Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 87
Offentligt
Europaudvalget
Udvalget for Fødevarer,Landbrug og FiskeriChristiansborgDK-1240 København KTlf. +45 33 37 55 00Fax +45 33 32 85 36www.ft.dk[email protected]
Udtalelse over Kommissionens grønbog om reform af den fælles fiskeripoli-9. december 2009tik – KOM (2009) 163Europaudvalget opfordrede i brev af 14. september 2009, jf. FLF alm. del –bilag 392, 2008-09, Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri til at behand-le Kommissionens grønbog om reform af den fælles fiskeripolitik – KOM(2009) 163 - og på baggrund heraf at komme med en udtalelse til Europaud-valget med henblik på, at Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Eu-ropaudvalget kan afgive et fælles høringssvar til Kommissionen.Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri besluttede på sit møde den 30.september 2009 at afgive en udtalelse over grønbogen.Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har behandlet sagen på 5 mø-der.Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har derudover den 9. december2009 afholdt et ekspertmøde om Kommissionens grønbog.Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri finder, at den fælles fiskeripolitikstår over for en række væsentlige udfordringer, som kun kan løses i tæt sam-arbejde mellem EU’s institutioner, medlemsstaterne, erhvervet og andre inte-ressenter. Blandt disse udfordringer er et overfiskeri, som uden en ambitiøsreform vil kunne resultere i en gradvis tømning af havene for fisk og et omfat-tende og tungt regelkompleks, der har utilsigtede virkninger navnlig i form afdiscard. Dertil kommer, at de gældende regler og kontrolmekanismer ofte fra-tager fiskerne ansvaret for en bæredygtig forvaltning af ressourcerne og be-grænser fiskernes incitament til at overholde reglerne.I den forbindelse finder udvalget, at en fremtidig fælles fiskeripolitik bør havesom overordnet målsætning at sikre en langsigtet og bæredygtig forvaltning affiskeressourcerne, der skaber sammenhæng mellem de forskellige politikkerpå området (miljø-, regional- og landdistriktspolitik, herunder i forhold til bo-sætning og turisme) for på den baggrund at opnå konkrete resultater i forhold
1/1
til en begrænsning af overfiskeriet og en forenkling af regler og kontrol til gavnfor erhverv og myndigheder.Udvalget finder, at der på EU-niveau bør indføres en incitamentsstruktur, så-ledes at fartøjer, der fisker mere selektivt, uden discard og med færreuønskede bifangster kan opnå fordele i form af større selvforvaltning og størrekvoter. Indførelse af valgfrihed mellem forskellige ordninger, kombineret medkonkrete fordele, vil dels kunne give fiskerne mulighed for at udvælge denordning, der egner sig bedst for den enkelte, dels give fiskerne ansvaret tilba-ge for deres egen situation.Et middel til at nå dette mål er at erstatte eller supplere den gældende regule-ring, hvor opfyldelsen af de enkelte fiskeres kvoter opgøres efter, hvor mangefisk, der landes i havnene, med en frivillig fangstkvoteordning, hvor alle fisktælles med i kvoten fra de øjeblik de fanges. Belønningen for at deltage i ensådan ordning ville være opnåelsen af en større kvote. En sådan frivilligfangstkvoteordning vil reelt fjerne incitamentet til udsmid eller ”high-grading”,som er en af de største ulemper ved den gældende fiskeriregulering. Den vilogså udgøre et væsentligt incitament for den enkelte fisker til at vælge demest selektive fangstredskaber og tilrettelægge de fiskeruter, der giver detbedste udbytte. Dermed vil valget af selektive fangstredskaber i højere gradvære en naturlig konsekvens af fiskerens interesse i at opnå det økonomiskmest fordelagtige udbytte af fiskeriet. En sådan ordning skulle i givet fald led-sages af et ændret kontrolsystem, der sikrer en tilstrækkelig registrering affangsterne ombord på fartøjerne. I den forbindelse bør der sikres en sam-menkobling af satellitkontrollen og kameraovervågningen af fangsterne om-bord.Udvalget finder i den forbindelse, at fangstregulering fremadrettet bør fokuse-re på kvoter og fangstredskaber. Den dobbelte regulering, der finder sted idag, og som både omfatter kvoter og en kilowattdageordning, bør ændres, såder fremover alene reguleres ved hjælp af kvoter og fangstredskaber.Udvalget finder også, at der er behov for at skabe et bedre datagrundlag tilbrug for fastlæggelsen af det maksimale bæredygtige udbytte på de enkeltefiskebestande og farvande. I den forbindelse er der behov for passende råd-givning fra ICES på alle fiskearter, hvor rådgivningen i dag kun omfatter vissearter. Endvidere er det vigtigt, at der afsættes økonomiske ressourcer til fi-nansiering af forskning og rådgivning inden for området.Udvalget finder, at der i grønbogen savnes en stillingtagen til reguleringen affiskeriet i kystnære områder. I forbindelse med en fremtidig regulering af fiske-riet i EU bør der generelt skelnes mellem kystfiskeri og havfiskeri, idet kystfi-skeriet i højere grad bør overlades til national regulering inden for nogle over-
2/2
ordnede fælles rammer, hvorimod havfiskeriet overvejende bør reguleres påEU-plan.Endelig finder udvalget, at EU's fiskerihavne generelt bør have en større rolle ireformen af den fælles fiskeripolitik.
Med venlig hilsenRené Christensenformand
3/3