Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 63
Offentligt
768171_0001.png
768171_0002.png
768171_0003.png
768171_0004.png
768171_0005.png
768171_0006.png
768171_0007.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 2. december 2009Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om ændring af bilag IItil Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 vedr. fastsættelse afmaksimalgrænseværdier for 2-phenylphenol i eller på visse afgrøder. (komitésag)Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH) den 9. december 2009.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 5. kontorSagsnr.: 2009-20-221-00393Den 1. december 2009FVM 708
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005vedr. fastsættelse af maksimalgrænseværdier for 2-phenylphenol i eller på visse afgrø-der (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har den 16. november 2009 fremsat forslag til ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgræn-seværdier (MRL) for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foder-stoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 9. december 2009.Formålet med det foreliggende forslag er at fastsætte maksimalgrænseværdi (MRL) for aktiv-stoffet 2-phenylphenol efter reglerne i pesticidrammeforordningen.Forslaget fastsætter maksimalgrænseværdi (MRL) for 2-phenylphenol på 5 mg/kg i citrus-frugt. Tidligere var der fastsat maksimalt indhold for 2-phenylphenol på 12 mg/kg for citrus-frugter.De foreslåede maksimalgrænseværdier vurderes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II, III og IV.
1
Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man lægger stor vægt på, atKommissionen kan erklære, at reglerne for mærkning af citrusfrugter opretholdes i handels-normen indtil en horisontal løsning er etableret. I modsat fald undlader Danmark at stemme.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 5. kontorSagsnr.: 2009-20-221-00393Den 1. december 2009FVM 708
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005vedr. fastsættelse af maksimalgrænseværdier for 2-phenylphenol i eller på visse afgrø-der (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget fastsætter maksimalgrænseværdier for pesticid aktivstoffet 2-phenylphenol i bilag IItil pesticidrammeforordning (396/2005). En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at påvirkebeskyttelsesniveauet i Danmark.BaggrundKommissionen har den 16. november 2009 fremsat forslag til ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgræn-seværdier (MRL) for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foder-stoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14(1) i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Fødevare-kæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelæggerKommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsviskvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremtRådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-sten.Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed(SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtalersig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder.
3
Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forsla-get eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 9. december 2009.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdKommissionen foreslår, at der fastsættes maksimalgrænseværdi (MRL) for aktivstoffet 2-phenylphenol.2-phenylphenol optages på bilag I (positivlisten) til pesticiddirektivet 91/4141den 1. januar2010. Forslag om dette blev vedtaget i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-sundhed (SCoFCAH) den 27. november 2009. Der skal i den forbindelse med nærværendeforslag fastsættes maksimalgrænseværdi (MRL) for stoffet efter reglerne i pesticidrammefor-ordningen.Stoffet er nu reguleret som tilsætningsstof til overfladebehandling af citrusfrugter. Af tilsæt-ningsstofdirektivet 2003/114/EF2fremgår det, at 2-phenylphenol (dækker stofferne E 231orthophenylphenol og E 232 natriumorhthopnenylphenol) udgår af reglerne for tilsætnings-stoffer, når kravene om mærkning af fødevarer behandlet med disse stoffer finder anvendelsei henhold til fællesskabslovgivningen om maksimalgrænseværdier for pesticider.Tidligere var der fastsat maksimalt indhold for 2-phenylphenol på 12 mg/kg for citrusfrugter.Forslaget fastsætter maksimalgrænseværdi (MRL) for 2-phenylphenol på 5 mg/kg i citrus-frugt. Maksimalgrænseværdi (MRL) i alle andre afgrøder fastsættes til den laveste analytiskebestemmelsesgrænse.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har foretaget en videnskabelig sund-hedsmæssig vurdering af grænseværdierne. De foreslåede grænseværdier er sundhedsmæssigtacceptable.
UdtalelserRådets direktiv 91/414/EØF af 15. juli 1991 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidlerEuropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/114/EF af 22. december 2004 om ændring af direktiv 95/2/EFom andre tilsætningsstoffer til levnedsmidler end farvestoffer og sødestoffer.21
4
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol..Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag II til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 ommaksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer ogfoderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF. Ændringen vil være direkte gæl-dende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter medlemssta-terne sanktioner for overtrædelse af forordningen.Samtidig med at 2-phenylphenol reguleres som pesticid, bortfalder reguleringen af stoffet itilsætningsstofreglerne, jævnfør tilsætningsstofdirektivet 2003/114/EF3.Citrusfrugter skal, jævnfør handelsnormen for citrusfrugter4, være forsynet med mærkningvedrørende oplysninger om konserveringsmidler eller andre kemiske stoffer, der er anvendt tilbehandling af frugterne efter høsten. Herunder hører 2-phenylphenol brugt som overfladebe-handling.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslagetvurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af en videnskabelig vurdering fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA) af det pågældende aktivstof. Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) har vurderet, at de foreslåede grænseværdier ikke udgør nogen sund-hedsmæssig risiko for forbrugerne.Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fra Fødevareinstituttet vedDTU, at de foreslåede maksimalgrænseværdier fastsat i bilag II vil øge beskyttelsesniveauet iDanmark.HøringSagen har været i høring via høringsportalen, og der er ikke indkommet bemærkninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/114/EF af 22. december 2004 om ændring af direktiv 95/2/EFom andre tilsætningsstoffer til levnedsmidler end farvestoffer og sødestoffer.4Kommissionens forordning (EF) nr. 1221/2008 af 5. december 2008 om ændring af forordning (EF) nr.1580/2007 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr, 2200/96 og (EF) nr. 1182/2007 ved-rørende frugt og grøntsager for så vidt angår handelsnormer.
3
5
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II, III og IV.Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne (bilag II og III) ellersom fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier(optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger er derforvigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alenestøtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vil medføre en til-stand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel, hvorfor regeringen kan støttede foreslåede maksimalgrænseværdier.I tilsætningsstofdirektivet er der krav om, at spørgsmålet vedrørende mærkning ved anvendel-se af stofferne skal løses, før reguleringen overføres til pesticidforordningen. Dette kan ikkeumiddelbart effektueres, idet pesticidforordningen ikke indeholder den fornødne hjemmel.En vedtagelse af forslaget vil indebære, at der stadig vil være et mærkningskrav, som nu erfastsat i handelsnormen for citrusfrugter5. I reformarbejdet vedrørende handelsnormerne kanmærkningskravet blive fjernet. For at undgå at mærkningskravet forsvinder, vil Danmarklægge stor vægt på, at Kommissionen erklærer, at mærkningskravet i handelsnormerne opret-holdes, indtil en horisontal løsning vedrørende mærkning af stofferne er etableret. I modsatfald undlader Danmark at stemme.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Kommissionens forordning (EF) nr. 1221/2008 af 5. december 2008 om ændring af forordning (EF) nr.1580/2007 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordibng (EF) nr, 2200/96 og (EF) nr. 1182/2007 ved-rørende frugt og grøntsager for så vidt angår handelsnormer.
5
6