Forsvarsudvalget 2009-10
FOU Alm.del Bilag 108
Offentligt
846724_0001.png
846724_0002.png
Folketingets ForsvarsudvalgUdvalgsafdelingenChristiansborg
12. maj 2010
Hermed fremsender jeg elektronisk min taleseddel fra samråd i Forsvarsudvalget den 13.april 2010 vedrørende samrådsspørgsmål P, Q, R, S, T og U om strategisk lufttransport. Detbemærkes, at det er det talte ord, som gælder.Under samrådet spurgte Jens Christian Lund, MF (S), om forsvaret har landet i AalborgLufthavn med fly af typen Ilyushin IL 76.Jeg kan i denne forbindelse henvise til forsvarsministerens besvarelse den 10. februar 2010af Forsvarsudvalgets spørgsmål nr. 125, stillet af Jens Christian Lund, der omhandler sammeemne.Jens Christian Lund, MF (S), spurgte endvidere, om forsvaret har ”black listed” flyselskaber,som forsvaret derfor ikke anvender.Vedlagte notat beskriver overordnet forsvarets procedure for valg af flytransport, herunderat forsvaret ikke har ”black listed” flyselskaber.John Dyrby Paulsen, MF (S), bad under samrådet om at få oplyst, hvad flyvetimeprisen vedanvendelse af C-17 fly er sammenlignet med flyvetimeprisen ved anvendelse af IlyushinIL76.Hertil kan det oplyses, at Danmark frem til december 2007 deltog i NATO’s Strategic AirliftCapability - project (SAC-projektet) om etablering af en militær strategisk lufttransport-kapacitet gennem fælles anskaffelse og drift af tre C-17 fly.Danmarks del af projektet omfattede 200 flyvetimer, hvoraf ca. 10 % skulle anvendes tiltræning af besætninger.Danmark trådte ud af projektet i december 2007, blandt andet fordi omkostningerne vedprojektet væsentligt oversteg de oprindelige præmisser for deltagelse. Danmarks andel afprojektet var således ved udtræden fra projektet estimeret til ca. 320 mio. kr. i
initialinvestering, årlige driftsomkostninger på ca. 35 mio. kr., samt årlige omkostninger påca. 6 mio. kr. til tilvejebringelse af to flybesætninger.Udviklingen i projektets økonomi efter Danmarks udtræden er ikke kendt i detaljer, og deter derfor heller ikke kendt, hvad en flyvetime med C-17 i SAC-projektet aktuelt koster.Derfor er en direkte sammenligning på flyvetimepriser ikke mulig. Det kan dog oplyses, atDanmark køber og sælger flykapacitet i NATO’s Movement Coordination Centre Europe.Flykapacitet handles i dette forum i såkaldte ATARES-point, hvilket i et vist omfang giver enindikation på forskellen på C-17 og Ilyushin IL76.Grundenheden ATARES defineres som én flyvetime med flytypen C-130. I dette systemkoster en flyvetime med Ilyushin IL76 i projekt LUFTARK 2 ATARES point, og en flyvetimemed C-17 koster mellem 4,5 og 5,4 ATARES point, alt efter hvem der udbyder C-17kapaciteten.
Med venlig hilsen
Gitte Lillelund Bech
/Gunner A. Nielsen
Side 2/2