Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 69
Offentligt
768205_0001.png
768205_0002.png
768205_0003.png
768205_0004.png
768205_0005.png
768205_0006.png
768205_0007.png
768205_0008.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 2. december 2009Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om ændring af Kom-missionens forordning (EC) Nr. 983/2009 om godkendelse og afvisning af visse sund-hedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og tilbørns udvikling og sundhed - plantesteroler, plantestanolestre og blodkolesterolredukti-on (komité-sag)Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH) den 7. december 2009.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenSagsnr.: 2009-20-221-00405/ Dep. sagsnr. 2733Den 1. december 2009FVM 714
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Kommissionens forordning (EC) Nr. 983/2009 om godkendelse og afvis-ning af visse sundhedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko forsygdom og til børns udvikling og sundhed - plantesteroler, plantestanolestre og blodko-lesterolreduktion (komité-sag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremsat forslag om godkendelse og afvisning af visse sundhedsanprisnin-ger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling ogsundhed - plantesteroler, plantestanolestre og blodkolesterolreduktion.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 7. december 2009.Formålet med det foreliggende forslag er at ændre forordning (EF) nr. 983/2009. Forslagetomfatter en ændring af kriterierne for brug af 2 godkendte sundhedsanprisninger vedrørendeanprisning af plantesteroler, plantestanolestre og blodkolesterolreduktion. Den foreslåede æn-dring er relateret til betingelserne til krav tilmængdenaf plantesteroler og stanolestre i føde-varen for at opnå en effekt. Derudover foreslås, at det skal være muligt at henvise tilstørrel-senaf den kolesterolreducerende effekt oghastigheden,hvorved denne reduktion kan opnås.Forslaget omfatter yderligere en ændring af kriterierne for brug af en godkendt sundhedsan-prisning relateret til α-linolensyre(ALA) og linolsyre (LA).Forslaget om en udvidelse af betingelserne for anvendelse af anprisninger vedrørende phy-tosteroler, –stanolestre og kolesterolreduktion til også at inkludere henvisningen til reduktio-nens størrelse og hastighed skønnes at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, hvis dennehenvisning ikke begrænses til at kunne benyttes for de fødevarer, hvor denne effekt er vist.1
Det er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning bør byggepå et solidt videnskabeligt grundlag. Ligeledes er det væsentligt, at der fastsættes nødvendigevilkår og betingelser for anvendelse af den pågældende anprisning, både for at sikre, at for-brugerne får relevante oplysninger og ikke bliver vildledt, og at der kan føres en effektiv fø-devarekontrol.Regeringen agter på den baggrund at lægge afgørende vægt på, at en henvisning til kolesterol-reduktionens hastighed og størrelse begrænses til fødevarer, hvor phytosteroler og stanolestrehar vist sig at have den anførte effekt, samt arbejder for, at henvisning til kolesterolreduktiongenerelt kun kan benyttes på de fødevarer, hvor phytosteroler og –stanolerdte har vist sig athave en effekt, og at forslaget om anprisning af essentielle fedtsyrer henvises til fornyet eks-pertdrøftelse med henblik på præcisering af anprisningen og/eller dens nærmere vilkår.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenSagsnr.: 2009-20-221-00405/ Dep. sagsnr. 2733Den 1. december 2009FVM 714
