Forsvarsudvalget 2009-10
FOU Alm.del Bilag 127
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Bilag:Sagsbehandler: CANJ.nr.: 4.kt. 2009/004092a.Forsvarsministeriet søger hermed Finansudvalgets tilslutning til at anvende op til ca.1303 mio. kr. (2010-priser) til fuldtidschartring af skibstransportkapacitet til ARK-konceptet iperioden 2010 til 2021. Udgiften, der fordeler sig over samme periode, afholdes af den påfinansloven opførte bevilling på § 12.21.01. Forsvarskommandoen (driftsbev.).
I indeværende finansår påregnes der anvendt op til ca. 55 mio. kr.b.Aktstykket omfatter fuldtidschartring af strategisk skibstransportkapacitet til detdanske ARK-koncept. Ud over at understøtte forsvarets egne transportbehov, skal ARK-konceptet blandt andet bidrage til at styrke NATO’s maritime strategiske transportkapacitetherunder i relation til NATO Response Force. ARK-konceptet, der er beskrevet i beretningenfra Forsvarskommissionen af 2008, er etableret som en direkte konsekvens af det dansketilsagn til Prague Capabilities Commitments på NATO-topmødet i Prag 2002 og sigter påsikkerhed og ressourcebevidsthed i tilvejebringelsen af skibstransportkapacitet.Finansudvalget tiltrådte ARK-konceptet ved aktstykke nr. 126 af 14. maj 2003 og aktstykkenr. 20 af 10. november 2004 med fuldtidschartring af »Tor Anglia« til år 2007. Finansudval-get tiltrådte en udvidelse af konceptet ved aktstykke nr. 140 af 5. maj 2004 med fuldtids-chartring af »Tor Futura« til år 2009 samt en forlængelse og udvidelse ved aktstykke nr. 31af 13. november 2006 med mulighed for behovs- og situationsbestemt chartring af yderlige-re kapacitet. Nærværende aktstykke er en forlængelse og udvidelse af det nuværende ARK-koncept og træder som konsekvens heraf i stedet for aktstykke nr. 31 af 13. november2006.Den nuværende kapacitet indeholder to skibe med mulighed for behovs- og situationsbe-stemt chartring af yderligere kapacitet.Forsvarskommissionen af 2008 vurderede, at behovet for strategisk søtransport vokser, ogfandt, at ARK-konceptet bør udvikles i takt med dette. Jf. Forsvarsforlig 2010 -2014 videre-føres forsvarets internationale engagement, og der er i overensstemmelse hermed konstate-ret behov for at styrke ARK-konceptet således, at den eksisterende kapacitet videreføres til2021 med option på udvidelse med fuldtidschartring af endnu et skib fra 2012. Dette vilfremadrettet sikre muligheden for at understøtte fleksibel deployering af forsvarets enhederi løsning af internationale opgaver samt i højere grad tilgodese muligheden for at reagere påpludseligt opståede situationer såsom naturkatastrofer og humanitære kriser.
Konceptet er funderet på langtidschartring af skibskapacitet. Dette indebærer, at skibenekan chartres til lavere rater end de rater, der typisk gør sig gældende for korttidschartringog i perioder med stor efterspørgsel.Danmark samarbejder med Tyskland om strategisk søtransport, og ARK-konceptet omfattersåledes en dansk og en tysk kapacitetspulje. Samarbejdet er reguleret af et Memorandum ofUnderstanding (ARK MoU). Samarbejdet med Tyskland er fordelagtigt for begge parter, dadet giver øget volumen og fleksibilitet i disponeringen af de samlede kapacitetspuljer. Sam-arbejdet er aftalt videreført til 2021 med forbehold for Finansudvalgets godkendelse af nær-værende aktstykke. ARK-projektets daglige ledelse er dansk og organisatorisk forankret iSøværnets Operative Kommando. Der forudses fortsat et tæt samarbejde om skibstrans-portkapacitet mellem Danmark og andre nationer forudsat, at samarbejdet er udgiftsneutraltfor Danmark.Der søges om tilslutning til et aktstykke, der løber til 2021, af hensyn til det fortsatte sam-arbejde med Tyskland og for at muliggøre langtidschartring af nyere eller nybyggede skibe.Der søges på denne baggrund om Finansudvalgets tilslutning til, over en 12-årig periode, atanvende op til ca. 1303 mio. kr. til fortsat fuldtidschartring af skibstransportkapacitet tilARK-konceptet omfattende en dansk kapacitetspulje på to skibe med option på fuldtidschar-tring af et tredje skib tidligst fra 2012, samt at der behovs- og situationsbestemt kanchartres yderligere kapacitet, såfremt udgifterne hertil kan holdes inden for den samledeudgiftsramme. Projektet vil fortsat omfatte samarbejde om skibstransportkapacitet mellemDanmark og andre nationer forudsat, at et sådant samarbejde er udgiftsneutralt for Dan-mark.Optionen på fuldtidschartring anvendes efter en vurdering af det operative behov i forholdtil markedssituationen på det kommercielle marked for søtransport.Den samlede projektøkonomi ændres således til ca. 1303 mio. kr. og svarer til en kapacitetmed fuldtidschartring af to skibe med option på fuldtidschartring af et tredje skib tidligst fra2012. ARK-konceptet ønskes fortsat videreført som kapacitetsorienteret. Finansudvalgetsøges derfor om tilslutning til, at ARK-konceptet over en årrække indgår kontrakter og even-tuelle forlængelser af kontrakter samt indgår konkrete samarbejder med alliancepartnerem.v. inden for det i aktstykket angivne.Anvendelse af kapaciteten i ARK-konceptet er omkostningsbaseret. De konkrete brugeresåvel internt i forsvaret som udenfor afholder således de omkostninger, der er forbundetmed løsningen af en specifik opgave. Det betyder, at forsvaret betaler for anvendelse afkapaciteten gennem intern afregning. Det betyder ligeledes, at kapaciteten kan stilles tilrådighed til løsning af opgaver for blandt andet alliance- og koalitionspartnere, nødhjælps-organisationer, civile firmaer m.v., mod at disse dækker de omkostninger, der er forbundetmed den konkrete opgaveløsning.
