001
Indberetning vedr. Inatsisartuts efterårssamling 2009, 15. mødedag,fredag den 23. oktober 2009.Fra gårsdagens møde er tilført punkterne 48 og 62, medens punkt 43 fra i går sættes pådagsordenen senere.Inatsisartut behandlede følgende dagsordenspunkter:Punkt 82:Forslag til: Inatsisartutlov nr. XX af dd. mm. 2009 om ændring af landstingslov omøkonomisk tilskud til politisk arbejde. (Adskillelse af partiernes økonomi fraInatsisartutadministrationens budget)(Formand for Inatsisartut)Under denne 3. behandling blev lovforslaget vedtaget enstemmigt af de 21 tilstedeværendei den foreliggende form.Punkt 94:Forslag til Inatsisartuts beslutning om Selvstyrets udtalelse til ratifikation afUNESCOs konvention af 20. oktober 2005 om beskyttelse og fremme af de kulturelleudtryksformers mangfoldighed.(Medlem af Naalakkersuisut for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke)Et enigt udvalg indstillede et uændret forslag til vedtagelse. Beslutningsforslaget blevvedtaget med samtlige tilstedeværende stemmer for.Punkt 119:Forslag til Inatsisartuts beslutning om Grønlands Selvstyres overtagelse afsagsområdet råstoffer og den del af sagsområdet arbejdsmiljø, som vedrøreroffshoreanlæg på grønlandsk søterritorium og kontinentalsokkelområde.Rigsombudsmanden i GrønlandIndaleeqqap Aqqutaa 3Postboks 10303900 NuukKalaallit Nunaanni RigsombudsmandiTelefon: (+299) 32 10 01Telefax: (+299) 32 41 71E-mail: [email protected]www.rigsombudsmanden.gl
2
(Medlem af Naalakkersuisut for Erhverv og Råstoffer)Efter henvisning til behandling i udvalg forelå enstemmig betænkning med uændret forslagtil beslutning, som blev vedtaget af tinget med samtlige tilstedeværende stemmer for.Punkt 122:Forslag til Inatsisartuts lov om ændring af landstingslov om indkomstskat.(Medlem af Naalakkersuisut for Finanser)Der var ikke fremsat ændringsforslag, og et enigt udvalg indstillede lovforslaget til 2.behandling. Samtlige tilstedeværende sendte forslaget videre til trediebehandling.Punkt 98:Forslag til Inatsisartutlov om børnetilskud.(Medlemmet af Naalakkersuisut for Sociale Anliggender)På opfordring af et enigt udvalg blev fremsat ændringsforslag, som overgik til 3.behandling uden fornyet udvalgsbehandling og i den ændrede form.Punkt 48:Beslutningsforslag om at Naalakkersuisut pålægges at oprette kulturerhvervet somden fjerde bærende økonomiske søjle i erhvervspolitikken.(Medlem af Inatsisartut Aleqa Hammond)Aleqa Hammond mente på baggrund af, at det ”i økonomisk øjemed (er) fastslået, at der ertre bærende økonomiske søjler” i Grønland, nemlig ”fisker- og fangererhvervet,turisterhvervet og mineral- og råstofudvindingserhvervet”, så bør Nalakkersuisut pålæggesat ”at acceptere kulturen som reel erhvervsmulighed”.Medlem af Naalakkersuisut for Erhverv og Råstoffer indstillede forslaget til forkastelse, ogOve Karl Berthelsen begrundede dette med, at Naalakkersuisut fremlægger en”Redegørelse om udvikling af oplevelseserhvervet”, som et bud på et fremtidigterhvervsområde med betydelige økonomiske potentialer.Forslaget affødte en to timer lang debat, som ikke ændrede på flertallet for forkastelse frade to naalakkersuisutbærende partier, uanset mindretallets ønske om en udvalgsbehandling.Punkt 62:Beslutningsforslag om at Naalakkersuisut pålægges at styrke tilsynet med de forhold,børn og unge der er anbragt udenfor hjemmet, lever under.(Atassuts medlemmer af Inatsisartut: Finn Karlsen, Siverth K. Heilmann og KnudKristiansen)
3
Forslagsstillerne begrundede forslaget med, at der ”efterhånden (er) flere privatevirksomheder, der drives som selvejende institutioner, der gerne vil have anbragt børn ogunge hos sig”, og Atassuts medlemmer krævede en opstramning og tydeliggørelse afkravene til døgninstitutionerne, at tilsynspligten bliver tydeliggjort, og at det i henhold tilforordningen centrale børnesagkyndige udvalgs arbejde bliver tydeliggjort.Landsstyremedlemmet for Sociale Anliggender oplyste, at man i departementet er ”i færdmed at tydeliggøre procedurerne ved etablering af selvejende døgninstitutioner og at man iforbindelse med godkendelse af nye institutioner er klar med en ny vejledning herom, iløbet af 2009.”Naalakkersuisut kunne ikke anbefale, at forslaget blev imødekommet, da der ikkeforeligger et fast tidspunkt for det reformarbejde, som allerede er igangsat i departementet.Punkt 52:Beslutningsforslag om, at Naalakkersuisut pålægges at tage initiativer til at udvideESU-ordningen for fåreholdere, således at bygder og virksomheder kan ydesfinanciering til at etablere vedvarende energikilder, herunder vandkraft, vindmøllersamt solcelleanlæg.