Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 93
Offentligt
775796_0001.png
775796_0002.png
Finanslovsforslag vedr. Fiskeridirektoratet:Ændringsforslag af Tekniske og Administrative Tjenestemænd (TAT)

Udfasning af HAVTERNEN, et bedre alternativ.

I stedet for at udfase Havørnen som både laver redningsopgaver og fiskerikontrol foreslås det atudfase det mindre skib Havternen som er beskæftiget med fiskerikontrol i de indre danske far-vande.Forslaget medfører en besparelse på 6 mio. kr. mod de planlagte 15 mio. kr. om året.Der er dog afsat 15 mio. kr. til afskedigelse af op til 15 tjenestemænd ved en udfasning af Havør-nen. Vælges i stedet en udfasning af Havternen vil disse midler være ubrugt i 2010, idet de 6 mandsom er ansat på Havternen formentlig vil kunne benyttes andre steder i Fiskeridirektoratet.Indtjening ved salg er den samme for de 2 skibe, 6-8 mio. kr.Forslaget sikrer at Fiskeridirektoratets resultatkontrakt i redningsberedskabet kan bibeholdes pånuværende niveau og skaber på længere sigt muligheder for at udbygge Havørnen til også at del-tage med flydespærringer i havmiljøberedskabet i Østersøen.Der findes ingen af de opgaver Havternen udfører i dag, der ikke ville kunne udføres af Havørnen.Havørnen vil altså i fuld udstrækning kunne dække Havternens funktion i fiskerikontrollen sam-tidig med, at der sikres et høj sø skib i Østersøområdet. Havternen derimod er udelukkende skabttil fiskerikontrol i indre danske farvande. Den er ikke en del af redningsberedskabet, så en udfas-ning af Havternen får kun fiskerikontrolmæssige konsekvenser.Herunder oplistes fordele og ulemper ved at udfase det ene skib frem for det andet, men den korteversion er den, at man må være parat til at acceptere en lidt mindre besparelse end først forventet,hvis man vælger udfasning af Havternen. Til gengæld opnås der nogle væsentlige fordele. Først ogfremmest bevares et troværdigt strategisk placeret redningsberedskab, der sikrer hjælp til skibe inød uanset vejret og uanset at ulykken sker langt til søs, og de fremtidige krav til fiskerikontrolmed kamera-forsøg (hindre udsmid af spise fisk) og real-time lukning af områder (stikprøve kon-trol af fangster til søs) vil blive en naturlig følge af nærvær af et skib i området. Dette må være dealtafgørende faktorer, når valget skal træffes. Bevares Havørnen, vil der stadig være mulighed forpå en økonomisk favorabel måde at styrke havmiljøberedskabet i Østersøen, ved evt. senere atgennemføre en opgradering af skibet.Kort sagt bevarer man søredningsberedskabet, og man bevarer muligheden for bedre at udnytteHavørnens muligheder i fremtiden.
Foreningen af tekniske og administrative tjenestemænd (TAT)De 75 maritimt ansatte i Fiskeridirektoratet er organiseret i TAT.
13. december 2009
Side 1 af 2
Finanslovsforslag vedr. Fiskeridirektoratet:Ændringsforslag af Tekniske og Administrative Tjenestemænd (TAT)
De 2 alternativer sat op mod hinanden.

Udfasning af Havørnen:

1995, 31 m, 2400 Kw, brandkanoner, isforstærket, multipurpose-skibBesparelse inkl. afskedigelse af 15 mand: 16,7 mio. kr. pr år.Indtjening ved salg 7 mio. kr.Ulemper:Høj sø beredskabet i Østersøen og Nordsøen ødelægges da der ikke er fuld dækningIntet nødbugseringsberedskab i ØstersøenIngen bugseringsmulighed for fiskefartøjer (beskrevet i reglement for bugsering af fiskefar-tøjer)En stor ressource forsvinder som ikke kan erstattes uden store udgifter
Muligheder:Skibet kan udbygges med flydespærringer og / eller deltage bedre ved havmiljøulykkersom slæbe/hjælpeskib for de store havmiljøskibe eller nye multipramme.Skibet har mindst 20 års levetid tilbage

Udfasning af Havternen:

2004, 19 m, 1000 kw, hurtiggående til fiskerikontrolBesparelse inkl. Afskedigelse af 6 mand: 6 mio. kr. pr år.Indtjening ved salg 6-8 mio. kr.Ulemper:en væsentlig fiskerikontrolressource forsvinder fra indre danske farvand, men fartøjet haringen væsentlig betydning i redningsberedskabet, idet der er meget andet beredskab i in-dre danske farvand og ved kysten.
Muligheder:Fartøjet kan ikke udbygges og kan ikke bugsere da det er forholdsvis lilleDet er lettere og billigere at reinvestere i et tilsvarende skib hvis det viser sig nødvendigtSkibet har 15-20 års restlevetid idet det er et mindre fartøj
13. december 2009
Side 2 af 2