Side 2/4
Erfaringerne med ARK-konceptet viser, at den eksisterende kapacitet nyttiggøres i megethøj grad, hvorfor omkostningerne til driften af ARK-konceptet stort set er afholdt af de kon-krete brugere. Der er derfor indtil nu kun i meget begrænset omfang afholdt udgifter til be-redskab over de respektive aktstykker. Det vurderes, at disse erfaringer kan overføres tilprojektet i et fremadrettet perspektiv, herunder til situationer, hvor der chartres kapacitetudover den eksisterende.Kontrakterne om chartring af skibe søges udformet således, at der er maksimal fleksibilitet iforhold til løsning af forsvarets opgaver, samtidig med at den økonomiske risiko minimeres,f.eks. ved at indbygge såkaldte ”off-hire” eller ”lease-back” klausuler. Herved kan kapacite-ten for en nærmere aftalt periode tilbageføres til rederen, således at forsvaret ikke skal be-tale fuld charter for den pågældende periode.Kontrakterne indgås desuden tidsmæssigt forskudt for hinanden, hvorved forsvaret gennemperioden kan tilpasse kapaciteten ved undlade at forny kontrakter når de udløber, hvis deoverordnede økonomiske forhold, eller det operative behov ændrer sig væsentligt.Samlet set vurderes de økonomiske risici ved et forlænget og udvidet ARK-koncept fortsat atvære lave.Da projektets endelige kontraktuelle forpligtigelser fordelt på finansår først vil kunne fast-lægges i forbindelse med de egentlige kontraktindgåelser, er de samlede beløb påregnetafviklet med følgende beløb (2010-priser):FinansåretFinansåretFinansåretFinansåretFinansåretFinansåretFinansåretFinansåretFinansåretFinansåretFinansåretFinansåret2010:...................................................................................2011:...................................................................................2012:...................................................................................2013:...................................................................................2014:...................................................................................2015:...................................................................................2016:...................................................................................2017:...................................................................................2018:...................................................................................2019:...................................................................................2020:...................................................................................2021:...................................................................................ca.ca.ca.ca.ca.ca.ca.ca.ca.ca.ca.ca.55 mio. kr.98 mio. kr.115 mio. kr.115 mio. kr.115 mio. kr.115 mio. kr.115 mio. kr.115 mio. kr.115 mio. kr.115 mio. kr.115 mio. kr.115 mio. kr.
Opmærksomheden henledes på, at der vil kunne forekomme afvigelser i de samlede udgif-ter, der vil reduceres i det omfang, at kapaciteten mod omkostningsdækning stilles til rådig-hed til løsning af opgaver for blandt andet alliance- og koalitionspartnere, nødhjælpsorgani-sationer, civile firmaer m.v.Den konkrete fordeling i 2010 på under- og standardkonti kan specificeres således:§ 12.21.01. Forsvarskommandoen (Driftsbev.).
Side 3/4
10. Almindelig virksomhed.22. Andre ordinære driftsomkostninger….…………………………………… ca. 55 mio. kr.Eventuelle indtægter ved at kapaciteten mod omkostningsdækning stilles til rådighed til løs-ning af opgaver for blandt andet alliance- og koalitionspartnere, nødhjælpsorganisationer,civile firmaer m.v., indtægtsføres under Forsvarskommandoen.c.Fuldtidschartring kan sidestilles med en aftale om operationel leasing/leje. Da densamlede kontraktsum overstiger 20 mio. kr., forelægges sagen for Finansudvalget, jf. Bud-getvejledningen 2.4.10.Aktstykket forelægges for Finansudvalget nu med henblik på at kunne indgå nye kontraktertil afløsning at de eksisterende, efterhånden som disse udløber i 2010, og dermed sikre kon-tinuiteten i ARK-konceptet, samt for at kunne videreføre samarbejdet med Tyskland.d.…………
e.Forsvarsministeriet søger hermed Finansudvalgets tilslutning til at anvende op til ca.1303 mio. kr. (2010-priser) til fuldtidschartring af skibstransportkapacitet til ARK-konceptet iperioden 2010 til 2021. Udgifterne, der fordeler sig over samme periode, afholdes af den påfinansloven opførte bevilling på § 12.21.01. Forsvarskommandoen (driftsbev.).I indeværende finansår påregnes der anvendt op til ca. 55 mio. kr.f.[Finansministeriets tilslutning foreligger.]Med venlig hilsen
Gitte Lillelund Bech/Gunner A. Nielsen
Side 4/4