Forsvarsudvalget 2009-10
FOU Alm.del Bilag 127
Offentligt
855532_0001.png
855532_0002.png
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
28. maj 2010
Vedlagt fremsendes aktstykke vedrørende videreførelse og udvidelse af forsvarets strategi-ske søtransportkapacitet, det såkaldte ARK-koncept.ARK-konceptet, der blev etableret i 2003, omfatter fuldtidschartring af strategisk skibstrans-portkapacitet og sigter på sikkerhed og ressourcebevidsthed i tilvejebringelsen af skibs-transportkapacitet. Ud over at understøtte forsvarets egne transportbehov, skal ARK-konceptet blandt andet bidrage til at styrke NATO’s maritime strategiske transportkapacitet.Forsvarskommissionen af 2008 vurderede, at behovet for strategisk søtransport vokser, ogfandt, at ARK-konceptet bør udvikles i takt med dette. Som fastlagt i Forsvarsforlig 2010 -2014 videreføres forsvarets internationale engagement, og der er i overensstemmelse her-med konstateret behov for at styrke ARK-konceptet således, at den eksisterende kapacitetvidereføres til 2021 med option på udvidelse med fuldtidschartring af endnu et skib fra2012. Dette vil fremadrettet sikre muligheden for at understøtte fleksibel deployering af for-svarets enheder i løsning af internationale opgaver, samt i højere grad tilgodese mulighedenfor at reagere på pludseligt opståede situationer såsom naturkatastrofer og humanitære kri-ser.En udnyttelse af optionen på fuldtidschartring af et tredje skib forudsættes først iværksatefter en gennemført vurdering af kapacitetsudnyttelsen og det operative behov i forhold tilmarkedssituationen på det kommercielle marked for søtransport.Anvendelse af kapaciteten i ARK-konceptet er omkostningsbaseret. De konkrete brugere,såvel forsvaret selv gennem intern afregning som brugere udenfor forsvaret i form af ek-sempelvis andre lande, afholder således de omkostninger, der er forbundet med løsningenaf en specifik opgave.Erfaringerne med ARK-konceptet viser, at den eksisterende kapacitet nyttiggøres i megethøj grad, hvorfor omkostningerne til driften af ARK-konceptet stort set er afholdt af de kon-krete brugere. Der er derfor indtil nu kun i meget begrænset omfang afholdt udgifter til be-
redskab over de hidtidige aktstykker. Det vurderes, at disse erfaringer kan overføres til pro-jektet i et fremadrettet perspektiv.Aktstykket er kapacitetsbaseret. Dette betyder, at antallet af skibe kan justeres i løbet af pe-rioden, såfremt behovet ændres. Som del at dette indgås kontrakterne tidsmæssigt forskudtfor hinanden, hvorved forsvaret gennem perioden kan tilpasse kapaciteten ved at undladeat forny kontrakter, når de udløber, såfremt de overordnede økonomiske forhold eller detoperative behov måtte ændre sig væsentligt.Kontrakterne om chartring af skibe søges desuden udformet således, at der er maksimalfleksibilitet i forhold til løsning af forsvarets opgaver, samtidig med at den økonomiske risikominimeres. Dette gøres f.eks. ved at indbygge såkaldte ”off-hire” eller ”lease-back” klausuleri kontrakterne. Herved kan kapaciteten for en nærmere aftalt periode tilbageføres til rede-ren, således at forsvaret ikke skal betale fuldt charter for den pågældende periode.Danmark har siden 2006 samarbejdet med Tyskland om strategisk søtransport. Samarbejdeter aftalt forlænget frem til 2021 med forbehold for Finansudvalgets godkendelse af nærvæ-rende aktstykke.Aktstykket løbetid er tilpasset samarbejdet med Tyskland, og giver derudover mulighed forat indgå længerevarende kontrakter om nyere skibe, såfremt dette vil være økonomisk for-delagtigt.Samlet set vurderes de økonomiske risici ved et forlænget og udvidet ARK-koncept fortsat atvære lave.Forsvarsministeriet agter at videreekspedere aktstykket med henblik på behandling på Fi-nansudvalgets møde den 3. juni 2010.Med venlig hilsen
Gitte Lillelund Bech
/Gunner A. Nielsen
Side 2/2