Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 47
Offentligt
760568_0001.png
760568_0002.png
Weidekampsgade 10Postboks 33702300 København S
Telefon 3370 3137Telefax 33 70 33 71Giro nr. 200 30 31
Ref LNM[email protected]Dir 3370 3441
NOTAT
www.danskehavne.dk
Fiskerihavnenes rolle indenfor fiskerikædenHavnene leverer infrastruktur til fiskerne, fiskeindustrien og fiskeeksportørerne.Her tænkes især på kajer, konsumcentre, kølesystemer og auktions- ogdistributionshaller med køling og god vandkvalitet, samt elektronisk udstyr tilauktioner. Disse faciliteter er afgørende for, at fiskerne kan lande, opbevare ogdistribuere deres fangster. På den måde er det private virksomheder ellerfiskerne selv, der står for aktiviteterne, mens havnen leverer infrastrukturen.Danske fiskerihavne arbejder fortsat på at skabe værditilvækst i den danske fi-skerisektor ved at sikre rammerne for, at det også i fremtiden er attraktivt atlande fisk i de danske fiskerihavne.De danske fiskerihavne har haft god nytte af de udviklingsmidler som findes iden europæiske fiskerifond, EFF (tidligere FIUF). I perioden fra 2000 til 2007 erder udbetalt i alt 381 mio. kr. i tilskud til ca. 200 projekter i danske fiskerihavne.Havnene har yderligere investeret over 400 mio. kr. I perioden er der altså inve-steret over 800 mio. kr. i fiskerihavnene.Betingelserne for at opnå støtte er, at projektet har kollektiv interesse for defiskere og akvakulturproducenter, som bruger havnen. Havnene finansierer selv50 %, hvilket viser, at der er realitet og vilje bag projekterne.Danske Havne har fået foretaget en uvildig evaluering af effekten af støtten fraEFF. I denne ses det tydeligt at havnene har fungeret som facilitator af denøgede værditilvækst i fiskerikæden. Effekten af udviklingsmidlerne ses især ved;investeringer i tidssvarende infrastruktur, der har gjort det muligt at for-bedre fiskerifartøjernes adgang til havnen – ved at sikre merevanddybde, nyere moler og kajanlæg til de større fartøjerinvesteringer i førstehåndsomsætning på fiskeauktionerne, herunderbedre sortering, håndtering, køling og transportmuligheder ud af hav-nen.
19. nov ember 2009
investeringer i tilpassede losse- og landingsfaciliteter der sikrer hurtigereog bedre håndtering af de landede fisk.
De danske fiskerihavne er nået langt og gør sig fortsat stor umage med at bi-drage til en højere kvalitet af spise- og industrifisk. En effektiv infrastruktur forlanding, omsætning og afsætning af fersk fisk er en forudsætning for, at Dan-mark kan forblive blandt Europas førende eksportører af fersk fisk.Selvom kvaliteten af fersk fisk er steget betydeligt de seneste år, er der fortsatplads til forbedringer. Dette er med til at sikre fødevarekvalitet og fødevaresik-kerhed. Det gælder inden for områder som koordination af kvalitet og timing iværdikæden, logistiksystemer og certificering. Vi skal have endnu mere værdi udaf den ferske fisk, og dansk fisk skal være kendt i Europa, som den bedste kvali-tet for fersk fisk inden for de arter, der landes i Danmark.De danske fiskerihavne er primært kommunalt ejede og enkelte er ejet af ensammenslutning af fiskere. Danske Havne har i samarbejde de danske fiske-rihavne lavet en strategi for mål og temaer for en fælles indsats i de danskefiskerihavne. Disse er beskrevet i folderen ”Danske fiskerihavne mod 2013”,som Danske Havne har lavet med økonomisk støtte fra blandt andreFødevareministeriet og EU-Kommissionen. Folderen er vedlagt.

Danske Havne vil med nærværende notat anmode Folketingets Føde-

vareudvalg om,

at der afsættes tilstrækkelige midler i udviklingsprogrammet til fiskeri-havne.at private fiskerihavne skal kunne opnå støtte på samme vilkår somkommunalt ejede fiskerihavne.
./.
2