Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 51
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriInstitution: FødevarestyrelsenKontor/initialer:/Sagsnr.:Dato:24. november 2009
Fakta om kampagnen ’Maks. ½ liter’
Danske børn og unge får alt for mange tomme kalorier fra sodavand og saft. Derfor lancerede Fø-devarestyrelsen i januar 2009 kampagnen 'Maks. ½ liter sodavand eller saft om ugen' for at få børnog unge til at drikke mindre sødt.Der blev i forbindelse med 'Maks. ½ halv liter'-kampagnen udviklet et grafisk design, der gengav enflaske, bobler og en karakteristisk skrifttype, hvor de gennemgående farver var rød og hvid. TheCoca-Cola Company henvendte sig til Fødevarestyrelsen angående kampagnen, idet det var Coca-Cola’s opfattelse, at dele af dette grafiske design krænkede Coca-Cola varemærkerne.Mindre justeringer i grafisk udtrykEfter at have orienteret vores samarbejdspartner foretog Fødevarestyrelsen kort efter en række min-dre justeringer i det grafiske udtryk på hjemmesiden. Det bevirkede, at den Coca-Cola lignende fla-ske blev ændret. Desuden blev planlagte genopfyldninger med GoCards ikke gennemført i anden ogsidste uge af kampagneperioden.Kampagneaktiviteter og budskaber fortsatte uændretKampagneaktiviteter fortsatte som planlagt og budskaber forblev uændret. Kampagnen forsætter, - iøjeblikket med opfølgningskampagnen ’Skwulp’, seskwulp.dk.Fødevarestyrelsen har ikke interesse i at fremhæve eller hænge firmaer ud. Kampagnens formåler at gøre børn og voksne bevidste om at begrænse indtaget af sodavand og saft.Om SkwulpSkwulp.dk skal bidrage til at gøre det attraktivt og spændende for de unge mellem 10 og 16 år atslukke tørsten i vand og mindske forbruget sodavand og andre søde drikke. Skwulp.dk er et surfe-runivers, hvor omdrejningspunktet er alle de fede oplevelser, der kan være forbundet med at have etgodt forhold til vand.Læs mere om Skwulp.dk