Forsvarsudvalget 2009-10
FOU Alm.del Bilag 4
Offentligt
744207_0001.png
744207_0002.png
744207_0003.png
744207_0004.png

Forsvarsministeriet.

København, den 14. oktober 2009.
a.
Forsvarsministeriet anmoder herved om Finansudvalgets tilslutning til at anvende 333,4 mio. kr. iprisniveau 2009 til etablering af IT-systemdelen ved CARS Karup. CARS Karup er betegnelsen forkombinationen af et overordnet luftoperationscenter - Combined Air Operation Centre (CAOC) og enradarstation - Air Control Centre/Recognized Air Picture Production Centre/Sensor Fusion Post (ARS);samplaceret på Flyvestation Karup. CARS Karup indgår i NATO Air Command and Control System(ACCS).Den af NATO finansierede del af udgiften, der udgør 262,4 mio. kr., afholdes af den på finanslovenopførte bevilling §12.22.13. Internationalt finansieret NATO-investeringsprogram (anlægsbevilling).I indeværende finansår påregnes afholdt 53,3 mio. kr.Den nationalt finansierede del af udgiften, der udgør 71 mio. kr., afholdes af den på finansloven opførtebevilling §12.22.15. Nationalt finansieret NATO-investeringsprogram (anlægsbevilling). Der påregnesikke afholdt udgifter i indeværende finansår.ACCS projektet blev vedtaget af det Nordatlantiske Råd i maj 1994. ACCS har til formål at fungeresom et fuldt integreret og interoperabelt kommando- og kontrolsystem, der integrerer planlægning,iværksættelse, udførelse og kontrol af alle former for luftoperationer. ACCS vil dermed indgå som etvigtigt led i NATO krisestyring.Målet med ACCS-projektet i Danmark er at etablere CARS Karup i bunker 1137 på FlyvestationKarup. Folketingets Finansudvalg har ved Akt. 310 af 2. september 1998 og Akt. 238 af 21. maj 2001tidligere tiltrådt bevillinger, der understøtter dele af CARS Karup implementering.Ud over nærværende bevillingsoplæg udestår et supplementsbyggeri til CARS Karup, der forventesindstillet særskilt, når det til NATO fremsendte budgetforslag er godkendt af NATO. Denne del afprojektet forventes at andrage i alt 222 mio. kr. Heraf forventes 163 mio. kr. finansieret af NATO og59 mio. kr. finansieret af Danmark.Systemdelen i ACCS er softwareintensiv med væsentlige softwaresystemleverancer, der er udviklettil formålet. Ved CARS Karup vil projektet medføre, at der tilvejebringes 23 komplette IT-arbejdspo-sitioner med hardware og software til den operative drift samt serverkapacitet. Herudover anskaffes 11arbejdspositioner til styrkeproduktion og uddannelse samt fem arbejdspositioner til nationale kom-mando- og kontrolfunktioner i Flyvertaktisk Kommando. I anskaffelsen er inkluderet en initialreser-vedelspakke, dokumentation, indledende systemuddannelse og udgifter til møde- og rejseaktivitet.Det forventes, at CARS Karup vil være klar til ibrugtagning i 2013 og fuldt operationsdygtig i 2014.Systemdriftsomkostningerne ved CAOC-delen af CARS finansieres af NATO, mens systemdrifts-omkostningerne med ARS-delen, der er nationalt bemandet, afholdes af Danmark. Denne udgift er pånuværende tidspunkt beregnet til 16 mio. kr. om året fra 2012.
b.
AG000387
2
Den af NATO finansierede del af beløbet indeholder udgifter til CAOC’s systemdel af CARS Karup,svarende til 167 mio. kr., og NATO’s andel af udgifterne til ARS systemdel af CARS Karup, svarendetil 95 mio. kr. Den nationalt finansierede del af beløbet indeholder udgifter til ARS systemdel af CARSKarup, svarende til 24 mio. kr., samt omkostninger til nødvendige nationale behov for arbejdspositionerved national uddannelsesfacilitet, planlægningsfaciliteter og oprettelse af forbindelser til beståendenationale systemer svarende til 38 mio. kr. Hertil kommer udgifter på 9 mio. kr. til primært uddannel-sesaktiviteter for teknisk og operativt personel samt til møde- og rejseaktiviteter.Etablering af CARS Karup er en af i alt 23 lignende enheder, som etableres i forskellige NATO lande.NATO’s indledende godkendelse af softwareproduktet i december 2008 indledte samtidig en ca. 10måneders tilbudsperiode. Alle optioner på softwareproduktet, der underskrives, i denne periode givesen økonomisk rabat på 1,7 mio. euro, svarende til 12 mio. kr. pr. ACCS enhed. Det er hensigten mednærværende bevilling at udnytte denne mulighed.Ved kontraktindgåelsen i 1999 med Air Command Systems International (ACSI) blev der indarbejdet,at nationerne over projektets levetid forventes at modtage Industrial Benefit Share (IBS) i forhold tilderes respektive betaling til NATO Investment Security Program (NSIP) af projektet. Den danske andelaf IBS overstiger på nuværende tidspunkt det beløb, som Danmark er berettiget til.Da projektets endelige udgiftsfordeling på finansår først vil kunne fastlægges i forbindelse med ind-gåelse af optionsaftalen, er de samlede udgifter påregnet afviklet med følgende afløb.NationaltNATOFinansår 2009:…………………0 mio. kr.53,3 