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Kommissionens forordning (EC) Nr. 983/2009 om godkendelse og afvis-ning af visse sundhedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko forsygdom og til børns udvikling og sundhed - plantesteroler, plantestanolestre og blodko-lesterolreduktion (komité-sag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsendt et udkast til forslag om ændring af forordning (EF) nr.983/2009 om henholdsvis godkendelse og afvisning af visse sundhedsanprisninger af fødeva-rer, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling og sundhed. Forsla-get er fremsat i henhold til anprisningsforordningen. Forslaget, der vedrører anprisninger omphytosteroler, –stanolestre og kolesterolreduktion, skønnes at berøre beskyttelsesniveauet iDanmark, såfremt en henvisning til reduktionens størrelse og hastighed ikke begrænses tilkun at kunne benyttes på fødevarer, hvor denne effekt er påvist.BaggrundKommissionen har fremsendt forslag til ændring af forordning (EF) 983/2009 om henholdsvisgodkendelse og afvisning af visse sundhedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en redu-ceret risiko for sygdom og til børns udvikling og sundhed - plantesteroler, plantestanolestre ogblodkolesterolreduktion.Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 17, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fø-devarer.Forslaget behandles efter en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-varekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslagene, fore-lægger Kommissionen forordningen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig medhhv. kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, så-fremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen.3
Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed(SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtalersig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder.Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forsla-get eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 7. december 2009.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdFormålet med det foreliggende forslag er at ændre forordning (EF) nr. 983/2009. Forslagetomfatter en ændring af kriterierne for brug af 2 godkendte sundhedsanprisninger vedrørendeanprisning af plantesteroler, plantestanolestre og blodkolesterolreduktion. Den foreslåede æn-dring er relateret til betingelserne med hensyn til krav tilmængdenaf plantesteroler og –stanolestre i fødevaren for at opnå en effekt. Derudover foreslås, at det skal være muligt athenvise tilstørrelsenaf den kolesterolreducerende effekt (7 – 10 %) oghastigheden,hvorveddenne reduktion kan opnås (2 – 3 uger).Forslaget omfatter yderligere en ændring af kriterierne for brug af en godkendt sundhedsan-prisning relateret til α-linolensyre(ALA) og linolsyre (LA), der henviser til, at essentiellefedtsyrer er nødvendige for barnets normale vækst og udvikling.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) er blevet bedt om at komme med udta-lelser blandt andet vedrørende det videnskabelige grundlag for kolesterolreduktionens størrel-se, samt at komme med udtalelser vedrørende referenceværdier for anbefalet daglig indtag afessentielle fedtsyrer.Forordning 983/2009 ændres på følgende punkter:I Bilag 1 ændres teksten i første afsnit, kolonne 5 (kriterier for brug af anprisningen)til følgende tekst:"Information to the consumer that the beneficial effect is obtained with a daily intakeof 1,5-2,4 g. plant sterols. When referring to the magnitude of the effect, the entirerange'7 to 10%'and the duration to obtain the effect'in 2 to 3 weeks'must be commu-nicated to the consumer. (The claim may be used on foods within the following cate-gories: yellow fat spreads, dairy products, mayonnaise and salad dressings)."
4
(3)
I Bilag 1 ændres teksten i andet afsnit, kolonne 5 (kriterier for brug af anprisningen) tilfølgende tekst:"Information to the consumer that the beneficial effect is obtained with a daily intakeof 1,5-2,4 g. plant stanols. When referring to the magnitude of the effect, the entirerange'7 to 10%'and the duration to obtain the effect'in 2 to 3 weeks'must be com-municated to the consumer. (The claim may be used on foods within the followingcategories: yellow fat spreads, mayonnaise, salad dressings and dairy products)."I Bilag 1 ændres teksten i tredje afsnit, kolonne 5 (kriterier for brug af anprisningen)til følgende tekst:"Information to the consumer that the beneficial effect is obtained with a daily intakeof2 g of α-linolenicacid (ALA) and a daily intake of 10 g of linoleic acid (LA)".
