Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 52
Offentligt
763040_0001.png
763040_0002.png
763040_0003.png
763040_0004.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 25. november 2009Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering orienterende notat vedrørende påberåbelseaf ”miljøgarantien” i EF-traktatens art. 95, stk. 4 overfor regler vedrørende tilsætnings-stoffet nitrit i direktiv 2006/52/EF.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen9.k / KØJnr. 2009-20-261-0032319. november 2009FVM 706
Orienterende Notat til Folketingets Europaudvalgvedrørende påberåbelse af ”miljøgarantien” i EF-traktatens art. 95, stk. 4 overfor regler ved-rørende tilsætningsstoffet nitrit i direktiv 2006/52/EF.

1

BaggrundMed henvisning til de videnskabelige risikovurderinger påberåbte den danske regering sig efter ved-tagelsen af direktiv 95/2/EF miljøgarantien, jf. EF-traktaten artikel 95, stk. 4, for at fastholde dehidtidige danske regler for blandt andet nitrit og nitrat i kødprodukter. De gældende danske be-stemmelser var fastsat i fuld overensstemmelse med de udtalelser om anvendelse af nitrit og nitrat ikødprodukter, som Den Videnskabelige Komite for Levnedsmidler ”SCF” (nu Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet ”EFSA”), fremlagde i 1990 og 1995.Danmark fik ved EF-domstolen i den efterfølgende såkaldte madsminkesag2medhold i, at Kommis-sionen ikke havde taget skyldigt hensyn til disse videnskabelige udtalelser. Danmark opretholdtherefter de nationale regler for at opretholde det ønskede beskyttelsesniveau baseret på den viden-skabelige rådgivning, og Kommissionen fremlagde forslag til en revision af de pågældende regler,hvilket udmøntede sig i en ændring af direktiv 95/2/EF, som blev vedtaget ved direktiv 2006/52/EFaf 5. juli 2006.3
Danmark stemte imod forslaget, der for så vidt angår nitrit ikke var i fuld overensstemmelse medden videnskabelige rådgivning fra SCF og EFSA, og efter dansk opfattelse ikke sundhedsmæssigtforsvarligt. Regeringen påberåbte sig på denne baggrund med brev af 14. august 2007 igen miljøga-rantien.Kommissionen afgjorde sagen ved beslutning af 23. maj 2008. I beslutningen anerkendte Kommis-sionen, at Danmark i sin ansøgning har fremlagt synspunkter og data, som gør, at traktatens be-Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/52/EF af 5. juli 2006 om ændring af direktiv 95/2/EF om andre tilsætningsstoffer tillevnedsmidler end farvestoffer og sødestoffer og direktiv 94/35/EF om sødestoffer til brug i levnedsmidler.2EF-Domstolens dom af 20. marts 2003 i sag C-3/00, Danmark mod Kommissionen.3Kommissionens Beslutning af 23. maj 2008 om de nationale bestemmelser om tilsætning af nitrit til kødprodukter, som Danmarkhar givet meddelelse om.1
1
stemmelser om sundhedsmæssige begrundelser og påvirkninger af det indre markeds funktion eropfyldt, således at Kommissionen i overensstemmelse med traktatens bestemmelser kan anerkendeopretholdelse af de nationale danske regler. Kommissionen tilføjer imidlertid, at det ikke kan ude-lukkes, at der efterfølgende sker ændringer af sundhedsmæssig karakter eller ændringer i det danskeforbrugsmønster, som gør, at betingelserne ikke længere er opfyldt. Derfor accepterede Kommissi-onen kun en opretholdelse af de danske regler i en toårs periode og fastlagde, at Danmark skulleovervåge udviklingen i to år og herefter forelægge en fornyet anmodning til Kommissionen, hvisdet stadig måtte anses for berettiget i henhold til traktatens bestemmelser.Udviklingen i forbrugsmønstret og i sundhedsbeskyttelsen har ikke ændret sig af nogen betydning,og de tidligere anførte begrundelser for at opretholde danske særregler er således uforandret. Rege-ringen finder derfor, at der er grundlag for igen at påberåbe sig miljøgarantien med henblik på atkunne opretholde det ønskede beskyttelsesniveau i Danmark.Kommissionen vil