Forsvarsudvalget 2009-10
FOU Alm.del Bilag 171
Offentligt
DET TALTE ORD GÆLDER
TALESEDDELBaggrundTalepunkter til samråd den 14. september 2010 om auditørkorpsets rolle.Samrådsspørgsmål X:Mener ministeren, at det er tilstrækkeligt, at sager vedrørende danske soldaters mulige an-svar for drab på civile undersøges af auditørkorpset, uden at auditørerne selv er, hvor dra-bene er sket?TaleseddelLad mig indledningsvis sige, at jeg finder det meget beklageligt, når civile uforvarende bliverofre for militære operationer.Lad mig dog samtidig slå fast, at der ikke er tale om drab, som spørgsmålet indikerer, menom civile omkomne.Der er intet, der tyder på, at danske soldater bevidst har rettet angreb imod civile.I disse sager er der altså ikke tale om, ”at forsvaret afhører sig selv i drabssager, hvor dan-ske soldater er ”sigtet”, som det har været fremme i pressen.Det har da heller ikke været gjort gældende i den igangværende debat, at dansk militærtpersonel skulle have forbrudt sig imod de internationale konventioner med det formål at så-re eller dræbe civile.Som det fremgår af min besvarelse på forsvarsudvalgsspørgsmål 276, er det praksis, at For-svarets Auditørkorps inddrages i sager, hvor der er mistanke om civile omkomne i forbindel-se med danske styrkers kamphandlinger.Dette sker for at klarlægge det nærmere hændelsesforløb, herunder ikke mindst om danskestyrker har handlet inden for de gældende regler for magtanvendelse.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
DET TALTE ORD GÆLDER
DET TALTE ORD GÆLDER
Auditørkorpsets beføjelser følger af den militære retsplejelov og af den civile retsplejelov.Det er alene auditøren, der har kompetence til at efterforske militære straffesager og til attræffe afgørelse om tiltalerejsning (militær retsplejelov § 6 og 7).Hvis der er behov – fx af ressourcemæssige eller efterforskningsmæssige grunde – skal Au-ditørkorpset [selvfølgelig] også kunne anmode om bistand fra militære myndigheder, her-under militærpolitiet fx til gennemførelse af bestemte efterforskningsskridt. Sådan er ord-ningen tilrettelagt (militær retsplejelov § 8).Men også, hvis det ikke på forhånd har været muligt at indhente auditørens bemyndigelse,kan militære myndigheder efter reglerne foretage ethvert såkaldt uopsætteligt efterforsk-ningsskridt.Auditøren skal i så fald straks underrettes (militær retsplejelovs § 9).Formålet med uopsættelige efterforskningsskridt er netop at undgå bevistab i den tid, dergår, inden auditørpersonel kan tage sig af sagen på stedet.Udvalget bag den betænkning, som gik forud for lovforslaget om militær retsplejelov, lagdevægt på, at alene den militære anklagemyndighed i modsætning til tidligere skulle havekompetence til at efterforske militære straffesager.Samtidigt var det for udvalget imidlertid ikke realistisk at forestille sig, at en uafhængigmyndighed som Auditørkorpset helt kunne undvære bistand fra militære myndigheder i ef-terforskningen.Det er derfor fastslået i den militære retsplejelov (§ 8), at militære myndigheder skal ydeauditørerne bistand under efterforskningen.
DET TALTE ORD GÆLDERSide 2/7
DET TALTE ORD GÆLDER
Det er væsentligt at pointere, at det er auditøren, der også ved anvendelse af sådan efter-forskningsmæssig bistand leder efterforskningen. De pågældende militærpolitifolk udførerderes arbejde på auditørens ansvar.Der er derfor ikke tale om, at militærpolitiet forestår efterforskningen, men yder konkret bi-stand til efterforskningen.Hvis personel fra militærpolitiet selv har været involveret i en episode eller hændelse, somgiver anledning til undersøgelse, vil der efter omstændighederne kunne være tale om, at depågældende er inhabile. Undersøgelsen vil i sådanne tilfælde blive foretaget af andet mili-tærpolitipersonel.Jeg ser derfor ikke noget problem i, at auditøren bemyndiger eller pålægger militærpolitietved den pågældende mission i udlandet at iværksætte efterforskning. Den modsatte opfat-telse ville medføre risiko for tab af afgørende bevis.