Den tekst, der er angivet i parentes, og som henviser til begrænsning i anvendelsen for be-stemte fødevarer eller fødevarekategorier, er fortsat til drøftelse om, hvorvidt dette skal stillessom betingelse. Kommissionen har meddelt, at man helst ser, at denne tekst udgår.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om er-nærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer er direkte gældende i Danmark og de øvrigemedlemsstater.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.Forslaget om en udvidelse af betingelserne for anvendelse af anprisninger vedrørende phy-tosteroler, –stanolestre og kolesterolreduktion til også at inkludere henvisningen til reduktio-nens størrelse og hastighed skønnes at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, hvis dennehenvisning ikke begrænses til at kunne benyttes for de fødevarer, hvor denne effekt er vist.HøringSagen har været i høring via høringsportalen, og der er kommet følgende bemærkningerLandbrug & Fødevarer meddeler, at de tager Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets(EFSA) vurderinger til efterretning.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning bør byggepå et solidt videnskabeligt grundlag. Ligeledes er det væsentligt, at der fastsættes nødvendigevilkår og betingelser for anvendelse af den pågældende anprisning, både for at sikre, at for-5
brugerne får relevante oplysninger og ikke bliver vildledt, og at der kan føres en effektiv fø-devarekontrol.Regeringen finder det vigtigt, at de betingelser, der fastsættes for anvendelse af sundhedsan-prisninger er i overensstemmelse med den videnskabelige vurdering, og ikke i øvrigt er i stridmed forordningens generelle principper, herunder at forbrugeren ikke bliver vildledt.I henhold til udtalelser fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) er der evi-dens for en kolesterolsænkende effekt ved et indtag mellem 1,5 – 2,4 g. phytosteroler ellerstanolestre pr. dag, og at dette indtag kan sænke blodkolesterol med 7-10 % over en periodepå 2 – 3 uger. Denne størrelse er relateret til studier vedrørende gule fedtstoffer, mayonnaise,salatdressinger og mælkeprodukter (de fødevarekategorier, som er sat i parentes i forslaget).Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) konkluderer, at effekten af kolesterol-reduktion i andre fødevarer ikke er tilstrækkeligt belyst, og konkluderer samtidig, at den kole-sterolsænkende effekt er afhængig af fødevarens matrice. For visse kornprodukter er der på-vist en meget mindre effekt og der hersker generelt usikkerhed om effekten i andre fødevarer.Regeringen har vedrørende tidligere forslag om godkendelse af anprisninger af phytosteroler,–stanolestre og kolesterolreduktion accepteret sådanne generelt anvendelige anprisninger,men arbejdet for, at anprisningen kun kan benyttes på de fødevarer, som har vist sig at haveen effekt (i dette tilfælde gule fedtstoffer, mayonnaise, salatdressinger og mælkeprodukter).Regeringen finder det imidlertid betænkeligt, hvis en anprisning, der indeholder oplysningerom en præcis effekt (7-10 % over 2-3 uger), kan anvendes på fødevarer, hvor Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) konkluderer, at effekten ikke er tilstrækkeligt belyst og inogle tilfælde kan være mindre end den anførte. Det indebærer en risiko for, at forbrugeren idisse tilfælde vil kunne vildledes af anprisningen om den præcise effekt.Forslaget indikerer, ved tekst angivet i parentes, at der lægges op til en drøftelse af, hvorvidten henvisning til kolesterolreduktionens størrelse og hastighed skal kunne anvendes genereltpå fødevarer, eller kun skal være gældende for de fødevarer, hvor der er vist en effekt. Rege-ringen vil alene kunne støtte forslaget, hvis det fastholdes, at anprisning af størrelse af effektkun må benyttes på fødevarer, hvor phytosteroler og -stanolestre har vist sig at have en effekt,eller såfremt at den præcise angivelse af kolesterolreduktionens størrelse og hastighed heltudgår af forslaget.Regeringen vil fortsat arbejde for, at anprisning af kolesterolreduktion generelt kun kan benyt-tes på de fødevarer, som har vist sig at have en effekt.Med hensyn til kriterier for anprisning af essentielle fedtsyrerα-linolenicacid (ALA) og li-noleic acid(LA) for vækst og udvikling for børn, henvises alene til et dagligt indtag. Det erregeringens holdning, at de fastsatte betingelser for anvendelse ikke er tilstrækkeligt beskri-6
vende med hensyn til at sikre krav om et betydeligt indhold i den enkelte fødevare, idet betin-gelserne alene henviser til et samlet dagligt indtag. Derfor vil regeringen arbejde for, at derforuden oplysninger om dagligt anbefalet indtag for målgruppen, bør fastsættes betingelser forde konkrete fødevarer, ud fra samme principper som de netop vedtagne ernæringsanprisningeraf ”kilde til omega-3 fedtsyrer”. Dette bør eventuelt drøftes nærmere på ekspertniveau indender træffes afgørelse.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7