(Siumutgruppen i Inatsisartut)Hans Enoksen fremlagde forslaget på vegne af Siumutgruppen.og begrundede forslagetsom ”en del af kampen mod den globale opvarmning”.Medlem af Naalakkersuisut henviste beslutningsforslaget til afslag og oplyste, at der i deneksisterende erhvervsstøtteordning ikke er nogen hindring for at få tilskud til etablering afvedvarende energikilder, men ordningen angår erhverv og omfatter ikke bygder ogvirksomheder.Under Departementet for Erhverv og Råstoffer er der mulighed for, at virksomheder kanhente medfinansiering til projekter, der omhandler videreudvikling af bl.a. systemer oganlæg – herunder med henblik på blandt andet at anvende andre energikilder.Ligeledes oplyste naalakkersuisutmedlemmet, at der på finansloven for 2009 er hjemmeltil, at Naalakkersuisut kan stille garanti for op til 90% af et lån til etablering af mindrevandkraftværker i tilknytning til fåreholderstederne.Efter en længere debat, hvor man kom vidt omkring, blev forslaget sendt videre til 2.behandling i uændret form.Punkt 65:Forslag til beslutning om at Naalakkersuisut pålægges at arbejde for at etablere enmisbrugsbehandleruddannelse i Grønland.(Atassuts medlemmer af Inatsisartut: Finn Karlsen, Siverth K. Heilmann, KnudKristiansen)
4
Medlem af Naalakkersuisut for Kultur, Uddannelse, Forskning og Kirke gjorde rede foralle de uddannelsestilbud, som allerede eksisterer - enten i Grønland eller i et samarbejdemed Danmark.Som et eksempel blev nævnt alkologuddannelsen, som ”dækker behandling af forskelligeformer for misbrug/afhængighed, eksempelvis alkoholisme, narkomani, ludomani etc.”Der blev ligeledes redegjort for tiltag i Departementet for Sociale Anliggender, hvor femarbejdsgrupper arbejder med at afdække behovet for tiltag indenfor det sociale område.Gruppernes kommissorier vedrører seksuelt misbrug, fysisk og psykisk vold inærrelationer, børns trivsel, ressourcesvage familier samt afhængighedsskabendeproblemer.Gruppernes afrapportering ultimo oktober forventes at indeholde forslag til tiltag påuddannelsesområdet, eksempelvis i form af nye uddannelser eller kurser.Naalakkersuitsut kunne derfor ikke imødekomme forslaget.Punkt 137:Beslutningsforslag om, at Naalakkersuisut pålægges at fremsætte forslag til enpsykologlov, der indeholder regler vedrørende titelbeskyttelse, opnåelse afautorisation, og psykologers rettigheder og pligter. Lovforslaget skal ligeledesindeholde regler om, hvilken myndighed der kan udstede autorisation samt omtilsynsmyndighed og idømmelse af foranstaltninger i medfør af kriminalloven.(Medlem af Inatsisartut Naaja H. Nathanielsen, Inuit Ataqatigiit)Forslagsstilleren oplyste, at forslaget blev stillet første gang i 1999 af daværendelandstingsmedlem Asii Chemnitz Narup. ”Dengang svarede landsstyret at en sådan lov varpå trapperne. Det er nu 10 år siden ..”.Det er forslagsstillerens opfattelse, at særligt det private behandlingstilbudsmarked er sværtat gennemskue, og at en psykologlov vil sikre, at ”kun personer med den relevanteuddannelse kan kalde sig psykologer”, ligesom en lov definerer ”krav til psykologersautorisation og etiske rammer for arbejdet.”Agathe Fontain, Naalakkersuisut for Sundhed oplyste, at Direktoratet for Sundhed ogForskning i 1997 nedsatte en styregruppe, der skulle udarbejde forslag til revision af dengrønlandske sundhedslovgivning. I februar 1999 kom styregruppen med en rapport. Påbaggrund af rapporten blev i 2001 fremsat forslag til landstingsforordning om psykologer,som fulgte de danske regler ”for meddelelse, fratagelse, fraskrivelse og generhvervelse afautorisation”, men forordningen pålagde samtidigt ”danske myndigheder administrative ogøkonomiske forpligtelser, uden at der er indgået en aftale med de danske myndigheder”herom, hvorfor Landsstyret lovkontor udtrykte betænkeligheder ved forslagets udformning.
5
Lovkontoret udtalte blandt andet, at ”Er der et ønske om at anvende det danske regelsæt forautorisations- og tilsynsmyndigheden, bør dette ske ved, at den danske psykologlov vedkongelig anordning også kommer til at gælde for Grønland. Den administrative oglovgivende myndighed vil i så fald være entydigt placeret hos de danske myndigheder”.Direktoratet indstillede på den baggrund arbejdet med et forslag til regler vedrørendepsykologer.Naalakkersuisut kunne ikke vedtage forslaget i sin nuværende form men indstiller, atDepartementet for Sundhed udarbejder en redegørelse, der analyserer mulighederne og deøkonomiske konsekvenser af at placere autorisations- og tilsynsmyndigheden forpsykologer i Grønland til Landstingssamlingen i foråret 2010, og Departementet forSundhed vil samtidigt fremkomme med forslag til, hvordan der kan sikres entilsynsfunktion for psykologer ansat i Grønland.Mødet sluttede 19.30.Med venlig hilsen
Annette Scheelfg.
Kopi pr. e-mail: FolketingetKongehuset, KabinetssekretariatetSamtlige ministerierRigsombudsmanden på Færøerne