Forsvarsudvalget 2009-10
FOU Alm.del Bilag 108
Offentligt
846722_0001.png
846722_0002.png
NOTAT
PROCEDURE FOR FORSVARETS VALG AF FLYTRANSPORT
24. marts 2010
Dette notat beskriver den overordnede procedure for forsvarets valg af flytransport.Lufttransportelementet ved Flyvertaktisk Kommando er ansvarlig for lufttransport i forsvaret.Ved løsning af flytransportopgaver fremskaffer Lufttransportelementet flytransportkapacitet tilsåvel gods som passagerer ud fra en række parametre, blandt andet operative forhold og øko-nomi.Ved transportopgaver af militær taktisk karakter anvendes militære fly, hvorimod andre trans-portopgaver kan gennemføres med chartrede civile fly.Forsvaret anvender som udgangspunkt, afhængig af opgavens karakter primært følgende kapa-citeter:Egne fly.Fly fra LUFTARK.Alliancepartneres fly eller fly via NATO’s Movement Coordination Centre Europe.Fly fra det internationale samarbejde ”Strategic Airlift Interim Solution” (SALIS).Forsvaret har som supplement hertil en hovedtransportaftale til internationale opgaver medtransportfirmaet DSV. Denne aftale omfatter forsvarets samlede operative transportbehov, be-stående af transport af personer og materiel i forbindelse med deployering, rotation og rede-ployering af udsendte enheder.Forsvaret har desuden rammeaftaler med følgende selskaber:Cimber-Sterling A/S.North Flying A/S.Air Alsie A/S.Blue Water Shipping ved transport af gods til/fra Nordatlanten.Kühne & Nagel A/S vedr. transport af materiel til/fra forsvarets leverandører.Såfremt forsvarets førstnævnte primære kapaciteter ikke kan løfte den ønskede godsmæng-de/passagerantal, chartres der kapacitet jævnfør forsvarets rammeaftaler eller på det på frie
marked. Det skal bemærkes, at chartringer i forbindelse med transport til og fra internationaleoperationer gennemføres jævnfør omtalte kontrakt med DSV.Forsvaret indhenter tilbud hos de selskaber, som råder over den kapacitet, der skal anvendes tilopgaveløsningen.Selskabernes tilbud bliver vurderet i forhold til parametrene: Operative krav knyttet til den på-gældende flyvning, prisen for flyvningen samt de datoer og tider, hvor de kan beflyve den øn-skede destination. Den leverandør, der vurderes at leve bedst op til de opstillede kriterier, mod-tager opgaven.Flyvningen oprettes desuden i Lufttransportelementets interne statistik.Det kan supplerende oplyses, at forsvaret ikke har fravalgt at anvende bestemte selskaber.Afslutningsvis skal det anføres, at forsvaret anvender de af Økonomistyrelsen udbudte rejseafta-ler for enkeltpersoners rejser, hvor det er muligt.
Side 2/2