skulle afgøre sagen senest den 23. maj 2010, og den danske anmodning skal væ-re fremsendt til Kommission senest 6 måneder forud for denne dato, jf. EF-traktatens artikel 95, stk.6.Sundhedsmæssige vurderingerNitrit anvendes for at konservere kødprodukter, herunder at beskytte mod botulisme (pølseforgift-ning) som er en alvorlig fødevareforgiftning. Ved anvendelsen af nitrit i kødprodukter kan der dan-nes nitrosaminer, som er genotoksiske, det vil sige kræftfremkaldende i en grad, hvor der ikke kanetableres et acceptabelt indtagelsesniveau. De niveauer for tilsætning af nitrit, som Danmark ønskerat opretholde, er fastsat på det lavest mulige niveau, som samtidig sikrer mod botulisme.Kommissionen har i beslutningen af 23. maj 2008 anerkendt, at Danmark har de nødvendige sund-hedsmæssige begrundelser for at fastholde de lavere niveauer, og at den nødvendige beskyttelsemod botulisme er opretholdt.Kommissionen tilføjer imidlertid, at konklusionerne er baseret på de aktuelt foreliggende oplysnin-ger om Danmarks evne til at undgå botulisme på trods af de lavere mængder af nitrit i kødproduk-ter, og på det indtagsmønster som gør, at anvendelse af direktivets regler kan medføre en stigning iden danske befolknings eksponering for nitrit, og dermed for nitrosaminer.Kommissionen finder ikke, at det med tilstrækkelighed kan forudses om disse faktorer ændrer sigmarkant i tidens løb, og derfor bør situationen genbehandles igen om højst to år, indenfor hvilkenperiode Danmark skal overvåge situationen med hensyn til botulisme og ændringer i ind-tagsmønstret, og på det grundlag fremlægge en fornyet ansøgning om at kunne opretholde de natio-nale regler.
2
I denne overvågningsperiode der er ikke konstateret tilfælde af botulisme i Danmark og de danskeregler om anvendelse af nitrit i kødprodukter anses således stadig for at udgøre en fuldt tilstrækkeligbeskyttelse mod fødevareforgiftninger.Ved at analysere de senest foreliggende data for forbrugsmønstre for kødprodukter og data fra enigangværende laboratorieundersøgelse vedrørende restkoncentrationer af nitrit er der gennemført enovervågning af nitritindtaget fra kødprodukter i den danske befolkning og eventuelle overskridelseraf ADI. Analyserne viser, at indførelse af EU værdierne for tilsætning af nitrit i kødprodukter sta-dig ville stadig ville medføre en ganske betydelig stigning i indtaget af nitrit, og de heraf følgendenitrosaminer, og at det også af hensyn til overholdelsen af ADI værdien for nitrit i fødevarer er nød-vendigt at holde anvendelsen af nitrit på et minimum.Analyserne viser endvidere, at opretholdelsen af de danske regler ikke indebærer hindringer forimporten fra øvrige fællesskabslande.Fødevareinstituttet ved DTU vurderer, at en implementering af direktivet i Danmark kan medføreen stigning i indtaget af nitrit i Danmark på en faktor 2,3-2,4, som kan indebære en tilsvarende stig-ning i indtaget af præformerede nitrosaminer, hvilket instituttet vurderer som værende sundheds-mæssigt uacceptabelt. Denne vurdering er uændret i forhold til, hvad der tidligere er oplyst overforKommissionen.Regeringen ønsker ikke at gennemføre lovgivning, som ikke følger den videnskabelige rådgivning,og derfor ikke er sundhedsmæssigt forsvarlig. Den overvågning, som Kommissionen har anmodetDanmark om at gennemføre, viser, at de sundhedsmæssige betragtninger, som hidtil er gjort gæl-dende, stadig gælder fuldt ud, og på ingen måde svækkes af data fra den gennemførte overvågning.Hertil kommer, at de opdaterede data tydeligt viser, at de danske regler ikke udgør en hindring forsamhandlen med de omhandlede produkter, som i stadig stigende omfang importeres til Danmark.Regeringen ønsker på det foreliggende grundlag at opretholde de nationale regler for anvendelse afnitrit i kødprodukter. Dette har regeringen meddelt Kommissionen jf. vedlagte kopi af skrivelse tilKommissionen.
3