mio. kr.Finansår 2010:…………………24,2 mio. kr.43,7 mio. kr.Finansår 2011:…………………14,5 mio. kr.58,2 mio. kr.Finansår 2012:…………………14,5 mio. kr.58,2 mio. kr.Finansår 2013:…………………11,3 mio. kr.43,7 mio. kr.Finansår 2014:…………………6,5 mio. kr.5,3 mio. kr.Der vil kunne forekomme afvigelser i det anførte betalingsafløb afhængig af kontraheringstidspunktetog endelig fastsættelse af produktions- og leveringsforløb m.v.Den konkrete fordeling på under- og standardkonti kan for 2009 specificeres således:Internationalt finansieret NATO-investeringsprogram (An-§12.22.13.lægsbev.)10.Internationalt finansieret NATO-investering-sprogram:Udgift51.Anlægsaktiver (anskaffelser)53,3 mio. kr.10.Internationalt finansieret NATO-investering-sprogramIndtægt52.Afhændelse af anlægsaktiver53,3 mio. kr.udenfor omkostningsreformRisikovurderingEtablering af systemdelen ved CARS Karup vurderes at have følgende samlede risikoprofil, jf. Fi-nansministeriets ”Vejledning om risikovurdering af IT-projekter”, hvor 1 er laveste risikoniveau og 5er det højeste:
3
Risikoområde1Organisatoriske forholdTeknisk løsningLeverandørInteressenterSamlet vurdering
Risikonivieau234XXXXX
5
Organisatoriske forhold:Projektet vurderes på området organisatoriske forhold samlet til niveau 3:Bemærkninger:De organisatoriske risici er forbundet med de personelmæssige forhold i den nationale organisation.Projektets varighed har betydet, at flere centrale personer i den nationale projektorganisation enten erblevet udskiftet eller står foran rotation.Teknisk løsning:Projektet vurderes på området teknisk løsning samlet til niveau 4:Bemærkninger:ACCS-projektet er kompliceret og softwareintensivt med talrige aktører, industriinteresser og leve-randører. Trods NATO indledende godkendelse af softwareproduktet udestår fortsat vanskelige dele iudviklingen og integreringen af systemsoftwaren. Der vurderes at være risiko for yderligere forsinkel-ser.Leverandør:Projektet vurderes på området leverandør samlet til niveau 2:Bemærkninger:Kontrakten på Electronics-delen af ACCS-projektet blev i 1999 givet til ACSI, efter at have væretsendt i udbud i 1996. ACSI er et fransk registreret konsortium bestående af Raytheon USA og Thom-som-CSF, nu Thales, Frankrig, med nødvendige underleverandører. Begge virksomheder i konsortieter kendte leverandører af kommunikationsløsninger og har tidligere været anvendt som leverandøreraf både individuelle NATO-lande og NATO som organisation.Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste er fagligt ansvarlig for bygningsmæssige foranstalt-ninger.Interessenter:Projektet vurderes på området interessenter samlet til niveau 2:Bemærkninger:Blandt de eksterne interessenter er både NATO som organisation og individuelle NATO medlems-lande. Danske industriinteresser omfatter bl.a. Systematic Software Engineering A/S, Integra ConsultA/S m.fl. ACCS systemet er relativt velbeskrevet og velfunderet, og det vurderes ikke, at der opstårinteressekonflikter af betydning.
4
Samlet risikovurdering:Selv om projektets tekniske del baserer sig på eksisterende civil, kommerciel teknologi, omfatterprojektet en betydelig softwareudviklingsdel og har erfaringsmæssigt vist sig at indebære forsinkelseri alle faser. Projektets lange forløb gør især nationale personelforhold til en risikofaktor, hvor tab afnødvendig viden har indflydelse på projektforløbet.På baggrund af ovenstående risikoprofil vurderes den samlede risiko at være middel.For at opnå ekstern kvalitetssikring af ACCS projektet er firmaerne APAET (Integra Consult A/S)og Independant Verification and Validation (IV&V) blevet ansat af NATO til at gennemføre risiko-styring af hele projektet.c.Det er ved bevillinger til større materielanskaffelser forudsat, at de foreslåede dispositioner først kangennemføres efter særskilt forelæggelse for Finansudvalget, jf. Budgetvejledningens pkt. 2.8.3.2.Forsvarets Materielnævn er orienteret om projektet.Under henvisning til ovenstående anmoder Forsvarsministeriet hermed om Finansudvalgets tilslut-ning til at anvende 333,4 mio. kr. i prisniveau 2009 til dækning af etableringsudgifterne til systemdelenved CARS Karup i bunker 1137 på Flyvestation Karup.Den af NATO finansierede del af udgiften, der udgør 262,4 mio. kr., afholdes af den på finanslovenopførte bevilling §12.22.13. Internationalt finansieret NATO-investeringsprogram (anlægsbevilling).I indeværende år påregnes der afholdt 53,3 mio. kr.Den nationalt finansierede del af udgiften, der udgør 71 mio. kr., afholdes af den på finansloven opførtebevilling §12.22.15. Nationalt finansieret NATO-investeringsprogram (anlægsbevilling). Der påregnesikke afholdt udgifter i indeværende finansår.Finansministeriets tilslutning foreligger.
d.e.
f.
København, den 14. oktober 2009
SØRENGADE/ Gunner A. NielsenTil Finansudvalget.