DET TALTE ORD GÆLDERSide 3/7
DET TALTE ORD GÆLDER
BaggrundTalepunkter til samråd den 14. september 2010 om auditørkorpsets rolle.Samrådsspørgsmål Y:Mener ministeren, at undersøgelsen vedrørende den dræbte 5-årige i oktober sidste år harværet tilstrækkelig grundig, herunder i forhold til at afdække de nærmere omstændighederomkring drabet?TaleseddelIndledningsvis vil jeg gerne understrege, at Forsvarets auditørkorps er en uafhængig efter-forsknings- og anklagemyndighed under Forsvarsministeriet.I hovedsagen er auditørkorpset opbygget på tilsvarende måde som den civile anklagemyn-dighed. Den militære anklagemyndighed er uafhængig af det militære kommandosystem.Den undersøgelse, der blev iværksat i sagen om den omkomne 5-årige pige i oktober sidsteår, er et godt eksempel på, hvordan Forsvarets Auditørkors arbejder i praksis.Auditøren bemyndigede her militærpolitiet til at iværksætte efterforskning i forbindelse medden konkrete hændelse.Soldaternes og lokalbefolkningens forklaringer blev derfor optaget af militærpolitiet umid-delbart efter hændelsen.Hermed fik man de mest umiddelbare forklaringer og den bedste bevissikring.Forklaringerne gav ikke auditøren anledning til at lade vidner genafhøre. Den endelige afgø-relse af sagen blev truffet af auditøren i København.Der er med andre ord ikke tale om, at militærpolitiet har truffet nogen selvstændig afgørel-se. Deres opgave har alene været at sikre beviser.
DET TALTE ORD GÆLDERSide 4/7
DET TALTE ORD GÆLDER
Auditørens afgørelse blev endvidere i forbindelse med debatten i pressen offentliggjort.Herudover er den vedlagt min besvarelse af gårs dato på spørgsmål 320. Jeg vil derfor, forså vidt angår den konkrete sags nærmere omstændigheder, henvise til denne.
DET TALTE ORD GÆLDERSide 5/7
DET TALTE ORD GÆLDER
BaggrundSamråd den 14. september 2009 vedrørende auditørkorpsets rolleSamrådsspørgsmål Z:Vil ministeren overveje at ændre den måde, straffesager undersøges på i militæret, så detsker helt uafhængigt af militæret?TaleseddelDen gældende militære retsplejelov, lov nr. 531 af 24. juni 2005, der blandt andet beskriverauditørernes og generalauditørens kompetencer og beføjelser, hviler på et grundigt og gen-nemarbejdet udvalgsarbejde.Arbejdet foregik over en længere periode (5 år), og mundede ud i et udkast til lovforslagafgivet i enighed, der svarer til den nuværende lov.Forslaget blev vedtaget af et stort flertal i Folketinget, nemlig Venstre, Socialdemokratiet,Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, og Det Radikale Venstre.Som jeg var inde på i min besvarelse af samrådspørgsmål X, er der en god begrundelse for,at militære myndigheder efter bemyndigelse dels skal bistå auditøren i efterforskningsmæs-sige forhold, dels i visse tilfælde selv kan og skal foretage uopsættelige efterforskningsskridti militære straffesager.Militære myndigheder skal bistå auditørerne og i visse tilfælde kan de foretage uopsætteligeefterforskningsskridt (militær retsplejelov § 8 og 9).Dette ændrer jo ikke på, at det fortsat alene er op til den – af forsvaret uafhængige – mili-tære anklagemyndighed at tage stilling til, hvordan sagen på baggrund af efterforskningenskal afgøres. Alternativt, om der skal efterforskes yderligere, inden der tages endelig stillingtil sagen (militær retsplejelov § 6 og § 7).
DET TALTE ORD GÆLDERSide 6/7
DET TALTE ORD GÆLDER
Jeg mener ikke, at der er belæg for at sige, at ”forsvaret undersøger sig selv”, og finderderfor ikke grundlag for på nuværende tidspunkt at lægge op til en ændring af ordningen.
DET TALTE ORD GÆLDERSide 7/7